پ 09 فروردین 1403 ساعت 23:24

مهم‌ترین عوامل مؤثر بر رکود ساخت و ساز مسکن / سلام خسروی شهردار پاوه

مهم‌ترین عوامل مؤثر بر رکود ساخت و ساز مسکن / سلام خسروی شهردار پاوه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : امروزه مسکن علاوه بر اینکه کارکرد اصلی خود به عنوان یکی از نیازهای اولیه و اساسی بشر را همچنان حفظ نموده، عاملی مؤثر و بی‌بدیل در بخش اشتغال و رونق اقتصادی می‌باشد. بیش از 50 صنعت و شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ساخت و ساز مسکن نقش […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : امروزه مسکن علاوه بر اینکه کارکرد اصلی خود به عنوان یکی از نیازهای اولیه و اساسی بشر را همچنان حفظ نموده، عاملی مؤثر و بی‌بدیل در بخش اشتغال و رونق اقتصادی می‌باشد. بیش از 50 صنعت و شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم در سلام خسرویساخت و ساز مسکن نقش دارند که با رکود در حوزه مسکن آنان نیز دچار مشکل و رکود بازار و عدم فروش محصولات تولیدی می‌گردند، به عبارتی دیگر رونق بخش مسکن در جامعه ما رونق سایر بخشها را به دنبال دارد؛ اما متأسفانه در چند سال اخیر به دلایل مختلف از جمله: تبدیل مسکن به کالایی تولیدی در راستای کسب سود و منفعت شخصی، عدم اعمال ضوابط و قوانین مرتبط با ساخت و ساز، عدم مدیریت متمرکز در برقراری تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن، اجرای سیاستهای غیراصولی و هیجانی جهت پاسخگویی به تقاضای موجود در بازار و … این بخش مهم و حیاتی از اقتصاد جامعه تبدیل به کانونی برای سردرگمی و سوءاستفاده‌های گسترده گردیده است.

در کنار تمامی مشکلات ساختاری و مدیریتی، وضع و وصول عوارض گوناگون بر این کلاف سردرگم افزوده است؛ به عنوان نمونه متعاقب تصویب قانون ارزش افزوده و لزوم بیمه کارگران ساختمانی در سال‌های 92 و 93، برای پروانه‌های ساختمانی حق بیمه‌های غیرمتعارف و سنگین وضع گردید که موجب رکود عظیمی در صدور پروانه‌های ساختمانی شد. با پیگیریهای به عمل آمده، از ابتدای سال 1394 این قانون اصلاح و نرخ بیمه تا حدود زیادی متعادل گردید اما متأسفانه از آنجا که امکان اعمال مدیریت واحد وجود ندارد جدیداً نظام مهندسی با اعمال تعرفه‌های نامتعارف و سنگین در قبال تهیه نقشه و نظارت، مبالغ گزافی را از متقاضیان صدور پروانه مطالبه می‌نماید که باعث رکود در ساخت و ساز مسکن و نیز گسترش تمایل به ساخت و ساز بدون نقشه و نظارت شده است. به همین دلیل شهرداری پاوه مجدداً در راستای پیگیری و برطرف نمودن این معضل، مکاتبات لازم با مدیر کل محترم دفتر فنی استانداری را انجام داده است؛ چرا که این شرایط و اینگونه اعمال سلایق را در مورد بخش مسکن -که یکی از مهمترین نیازهای جامعه و عاملی بسیار مؤثر در رونق اشتغال و اقتصاد می‌باشد- زیبنده نمی‌داند و سزاوار است که مسئولین محترم با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به برقراری تعادل در همه بخش‌ها و طرف‌های ذینفع در ساخت و ساز مسکن اقدام نمایند.

