ج 10 فروردین 1403 ساعت 19:16

فرماندار پاوه : مظهر چشمه بل را منتقل خواهیم کرد تا توسعه آسیب‌زا نباشد

فرماندار پاوه : مظهر چشمه بل را منتقل خواهیم کرد تا توسعه آسیب‌زا نباشد

به گزارش سلام پاوه : تاکنون نه از آب چشمه بل ‌برای شرب استفاده ‌و نه زمینی با آن آبیاری شده ‌که البته همه اینها نتیجه ‌مدیریت نادرست است؛ مدیریتی که قرار است در کنار توسعه منطقه‌ رقم بخورد. به گزارش «تابناک»، با توجه به کمبود آبی که اقلیم خشک کشورمان را تحت تأثیر قرار […]

به گزارش سلام پاوه : تاکنون نه از آب چشمه بل ‌برای شرب استفاده ‌و نه زمینی با آن آبیاری شده ‌که البته همه اینها نتیجه ‌مدیریت نادرست است؛ مدیریتی که قرار است در کنار توسعه منطقه‌ رقم بخورد.

به گزارش «تابناک»، با توجه به کمبود آبی که اقلیم خشک کشورمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، لزوم مهار آب‌های سطحی، اولویتی است که امروزه بر کسی پرویز ایده پورپوشیده نیست؛ ساخت سدهای بتنی و خاکی جهت ذخیره‌سازی آب‌های روان، از یک سو باعث تأمین آب مورد نیاز مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی است و از سوی دیگر، منبعی برای تأمین انرژی پاک.

البته سدسازی همچون هر کار عمرانی دیگر، هم منافع دارد و هم عوارض منفی؛ اما تلاش‌ها باید به سمتی رود که کمترین آسیب به طبیعت وارد شود؛ یعنی می‌شود به گونه‌ای عمل کرد که آسیب‌ها را کاست و به شکلی عمل کرد که منافع حداکثری به دست آید.

یکی از نمونه‌های بارز این نوع تلاش، اتفاقی است که قرار است در سد داریان رخ دهد. در سدی که روی رودخانه سیروان ـ که از کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و از دشت داریان می‌گذرد ـ ساخته می‌شود و نگرانی از تخریب چشمه بل را پدید آورده و مسئولان می‌خواهند با رفع این نگرانی، هم با مهار آب، نقش بسزایی در پیشرفت منطقه غرب داشته باشند و ‌و هم تدبیری بیندیشند که کمترین آسیب به منطقه وارد شود.

پرویز ایده‌پور، فرماندار شهرستان پاوه در خصوص برخی نگرانی‌ها در مورد تخریب چشمه بل گفت: با تحقیقات و مطالعاتی که از سوی تیم‌های متشکل از متخصصان داخلی و خارجی صورت گرفته است، قرار شده مظهر چشمه بل در ارتفاعی بالا‌تر از مظهر کنونی به نقطه‌ای که تحت تأثیر دریاچه سد نباشد منتقل شود.

فرماندار شهر پاوه ضمن اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محل جوشش چشمه تا محل چشمه بل، فاصله‌ای را می‌پیماید، لذا تیم عملیاتی در صدد است تا با عملیات شفت‌گذاری، آب این چشمه را منحرف کرده تا چشمه در ارتفاعی بالا‌تر ظهور کند.

وی با اشاره به اهتمام مسئولان استانی و محلی برای صیانت از حیات چشمه بل و زیست عمومی منطقه، گفت: از یک سو به دلیل کم آبی شدیدی که در کشور شاهد هستیم، لزوم کنترل و مهار آب‌های سطحی ضرورتی انکار نشدنی است و از سوی دیگر، حفظ و صیانت از منابع طبیعی امری قطعی است. لذا در پروژه سد داریان تمام تلاش مسئولان امر این است که ضمن افزایش ظرفیت ذخیره سازی آب در منطقه، حیات چشمه بل بعد از آبگیری سد نیز تداوم یابد.

