ج 07 اردیبهشت 1403 ساعت 01:25

منطقه حفاظت شده ‘بوزین ومره خیل’ پاوه نیازمند توجه بیشتر است

منطقه حفاظت شده ‘بوزین ومره خیل’ پاوه نیازمند توجه بیشتر است

به گزارش سلام پاوه : منطقه حفاظت شده ‘بوزین ومره خیل’ بخش باینگان از توابع شهرستان پاوه، با داشتن نادرترین گونه های جانواری و گیاهی در انتظار توجه بیشتر مسوولان حفاظت محیط زیست است. به گزارش خبرنگار ایرنا، منطقه حفاظت شده بوزین ومره خیل با وسعتی بالغ بر23 هزار هکتار یکی از مناطق بکر جنگلی […]

به گزارش سلام پاوه : منطقه حفاظت شده ‘بوزین ومره خیل’ بخش باینگان از توابع شهرستان پاوه، با داشتن نادرترین گونه های جانواری و گیاهی در انتظار توجه بیشتر مسوولان حفاظت محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، منطقه حفاظت شده بوزین ومره خیل با وسعتی بالغ بر23 هزار هکتار یکی از مناطق بکر جنگلی کشور است که باکل و بز جنگلهای متراکم، طبیعی و چشمه سارهای فراوان پناهگاهی امن برای گونه های گیاهی و جانوری می باشد.

با توجه به اهمیت این منطقه که به لحاظ گونه های گیاهی و جانوری منطقه ای منحصر بفرد در غرب کشور است اما متاسفانه همواره مورد کم لطفی و بی توجهی مسوولان حفاظت محیط زیست واقع شده بطوریکه حتی فاقد یک نفر نیروی محیط بان است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست پاوه گفت: متغیر بودن ارتفاع از سطح دریا و شرایط خاص و تنوع اقلیمی و تنوع زیستی که در این منطقه حاکم شده، شرایط خاصی را برای پرورش انواع گونه های گیاهی و جانوری در منطقه ایجاد کرده است.

محمد اخگرزاده افزود: این منطقه از سال 1380 بصورت رسمی و با مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان مناطق چهارگانه کشور شامل منطقه حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش، آثار طبیعی ملی و پارک های ملی ثبت جهانی شده است و با وجود داشتن 15 نفر چارت محیط بانی برای آن هنوز هم فاقد حتی یک نفر نیروی محیط بان است.

وی افزود: گونه نادر و منحصر بفرد شوکا (گوزن مینیاتوری) در منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل زندگی می کند.

وی گفت: به دلیل شکار بی رویه و وجود شکارچیان متخلف وعدم وجود نیروی ثابت محیط بان در منطقه این گونه نادر در حال انقراض و نابودی است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست پاوه از گونه های دیگر جانوری و گیاهی در منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل را سیا گوش، کاراکاس، پلنگ، گرگ، خرس، کل و بز در سطح گسترده و گونه های گیاهی را مورت، زیتون وحشی و سیاچناره های طبیعی در حاشیه رودخانه ها عنوان کرد.

اخگرزاده با اشاره به تهدیدهای پیش روی مناطق حفاظت شده از جمله آتش سوزی مراتع و جنگل ها و خشکسالی تصریح کرد: علاوه بر اینها کمبود نیروی انسانی مهمترین مشکل پیش روی این اداره برای حفاظت از منطقه است که انشاالله با توجه به اهمیت منطقه مورد توجه مسوولان استان قرار گیرد.

منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل یکی از مناطق بکر جنگلی کشور است و به علت قرار گرفتن در حد فاصل بین منطقه سردسیر در شمال و شرق و منطقه گرمسیر در جنوب و غرب با فاصله کم، متغیر بودن ارتفاعات از سطح دریا، ویژگی های خاص از نظر تنوع جانوری و گیاهی پیدا کرده است.

حیوانات موجود در بوزین مره خیل نه تنها به حریم انسان ها تعرضی نکرده اند، بلکه همواره وجودشان در کوه ها و جنگل ها زیبایی و جلوه ای خاص به طبیعت بکر و پرطراوت منطقه بخشیده است اما برخی انسان های بی مسوولیت که اغلب هم غیربومی هستند به حریم زندگی این حیوانات تعرض می کنند.