 

12 پاسخ برای “مهم‌ترین عوامل مؤثر بر رکود ساخت و ساز مسکن / سلام خسروی شهردار پاوه

  • حسن در تاریخ اردیبهشت 24, 1394 گفت:

    جون تولید و درآمد وجود ندارد دولت هم می خواهد با گذاشتن عوارض مختلف بر هر کسی که به هر گونه می جنبد کسب در آمد و اشتغال زایی کند و الا وام مسکن سی میلیون است باید ساخت خانه با صد میلیون تمام شود ولی در همین خشت اول مهندسین و شهرداری و سایرین تا قران آخر سی میلیون را از بی خانمان می گیرند با خرح آمریکایی و در آمد افریقایی نمی شود خانه ساخت .

  • مردم در تاریخ اردیبهشت 20, 1394 گفت:

    انصافآشهردار نقطه خوبی را اشاره کرده است نظام مهندسی دقیفا تعرفه تهران را از مردم می گیرند بعداز طراحی نقشه ودریافت پول هیچ گونه نظارتی هم بر ساختمان ندارند

  • هیوا در تاریخ اردیبهشت 19, 1394 گفت:

    آقای شهردار با سلام تعرفه مهندسین زیاده یا تعرفه پزشکان.رکورد مسکن هزینه زیاد تهیه نقشه ونظارت نیست آیا بررسی کردی در کشورهای دیگر هزینه تهیه نقشه ونظارت چند در صد هزینه تمام شده مسکن است ودر ایران چقدر؟لطفا در این مورد بررسی بفرماید.

  • مردم در تاریخ اردیبهشت 17, 1394 گفت:

    آقای شهردار ضمن عرض خسته نباشید خدمت شما و همکارانتان از بیهوده گویی بعضی افراد مغرض دلسرد نشوید کسانی که در سالهای…………….. کرده اند حالا که جای برای جولان ندارند نفس شان گرفته آفرین بر شما که قانون را برای همه یکسان اجرا می کنید نه سیاست یک بام و دو هوا انشالله موفق و سربلند باشید مطمئن باشید شما از نظر بیشتر مردم نمره قبولی را گرفته اید چون……ها حتی ………… را هم نداشتنداین متخصصان و مهندسان چرا با اسم واقعی جلو نمی آیند که از تخصصشان مثلا بهره ببریم همه این تخصص ها را بگذارند در کوزه آبش را بخورند اگر مرد میدانند جلو بیایند متخصصان این را هم بدانند که مردم در تهیه نان شب مانده اند چه برسد به ساخت و ساز

  • شایان در تاریخ اردیبهشت 16, 1394 گفت:

    جناب آقای شهردار
    باعرض سلام
    یه مشکل دیگه در مورد مسکن که در پاوه وجود دارد این است که میبایست شهرداری قبل از اینکه مردم اقدام به ساختن خونه کنند کوچه و پیاده رو و خیابان ها را شهرداری تعین کند ولی متاسفانه شهرداری خیلی ضعیف عمل کرده است بخصوص در تپه کوله خیلی افتضاح است باور کنین دراکثر جاهای تپه کوله اینقدر جاده کوتاه است دوتا ماشین سبک نمیتونن به طور مخالف راهب روند یکیشون باید چندها متر دنده عقب برود تا دیگری حرکت کند و این کار خیلی باعث اتلاف وقت میشود یبار خودتون که بیاین ببینین متوجه میشوید چون در اینجا صاحبان زمین ها تصمیم میگرفتند چقدر کوچه و خیابان تعیین کنند چندبارهم شخصا به شهرداری برای این کار قبلا مراجعه کردم ولی متاسفانه جواب مفیدی دریافت نکردم خواهشن این کار در جاهای دیگر تکرار نشود باور کنین در تمام شهرهای ایران و دنیا اول خیابان و کوچه و فاضلاب و اب و غیره تعین میشود بعد اقدام به ساخت میکنن ولی متاسفانه در پاوه فقط اول بفکر پول جریمه هستند که چقدر میشود شهرداری هم باجریمه اصلا مخالف نیست ولی به فکر رفاه بعد از ساخت شهروندان اصلا نیستند
    در ضمن ازخدمات ارزنده و شایسته جنابعالی کمال تشکر و قدردانی را داریم