ایده‌پور با اشاره به سابقه تاریخی چشمه بل افزود: بر اثر فرسایشی که آب چشمه بوجود آورده تا کنون چندین بار مظهر چشمه بل تغییر کرده است. هر بار رسوب و فرسایش باعث شده است که ارتفاع مظهر چشمه بل کاهش یابد. مهندسان امر نیز با توجه به این مساله در تلاش هستند تا آب چشمه را با استفاده از شفت گذاری به اندازه‌ای بالا ببرند که پس از ظهور در حوزه دریاچه سد قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه اعتبارات لازم برای انتقال آب چشمه بل تخصیص یافته، گفت: نقشه‌ها و ادوات فنی عملیات انتقال آب چشمه بل به ارتفاع بالا‌تر آماده شده است و مطمئنا عملیات صیانتی از چشمه صورت خواهد پذیرفت.

ایده‌پور با اشاره به برخی نگرانی‌ها درباره آینده چشمه بل اظهار داشت: دل‌نگرانی برخی از دوستداران محیط زیست درباره چشمه بل امری طبیعی است و ما به آن‌ها که واقعا نگران چشمه بل هستند حق می‌دهیم و اطمینان داریم آنهایی که صادقانه نگران چشمه بل هستند، پس از دیدن اهتمام و تلاش مسئولان قانع خواهد شد، چراکه درخواهند یافت خدمت گذاران منطقه نیز همانند آن‌ها نگران حیات این چشمه هستند.

وی افزود: یکی از عمده‌ترین مصارف سد داریان، تأمین انرژی توسط نیروگاه برق آبی این سد است و لازم به تاکید نیست که تأمین انرژی پاک یکی از ضروریات امروز دنیا است. منافع ملی و منطقه‌ای پر شمار این سد برای منطقه و کشور آنقدر حائز اهمیت است که ضرورت احداث سدی بزرگ در این منطقه را اولویت بخشید.

ایده‌پور با اشاره به اشتغال نزدیک به ۳۷۰۰ نفر در این پروژه‌ گفت: مردم بومی منطقه ضمن درک منافع ملی این سد، به خوبی به نعمات احداث سد آشنا هستند و از ابتدا با انجام این کار موافق بوده‌اند، زیرا این سد نه تنها علت ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی کشاورزی در منطقه شده است بلکه باعث تلطیف هوای منطقه نیز خواهد شد، به ویژه روستای هجیج که به یک روستای ساحلی و با موقعیت توریستی بسیار عالی تبدیل خواهد شد.

فرماندار شهر پاوه به برخی شایعه پراکنی‌ها اشاره کرد و افزود: در حالی که مردم بومی و هم مسئولان استان کرمانشاه به شدت از احداث این سد حمایت می‌کنند، گروهی خاص در صدد هستند تا با نگران کردن مردم، مقاصد نادرست خود را پیگیری کنند؛ تا آنجا که حتی با وجود اینکه چشمه در استان کرمانشاه قرار دارد، برخی به دنبال طرح نگرانی خود در استان کردستان هستند!

وی با اشاره به آماده‌سازی زیر‌ساخت‌های لازم برای افزایش جذب گردشگر در منطقه، گفت: به دلیل عدم مدیریت صحیح تا کنون از آب چشمه بل نه برای شرب استفاده شده و نه زمینی با آن آبیاری شده است. به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر دسترسی و نداشتن جاده مناسب تعداد اندکی توریست داخلی از این چشمه و آب معدنی بسیار گوارای آن استفاده کرده‌اند، اما با بهره‌برداری از سد داریان، ضمن اینکه آب این چشمه پس از عبور از دره مربوطه هدر نخواهد رفت، بلکه با تعریض جاده مواصلاتی و همچنین تأمین امکان امنیتی و رفاهی، مطمئنا شاهد افزایش تعداد گردشگران خواهیم بود. ضمن اینکه برنامه‌های خاصی می‌توان برای جذب گردشگر خارجی تدارک دید.

17 پاسخ برای “فرماندار پاوه : مظهر چشمه بل را منتقل خواهیم کرد تا توسعه آسیب‌زا نباشد

  • مطلع در تاریخ مهر 4, 1393 گفت:

    باسلام مجددخدمت دوستان عزیز بنده به دلیل حرفهای توهین آمیز وطعنه وار جناب دارستان مجبورشدم دوباره وارد بحث گردم.
    ابتدا ازدوستان عزیزیکه واقع بینانه باموضوع برخورد می کتتد بسیار سپاسگزارم ولی ظاهرا جناب دارستان ودوستان متخصصشان طرحهای بسیار مهمی برای بهره وری وسود رسانی ازآب چشمه بل به کل منطقه دردست دارند که برایشان آرزوی موفقیت دارم،
    ولی ذکر این نکته که بیشترجنبه یادآوری دارد را لازم میدانم که چشمه بل هیچ منفعتی برای مردم منطقه نداشته ونخواهد داشت جزچند کارخانه شخصی آب معدنی ولی واقعا “سد کل منطقه را متحول می کند وبرای همه مردم منطقه ازپاوه گرفته تاروستاهای اطراف سد مفید واقع می شود وبه صورت مستقیم وغیر مستقیم شاید صدهاشغل هم ایجاد کند .
    من وفرماندار وبقیه دوستان موافق نابود شدن چشمه نیستیم ولی برای نجات چشمه هم چند ملیارد هزینه شده که قطعا بی نتیجه نخواهد بود پس خواهشا دست از کارشکنی وخرافات پردازی بردارید واجازه بدهید کارها طبق برنامه پیش برود به قول دوستان چشمه بل ملک شخصی کسی نیست .

    • امير دارستان در تاریخ مهر 5, 1393 گفت:

      با سلام مطلع عزيز و بزرگوار
      به نظر من كساني قصد كارشكني دارند كه بدون نام به ارائه نظر مي پردازند بنده نيز با فرماندار محترم شهرستان پاوه كاملا موافقم و به وجود چنين فرماندار دلسوزي افتخار مي كنم . من فقط نظر خود را بر طبق توصيه رهبر معظم انقلاب و اصل پنجاه قانون اساسي ابراز داشته ام. شما هم اگر نظر داريد به صورت علمي بيان فرماييد و درمورد شخصيت ديگران اظهار نظر نكنيد. شما به چه حقي ابراز نظر ( درست يا نادرست )يك شهروند را اخلال در كار دلسوزانه خوانده ايد؟
      بنده به هيچ عنوان قصد توهين نداشته و ندارم به جاي اينكه به ما تهمت اخلال در كار دلسوزانه بزنيد مي توانيد در عمل ثابت كنيد كه به فكر صلاح مردم و مملكت هستيد
      انشالله خداوند همه ما را به راه راست هدايت نمايد و هر چيزي كه به صلاح ملت ايران باشد همان مقدر شود
      با تشكر

  • آرام در تاریخ مهر 1, 1393 گفت:

    سلام کم بیش شنیده اید که مسئولان جهت توجیه مردم فرموده اند که میخواهیم بل را به تراز بالاتر انتقال دهیم .خب برای بسیاری از مردم و حتی مسئولان که اطلاعات علمی و تخصصی کمی دارند باوری شده که واقعا بعد از آب گیری سد داریان میتوان از آب بل با همین کیفیت الان بهره برد ولی متاسفانه باید به واقعیتی پی ببریم که چشمه بل در حال از دست رفتن است. اگر بخواهیم به صورت علمی بررسی کنیم هد آب دریاچه پشت سد تا تراز چشمه چیزی حدود 100 متر است .طبیعتا فشار ایجاد شده به لایه های خاک ومسیر جریان زهکشی آب چشمه بل از سوی آب دریاچه بیشتر از فشار جریان آب چشمه بل است.برخی استدلال کرده بودند که چون مسیر آب چشمه بل از تراز دزیاچه سد بالاتر است آب بل با آب دریاچه قاطی نمیشود که این نظریه قابل قبول نیست چون جریان آب در لایه های زمین بسیار کم فشار تر از آن است که ما در قسمت خروجی چشمه میبینیم واین تصور کاملا اشتباه است که آب چشمه ها مانند لوله از دل زمین بیرون می آیند و فشاری را ایجاد می کند که در برابر دریاچه سدی به بلندی سد داریان مقاومت کند و بدون مخلوط شدن از داخل شفت بیرون بزند پس نتیجه میگیریم فشار آب دریاچه بر آب چشمه غالب است .بافت زمین ولایه های خاکی محدوده چشمه از نوع سنگ آهک است که در برابر فشار آب نفوذ پذیر است که دلیلی واضح بر مخلوط شدن آب می باشد.اگر هم بخواهند راهکار تزریق دوغاب سیمان را پیشنهاد بدهند باید گفت که اولا هیچ تضمینی بر آب بند کردن محدوده چشمه نیست حتی امکان اینکه بتوانند 50 درصد محدوده را آب بند کنند وجود ندارد .ودر صورت تزریق بیش از حد این احتمال را دارد که مسیر کلی چشمه عوض شود. در ضمن باید گفت که در هیچ جای دنیا تجربه ی چنین عملیاتی گزارش نشده استو پلاک کردن مظهر چشمه و انتقال به جای دیگر جز صرف هزینه و وقت چیزی در بر ندارد.پس دو گزینه بیشتر وجود ندارد که یکی باید انتخاب شود: چشمه بل یا سد داریان.

