ج 07 اردیبهشت 1403 ساعت 00:27

مدیریت زباله های شهری/ سعدی قادری

مدیریت زباله های شهری/ سعدی قادری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : حفظ محیط زیست و توجه به بهداشت جامعه از الزامات داشتن یک شهر سالم است. زباله های شهری از معضلاتی هستند که درصورت عدم مدیریت و برخورد مناسب با انها می توانند سلامت محیط زیست و شهروندان را تهدید کنند. در کشور ما ایران با محاسبه ۸۰۰ گرم زباله […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : حفظ محیط زیست و توجه به بهداشت جامعه از الزامات داشتن یک شهر سالم است. زباله های شهری از معضلاتی هستند که درصورت عدم مدیریت و برخورد مناسب با انها می توانند سلامت محیط زیست و شهروندان را تهدید کنند.

در کشور ما ایران با محاسبه ۸۰۰ گرم زباله سرانه، هر روزه بالغ بر ۵۰۰۰۰ تُن مواد زاید جامد تولید می‌شود که در مقایسه با سایر کشورهای جهان با ۲۹۲ کیلوگرم زباله هر نفر در سال در حد زبالهمتعادلی قرار گرفته است، لکن ازدیاد جمعیت و توسعه صنعت به گونه ای که در برنامه سوم جمهوری اسلامی ایران مطرح است موجبات ازدیاد مواد زاید جامد و بالطبع تغییرات فیزیکی ـ شیمیایی آن‌ها را بوجود می‌آورد به طوریکه برنامه های جمع آوری و دفع زباله موجود جوابگوی نیازهای این بخش ازکار نخواهد بود. امر جمع آوری، دفع، بازیافت و اصولا مدیریت مواد زاید جامد در ایران با توجه به نوع و کیفیت زباله های ایران تفاوت فاحشی با سایر کشورهای جهان دارد، لذا بکارگیری هر گونه تکنولوژی بدون شناخت مواد و سازگاری عوامل محلی کار ارزنده ای نیست. وجود ۷۰ درصد مواد آلی قابل کمپوست و بیش از ۴۰ درصد رطوبت در زباله های خانگی از یک سو و تفاوت فاحش آب و هوا و شرایط زیست در مناطق مختلف کشور با سبک و فرهنگ منحصر به خود از سوی دیگر خود دلیلی بر عدم استفاده بی رویه از تکنولوژی‌های وابسته به خارج است، تجربه سال‌ها رکود در عمل آوردن کمپوست و پرداخت هزینه های گزاف جمع آوری و دفع زباله که تنها برای شهرهای مختلف کشور روزانه حدود  20%  بودجه شهرداری‌ها را تشکیل می‌دهد نشانگر اهمیت این مسئله در برنامه های محیط زیست کشور است.

دفن و امحا نامناسب زباله ها می تواند سبب تجمع مگس، حشرات و جانوران موذی، آلودگی آب، خاک، هوا و محصولات کشاورزی و نیز انتشار بیماری های مختلف شود.

روش های مختلفی برای دفع زباله در ایران و جهان وجود دارد که مهم ترین آنها روش سوزاندن، کمپوست و یا کود گیاهی و دفن بداشتی زباله می باشد.

در ایران با توجه به کیفیت زباله های شهری که بهره وری بازیافت و کودسازی در آن‌ها زیاد است و نیز با عنایت به وجود زمین‌های بایر و فراوانی که در اطراف شهرها تناسب خاصی برای دفن بهداشتی زباله دارند، سرمایه گذاری در جهت احداث کارخانه های زباله سوز، توصیه نمی‌شود. اما از آنجا که آلودگی بیولوژیکی و عفونی زباله های بیمارستانی معمولا بیش از انواع دیگر زباله است، کارشناسان، بهترین روش برای دفع زباله های مراکز درمانی را سوزاندن در کوره های زباله سوز، توصیه کرده اند. ضمنا محاسن و معایب سوزاندن زباله با دستگاه های زباله سوز به شرح زیر خلاصه می‌شود:

محاسن

–         این روش موثرترین روش دفع زباله است که در مقایسه با سایر روش‌های دفع به زمین کمتری نیاز دارد. خاکستر باقیمانده به علت عاری بودن از مواد آلی و باکتری‌ها از نظر بهداشتی مخاطره آمیز نبوده و قابل دفن است.

