ج 10 فروردین 1403 ساعت 09:39

نمایندگان کردستان توقف عملیات درچشمه بل را از وزیر نیرو خواستار شدند

نمایندگان کردستان توقف عملیات درچشمه بل را از وزیر نیرو خواستار شدند

به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا: شش عضو مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به وزیر نیرو خواستار توقف عملیات موسوم به نجات بخشی چشمه بل و لوله گذاری و حفاری در دیواره و داخل این چشمه شدند. در این نامه که روز یکشنبه نسخه ای از […]

به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا: شش عضو مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به وزیر نیرو خواستار توقف عملیات موسوم به نجات بخشی چشمه بل و لوله گذاری و حفاری در دیواره و داخل این چشمه شدند.

در این نامه که روز یکشنبه نسخه ای از آن در اختیار دفتر ایرنا در سنندج قرار گرفت، خطاب به حمید چیت چیان آمده است: چشمه کارستی و تاریخی بل که در میدان نمایندگان کردستان عملیاتی پروژه سد داریان واقع شده، بیم آن می رود که با آبگیری سد یاد شده این منبع مهم حیاتی از بین برود.

شاید در سال جاری دغدغه مسوولان استان های کردستان و کرمانشاه، گروه کاری ویژه نجات بخشی چشمه بل، مجمع نمایندگان استان های کردستان و کرمانشاه و همچنین استادان دانشگاهی و دانشگاهیان، ائمه جمعه و جماعات و خانه کشاورز و صدها انجمن و نهاد مردمی، روستاییان و کسبه و بازاری، هنرمندان و فرهنگ دوستان از سراسر ایران اسلامی به سمع و نظر حضرتعالی رسیده باشد.

این دغدغه ها سبب شد که آبگیری سد داریان منوط به نجات چشمه بل شود اما هم اکنون عملیاتی که تحت عنوان نجات بخشی توسط کارفرما صورت می گیرد در مرحله اول و در ظاهر باعث از بین بردن مظهر چند هزار ساله آن می شود و در باطن عملیات حفاری کنونی ممکن است بافت طبیعی کارستی را که باعث ایجاد دبی فعلی چشمه (4000 لیتر در ثانیه) شده است از بین برده و دبی چشمه یاد شده را دچار نقصان کند.

همچنین در مرحله بعدی که از چند روز پیش آغاز شده عمیات لوله گذاری بر دهانه چشمه می تواند آسیب های سنگینی را به این منبع حیاتی در منطقه اورامانات وارد کند.

این نامه خطاب به وزیر نیرو ادامه می دهد: مردم ما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شادمانی بی سابقه ای از خود نشان دادند و این مورد در خصوص کردستان و اورامانات و کرمانشاه شاید بیشتر از سایر نقاط کشور نمود پیدا کرد.

مصداق این جمله همانا تعداد آرای این استان به دولت کریمه تدبیر و امید است، این در حالی است که خواسته نجات چشمه بل تنها خواسته مردم این مناطق نیست بلکه خواسته کل ایرانیان است چون این چشمه یکی از آثار مهم ملی این سرزمین بوده و به شماره 64 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

همچنین این چشمه یکی از ارکان فرهنگ غنی اورامانات که از بکرترین و کهن ترین فرهنگ های ایران زمین محسوب می شود.

لذا شایسته است خواسته منطقی ملت را در خصوص توقف تمام عملیات موجود بر روی چشمه بل و حفاری ها را در منطقه کارستی چشمه یاد شده متوقف و دستور انجام مهندسی ارزش با حضور گروه کاری ویژه نجات بخشی چشمه بل به سرپرستی دکتر سید مختار هاشمی براساس مفاد نامه استاندار کردستان به شماره 21443/1/65 مورخه 30/4/93 برای رسیدن به یک راهکار علمی مناسب از سوی آن وزیر محترم صادر گردد.

نمایندگان کردستان در ادامه نامه خود به وزیر نیرو نوشته اند؛ بدین لحاظ از جنابعالی تقاضامند است در راستای اهداف آن دولت محترم در حفظ منابع آب و خاک این سرزمین که تصمیماتش نشان از تدبیر بوده و انجام آن باعث ایجاد موج امید و شادمانی برای ملت می باشد، نسبت به خواسته های عنوان شده دستور مقتضی و عاجل را صادر فرموده و عملیات تخریبی بر روی چشمه بل را متوقف نمایند و مهندسی ارزش را به مرحله اجرا در آورند.

این نامه به امضاء سید محمد بیاتیان، محسن بیگلری، سید احسن علوی، سالار مرادی، امید کریمیان و حامد قادرمرزی اعضای مجمع نمایندگان استان کردستان رسیده است.

ˈچشمه بلˈ یا به کردی ˈکانی بلˈ با آبدهی بیش از سه هزار لیتر در ثانیه یکی از پرآب ترین چشمه های غرب کشور در شهرستان سروآباد است که با آبگیری سد داریان، در زیر ستونی از آب به ارتفاع 112 متر ارتفاع غرق شده و به دلیل آمیخته شدن با آب پشت سد از بین می رود.

طول دریاچه سد داریان به 10 کیلومتر خواهد رسید، تراز آب نمای کانی بل 717 متر است و تراز نرمال سد 826 متر خواهد بود به این ترتیب با آبگیری سد، چشمه در زیر ستونی از آب به ارتفاع بیش از 100 متر غرق خواهد شد.

پیش از این عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان نیز در دو نامه جداگانه به وزیر نیرو خواستار نجات کانی بل شد.

سید مختار هاشمی سرپرست گروه کاری نجات چشمه بل نیز در مورد آخرین وضعیت پیگیری این موضوع گفت: از یک سو مشاور ارشد وزیر نیرو برای مذاکره با ما تماس می گیرد و از سوی دیگر عملیات تخریبی را به شدت انجام می دهند، وزارت نیرو و کارفرما باید جوابگو باشند و نگذارند این فاجعه ادامه پیدا کند.

پس از سد داریان قرار است سد پالنگان نیز ساخته شود و آب سد داریان از پالنگان به زیویه و سپس به دشت های کرمانشاه منتقل شود.

این انتقال در مناطق دست نخورده و حفاظت شده محیط زیست انجام می شود و شامل 26 کیلومتر سامانه انتقال آب است که 10 کیلومتر آن لوله و 16 کیلومتر دیگر تونل است.

4 پاسخ برای “نمایندگان کردستان توقف عملیات درچشمه بل را از وزیر نیرو خواستار شدند

  • حمید رضایی در تاریخ شهریور 17, 1393 گفت:

    اقای دکتر نعمت اله منوچهری این همه اقدام کرده را چرا نمینوسید والا تعصبم حدی داره

  • صالح در تاریخ شهریور 16, 1393 گفت:

    برادر سلام پاوه چشمه بل در شهرستان سروآباد نیست در شهرستان پاوه است چرا اینقدر مته به خشخاش میزنید

  • هورامان در تاریخ شهریور 16, 1393 گفت:

    درود بر شرف پاك اين انسانهاي فهميده

  • راویار در تاریخ شهریور 16, 1393 گفت:

    اینا غیرت دارند برادر…