ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 04:17

نجات یک راس بچه کل وحشی در پاوه با همراهی محیط زیست و دوستدارن حیات وحش + عکس

نجات یک راس بچه کل وحشی در پاوه با همراهی محیط زیست و دوستدارن حیات وحش + عکس

به گزارش سلام پاوه : یک راس بچه کل وحشی در پاوه با همراهی و همکاری گارد محیط زیست شهرستان پاوه و دوستداران محیط زیست از مرگ نجات یافت . به گزارش سلام پاوه : یک راس بچه کل وحشی که در کوهستانهای منطقه بعد از دقایق اولیه تولد به دلایل نامعلومی متاسفانه از مادرجدا […]

به گزارش سلام پاوه : یک راس بچه کل وحشی در پاوه با همراهی و همکاری گارد محیط زیست شهرستان پاوه و دوستداران محیط زیست از مرگ نجات یافت .

به گزارش سلام پاوه : یک راس بچه کل وحشی که در کوهستانهای منطقه بعد از دقایق اولیه تولد به دلایل نامعلومی متاسفانه از مادرجدا شده بود و یکی از پاهای آن دچار شکستگی شده بود توسطکل وحشی گارد محیط زیست شهرستان پاوه شناسایی و کشف وبه مراکز درمانی و دامپزشکی انتقال یافت .

این بچه کل زیبا که حدود 10 الی12 روزه می باشد توسط ماموران گارد محیط زیست شهرستان پاوه غروب روز یکشنبه 14 اردیبهشت ماه به دامپزشکی شهرستان انتقال یافت این بچه کل که با شکستگی لگن  پا همراه بود توسط دکتر ارسلان حاتمی که جا دارد تشکر ویژه ای از ایشان شود معاینه شد آقای حاتمی که شب هنگام از موضوع با خبر شددر ساعات غیر اداری نهایت همکاری را با ماموران گارد محیط زیست شهرستان داشتند که جای تقدیر دارد .

در ادامه این بچه کل زیبا با کمک و همکاری دکتر محمد امین ولدبیگی و بخش رادیولوژی بیمارستان قدس پاوه که واقعا در این امر یاری رسان بودند از پای این کل زیبا عکس برداری شد .

به گزارش سلام پاوه : فرایند مداوای این بچه کل  زیبا ادامه پیدا کرد تا اینکه پس از عکسبرداری این بچه کل زیبا توسط حاجیه خانم طوبی حسینی که از شکسته بندها و جراحان سنتی شهرستان می باشد بهمراه فرزندان ایشان که از حامیان محیط زیست شهرستان می باشند شکستگی ترمیم و پانسمان شد و این بچه کل زیبا از مرگ نجات یافت . شایان ذکر است فرایند نگهداری و مراقبت ازاین بچه کل زیبا توسط اداره محیط زیست شهرستان پاوه تا بزرگ شدن آن همچنان ادامه دارد.

روابط عمومی اداره محیط زیست شهرستان پاوه در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه : از تمامی کسانی که در نجات این بچه کل زیبا یار و یاور بوده اند تشکر وقدردانی کرد . این اداره از جناب دکتر حاتمی ، جناب دکتر محمد امین ولدبیگی ، حاجیه  خانم طوبی حسینی و فرزندان گرامی ایشان امیر حاتمی و علی حاتمی قدردانی و تشکر کرد .

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : از حامیان و یاوران محیط زیست شهرستان پاوه بخصوص حاجیه خانم طوبی حسینی و فرزندان ایشان ، جناب دکتر ارسلان حاتمی رئیس دامپزشکی شهرستان پاوه ، جناب دکتر ولدبیگی ، و بخش رادیولوژی شهرستان پاوه و همچنین مامور پرتلاش محیط زیست شهرستان پاوه آقای سیوان رضایی که در نجات و نگهداری از این بچه کل زیبا تلاشهای بسیاری داشته است تشکر و قدردانی کرد .