–         آب و هوا و تغییرات جوی تقریباً تاثیر مهمی در این روش ندارد.

–         سوزاندن زباله در دستگاه های زباله سوز منافع جنبی نظیر استفاده از حرارت ایجاد شده برای گرم کردن بویلرها و در نتیجه تولید انرژی بهره دارد.

معایب

–         این روش در مقایسه با سایر روش‌ها به سرمایه گذاری و هزینه اولیه بیشتری نیاز دارد.

–         این روش ایجاد بو، دود و آلودگی هوا می‌نماید که عموماً مورد اعتراض مردم است.

–         به پرسنل کارآزموده و افراد مجرب برای بهره برداری و نگهداری از دستگاه های زباله سوز نیاز است.

–         هزینه نگهداری و تعمیرات در این روش بیش از سایر روش‌های دفع زباله است.

–         این روش برای دفع مواد زاید خطرناک نظیر مواد رادیواکتیو و مواد قابل انفجار روش مناسبی نیست

کمپوست یا کود گیاهی

تهیه بیوکمپوست از فضولات شهری در مقایسه با سایر روش‌های دفع زباله، بخصوص سوزاندن، ارزان تر و اقتصادی تر است، بطوریکه در حوالی شهرها با سرمایه گذاری کمی می‌توان کود مناسبی جهت توسعه فضای سبز شهری و یا به منظور فروش تهیه نمود. یادآور می‌شود که به علت گنجایش نسبتا زیاد تاسیسات تهیه کمپوست و نیز محدودیت حجم تولید و الزام به رعایت زمان تبدیل مواد آلی زباله به کمپوست، نمی‌توان کلیه زباله های شهری را به کود کمپوست تبدیل کرد، بلکه استفاده از روش‌های دیگر دفع زباله نظیر دفن بهداشتی نیز یک مسئله اجتناب ناپذیر است. از آنجا که بیش از ۷۰% از زباله های شهری در ایران را مواد آلی تشکیل می‌دهند تولید بیوکمپوست می‌تواند بخوبی در صدر برنامه های بازیافت و دفع بهداشتی زباله در کشور ما قرار گیرد.

دفن بهداشتی زباله عبارت است از انتقال مواد زاید جامد به محل ویژه دفن آن‌ها در دل خاک بنحوی که خطری متوجه محیط زیست نشود. دفن بهداشتی، یک روش موثر و ثابت شده برای دفع دائم مواد زاید است. در هر منطقه ای که زمین کافی و مناسب وجود داشته باشد، روش دفن بهداشتی می‌تواند بخوبی مورد استفاده قرار گیرد. این روش متداول ترین روش دفع زباله در جهان است. عملیات دفن بهداشتی زباله شامل چهار مرحله زیر است:

–         ریختن زباله در یک وضع کنترل شده

–         پراکندن و فشردگی زباله در یک لایه نازک برای حجم مواد (به ضخامت حدود ۲ متر)

–         پوشاندن مواد با یک لایه خاک به ضخامت حدود ۲۰ سانتی متر

–         پوشش لایه نهایی زباله به ضخامت حدود ۶۰ سانتی متر با خاک

دفن بهداشتی زباله یک روش کاملاً قابل قبول و مطمئن برای دفع زباله های شهری است و به عنوان یک جایگزین در مقابل تلنبار کردن زباله مطرح است. پوشاندن مواد در دفن بهداشتی زباله به طور موثر از تماس حشرات، جوندگان، حیوانات دیگر و پرندگان با زباله ها جلوگیری به عمل می‌آورد. لایه پوششی خاک همچنین از تبادل هوا و مواد زاید جلوگیری کرده و مقدار آب سطحی را که ممکن است به داخل محل دفن نفوذ کند به حداقل می‌رساند. ضخامت لایه خاکی که برای پوشش روزانه مواد به کار می‌رود بایستی حداقل ۱۵ سانتی متر و پوشش نهایی خاک در روی شیارهای زباله ۶۰ سانتی متر باشد تا از نظر ایجاد و یا نشت گازهای تولیدی در اعماق و یا سطح زمین کنترل لازم به عمل آید.