    • محيط زيست در تاریخ مهر 2, 1393 گفت:

      درود بر شما حرف حق كه جواب ندارد

  • دانشجوي عمران در تاریخ مهر 1, 1393 گفت:

    به نظر من هم نيازي به اين همه داد و بيداد نيست و قتي تحصيلكردگان با تجربه اي چون « دلسوز ب ل » در منطقه ما وجود دارند نيازي به استناد به فلان كتاب و فلان دانشمند غربي نيست . به نطر من هم همان دريچه اي كه در كف شفت توسط سرور گرامي پيشنهاد شده است كليد حل مشكل خواهد بود و چشمه بل نجات خواهد يافت !
    انشالله به زودي هم خط انتقال برق از چورژي عبور خواهد كرد و باعث رونق و آباداني اين منطقه خواهد شد

  • محيط زيست در تاریخ مهر 1, 1393 گفت:

    « پيام من به همه مردم ايران اين است كه درختكاري و ايجاد فضاي سبز ، حفظ جنگلها و ديگر منابع حياتي كشور را يك وظيفه اسلامي ، انقلابي ، وجداني و انساني به حساب آورند.
    مقام معظم رهبري

  • رستمی تبار در تاریخ مهر 1, 1393 گفت:

    کسی پاسخ دهد؟
    میزان دبی واقعی چشمه بل چقدر است؟ ظاهرا آمارها متفاوت و تخمینی هستند!
    اگر سد را برای بل تعطیل کردیم چه برنامه ای برای آن دارید که پاسخ گوی منافع از دست رفته سد باشد؟
    اگر سد متوقف شد و و یا خروجی بل تغییر کرد چه کنیم که بصورت احسن از آن بهره برداری کنیم؟
    سهم مردم منطقه از بهره بردای های شخصی از بل چقدر است؟
    آیا واقعا می توان هم سد را داشت و هم بل را؟
    هزینه های صرف شده از جیب بیت المال را چه کسی باید جبران نماید؟
    با تونل هایی که دل کوه های منطقه مرخیل را شکافتند و بسیاری از منابع آبی زیرزمینی را تخریب کردند و کسی هم چیزی نگفت چکار کنیم؟
    با دکل های انتقال برق در آینده که قرار است از درون کوههای منطقه بگذرند چه بکنیم؟
    با گردو خاک های بعدی ناشی از عدم انتقال طبیعی آب به سرزمینهای عراق چگونه دست و پنجه نرم کنیم؟
    با حضور فرهنگ های متفاوت در آینده نه چندان دور ( بازدیدکنندگان) که حداقل عواقب فرهنگی اجتماعی را برایمان بدنبال داشته باشد چگونه برخورد کنیم؟
    حق آبه سیروان چگونه به جیب مردم منطقه باز می گردد؟
    سهم آب باغهای وراء از این این سد چقدر خواهد بود؟
    بین ادعای _ در حوزه استحفاضی قرارد داشتن چشمه _استان کردستان و کرمانشاه چه کسی قاضی می گردد؟
    عموم مردم در این رابطه چه نظری دارند؟ و آیا چگونه باید مردم را از منافع و مضرات این سد آگاه نماید؟
    چگونه اکوتوریسم را رونق بخشیم که باری از دوش خسته مردم بردارد؟
    و دو سوال غیر مرتبط!
    از همه مهمتر توجیه اقتصادی , امنیتی , و اجتماعی و محیط زیستی جاده های احداثی به درون کوهستان شاهو چه هستند؟ حتما باید تمام شود و بعد اظهار نظر کنیم؟
    آیا نمی توانیم شاهو را پارک ملی اعلام کنیم و یا حداقل منطقه پناهگاه حیوانات وحش و یا …..؟

    • امير دارستان در تاریخ مهر 1, 1393 گفت:

      با تشكر از جناب آقاي رستمي تبار
      لطف اگر مقدور است شماره تلفن و يا ايميلتان را بگذاريد
      با تشكر
      a.darestan@gmail.com