تصاویری ازمراحل ترمیم شکستگی پای این بچه کل زیبا در منزل شخصی حاجیه خانم طوبی حسینی

کل 2

 

 

کل 3

 

 

حاج خانم طوبی حسینی

 

 

کل وحشی

30 پاسخ برای “نجات یک راس بچه کل وحشی در پاوه با همراهی محیط زیست و دوستدارن حیات وحش + عکس

  • همشهری در تاریخ شهریور 18, 1393 گفت:

    کاش به جای کل می نوشتی بز کوهی یا بقیه جمله فارسی رو کردی می نوشتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ادریس رحمانی در تاریخ تیر 23, 1393 گفت:

    با تشکر از مردم با فرهنگ پاوه و اورامانات ،بخصوص مادر بزرگوار و ارجمند حاج خانم حسینى که واقعا” کار بزرگی را انجام داده است و یک بچه کل را مداوا نموده است . انشائ الله خدای متعال ایشان را بی اجر ننماید و کار بزرگی را انجام داده است . بدون هیچ توقع .

  • شاهو در تاریخ اردیبهشت 20, 1393 گفت:

    افرین برشما وتمامی افرادی که به شما کمک کرده ا ند………..ولی عزیزان این را بدانید که مخربترین افراد محیط زیست درشهر شما می باشند .چرا انهارا اموزش نمی دهید .

  • بابک رحیمی در تاریخ اردیبهشت 18, 1393 گفت:

    با سلام خسته نباشید
    حضور همکاران اداره محیط زیست شهرستان پاوه و تشکر و قدر دانی از محیط بان سیوان رضایی
    درود فروان به شما عزیزان و زحمت کشان.
    مادر عزیز داده طوبی دستهای شما را میبوسیم برای کار خدا پسندانت
    خدا سایه شما را از سر ما کم نکند
    و هزاران درود بر شما که فرزندان صالح و زحمت کش و مردمی تحویل جامعه داده اید
    جناب آقای امیر حاتمی و آقای علی حاتمی از شما هم سپاس گذاریم
    اگر ما سینه خود را سپهر میکنیم و فرهنگ و مردم شهرستان پاوه را مردمی نمونه و دین دار و مهمان نواز میخوانیم بخاطر این کارهایی است که میبینینم .
    مروج و همیار محیط زیست بابک رحیمی

  • رها در تاریخ اردیبهشت 17, 1393 گفت:

    ده ستان وش بو یاخوا دادطوبی.واقعأ خانواده وه پسنو خانوادومرحوم حاجی فراحی حه ر فه ره کمه ن پاونه.خدمته ای خانواده مکرانش پاونه یاگه خاناوایی و تشکریش هن.گیواو سه رو رگو ریشو وشو سوز موه.طبیعین خانوادوه گوره ش حاجی فراح بو و مرحوم صالحی ای خدمته فقط جه ادیشان هورمیوزو.دسو کاک علی و کاک امیریچ وش بو.پیا کمه هنه عینو اپیشان یاخوا همیشه ساقو سلامته بان.ام به نوبو وم دسشان ماچ مکرو.ایشلا صد ساله زنده بان.

  • همشهری در تاریخ اردیبهشت 16, 1393 گفت:

    دکتر و مادر عزیزمان داد طوبی، دستان معالجت را از دور می بوسم وتندرستی و سلامت را برای شما و فرزندانتان آرزو دارم

  • پیمان حسن زاده در تاریخ اردیبهشت 16, 1393 گفت:

    دست تمامی عزیزانی را میبوسیم که دراین حرکت انسان دوستانه سهمی داشته اند.ما که ازخوشحالی اشک شوق ریختیم ;شاید ” ازبس که چنین صحنه های زیبایی را ندیده ایم.”

  • صفر ولدبیگی در تاریخ اردیبهشت 16, 1393 گفت:

    با درج گزارش جالب از تداوی و نگهداری بزغاله گوزن زخمی و جدا شده از مادر، بنده را به وجد آورد و زحماتی که پرسنل محترم محیط زیست و بیمارستان پاوه کشیده بودند بسیار خوشایند و جای امیدواری فراوانیست برای آینده ی این طبیعت زیبا و بی نظیر اورامانات. به همگی دست مریزاد عرض می کنم. آنچه بنده استنباط کردم و خوشایند بود بعد روانی این قضیه بود. این بچه گوزن ضعیف و نحیف با نگرانی و استرس اطراف را می نگرد و محیط منزل را نمی شناسد دنبال آرامش و آغوش مادرست که آرام گیرد و آن مادر کسی نیست جزء حاجی طوبا همسر مرحوم حاجی فراح که در قلب مردم جای ویژه دارند. اگر انسان اگر حیوان، اگر پیر و اگر جوان، اگر غنی و اگر فقیر، اگر بزغاله گوزن و اگر کبک خوش خط و خال، اگر … اگر، دچار شکستگی شده اند و به منزل حاجی طوبا مراجعه کرده اند حاجی طوبا نقش مادری داشته و به همه آرامش داده است. بخصوص در ذکر اوراد و استمداد از خداوند حکیم با اخلاص و خواندن دعا و آیه الکرسی اول روح و روان را درمان و آرام می کند بعد طلب شفا و جسم را تیمار می کند. ……

