ج 10 فروردین 1403 ساعت 17:42

مدیرکل محیط زیست کرمانشاه:تخریب چشمه بل ضایعه ای بزرگ برای محیط زیست خواهد بود

مدیرکل محیط زیست کرمانشاه:تخریب چشمه بل ضایعه ای بزرگ برای محیط زیست خواهد بود

به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا: مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه، تخریب چشمه بل را ضایعه ای بزرگ و اسفناک برای محیط زیست عنوان کرد و گفت: تا حصول نتیجه از پا نخواهیم نشست و این موضوع را پیگیری می کنیم.  به گزارش سلام پاوه :  ˈتورج همتیˈ روز دوشنبه در گفت […]

به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا: مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه، تخریب چشمه بل را ضایعه ای بزرگ و اسفناک برای محیط زیست عنوان کرد و گفت: تا حصول نتیجه از پا نخواهیم نشست و این موضوع را پیگیری می کنیم.

 به گزارش سلام پاوه :  ˈتورج همتیˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مکاتبات لازم با مرکز برای پیگیری و ممانعت از تخریب این چشمه تاریخی از سوی دستگاه هایچشمه بل هجیج مختلف از جمله محیط زیست استان کرمانشاه انجام گرفته و حتی به تازگی از سوی نماینده کردستان به وزیر نیرو هم تذکر داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: الان دیگر نمی تواند جای سد داریان را تغییر داد اما روز اولی که کلنگ احداث آن به زمین خورد باید فکر چنین روزی را می کردند و محل مناسبتری را برای ساخت آن در نظر می گرفتند.

همتی یادآور شد: اجرای سد داریان به صورت کامل نه تنها چشمه بل را از بین خواهد برد بلکه حتی باعث می شود 15 چشمه دیگر نیز زیرآب برود و این ضررهای زیادی را در مباحث مربوط به خشکسالی نصیب استان کرمانشاه خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه با مقصر دانستن کارفرمای پروژه سد داریان، رویه وی در احداث سد را دارای پشتوانه فنی وعلمی ندانست و گفت: متاسفانه وی به تعهدات اولیه خود برای ساخت و اجرای پروژه عمل نکرده است.

وی در پایان، کاهش طول تاج سد را یکی از راهکارهای برون رفت از این مشکل عنوان و ابراز امیدواری کرد تا هرچه سریعتر با دستور مقامات مربوطه شاهد رفع این مشکل باشیم.

گفته می شود نام کانی بل که اصطلاحی کردیست از خدای آب بابلی ها گرفته شده است و این چشمه از این رو اهمیت دارد که آب آن از نوع معدنی بوده و هم اکنون سه واحد فرآوری آب معدنی و یک مزرعه پرورش ماهی بخاطر حیات این چشمه ایجاد شده اند که با دفن چشمه، آنها نیز نابود خواهند شد.

چشمه بل یکی از با ارزش ترین آثار طبیعی است که سالانه هزاران گردشگر را از دور و نزدیک به سوی خود فرا می خواند و در صورت نابودی به فراموشخانه تاریخ خواهد پیوست آنگاه شاید پشیمان شویم که چرا از سرنوشت دریاچه ارومیه و این همه تالاب ایران زمین که مردند یا در حال مرگ، درس نگرفتیم و برای نجات بل کاری نکردیم؟

این اثر طبیعی در سال 1388 توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

2 پاسخ برای “مدیرکل محیط زیست کرمانشاه:تخریب چشمه بل ضایعه ای بزرگ برای محیط زیست خواهد بود

  • نویسنده وبلاگ در تاریخ شهریور 5, 1393 گفت:

    این از بل و زایده رود آن هم از طلاب ایران واقعا که

  • امیر دارستان در تاریخ تیر 23, 1393 گفت:

    جا دارد که همه ما مراتب تشکر و قدردانی خود را از جناب آقای دکتر همتی و تمامی کسانی که در راه نجات این ثروت ملی تلاش می کنند ابراز داشته و از هیچ کوششی در راه حفظ این چشمه ارزشمند و تاریخی فروگذار نکنیم.
    هر کسی که حتی از مبانی اولیه هیدورلیک آگاهی داشته باشد به سادگی تشخیص خواهد داد که اظهارات کارفرمای محترم سد داریان مبنی بر گرادیان معکوس و تراوش آب چشمه به داخل مخزن سد نادرست است و تنها راه نجات این چشمه عدم آبگیری سد داریان می باشد.
    به دلیل ماهیت پیچیده طبیعت همواره رفتارش برای انسان قابل پیش بینی نیست و بسیار بوده اند پروژه های بزرگی در جاهای مختلف دنیا در مرحله بهره برداری برچیده شده اند و با پس از بهره برداری تخریب شده اند . نمونه آن سد مارموت در آمریکا که در سال 2007 به طور کامل تخریب شد.
    در هر مرحله ای می توان جلوی ضررهای بزرگ را گرفت . مگر 210 مگاوات برق چقدر ارزش دارد؟ طبق 1صل 50 قانون اساس همه ما مسؤلیم.
    با تشکر