ج 10 فروردین 1403 ساعت 16:23

مجتمع بانوان گشین پاوه : تجربه ای تلخ یا حضوری پایدار برای زنان/ برهان عبدی

مجتمع بانوان گشین پاوه : تجربه ای تلخ یا حضوری پایدار برای زنان/ برهان عبدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : مجتمع بانوان گشین پاوه ، مجتمعی که با شعار خودباوری زنان و با رویکردی از منظر توانمدسازی ، با نگاه به همسری خوب و مادری مهربان و در عین حال زنی هدفمند و شاغل (1) ، پا به عرصه اقتصادی شهر پاوه نهاد،شاید این روزها ، حال و روزش […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : مجتمع بانوان گشین پاوه ، مجتمعی که با شعار خودباوری زنان و با رویکردی از منظر توانمدسازی ، با نگاه به همسری خوب و مادری مهربان و در عین حال زنی هدفمند و شاغل (1) ، پا به عرصه اقتصادی شهر پاوه نهاد،شاید این روزها ، حال و روزش چندان خوشایند نباشد. مجتمعی که هنوز نیامده ، دو نفر از هفت نفر از سهامدارانش ، از ادامه کار استعفا می دهند و بعد از مدتی به تشخیص بانیانش ، از آن حالت جدایی گزینی جنسیتی ، به خاطر پاره ای مسائل دور می شود.
هر چند شایعات بسیاری ، از احتمال تعطیل شدن اولین نمود فعالیت اقتصادی زنان پاوه به شکل مدرن ، به گوش می رسد اما بر اساس اظهار نظر سهامداران ، این جریان صحتی نداشته و مطرح شدن این موضوع ، صرفا جنبه تضعیف و نادیده گرفتن فعالیت مجتمع از جانب برخی افراد بوده است.
در نهایت بعضی مسائل پیش آمده نشان می دهد این ایده نو و ارزشمند ، متاسفانه از ابتدا با بدشانسی همراه بوده است.
لازم به ذکر است نگارنده هر چند از منظر اقتصادی ، ایده فعالیت این مجتمع را مثبت می داند اما ، با رویکرد فرهنگی این مجتمع -در یک جامعه جدایی گزین جنسیتی – هم رای نیست و در پایان ، این موضوع را به صورتی شفاف تر به مخاطب انتقال می دهد. بهرحال بانیان و سهامدارن این مجتمع فعالیتشان را یک کار فرهنگی می دانند ولی نگارنده می تواند دیدگاه متفاوتی نسبت به جهت گیری آنان داشته باشد. در تشریح این نکته ، همین بس که در جامعه ای که فضای آن به شدت جدایی گزینی را اعمال می کند ، دامن زدن به این پدیده ، با انجام چنین فعالیت هایی ، شاید کمی منطقی به نظر نرسد. در ادامه ، نوشته نمی خواهد وارد این چالش شده و صرفا به همان تحلیل اقتصادی جریان ، بسنده خواهد کرد.
gashinاز سوی دیگر برخی مشکلات مجتمع گشین ، جدای از مسایل و مشکلات بازار پاوه نیست. بازاری که دارد نفس های آخرش را می کشد و عقب ماندگی اش ، تمام فضای شهری را تحت تاثیر قرار داده است. اقتصاد شهری جزیی جدایی ناپذیر از حیات شهری است که رونق یا کسادی بازار به عنوان یک شاخص مهم ، تاثیر مستقیمی بر روح و روان شهروندان آن شهر خواهد گذاشت و بازار پاوه از این نظر ، سال هاست در ایجاد فضای شهری سرزنده و شاد ، کوتاهی نموده است.
اما فارغ از این بحث ها ، نوشته قصد دارد با عبور از چرایی و چگونگی شکل گیری این مجتمع و دلایل و انگیزه های شروع فعالیت مجتمع ، مسایل و مشکلات موجود مجتمع را تنها از منظر واقعیات ببیند. تحلیل ها بر اساس بازدید میدانی ، مشاهده و مصاحبه با مراجعان و بانیان این مجتمع صورت گرفته و یادداشت حاضر امیدوار است به دور از غرض ورزی های ممکن موجود ، تحلیل هایش صرفا به بهبود اوضاع حاضردر این مجتمع بینجامد.
مجتمعی که با شعارهای مختلفی از جمله “آرام و صمیمی باش و رشد کن” پا به عرصه نهاد ، در بازدیدهای میدانی نگارنده از آن نه تنها صمیمیتی در نوع دکوراسیون داخلی اش به چشم نمی خورد بلکه نوع چینش و پارتیشن بندی های انجام گرفته ، محیطی سخت ، غیر قابل نفوذ و به شدت غیر تجاری را به ذهن مراجعه کننده اعمال می نماید. به قول لوئي كان “ذرات فضا چيزي را باز مي نماياند كه فضا مي خواهد باشد ” اما محیط مجتمع بیشتر شبیه به کلونی ها و تو در توهایی کوتاه و غیر لازم و عجیب است ، که حتی در سمت راست و ورودی مجتمع، هیچ رنگی از رونق به چشم نمی خورد و ورودی با مشخصاتی اینچنین و قدرت نفوذ و جذب بسیار پایین ، در نگاه اول برای مخاطب ، مجتمع را به شدت از حالتی تجاری و پررونق ، به محیطی انبار گونه و در حال سکون در آورده است.
براساس اسناد علمی ، فضا ، ماهيتا هم قابلیت خصوصی بودن را دارد و هم قابلیت عمومی بودن ، که هیچ یک نمی توانند مستقل از هم و به تنهایی کار کنند. در حقيقت این روابط متقابل و اندركنش بین فضاهای عمومی و خصوصی است که به مردم یک منبع اساسی برای ارتقاء حسی و قدرت انتخاب می دهد. نفوذ پذیری معیاری است که در تعامل بین افراد و فضای هدف بدست می آید.و هر چه فضایی از نظر بصری و کالبدی نفوذ پذیرتر باشد قدرت جذب افراد و اشخاص بیشتری از خود نشان می دهد در غیر اینصورت تنها افرادی که با آن آشنایی قبلی دارند از آن سود می برند. در مجتمع گشین پاوه این قدرت -نفوذ پذیری فضا –برای جامعه هدف یعنی زنان ، به شدت نادیده گرفته شده است.

