ج 31 فروردین 1403 ساعت 07:04

نکاتی مفید پیرامون حل مشکل ترافیک پاوه

نکاتی مفید پیرامون حل مشکل ترافیک پاوه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : نگاهی به وضعیت شهر پاوه و خیابان های آن حقیقتی تلخ را آرام آرام به ما تفهیم می کند که گویا ترافیک در این شهر معضلی لا ینحل است و باید تا همیشه با آن ساخت و هر روز شاهد سنگین تر شدنش هم بود.مثل سایر شهرها ی دیگر […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : نگاهی به وضعیت شهر پاوه و خیابان های آن حقیقتی تلخ را آرام آرام به ما تفهیم می کند که گویا ترافیک در این شهر معضلی لا ینحل است و باید تا همیشه با آن ساخت و هر روز شاهد سنگین تر شدنش هم بود.مثل سایر شهرها ی دیگر در این شهر نیز ترافیک مولود عواملی چندی است که دست به دست هم داده اند تا در این زمینه  به ظاهر بن بستی ببینیم که گریز از آن به سادگی میسر نیست.

ترافیک در سطح بین الملی به مقررات مربوط به مجموعه عبور و مرور وسایل نقلیه،اشخاص و حیوانات در راهها اطلاق می گردد.طبق این تعریف در ترافیک با سه عاملترافیک پاوه «انسان» «راه»و «وسیله نقلیه»سر و کار داریم.

وقتی بحث مشکل ترافیک به وجود می آید خواه نا خواه ذهن به سوی این حقیقت می رود که انسان باعث حرکت،تولید هرج و مرج،سرعت بی جا،عدم رعایت اصول و غیره بوده است.یعنی یک ضلع از مثلث ترافیک مربوط به انسان است.انسانها همانقدر که در ایجاد ترافیک نقش اساسی دارند در کاستن آن یا از بین بردن آن نیز نقش اصلی دارند و این ایفای نقش البته متفاوت است.

یک وقت نیروی انسانی با گرفتن سوتی در دست و پر کردن یک برگ جریمه می توانند کمکی به رفع این معضل نمایند ودر جایی هم با کاربست اصولی فرهنگی نقش خود را ایفا می نمایند.برای حل معضل ترافیک گاهی می توان به گسترش راههای ارتباطی و به اصطلاح جاده ها و خیابان ها دل بست اما در جایی که امکان گسترش راه نیست و یا ایجاد راههای جدید نیست چگونه باید چاره اندیشی کرد؟

در چنین موقعیتهایی نیروی انسانی اصلی ترین رسالت را بر دوش دارد.در شهری مثل پاوه اگر نیروهای پلیس و راهنمایی ورانندگی صد در صد به وظایف قانونی خویش عمل کنند باز نمی توانند مشکل ترافیک را حل کنند اما می توان با کار کردن روی مسایل اجتماعی –انسانی تا حدود زیادی از این معضل کاست.روی این اساس و با توجه به وضعیت فعلی شهر پیشنهادات ذیل جهت کاستن از بار ترافیک مطرح می گردند باید اذعان کرد که اینها تمام راهکارها نیستند و شهروندان عزیز می توانند با ارایه اصولی کاربردی در جهت بهبود وضعیت کمکی شایان به برداشتن این مشکل همه گیر بکنند:

1-متاسفانه در شهر ما مثل اکثر شهرهای ایران بسیاری از افراد سوار شدن بر خودروهای شخصی را یک ارزش برای خود تلقی می کنند.عده ای با رفت و امد در خیابانها به واقع قصدخودنمایی دارند و عده ای خیابان گردی را یک تفریح تلقی می کنند.در این راستا رسانه ها،آموزش و پرورش،مساجد،دانشجویان دانشگاهها،خانواده ها ،روشنفکران و افراد صاحب جایگاه باید احساس مسئولیت کنند و در هر فرصتی مردم را به عدم استفاده بی مورد از خودروهای شخصی و گشت و گذار بی هدف در خیابانها تشویق نمایندچرا که قسمت اعظم ترافیک این شهر از همین مبدا سرچشمه می گیرد.

2-تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و پوشش دادن تمام نقاط شهر خصوصا شهرک های پایین دست و خیابانهای فرعی می تواند عاملی باشد تا مردم برای هر کاری از خودرو شخصی استفاده نکنند.