    • بازنشسته در تاریخ اردیبهشت 16, 1393 گفت:

      چه اديبانه و زيبا نوشته اى كاك صفر واقعا اين كلمات زيبا و اين اوصاف عالى و آرميدن بچه آهوى غريب در آغوش مادرى مهربان بسيار مرا تحت تأثير قرار داد.يك تابلوى نقاشى بسيار زيبا و تأثير گزار آفريده اى. خداوند اجر تمامى زحمتكشان و تلاشگران محيط زيست را بدهد،از حاج خانم حسينى و فرزندانش گرفته تا پرسنل زحمتكش محيط زيست.
      زحمات سايت وزين و زحمتكش سلام پاوه و بخصوص كاك فرهاد عزيز نيز جاى تشكر و تقدير را دارد.

  • سمیرا در تاریخ اردیبهشت 16, 1393 گفت:

    انتشار این خبر فرصتی شد که خدمات چندین ساله ی داد طوبی را به مردم این دیار ارج نهیم و مفتخرانه بر دستهایشان بوسه زنیم ،امید که همیشه سلامت و سربلند باشند،باشد که صداقت و خلوص اعمال ایشان درسی باشد برای همه ی ما.همچنین از فرزندانشان اقایان علی و امیر حاتمی نهایت تشکر را داریم که همواره یاری رسان و دلسوز مردم شهرمان بوده اند. اجرکم عندالله

  • شايسته در تاریخ اردیبهشت 16, 1393 گفت:

    http://www.jamejamonline.ir/newspreview/1480583360565484049

    این بچه آهو پس از آن که مادرش در منطقه شهر بابک کرمان، طعمه شکارچی شد، از پناهگاهش بیرون دوید تا کنارش باشد شاید به این خاطر که خیال می کرد شکارچی به حال آهویی که بره ای دارد، رحم می کند و تیر خلاص را نمی زند، شاید هم غریزه اش به او فهمانده بود بدون مادر، زنده نمی ماند پس چه بهتر شکارچی گلوله ای هم برای او هدر بدهد و جانش را بگیرد.

    شکارچی اما نقشه بهتری داشت، بچه آهو را که بی هیچ ریسمانی پی اش کشیده می شد، صید کرد و مادرش را جلوی چشم های درشت و سیاهش، سلاخی کرد و با لاشه تکه تکه شده مادر تنهایش گذاشت. بچه آهو حالا کجاست ؟ در بازار سیاه به میلیاردری فروخته شده است تا در حیاط چند هکتاری خانه اش در شمال پایتخت، اسباب فخر فروشی باشد؟ مثل مادرش سلاخی شده تا مشتری های شکارچی بدانند گوشت بره آهو از گوشت آهوی بالغ لذیذتر است ؟ رها شده تا از گرسنگی و غم بمیرد؟

    کسی نمی داند مهم این است که او یک عضو کوچک از موجودات زنده ایست که حیات وحش ایران را می سازند و سرجمع شان را با محیطی که در آن زندگی می کنند، محیط زیست می گویند؛ همان محیط زیستی که برای خیلی از ما دغدغه دست چندم است و به آن بی توجهیم.

    جالب است بدانید بر اساس آخرین اخبار، شکارچی و همدستش هم اکنون با قید ضمانت تا زمان تشکیل دادگاه آزادند و البته آنها شاید نگرانی از تشکیل دادگاه هم ندارند چون در کشور ما جریمه چنین جرایمی ، ناچیز است و جنبه بازدارندگی ندارد.