بازیافت مواد

یکی از مهمترین اهداف در پردازش مواد زاید جامد، بازیافت و جداسازی ترکیبات با ارزش از داخل زباله و تبدیل آن به مواد اولیه می‌باشد. امروزه تکنیک‌های مختلفی در جهان برای تفکیک و جداسازی اجزای ترکیبی مواد زاید جامد توسعه یافته اند که از مهمترین این تکنیک‌ها می‌توان به دو روش عمده تفکیک از مبدأ تولید و تفکیک در مقصد اشاره کرد.

در کشور ما با وجود ۲۰ درصد مواد بازیافتی از قبیل کاغذ، کارتن، پلاستیک، شیشه و فلزات و نیز حدود ۷۰ درصد مواد قابل کمپوست اتخاذ سیستم بازیافت از مبدأ یک تحول اساسی در مدیریت مواد زاید جامد خواهد بود. قابل ذکر است که در حال حاضر بازیافت از زباله های بیمارستانی و مراکز بهداشتی ممنوع می‌باشد.

جمع بندی و نتیجه گیری

کنترل مواد زاید جامد و ازجمله زباله های سمّی و خطرناک که بخشی از آنرا زباله های بیمارستانی تشکیل می‌دهد یک امر اجتناب ناپذیر در مدیریت زایدات شهری است. همه روزه وجود هزاران تُن زباله در شهرهای مختلف کشور با همه تنوعی که از نظر آلودگی دارند مسئله ایست که با توجه به افزایش جمعیت و توسعه صنعت و تکنولوژی می‌بایستی در صدر برنامه های بهداشت و محیط زیست کشور قرار گیرد. بدین لحاظ و باتوجه به اهمیت مسئله در این مقوله ابتدا مواردی چند از خطرات بهداشتی، نوع و میزان زباله و سپس سیستم‌های جمع آوری و دفع، مورد توجه قرار می‌گیرد.

با توجه به کوهستانی بودن منطقه پاوه و اورامانات و شهرهای مجاور و لزوم توجه به حفظ محیط زیست و بهداشت جامعه، جمع اوری و دفع صحیح زباله های شهری یک ضرورت می باشد. تفکیک زباله های مختلف در منازل و تهیه کود گیاهی با زباله و نیز دفن زباله ها از مهمترین راه کارهای اجرایی مدیریت زباله های شهری در این منطقه می باشد.

پیشنهاد:

۱-    تفکیک زباله های شهری با درنظر گرفتن سطل های مخصوص کاغذ، پلاستیک، شیشه و مواد غذایی

۲-    فرهنگ سازی و آموزش برای اجرایی شدن این کار مانند تحویل رایگان سطل های زباله به منازل جهت تشویق به تحویل کاغذ، پلاستیک و …

۳-    ایجاد محل مناسب برای تحویل زبالهه ای تفکیکی

۴-    ساخت کارخانه تهیه کمپوست از زباله ها در منطقه ای مناسب و مطالعه شده و قابل استفادهبرای شهرها و شهرستان های همجوار.

۵-    ساخت کارخانه بازیافت زباله با مطالعه و کار کارشناسی

۶-     زباله هایی که قابل بازیافت نیستند و یا نتوان برای کود گیاهی از انها استفاده کرد روش دفن مناسب است. انتخاب زمین مورد نیاز مناسب برای دفن زباله های شهری، مهمترین عمل در دفن بهداشتی محسوب می‌شود که باید با دقت کافی و همکاری ادارات و موسساتی چون حفاظت محیط زیست، بهداشت محیط، سازمان آب منطقه ای، سرجنگلداری، کشاورزی و منابع طبیعی و نیز با تشریک مساعی شهرداری‌ها انجام شود. محل دفن بهداشتی زباله باید حداقل به مدت ۲۵ سال محاسبه شده و در جهت توسعه شهر نباشد. این امر هم از نظر ایجاد ترافیک ناشی از رفت و آمد کامیون‌های زباله کش و هم از نظر مسائلی که در اجرای عملیات در محل دفن مورد توجه است، حائز اهمیت است. انتخاب نوع زمین برای طراحی دفن بهداشتی زباله و عملیات بهره برداری و نیز ابزار مورد نیاز تاثیر بسیار مستقیمی در این مورد دارد. بطور خلاصه فاکتورهای مهمی که در انتخاب محل دفن زباله باید مورد توجه قرار گیرند، عبارتند از توجه به بهداشت و سلامت عمومی، سطح زمین مورد نیاز، توپوگرافی منطقه، مطالعات هیدرولوژی و زمین شناسی جایگاه، قابلیت دسترسی به خاک پوششی مناسب، قابلیت دسترسی به محل دفن، فاصله شهر تا محل دفن، رعایت جهت بادهای غالب، زهکشی محل دفن، هزینه ها و استفاده های آتی از زمین و توجه خاص هر طرح جامع توسعه شهری