3-تمرکز زدایی در خیابان و میدان اصلی شهر و عدم تجمع واحدهای خدماتی در همین خیابان(فرمانداری تا میدان شهدا)می تواند مردم رابه سوی دیگر نقاط شهر سوق دهد.به عنوان مثال وجود مطب همه پزشکان و داروخانه ها در یک مسیر خاص در ساعاتی از روز عامل اصلی ترافیک در همین نقطه شده است و نیز وجود بانک ها و فروشگاهها ی متعدد خدماتی در همین مسیر عاملی برای ترافیک در ساعات اداری می باشد.به طوریکه این عوامل مردم را از هر نقطه شهر و حتی روستاهای اطراف به این قسمت سوق می دهد.

4-از آنجا که بسیاری از بیماریها نظیر چاقی مفرط،افزایش چربی،حمله های قلبی و نیز بیماریهای روحی و روانی ناشی از عدم تحرک و ورزش و پیاده روی است ضروری می نماید تا مردم بیشتر به پیاده روی در سطح شهر و عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی ترغیب شوند و در این راستا برگزاری همایش های مختلف و یادآور ی مطلب ضروری می نماید.

در خاتمه می توان گفت با افزایش جریمه و نصب علایم هشدار دهند و بوق زدن ها و پرخاشگری ها و برخوردهای فیزیکی نمی توان از بار ترافیک شهر کاست و با اطمینان می توان گفت وضعیت ترافیک پاوه در حال حاضر تنها با آموزش فرهنگی میسر است.

شما شهروند گرامی چه پیشنهادی برای رفع مشکل ترافیک دارید ؟

10 پاسخ برای “نکاتی مفید پیرامون حل مشکل ترافیک پاوه

  • امير دارستان در تاریخ شهریور 17, 1393 گفت:

    با تشكر از طرح اين موضوع در سايت خوب سلام پاوه
    متاسفانه ذهنن آدم ها طوري است كه مي خواهند هر مشكلي را حل كنند . يعني به طور مرتب مشكل ايجاد كرده و به فكر حل آن باشند به همين خاطر هويت ها و فرهنگ ها در تمام جهان دارند هضم مي شوند و جهان به يك شكل در آمده است.
    گاهي وقت ها بايد شهامت داشته باشيم بگوييم كه مساله مشكل دارد و صورت مساله را حذف كنيم .
    به نظر من در پاوه نيازي به استفاده از خودروي شخصي نيست . به همين سادگي

  • نیما در تاریخ شهریور 17, 1393 گفت:

    پاوه که شهر کوچیکیه چرا از دوچرخه اسنفاده نمیکنید

  • سالم مرادی در تاریخ شهریور 16, 1393 گفت:

    با سلام و احترام
    با توجه به وضعیت توپوگرافی شدید، معماری سنتی که نیاز به تعریض کوچه و خیابان دارد، کمبود پارکینگ شخصی و عمومی، فرهنگ خیابان گردی با ماشین در اوقات خاصی از روز بصورت همزمان بدلیل عدم وجود پارک و فضای تفریحی کافی و مناسب و … باعث شده که امروزه ترافیک در پاوه بعنوان یک معضل مطرح باشد که برای خروج از این وضعیت نیاز به مطالعه دارد. به نظر من ضرورت دارد مطالعه آن به مشاور واگذار شود، ابتدا مهندسین مشاور آن را از جهات مختلف معماری و شهرسازی، فرهنگی و اجتماعی و … مطالعه کرده و از میان گزینه های مختلف گزینه برتر را انتخاب و معرفی نمایند، تا در آن هم راهکار درازمدت و هم کوتاه مدت دیده شود. اگر طرح کلی را داشته باشیم کارهای لازم اولویت بندی شده و هر فعالیتی هدفمند می شود. ولی اگر بدون طرح و برنامه و با سعی و خطا و سلیقه ای کار کنیم معلوم نیست سرانجام، وضعیت شهر به چه سمت و سویی میل پیدا خواهد کرد. اگر با این شیوه و بدون برنامه کار کنیم به هر جا که دست می زنیم تا مشکلی را حل کنیم چند پیامد ناخواسته و پیش بینی نشده دیگر بوجود می آیند که وضع را بدتر می کنند. بنابراین مطالعه مشاور ضرورت پیدا می کند.
    علاوه بر مشاور می توان از طریق مراکز دانشگاهی و با قبول و پذیرش هزینه پایان نامه های دانشجویان برتر، با شرط اینکه پایان نامه دررابطه با راهکاهای لازم برای طرح ترافیک پاوه در نظر گرفته شود می تواند تا حدودی نیز کارساز باشد. و …
    البته شهرداری محترم پاوه قدم های بزرگی برداشته ولی کافی نبوده و نیاز به همت بیشتر و عزم عمومی دارد.