    حس تان درباره این عکس چیست؟ قساوت هم مثل خیلی از گناهان دیگر، مرز ندارد و به همین علت، شکارچی مادر این بچه آهو، را نمی شود قسی القلب ترین، شکارچی ایران دانست. کشور ما پر است از شکارچی هایی مثل او و بدتر از او که همه با هم عزم شان را جزم کرده اند و دست به دست هم داده اند تا کاری کنند که چیزی از حیات وحش ایران باقی نماند.

  • سرده ای در تاریخ اردیبهشت 16, 1393 گفت:

    همه ما وظیفه داریم که از محیط زیست حفاطت نماییم
    امید که به وطیفه خود عمل نماییم

  • فتح اله نجفی در تاریخ اردیبهشت 16, 1393 گفت:

    سلام براین مادر بی سواد دانشگاه نرفته و درس علم و تخصص نخوانده ، اما در امور طب سنتی یکی از برجسته ترین زنان و حکیمان منطقه بوده . و در ثروت هم فقط قناعت بوده که روزگار را بسر برده . اما در مطلبی که بعنوان ( طب سنتی گنجینه هورامان ) که در نشریات و رسانه ها در چند سال گذشته منتشر شده از حاجیه طوبی و امثال ایشان که درس نخوانده و دانشگاه نرفته در امور طب سنتی تلاش نموده اند و صد ها نفر را را بدون هیچگونه چشم داشتی معالجه و مداوا نموده اند می توان آنان را از بزرگترین طبیبان سنتی منطقه به نیکی نام برد . همچنین امید است این تصاویر درس عبرتی باشد برای شکارچیانی که حیات وحش را در منطقه منقرض نمودند و تلاشی باشد برای احیا ی دوباره حیات وحش در منطقه . و تذکری باشد بر ادارات و سازمانهای محیط زیست که بدانید بودن و وجود حیات وحش چه زیبایی به منطقه می دهند و در توسعه منطقه چه تأثیر بسزایی دارند .همچنین از فرزندان حاجیه طوبی کاکه امیر و کاکه علی حاتمی که در همه حال غم خوار جامعه و منطقه هستند تشکر می گردد . اجرکم عندالله

  • پاوه ای در تاریخ اردیبهشت 16, 1393 گفت:

    چقدر خوبند انسانهایی که مرهم زخم دیگران هستند و چقدر بدند کسانی که زخم تراشی می کنند و خداوند را شاکریم که تشخیص تفکیک این دو دسته را به ما داده است.

  • محمد در تاریخ اردیبهشت 16, 1393 گفت:

    چقدر مردمان خوبی دارید . طول عمر با عزت برای حاجیه خانم آرزومندم .

  • س از تهران در تاریخ اردیبهشت 15, 1393 گفت:

    با تشکر از مردم با فرهنگ پاوه و اورامانات ، وقتی که احساس مسئولیت در همه پیدا می شود می توان موسیقی زیبای دوستی با تمام جانداران را در آنجا با نوای عشق درک کرد . وقتی این تصاویر را با کشتن خرسها در یک گوشه از کشور خود را کنار هم قرار می دهم فرق انسانها را بیشتر احساس می کنیم . موفق باشید

  • فا تح شمس در تاریخ اردیبهشت 15, 1393 گفت:

    هر چه تلاش کردم تا واژه ای بیابم در خور ستایش از این مادر عزیزم بغیر از واژه مادر نیافتم فقط یک مادر است که اینچنین فداکارانه ومادرانه زندگی می بخشد در واقع هر چه بگوییم کم گفته ایم ای کاش مسئولین ومردم بجای راه انداختن کارنوالهای انچنانی برااستقبال از فلانی وبسمانی برای پاسداشت زحمات این عزیزان که تعدادشان در پاوه وهورامان کم نیستند بزرگداشتی میگرفتند تا شاید اندکی از دینمان را ادا کرده باشیم بنهد بعنوان یک انسان بر دستان توانا وشفا بخش این مادر بوسه می زنم واما امیدوارم اینیک تلنگری باشد برای پزشکانی که کاسبکارانه طبابت را با تجارت اشتباه گرفته اند بیایید از این مادر فداکار انسانیت را یاد بگیرید(البته این شامل حال همه نمی شود هستند پزشکانی که خود را وزنگیشان را فدای مردم میکنند نونه اش در سال های نچندان دور پاوه دکتر معصوم پاکستانی که همگان می شناسنش) در پایان از همه دوستان عزیزی که همواره به این سایت مراجعه میکنند به پاس این فداکاری مادر عزیزمان جند جمله درخور این عمل انسانی بنویسند