  • شهروند در تاریخ اردیبهشت 16, 1394 گفت:

    سلام.
    جناب آقای شهردار قوانینی که به ضرر مردم باشن در ادارات پاوه خیلی خوب اجرا میشن .اما اگه بند یا ماده وتبصره ای که سود مردم باشه یا اجرا نمیشه یا فقط برای نور چشمیا اجرا میشه اما من برخلاف بعضی از عزیزانی که میگن عوارض شهرداری یکی از موانع است می گویم عوارض شهرداری بوده وهست و پولشم برای عمران شهر استفاده میشود . عوارض شهرداری یک پنجم هزینه نظام مهندسی است . جناب آقای شهردار یکی از کارمندان جدید که استخدام شهر داری شده عشقش سنگ انداختن لای چرخ مردم است واین کارو از هنرای خودش میداند.{آقای ق}
    نظام مهندسی پول یه مهندس خبره رو میگیره مهندساش که خبره نیستند هیچ چندین کار دان فنی هم اضافه شدن .

  • ناظر نظام مهندسی در تاریخ اردیبهشت 15, 1394 گفت:

    جناب آقای شهردار چرا نمیگویید هزینه های صدور پروانه، در این شهر اگر از یک دانش آموز کلاس اول نیز دلیل رکود ساخت و ساز را بپرسی میگوید سخت گیری شهرداری،خواهشاً توپ را به زمین نظام مهندسی نندازید.

  • م. امیدوار در تاریخ اردیبهشت 15, 1394 گفت:

    آقای شهردار عزیز
    از اینکه تعهد داشته و جلوی برخی حیف و میل های شهرداری ………… را گرفته اید خرسندیم.
    اما این را بدانید که این همه ماجرا نیست و شهرداری یک تخصص است که شما از آن بی بهره اید و ظاهراً دوست هم ندارید از نظرات متخصصین در اداره امور بهره ببرید.
    افزایش بودجه و اعتبارات شهرداری اقدام خوبی است اما اینکه مردم بایستی این افزایش را بپردازند به هیج وجه منطقی نیست.
    نقد بزرگی که به عملکرد شما وارد است عدم تخصصی عمل نمودن جنابعالی و مجموعه تحت امر در شهرداری می باشد. البته از شورای شهر هم بایستی انتقاد نمود که این نقیصه را می بیند و هیچ عکس العملی نشان نمیدهد.
    افزایش تعرفه های ساخت و ساز از سوی شما و دیگر ارگانهای متولی، سبب تعصیلی بسیاری از آپارتمانها و خانه های در حال ساخت شده که تاثیرات این اقدام سوء در سالهای بهدی در بازار مسکن اتفاق افتاده و مردم بیچاره باید تاوان آن را بپردازند. زیرا میزان تقاضای مسکن ثابت بوده و عرضه ان کم می شود و این خود سبب افزایش قیمتها در سالهای آتی می گردد که شما هم در این زمینه مسوولید و بایستی پاسخگو باشید.

  • شهروند قانونمدار در تاریخ اردیبهشت 15, 1394 گفت:

    در جواب شهردار محترم بایستی گفت که در واقع مجموعه ای از عوامل هستند که رکود را در بخش ساخت و ساز بوجود آورده اند نه یک عامل!
    البته رکود دلایل ملی و کشوری هم دارد اما آنچه احساس می شود در شهر مان بیشترین تاثیر را دارد افزایش سرسام آور هزینه های ساخت از یک طرف و خالی بودن جیب مردم از طرف دیگر است. شهرداری، نظام مهندسی، بیمه و … هر کدام به فکر درآمد خود هستند و در این راه با هم مسابقه گذاشته اند. مردم بی نوا بایستی جیب همه این ارگانها را پر نمایند که این کاری است خلاف عدالت و انصاف!