از سوی دیگر بر اساس مصاحبه های انجام گرفته با برخی از مراجعان مجتمع بانوان گشین پاوه سه عامل کیفیت ، تنوع و ارزانی اجناس به عنوان کلید موفقیت بازار، در بسیاری موارد نادیده گرفته شده اند. همانطور که از عکس پیداست در این مجتمع نه تنها از غرفه های متنوع خبری نیست ، بلکه فعالیت اقتصادی در آن ، چیزی شبیه به یک فعالیت اجتماعی یا یک گردهمایی کوچک ، در یک کوچه ای بن بست در محله پایین دست شهری است که افرادی دور هم جمع شده و فضا را از حالت عمومی به یک حالت نیمه خصوصی در آورده اند. حجم پایین اجناس ، عدم تنوع و بی رونق بودن آن ، شاید ریشه در آورده سرمایه ناچیز اجاره کنندگان این غرفه ها دارد ، هر چند نگارنده به دلیل پرهیز از طولانی شدن نوشته ، به چرایی این مسائل کاری ندارد و آن را در جلسه مشترکی با سهامداران مجتمع مطرح کرده است.
نکته قابل ذکر دیگر اینکه ، فعالیت این مجتمع بر اساس بروشور تبلیغاتی آن دارای پنج آیتم اصلی بوده اما از دو آیتم اصلی عرضه غذای خانگی و کارگاه آموزش هنرهای تجسمی فعالیتی دیده نشد و یا اگر فعالیتی بوده نگارنده مشاهده نکرده است.
اما محیط پایین مجتمع (طبقه اول) و به طور خاص کافی شاپ آن با طراحی زیبا و القا کننده یک فضای مدرن ، به نظر می رسد از نظر دکوراسیون و معماری داخلی به آنچه مشتری توقع دارد ، دست یافته است. فضای کافی شاپ در مجتمع گشین پاوه به گونه ای طراحی شده که می خواهد سخن بگويد و اینکه جايي هست كه زندگي و حساسيت انساني از منظر محدودیت های فرهنگی غیر لازم برای جامعه زنان پاوه را ، از میان برداشته است .
حتی برخی از منتقدان این فضا بدون در نظر گرفتن فلسفه وجودی این مکان ، تحلیل هایی غیر منطقی و بدور از آموزه های دینی و شرعی و تنها از منظری تنگ نظرانه مطرح نموده که این نوشته ، منطق حاکم بر فضای فکری آنان را قابل بحث و تحلیل نمی داند و تنها به این جمله بسنده می کند در محیطی کاملا زنانه ، آیا برداشتن یک روسری یا دست دادن دو دختر یا صدای خنده یک زن ، به کجای این جهان هستی بر می خورد و آیا استاندارد سازی همه محیط ها، در نگاه انسان امروزین ، کاری عبث و بیهوده نیست؟ نوشته معتقد است که بايد در مقابل اين افراد جنگيد و به دنبال خلق فضاهايي بر مبناي تفاوت بود.
عناصر مهم دیگری که در فضای کافی شاپ از آن بهره گرفته شده است ، نور و رنگ است .نور حاکم بر فضای کافی شاپ مجتمع گشین پاوه به خوبی طراحی شده و این جریان را به ذهن القا می کند که این فضا از الگویی زیبا و قابل تامل برداشته شده ، به گونه ای که فضا از نظر دکور ، رنگ و نور با فلسفه وجودی اش ،دارای انسجام خاصی است.
هر چند این فضا از بعضی جهات خالی از نقص نبوده و هنوز می تواند بسیار زیباتر و جذاب تر از آنچه هست به نظر رسد اما بي ترديد تجربة قرار گرفتن در چنین فضایی از سوی جامعه زنان شهری پاوه ، می تواند تجربه متفاوتی باشد. مبلمان ، نور ، رنگ ، عملكرد ، حريم ، احساس ، نحوه استفاده و بطور كلي همة ابعاد كمي و كيفي و رفتار انسان در درون هر فضا «سناريو» ي اين فضا را تعيين مي كند و به نظر می رسد فضای حاکم بر کافی شاپ مجتمع گشین پاوه تا حدودی این مسائل را رعایت کرده باشد .
در مجموع می توان گفت فضای این مجتمع از همان لحظه اول با تناقض و تفاوت های غیر قابل انکاری مواجه بوده و هست . شکاف و انکار حاکم از طریق تفکیک جنسیتی ، تا مقاومت در برابر زنان این بزرگترین جامعه مخالف خویشتن ، از طبقات متضاد از منظر معماری ، زیبایی و اقتصاد (طبقه دوم یعنی غرفه ها و طبقه اول یعنی کافی شاپ) تا شراکت در سرمایه گذاری دو نسل ، دو باور و دو دیدگاه ، که نهایتا در این مورد دیدگاه جوان تر (با رفتن دو عضو) حذف و دیدگاه دیگر حاکم شده است.
هر چند از نظر این نوشته محدویت ها و مشکلات موجود فضای حاکم بر مجتمع گشین پاوه را به سمت یکدست شدن به پیش می برد اما بر اساس شنیده ها، فضای خود رایی گروه حاضر و عدم قبول نظرات مخالف مسبب این جریان شده است .نگارنده به دلیل عدم آگاهی از این مسائل و صرفا با بازتاب نظرات موافق و مخالف در نهایت با جلسه مشترکی که با سهامداران داشته مسائل را صرفا از رویکرد رشد و شکوفایی اقتصادی این مجتمع در نظر گرفته است و از رویکرد بانیان این مجتمع نه تنها فضای خود رایی را دریافت ننموده بلکه این اشخاص از انتقادات اصلاحی به منظور رونق و شکوفایی مجتمع به شدت استقبال می نمایند.