  • همشهری نوریاویی در تاریخ اردیبهشت 15, 1393 گفت:

    دس خوشی له بنه ماله ی آقای حاتمی وکادرمحیط زیست به بوونه ی ام کارجووانه اگن

  • فروزان رسولی در تاریخ اردیبهشت 15, 1393 گفت:

    منش انسان دوستانه داده طوبی همواره ستودنی بوده و طبع مهربانش کام بسیاری از مردمان این شهر را شیرین نموده.
    دستان مهربانش را می بوسیم که اینبار هم با همان روح بلندش، درمان گر طبیعت زیبای دیارمان بوده. داده طوبی جان امیدوارم همیشه سالم و تن درست باشی و همه از مهربانیت درس ها بیاموزیم.

  • عبید فخرالدینی در تاریخ اردیبهشت 15, 1393 گفت:

    درود بر همه این عزیزان و دلسوزان راستین این دیار
    پاوه می تواند سرآمد حافظان و دوستدارن مهربان محیط زیست باشد اگر…

  • ناشناس در تاریخ اردیبهشت 15, 1393 گفت:

    من هم به نوبه خودم از مادر عزیز داد طوبی و پسرانش و…به خاطر کمک های بی دریغشان به مردم پاوه سپاسگزارم

  • مدریک ولدبیگی در تاریخ اردیبهشت 15, 1393 گفت:

    از همه عزیزانی که به نوعی در کمک به این حیوان بسیار زیبا سهیم بوده اند کمال تشکر و قدردانی را دارم و بهترین هارو از درگاه خداوند براشون ارزو می کنم

  • محمد در تاریخ اردیبهشت 15, 1393 گفت:

    داد طوبا و خانواده محترم مرحوم حاجی فراح حاتمی همواره بدون هیچ چشم داشتی درامور خیر و کمک به مردم شهرمان حضور دارند و یاور و یار مردم در مصیبت ها هستند، از خداوند منان برایشان آرزوی موفقیت و سربلندی همچون همیشه خواستاریم و مردم پاوه هم همواره قدردان زحمات ایشان می باشند.
    بد نیست به برخی از گذشت ها و ایثار این خاندان اشاره بنماییم؛
    وقف چندین هکتار زمین به قبرستان مرقد حاجی که از باقیات صالحات خاندان حاتمی می باشد.
    حضور فعال و موثر در مراسمات تدفین متوفی های شهرمان
    حافظ محیط زیست و مدافع مراتعی که برخی زمین خواران در پی تصرف آنها بودند و هستند..
    جراحی و معالجه و شکسته بندی و میزبانی از بیماران در تمام ساعات شبانه روز بدون هیچ گونه چشم داشت دنیایی و

  • فرهنگی بازنشسته در تاریخ اردیبهشت 15, 1393 گفت:

    آفرین بر خانواده محترم حاتمی هم دکتر ارسلان حاتمی هم حاجیه داده طوبی هم کاک امیر وهم کاک علی عزیز این خانواده همیشه منشا خیر وبرکتند هم در سختی ها(کمک به کفن ودفن اموات) هم در خوشی های مردم

  • شیته ی مه ریوان در تاریخ اردیبهشت 15, 1393 گفت:

    دایه گیان ده ستی ماندو نه ناسانه ت ماچ ئه که م یاخوا به له ش ساقی بژیت بو وه لات

  • بهشتی زاده در تاریخ اردیبهشت 15, 1393 گفت:

    با سلام
    ضمن تشکر و خسته نباشید خدمت زحمتکشان محیط زیست پاوه
    که همیشه یاری رسان محیط زیست بودن و هستن
    و کلیه کسانی که در مداوای این کل وحشی و زیبا یاری رسان بوده اند
    نهایت تشکر و سپاسگزاری خود را به خدمت رسان انها میرسانم
    جزا کل الله

  • آشنا حسن زاده در تاریخ اردیبهشت 15, 1393 گفت:

    چه زیباست وقتی که انسانها برای نجات گونه های دیگرحیات گام برمیدارند.
    سپاس و سپاس و سپاس…..

