س 04 اردیبهشت 1403 ساعت 23:37

قهوه خانه ای بدون قلیان / سعدی سپنجی

قهوه خانه ای بدون قلیان / سعدی سپنجی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : چندی پیش به منظور فرار از هیاهوی زندگی (ترافیک، بوق ممتد و….) درمعیت خانواده راهی یکی از تفرجگاههای منطقه شدم. بی شک خیلی ها نام چشمه ی هانی کوان را شنیده اند، مکانی که به سبب ترنم موسیقی آب، آب وهوای مطبوع ، چشم اندازهای زیبا و… به عنوان […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : چندی پیش به منظور فرار از هیاهوی زندگی (ترافیک، بوق ممتد و….) درمعیت خانواده راهی یکی از تفرجگاههای منطقه شدم.

بی شک خیلی ها نام چشمه ی هانی کوان را شنیده اند، مکانی که به سبب ترنم موسیقی آب، آب وهوای مطبوع ، چشم اندازهای زیبا و… به عنوان مقصد گردشگری عده ای کثیری از همشهریان سعدی سپنجیارجمندمان واقع شده است.

در جوار چشمه قهوه خانه ی سنتی وجود دارد که به مهمانان وگردشگران خدماتی را متناسب با نیاز حاضرین ارائه می دهد به همین مناسبت هر روز جمعیت زیادی را به سمت خود می کشد ، به تبع روزهای تعطیل به سبب تعطیلی شاید شلوغ ترین ایام را در طول هفته تجربه نماید.

از قضی روزگار ما هم هنگامی که آهنگ مراجعه را پیشه نمودیم ، روز جمعه بود ومملو بودن سکوها از جمعیت چیزی نبود که تعجب ما را برانگیزد.

به محض روئیت محل زیبا و فضای روحیه بخش و… رضایت نسبی سراپای وجودم را در بر گرفت واز اینکه توانسته بودم روزی ماندگار را برای خانواده ام به وجود آورم بسی خشنود گشتم.

آنچه توصیف شد فراتر از آن را حس وحال نمودیم، استقرار خانواده ها در جوار هم و در کل فضای موجود، رعایت حقوق شهروندی، صمیمیت ودر نهایت امنیت حاکم چنان آرامشی را به وجود آورده بود که وصف آن به این آسانی ممکن نخواهد بود.

علی ایحال آنچه مهم بود این است که علی رغم گذر ایام همچنان ذهنیت مثبت از آن روز خاطره انگیز برای خانواده ام تداعی می شود.واین آن چیزی بود که بنده به دنبال آن بودم.

به هر حال  این فضا وامنیت حاکم سبب گردید که علل و عوامل موثر بر این مقوله را رصد وپیگیری نمایم.

در محوطه قهوه خانه ی سنتی هانی کوان جملات متعدد بهداشتی و.. یادآوری شده بود، اما آنچه برایم حائز اهمیت بود، نگاشتن جمله ای خبری بر روی بنری بدین مضنون : ”کشیدن قلیان در این مکان ممنوع می باشد.” توجه ام را جلب نمود.

ناخودآگاه علل وعوامل موثر در ایجاد امنیت و…را دریافتم و در اسرع وقت بطور قیاسی با تطبیق شرایط قهوه خانه های سنتی محدوده ی شهر پاوه و مکان مورد نظر تفاوت های موجود فی مابین اماکن سیاحتی و تفریحی برایم روشن و هویدا گردید.

همین سوال که چرا خانواده ها به قهوه خانه های پاوه نمی روند؟ و… خوره ی ذهنم بود اما امروزپاسخ اش را یافتم، خوب همین امر سبب گردید پیشنهادی خدمت مسئولین محترم قهوه خانه های پاوه داشته باشم که نگرش خویش را بر مسائل موجود عوض نمایند وبا تغییر رفتارعلاوه بر ایجاد محیطی سالم به فکر سلامت جامعه ی خویش باشند وافعال زشت و… را در فکر جوانان ما عادی جلوه ندهند ویا اینکه آن مکان را بستری برای بروز رفتارهای بدآموزی ننمایند.

قطعاً با تغییر رویه ی مدیریتی مورد نظر می توان آن فضا را مکانی امن و توأم با آسایش برای خانواده هایمان تعریف ودرنظر بگیریم. آنگاه می توان به حضور پر رنگ خانواده ها امیدوار بود وبه تبع نیز کسب درآمدزایی بیشتر حداقل پاداشی است که می توان از آن انتظار داشت.

به آن امید که هریک از ما بتوانیم گام های مثبتی ( ولو کوچک) برای سلامتی شهرمان برداریم. انشاالله

سعدی سپنجی      ۹۳/۵/۲۲

یک پاسخ برای “قهوه خانه ای بدون قلیان / سعدی سپنجی

  • آشنا حسن زاده در تاریخ مرداد 26, 1393 گفت:

    با سپاس از صاحبان قهوه خانه هانه کوان دشه که علاوه بر ممنوع کردن قلیان میتوان به رفتار محترمانه و مشتری مدارانه این عزیزان با مهمانان و مراجعان اشاره نمود .که بنده نیز دریکی از همین روزهای شلوغ شاهد این موضوع بوده ام.
    مدیریت مناسب و قابل انتظار این عزیزان( باتوجه به سطح فرهنگ مردم گرامی دشه و سطح تحصیلات فرزندان آن خانواده محترم ) قابل تحسین میباشد.