و اما پیشنهاد این نوشته به بانیان این مجتمع در چهار محور اصلی نمود یافته که این مسایل به صورت حضوری با جلسه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت :
نخست : جذب سرمایه و رشد و رونق اقتصادی مجتمع
دوم : تبلیغات مداوم و تقسیم گروه های هدف و تبلیغ از طریق راه های موجود و شبکه های اطلاع رسانی
سوم : تغییرات اساسی در پارتیشن بندی و دکوراسیون موجود غرفه ها
چهارم : جمع آوری خرده فروشی های ناکارآمد – با آورده سرمایه ناچیز- به دلیل عدم امکان رقابت با شرایط بیرون ، تخصصی کردن فعالیت اقتصادی مجتمع در یک رسته فعالیتی به طور خاص و منسجم و ادامه سایر فعالیت ها خرد آن در فازهای دیگر در طی چند سال آتی در صورت موفقیت.
و اما پیشنهادات این نوشته به مسئولان ، مخصوصا زنان حاضر در لایه های مدیریتی شهرستان ، امور صنفی و اداره صنعت معدن و تجارت ، صندوق مهر امام رضا از منظر اشتغال زایی در این مجتمع ، ارایه تسهیلات بانکی کم بهره ، حمایت این مجتمع به اشکال گوناگون از طریق راههای قانونی و حتی برگزاری برخی نشست ها در سالن و تالار پذیرایی مجتمع و …. به منظور جلوگیری از شکست این مجتمع و ورشکستگی آن خواهد بود. رویدادی که نه تنها یک گام زنان جامعه ما را از منظر اقتصادی به عقب خواهد راند بلکه خود باوری این بخش عظیم و تعیین کننده جامعه ما را به طور کلی مورد تهدید قرار خواهد داد.
بدیهی است ادامه روند حاضر با توجه به مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده در آینده ای نزدیک در صورت عدم حمایت و برنامه ریزی این مجتمع به سرعت آن را درمسیر ورشکستگی حتمی قرار خواهد داد. و ماه های آتی پاسخ پرسش های زیر را بهتر می توان داد.
آیا مسئولان و در راس آنان زنان درگیر در مسایل مدیریتی شهرستان در مقابل این مشکلات ، در جهت رشد و ارایه تسهیلات به تعدادی از زنان با اصالت و پیشرو در جامعه یاری نخواهند رساند؟.
آیا جامعه زنان پاوه و بالاخص قشر بزرگ درگیر در مسائل آموزش و پرورش اولین فرصت حضور اقتصادی خود در جامعه را به شکلی مدرن نادیده گرفته و در جهت تضعیفش گام بر خواهند داشت؟
آیا این مجتمع تجربه ای تلخ از حضور زنان در فعالیت اقتصادی را رقم خواهد زد یا بانیان آن با عبور از مشکلات پیش رو ، زمینه را در جهت فعالیت هر چه بیشتر زنان در عرصه اقتصادی و فرهنگی هموار خواهند ساخت؟
این پرسش ها در نهایت پاسخی خواهند یافت. زمانی که بازی این دوئل سخت برای بانیان و سرمایه گذاران ، در جهت گیری های آینده مجتمع ، اراده و آرزوهای این تعداد از پیشگامان عرصه اقتصادی زنان را ، به سمت و سوی وانهادن یا ادامه و رونق بکشاند. به نظر می رسد این آینده چندان دور از ذهن نخواهد بود.
نوشته در پایان این نکته را نیز تصحیح می کند که هر چند با این فلسفه وجودی این مجتمع از منظر فرهنگی -در یک جامعه جدایی گزین جنسیتی-هم رای نیست اما با توجه به مشکلات زندگی جامعه زنان پاوه در شهری که از کمبودهای اساسی فضاهای شهری و عمومی به منظور حضور این بخش گسترده اجتماع رنج می برد موافق ادامه این روند جدایی گزینی تنها در طبقه نخست (کافی شاپ) بوده و هدف بانیان مجتمع را در ایجاد محیطی آرام و دارای آسایش بیشتر برای این گروه عظیم ، ارزشمند و قابل تقدیر می داند.
امید که این نوشته به دور از هر گونه تلاش در جهت نادیده گرفتن تلاش عده ای از بانوان با اصالت ، دوراندیش و خود باور ، صرفا به منظور رونق و شکوفایی مجتمع گشین بانوان پاوه تهیه شده و بدیهی است نوشتار آن عاری از خطا ، ساده انگاری و سو برداشت نباشد. انتقادات تمامی مخاطبان نوشته را ارج نهاده و با باور به نیت ارزشمند سهامداران ، صرفا از منظر عملکرد اقتصادی ، این مجتمع مورد بررسی قرار گرفته است.
و اما نگارنده می خواهد با کلامی طنز آمیز ،نوشته خود را با مزاحی با مردان شهرمان به پایان برد آنجا که به قول یکی از دوستان ، مجتمع تنها به مکانی تبدیل شده که هر روز عابران مرد ، کنجکاوانه به این محیط نگاه کرده ، از خود پرسش های متعددی نموده و راجع به هویت و حال و هوای داخل آن نظری داده و گیج و با حالتی مبهم از آن عبور کرده ، اما در نهایت تصمیمات اخیر بانیان هم (با مختلط شدن حضور زن و مرد این بار به صورت خانوادگی)، این حس کنجکاوی و مشغله مردان “متاهل” شهرمان را از آنها ربوده است.
1. اشاره به بروشور تبلیغاتی مجتمع بانوان گشین پاوه
منبع : یانه پاوه
مجتمع بانوان گشین پاوه : تجربه ای تلخ یا حضوری پایدار برای زنان/  برهان عبدی
مجتمع بانوان گشین پاوه : تجربه ای تلخ یا حضوری پایدار برای زنان/  برهان عبدی