  • فرشته در تاریخ اردیبهشت 15, 1393 گفت:

    يك سئوال ذهنم رو مشغول كرده،اين همه دامپزشك و متخصص و دكتر از مداواى يك بچه آهوى زيبا عاجز بودند. اما يك جراح سنتى كه سالهاست بدون توقع و چشمداست منزلش مكانى براى مداواى بسيارى از بيماران شهرمان شده ميتواند يك حيوان زبان بسته را نجات دهد. كاش دكترهاى شهرمان سخاوت و عدم توجه به پول را از حاج خانم سيد طوبى و پسرانش بياموزند.

    • lمطلع در تاریخ اردیبهشت 15, 1393 گفت:

      فرشته خانم عزیز هیچ جای تعجب نداره وقتی همه چیز در دنیای کنونی رنگ وبوی مادی بخود گرفت جنابان اطبا حاضر نیستند بی اجر ومزد کاری را انجام دهند کاش ما ادما کمی بخود می امدیم وفکر میکردیم که چرا هر چه زمان میگذرد زندگیها هم سخت می شود کاش به ان حاجیه خانم که بنده از دور بر دستان مبارکش بوسه میزنم یاد میگرفتیم که همه چیز انسان پول نیست بلکه یک جو انسانیت به دنیایی از ثروت می ارزد در اینجا لازم است کمپینی براه بیافتد برای بوسه بر دستان این مادر که مادرانه این موجود زیابا را نجات داد ودرس بزرگی به تمام جراحان حاذق شهرمان داد !!!!!!!!!!!! البته شک نداشته باشید اگر پولی در میان بود اقایان پزشک هم می توانستند این عمل را انجام دهند

    • شايسته در تاریخ اردیبهشت 15, 1393 گفت:

      كسى نيك بيند بهر دو سراى
      كه نيكى رساند به خلق خداى
      بسيار خوشحال و خوشوقتم كه تغيير نگرش و تغيير ديدگاه مردمان شهرم را به نسبت طبيعت و محيط زيست ميبينم و ميشنوم.بعنوان يك دانشجوى پاوه اى خارج از پاوه،هر روز سايتهاى مربوط به شهرم را بازديد ميكنم،خوشبختانه هميشه با اخبارى كه حامل پيام نوعدوستى و دگر دوستيست مواجه ميشوم.
      حاج خانم طوبا حسينى را يكبار آنهم وقتى برادر كوچكم پايش شكسته شده بود ديدم،دكترهاى پاوه و كرمانشاه پس از ماهها دوندگى و كلى هزينه از مداواى وى عاجز شدند،يكى از بستگان اين خانواده محترم را بما معرفى نمود،وقتى به منزلشان مراجعه كرديم،انگار براى ميهمانى رفته ايم،كلى پذيرايى و شيرينى و احترام.سپس با روئى گشاده و حتى با وسايل و مايحتاج درمان خودشان برادرم را درمان نمود و نه تنها هزينه اى از ما نگرفتند،بلكه اين خانم مهربان چندتا شكلات هم به برادرم داد و گفت:”پسرم اگر اذيتت كردم،ناراحت نشو بخاطر بهبود خودت بود.”
      انسانيت،خدمت و احترام مردم و رسيدگى به رنجهاى مردم شهر بخصوص زمان فوت عزيزان از خصلتهاى مثبت پسران ايشان است.
      بخدا با ديدن اين آهوى خوشكل و مظلوم در آغوش اين مادر مهربان بى اراده اشك از چشمانم جارى شد.دستان اين زن مهربان را ميبوسم و آرزوى سلامت و بقاى عمر با عزت را برايشان خواستارم.
      خانم فرشته عزيز،وقتى حرفه پزشكى با تجارت و ساخت و ساز اشتباهى گرفته شود بدون شك نتيجه اش همانى خواهد بود كه اكنون گريبانگير جامعه مفلوك ماست،هرچند زحمات و تلاشهاى تعدادى از پزشكان پاوه قابل تقدير است.
      پزشك حاذق علاوه بر گشاده روئى بايستى بيشتر بفكر مداواى بيمار باشد تا پول وى.
      اگر حاج خانم حسينى در مدت سالها خدمت خود از مردم پول ميگرفت آيا تا بحال چند ده ميليون تومان پول پس انداز كرده بود؟