  • شهروند در تاریخ اردیبهشت 15, 1394 گفت:

    جناب آقای شهردار با سلام متاسفانه مسولان ما امروز اگر مشکلی دارند و یا اگر به هر نحوی کار شکنی می کنند خطا را به گردان دیگران می اندازند شکی نیست که با ورود شما به شهرداری پاوه دوران تازه ای در شهرداری به وجود آمد و شاید کارهای مثبتی که جنابعالی کرد هاید هیچ کدام از شهرداران قبلی پاوه انجام نداده اما جناب شهردار پیاده رو درست کردن و ظاهر سازی فقط شهرداری نیست متاسفانه شما در بعد های دیگر دارید شهرداری پاوه رت فلج می کنید شهردار و شورای قبلی اگر مشکلاتی داشتند اما در عوض به مردم و شهروندان نیز کمکهای وافری در راستای خدمت به مردم می کردند جنابعالی برای هرکاری ایراد می گیرد ومی گویید خلاف قانون است و شهردار قبلی خلاف کرده و من کارهای قبلی را قبول مداریم آیا این حرف شما ور نظام اداری قابل قبول است اطفا جواب دهید در سال ۹۳ چند جواز ساختمانی صادره شده و چقدر شهرداری در آمد داشته و نسبت به سالهای گذشته مقایسه کنید شما متاسفانه و بدون تعارف بگوییم یا خیلی ترس دارید و یا مردم را اذیت می کنید و قانونی که در تهران اجرا می شود در پاوه هم صدورصددارید اجرا می کنید ، من خودم شخصا سال گذشته می خواستم در محله زمین شهری ساختمانی برای سر پناه فرزندانم بسازم جنابعالی و دایره فنی تان ۶ ماه من را سرگردان کردید و من از تصمیمم منصرف شدم و قسم خور دهام تا شما شهردار باشید هیچ کاری در رابطه با ساختمان نمی کنم لذا آقای خسروی خواهشمندم فقط به فکرظاهر سازی نباشید ……

  • همسایه در تاریخ اردیبهشت 15, 1394 گفت:

    عوامل رکود مسکن بطور خلاصه:
    – قوانین دست و پاگیر و پر هزینه شهرداری
    – هزینه زیاد تهیه نقشه (نظام مهندسی)
    – نبود نقدینگی در جامعه
    – گران قیمت بودن زمین
    – بالا بودن دستمزد بنا و کارگر در پاوه
    – زیاد بودن هزینه خدمات در پاوه

  • مهندس (نظام مهندسی) در تاریخ اردیبهشت 15, 1394 گفت:

    ساخت و ساز، عوامل موثر بر رکود و چگونگی رونق گرفتن آن موضوعی نیست که به همین سادگی و با درج فقط چند سطر بتوان آن را آسیب شناسی و در نتیجه نسخه شفابخش آن را پیچید.
    به نظر می رسد یکی از عوامل اصلی رکود ساخت و ساز در شهر پاوه، وضع قوانین سختگیرانه شهرداری است. در اینکه ساخت و ساز بایستی قانونمند شده و براساس موازین فنی و مهندسی صورت گیرد شکی وجود ندارد اما تعجیل در تبدیل شهری بدون قانون (در موضوع مورد بحث) به شهری کاملاً قانونمند وضعیت کنونی یعنی رکود در ساخت و ساز را به بار می آورد. به عبارتی بهتر آن است این قوانین بصورت مداوم و با شیبی ملایم کم کم اصلاح شده و وضعیت سر و سامان گیرد. نه اینکه یک فرایند قانونمند و پر هزینه (برای سازندگان مسکن) در عرض کمتر از چند ماه وضع و به اجرا درامده و جایگزین روشهای قبلی گردد.