2 پاسخ برای “مجتمع بانوان گشین پاوه : تجربه ای تلخ یا حضوری پایدار برای زنان/ برهان عبدی

  • ناصح محمودی در تاریخ بهمن 20, 1393 گفت:

    دستان خوش کاکه گیان.چون ژنان نیوه ی کومه لگا دروس د هه اکه ن جاکه وابووهه ر پروژه یه بوبه شداری خانمان وکاراترکردنی پیگه یان زورگرنگه وده بی هه مومان وه ک ارکیکی نیشتمانی تواشای ام دیارده یه بکه ین وتا اوجیه بومان ده کریت بوبه شداری کاراتری ژنان له گشت جمگه کانی ده سه لات وپروه ر ده وریکخستن وانجومه ندا تیبکوشین.دلنیام که کوملگایه ک به خته وره که ریزی ته واو بوکاوباری ژنان وبه شداری ته واویان له گشت بوا ه کاندا بره خ سینی . اینشالله ام پروژه ی مجتمعی گه شینی چه بتوانیت له کاراترکردنی پیگه ی ژن دا رولی خوی به باشی بگیریت.

  • پارسا مقصودی در تاریخ بهمن 19, 1393 گفت:

    بازار اصلی پاوه هم داره نفسهای آخرشو میکشه چه برسه به این مجتمع تجاری .