  • پاوه در تاریخ شهریور 16, 1393 گفت:

    با سلام خدمت آقای صالحی و تشکر از مطلب خوبشان
    بنظر من در این برهه زمانی کوتاه که امکان احداث پارکینگ طبقاتی یا تعریض جاده
    و یا تغییر ساختاری جاده ها که ممکن است پروسه ای بس طولانی و وقت گیر باشد
    بهترین راهکار فرهنگ سازی استفاده از خودرو می باشد.الان اگه شما به ترافیک
    بعدازظهرهای حد فاصل میدان مولوی و شهدا نگاه کنید متوجه خواهید شد
    که بیش از 30 یا 40 درصد ترافیک ، مربوط به خودروهای تک سرنشینن که عموما
    هدف خاصی هم ندارن این یک نمونه مثال بود نمونه دیگر پارک ماشینهای مغازه دارانی است
    که بعضا با 10 دقیقه پیاده روی از خونه به مغازه و یا بلعکس خواهند رسید که با پارک
    خودروی خود فقط به ترافیک شهر دامن میزنند و مواردی از این دست….

  • خالد فتاحی در تاریخ شهریور 16, 1393 گفت:

    با سلام پبشنهاد می شود جاده های فرعی جدیدی تاسیس شود.تا بتوان میان بر مسیر را طی کرد
    به عنوان نمونه ایجاد جاده مواصلاتی از میدان مولوی به سراب هولی وجاده دبیرستان ح عایشه تا کفش ملی نمومه هایی است که به عنوان مسیر های میان بر می تواند بسیار مفید واقع شود واز بار ترافیک بکاهد

  • دوست در تاریخ شهریور 16, 1393 گفت:

    پیشنهاد ها عالی بودن همه آنها بدون هزینه بودن فقط یک اراده محکم میخوان برای اجرایی شدن ویک متخصص عملگرا البته به این طرح ها طرح زوج وفرد کردن ،کشیدن جاده دره آسیابان،ایجاد سرویس مدارس،الزام مغازه داران و کارمندان بانکها به نیاوردن ماشین به محل کار و.. ترافیک پاوه خیلی راحتتر از آنچه فکرش رو میکنیم قابل حله فقط متخصص خودش رو میخواد

  • شهروند در تاریخ شهریور 16, 1393 گفت:

    با سلام
    ضمن تشکر از آقای فرهاد صالحی به جهت پیشنهادهای خوب و در خور تامل ایشان به نظر بنده در شرایط فعلی شهرمان که زیر ساختهای شهری مناسبی برای رفع مشکل مذکور وجود نداشته و لااقل به این زودی ها هم امکان آن فراهم نیست ایجاد بستر های فرهنگی و آموزش حتما راهکار خوب و مناسبی میباشد که حتما زمان بر خواهد بود لذا برای کاهش ترافیک موجود و طاقت فرسای کنونی زوج و فرد کردن عبور و مرور خودروها بر اساس شماره پلاک به نظر راهکار مناسبی باشد

  • 6666 در تاریخ شهریور 16, 1393 گفت:

    مشکل ترافیک با این حرف ها حل نمی شود مشکل ترافیک با هزینه حل می شود تنها چاره کار هزینه کردن اساسی است .

  • سعدی قادری در تاریخ شهریور 16, 1393 گفت:

    موارد ذیل پیشنهاد می شود:
    الف – برنامه های کوتاه مدت:
    1- دعوت از صاحب نظران و متخصصان امور حمل و نقل و برنامه ریزی شهری جهت ارائه راه کار مناسب و علمی برای حل معضل ترافیک شهر
    2- ساخت پارکینگ های بالابر طبقاتی در برخی از نقاط مهم و مناسب شهر جهت پارک خودرو
    3- اموزش و فرهنگ سازی به ویژه برای کودکان و دانش اموزان

    ب- برنامه های بلند مدت:
    1- بررسی احداث منو ریل بر روی خیابان اصلی شهر در صورت اهتمام جدی مسئولین و بررسی کارشناسی موضوع یا
    2- بررسی تعریض خیابان اصلی با مطالعه و برنامه ریزی کارشناسی و اختصاص بودجه مناسب جهت این کار

  • شهروند در تاریخ شهریور 15, 1393 گفت:

    زوج وفرد