7 پاسخ برای “منطقه حفاظت شده ‘بوزین ومره خیل’ پاوه نیازمند توجه بیشتر است

  • اهالی بخش باینگان در تاریخ آذر 22, 1393 گفت:

    دست مریزاد کاک فرهاد عزیز

  • محمد غریب معاذی نژاد در تاریخ آذر 19, 1393 گفت:

    من به عنوان یک معلم جغرافیا نزدیک به پنج بار به ان فضای جغرافیایی رفته ام.از قابلیتها وتنگناهایی برخوردار است .فضای جغرافیایی منحصر بفردی است.ولی باید دو الی سه ساعت انهم با دو کابینه های قدیم یا شاسی بلند مسیر را طی نمود….مجوز تردد می خواهد…دره های عمیق وژرفی دارد.چشمه واب مناسب ندارد مگر اینکه در عمق درهبتوان به اب دسترسی پیدا کرد …..گرمای بسیار شدید به مدت هفت ماه حاکم است..راه ورودی ان مسیر از دودان واز هیروی است هیچ گونه زیر ساخت اقتصادی ندارد. ولی اگر دولت بخواهد یک فضای بکر طبیعی وپارک وحش منحصر بفردی حتی درخا ور میانه را ایجاد کند واز ان به عنوان ژو پارک بهره بگیرد اینجا بهترین گزینه است

    • سلام در تاریخ آذر 19, 1393 گفت:

      آقای معاذی نژاد چرا از بهار بسیار زیبا و دلفریبش نمی گویی. اینجا سرزمین مردم ایناخی است که در سریاس یرد و بی درآمد مسکن گزیده و چاره ای جز قاچاق و کوله بری ندارند. مردم باینگان و ایناخی سالیان مدیدی از این منطقه با دامپروری زندگی بسیار دوستانه ای باهم داشتند.

  • رستمی تبار در تاریخ آذر 19, 1393 گفت:

    من از خدا خواهم خواند
    خداوند قادری که با روح خاموش طبیعت
    وبا آسمانها، زمین و دریا ها آمیخته است
    خداوندی که با یک رابطه منظم برعالم آفرینش حکم می راند
    و من خواهم خواند که تمام عالم آفرینش
    با الفت و همبستگی زنده است
    و با حرکت عقل به پیش رانده می شود
    زیرا که یک روح بر تمام اعضای عالم حاکم است
    و همه اشیاء را در بر می گیرد، سپهر پهناور را قدرت می بخشد
    وشکل موجود جاندار به خود می گیرد.
    قطعه “نجوم ” سروده مانیلیوس برگرفته از کتاب دین و طبیعت سید حسین نصر

  • دوستدار طبیعت در تاریخ آذر 19, 1393 گفت:

    جای بسیار تاسف است بعضی ادارات با انبوه کارمند بیکار و غم نخور که فقط روزها را میشمرند برای حقوق سر ماه یا بازنشستگی ,طبیعت زیبا و خدادادی بوزیل و مرخیل با حیات وحش منحصر به فرد در غرب کشور با کمترین نیرو و محیط بان جلوی چند نفر خیانت کاران به طبیعت را خواهد گرفت . آیا کسی هست که داد این حیوانات زبان بسته را به پیشش برد ؟؟؟

  • شهروند در تاریخ آذر 19, 1393 گفت:

    سلام کاک فرهاد میشه در باره این منطقه اطلاعات بیشتری بدین از محیط زیست بخواین حداقل یه نقشه هوایی با عکس جانوران و گیاهان این منطقه بدن حداقل بدونیم چیه خیلی از مستند سازهای حیات وحش عاشق اینجور مناطق بکرن با یکم تبلیغ و اطلاع رسانی میتونیم این منطقه رو جهانی کنیم

    • سلام در تاریخ آذر 19, 1393 گفت:

      شهروند گرامی از دو آب بسمت چپ جاده ای است که از زمان رضا خان بعنوان جاده مرزی کشیده شد و در امتداد سیروان حرکت کرده و بعد به سمت جنوب شرقی در امتداد کوه ادامه یافته و به سمت مرخیل و لشکرگاه ادامه دارد. این منطقه در سمت غرب این جاده واقع است. یا از باینگان که به لشکرگاه و مرخیل بروید در کنار سیروان قرار دارد.