مرجع: کتاب بهداشت عمومی، فصل ۴، گفتار ۴، دکتر قاسم علی عمرانی، مدیریت زباله های شهری، http://www.elib.hbi.ir/persian/PUBLIC_HEALTH_EBOOK/04_04.htm

سعدی قادری، دانشجوی دکتری عمران و مدرس دانشگاه

saadi.ghaderi@yahoo.com

5 پاسخ برای “مدیریت زباله های شهری/ سعدی قادری

  • پرستو خدری در تاریخ اردیبهشت 1, 1394 گفت:

    با سلام و احترام
    لطفا سرانه تولید زباله در شهرستان پاوه را ذکر کنید من در حال مطالعه در زمینه بازیافت هستم نیازمند راهنمایی هستم. اگر آمار دقیقی از تولید زباله تر و خشک هم به تفکیک دارید لطفا ذکر کنید سپاسگزارم.

  • خانه در تاریخ شهریور 30, 1393 گفت:

    سلام .ازشهرداری خواهش می کنم به فکرتفکیک زباله شهری باشد هم به نفع محیط زیست است هم منبع درآمد برای شهرداری است

  • امیر دارستان در تاریخ شهریور 5, 1393 گفت:

    با تشكر از جناب آقاي دكتر قادري به خاطر مطرح كردن اين موضوع حائز اهميت .
    تجربه نشان داده است كه تكنولوژي هيچگاه قادر به حل مشكلاتي كه خود به وجود آورده است نبوده است و مديريت مناسب زباله هاي شهري تنها بخش كوچكي از مشكل را حل خواهد كرد و زياد فرقي نخواهد كرد كه اين مواد پلاستيكي و شيميايي و … در كدامين نقطه هورامان دفن شوند سرنوشتشان مشخص است حتي گاهي آدم احساس مي كند كه پراكنده باشند ضرر كمتري به محيط وارد خواهند كرد تا اينكه در يك نقطه جمع شوند و منابع آب و خاك آن منطقه را به كلي الوده سازند !!
    تلاش در جهت تغييرسبك زندگي تقليدي از غرب و جلوگيري از مصرف گرايي بيشتر ، به نظر بنده بهترين راه حل است كه هر كسي مي تواند از خود و خانواده اش شروع كند
    با تشكر

    • سعدی قادری در تاریخ شهریور 10, 1393 گفت:

      اقای دارستان سلام

      اینکه تکنولوژی و توسعه ناپایدار سبب به وجود امدن مشکلات و چالش هایی مانند الودگی های زیست محیطی، گرم شدن زمین و تغییرات اب و هوایی می شود شکی نیست و بسیاری از مشکلات و نابسامانی های دینای کنونی در اثر توسعه ناپایدار و دخالت بی رویه و بدون برنامه بشر در طبیعت صورت گرفته است. تغییر در سبک زندگی اقدامی مناسب و نیاز به فرهنگ سازی دارد. البته با پراکنده شدن زباله ها قطعا چهره شهر و محیط زیست زشت و سلامتی جامعه به خطر خواهد افتاد و اقدامی نادرست است. در این مقاله توصیه شده است زباله ها تفکیک، سامان دهی و بازیافت شود و حتی از انها به اسم طلای کثیف یاد می شود، چراکه می توان کود و انرژی از انها تولید کرد. به جای دفع و دفن زباله ها در منطقه کوهستانی اورامان، بازیافت و ایجاد کارخانه کود گیاهی با این زباله ها امکان پذیر است و می تواند علاوه بر حفظ محیط زیست باعث اشتغال زایی در منطقه شود. و این کاری است که در کشورهای توسعه یافته انجام می شود.

    • ذره بین در تاریخ اردیبهشت 4, 1394 گفت:

      سلام
      ماکه نفهمیدم شما با کی دعوا دارید؟؟؟؟؟

      بابا کم ساز مخالف بزن؟؟