  • بي طرف در تاریخ مهر 1, 1393 گفت:

    با سلام خدمت همه دوستان

    در اين دوران هر منطقي پاسخي دارد هر كسي مي تواند با دلايل علمي از نظريات خود دفاع كند ولي گويا كساني هستند كه به جاي منطق ، در مورد شخصيت ديگران اظهار نظر مي كنند و احساس مي كنند هنوز خان يا بيگ و يا چيزي شبيه آن هستند و مي خواهند حرف خود را به زور به كرسي بنشانند . فكر كنم دوران بي منطقي و زور ديگر گذشته باشد
    لطفا بيشتر مدارا كنيد
    با تشكر از همه شما

  • دلسوز ب ل در تاریخ شهریور 31, 1393 گفت:

    بزرگواران دغدغه های آگاهانه ،دلسوزانه وعلمی برادران دارستان را کم اهمیت ونا دیده نگیریم این عزیزان از روی عشق وعلاقه وبا وسعت نظر وبسیار کارشناسانه سخن می گویند من که سن وسالی دارم ؛ و( تحصیلی وتجربی )با موضوع بیگانه نیستم ؛صداقت ،عرق ،دانائی ( وپرهیز از خودنمائی وخودمطرح سازی نا بجا) را در اظهار نظر های آن عزیزان به وضوح می بینم!!
    اگرچه از روی ناچاری وبه منظور پیش گیری از خسارات هرچه بیشتر ، معتقد به راه حلی بینا بین از طریق اختصاص حق آبه با چشم اندازی بلند مدت برای شرب وکشاورزی وصنعت منطقه میباشم وانتقال ثقلی آب چشمه را معقول بایسته وبسیار کم ریسک ترمی دانم ؛اما :هیچگاه اجرای این طرح عظیم را عادلانه ومشروع وبه نفع مردم منطقه و … ندانسته ونمی دانم.
    مجددا ازفرماندار محترم ودیگر مسئولان می خواهم درجهت ماندگاری چشمه ی بل (اگر اجرای شفت غیر قابل تغیر است )حد اقل برای احتیاط هم شده دریچه ی موقت کف شفت را به سمت خروجی سد تعبیه نمایند تا اگرنتیجه مطلوب نبود انتقال ثقلی بدون تخریب مجدد امکان پزیر باشد.

    • امیر دارستان در تاریخ مهر 1, 1393 گفت:

      امیدوارم آقایان مطلع و دلسوز نامهای با مسمایی را برگزیده باشند!!!!
      امیدوارم از این به بعد در برنامه های جمع آوری زباله و مهار آتش سوزی و … در شهرستان حضور فعال داشته باشند!!!!

  • هانه دوانی در تاریخ شهریور 31, 1393 گفت:

    با سلام متاسفانه جناب آقای دارستان باورش شده است که چشمه بل ملک شخصی ایشان است وحاضر نیست آنرا به هیچ قیمتی بفروشد.
    من کاکلا با نظر فرماندار محترم وآقای مطلع موافقم ودورنمای سد را می بینم که صدها برابر چشمه بل برای منطقه استفاده دارد. برخی از آقایون هی فریاد می زنند اکوسیستم منطقه نابود میشه و اما من مطمنم اکوتوریسم منطقه صدها برابر رونق پیدا می کند ومنطقه به منطقه ای گردشگری تبدیل می شود چیزی که آقایان ومخصوصا دارستانیها با آن به شدت مخالفند. میل خودشان است اما ما که موافقیم و دوست داریم منطقه امان آباد شود .

  • پرویز دارستان در تاریخ شهریور 31, 1393 گفت:

    دوست بزرگوار؛ جناب مطلع
    1- آب چشمه بل و رودخانه سیروان میلیون ها سال است که وظیفه ای را که خداوند مقدر کرده در حوزه خود انجام می دهند این ما و شما هستیم که چون از آن استفاده نمی کنیم و یا یک خط مجازی را به عنوان مرز ایران و عراق فرض کرده ایم، فکر می کنیم این آب هدر می رود.
    2- چشمه بل یک ثروت ابدی است، اگر تا کنون از آن استفاده نکرده ایم دلیل نمی شود که آن را نابود کنیم. سخن شما قبول، همه خواب بوده ایم. اما اکنون که بیدار شده ایم می توانیم درست ترین تصمیم را اتخاذ کنیم و 3 مترمکعب آب معدنی را فدای 210 مگاوات برق نکنیم. همین برق را می شود در عسلویه یا جای دیگر تولید کرد اما این آب را چه؟
    3- سد سازی پدیده مخربی است. دنیای توسعه یافته سال هاست با آزمون و خطا به این تجربه ارزشمند رسیده است. آن 593 سدی که در آمریکا برداشته شده اند به خاطر وجود چشمه ای مانند بل که نبوده!! سد داریان تبعات زیست محیطی بسیار مخربی دارد چه چشمه بل باشد یا نباشد. چه آن را نجات داده یا ندهند!
    4- فرموده اید میلیاردها تومان صرف این پروژه شده است. شما قبول ندارید که جلوی ضرر را هر وقت بگیریم منفعت است یا باید دها میلیارد تومان دیگر هم صرف کنیم تا راه غلط آمده را تا آخر برویم.
    5- وضعیت بغرنج منابع آب و زیست بوم کشور خود بزرگترین گواه بر ناصحیح بودن روشهایی است که تا کنون اتخاذ شده است. اگر سدسازی و مدیریت سازه ای روش درستی است چرا اکنون منابع آبی کشور به این حال و روز افتاده است. آیا 5 میلیارد متر مکعب تبخیر آب از پش سدها مصیبت بزرگی نیست. بر طبق نرم های جهانی این آب مصرف شرب بیش از 150 میلیون نفر در سال است.
    6-هورامان یک منطقه کوهستانی است و واضح است که پتانسیل بالایی برای کشاورزی ندارد. اما کیست بتواند منکر این سخن شود که بهشت هورامان قطعا می تواند یکی از قطب های گردشگری حتی در سطح بین المللی شود اگر ما خدای آبهایش و روستای نمونه گردشگری اش را با دستهای خود در مخزن سدها دفن نکنیم!!
    7- ادعای اشتغال زایی توسط پروژه سد داریان سخن ناصوابی است. بنده اگر در هیچ زمینه ای تخصص نداشته باشم تحصیل کرده اقتصاد هستم و می دانم تعریف اشتغال پایدار با جذب مقطعی کارگرانی با حداقل حقوق فرسنگ ها فاصله دارد. کارگرانی که با آبگیری سد تصفیه شده و یک نیروگاه می ماند با چند کارمند غیر بومی.
    8- قانون مزیت نسبی حداقل 300 سال است که در اقتصاد اصل پذیرفته شده ایست. یعنی هر کشور و منطقه ای باید در زمینه ای سرمایه گذاری کند که در آن زمینه دارای مزیت نسبی است. منطقه ما در زمینه کشاورزی دارای مزیت نسبی نیست و این دلیل نمی شود که چون سیروان از این منطقه عبور می کند به هر بهایی شده از این آب استفاده کنیم.
    و سخن آخر اینکه همه به عنوان یک شهروند بر مبنای اصل 50 قانون اساسی و یا توصیه های رهبر انقلاب حق اظهار نظر و اعتراض در زمینه زیست محیطی را دارند و شما حق ندارید اعتراض هیچ کس را اخلال در انجام کار دلسوزانه نام بگذارید.

  • مطلع در تاریخ شهریور 30, 1393 گفت:

    باسلام خدمت کاربران عزیز ضمن احترام به نظردوستان عزیز خصوصا جناب دارستان بنده بافرماندار محترم کاملا موافقم..سالها وشاید هزاران سال است که آب ابن چشمه پس ازطی کردن چند متر بدون استفاده دربستررودخانه نه چندان تمیز سیروان میریزد کسی هم نیست که مدیریت کنداما حالا که سد درآستانه آبگیری است همه به تکاپوافتاده ان!!! دوستان عزیز مطالعات جدی این سد بیش از بیست سال است که شروع شده چراکسی نبود قبلا اعتراضی بکند؟؟؟ آیا به نظرشما هدر رفتن میلیاردها میشه گفت دلار سرمایه ملی برای ساخت این سد صرفا به خاطر ارائه چند تئوری غیر کارشناسانه قابل توجیه است؟حال که اکوسیستم منطقه کلا عوض شده وهکتارها باغ درختان میوه برای انجام عملیات این سد تخریب شده مابیدار شدیم؟؟؟!!! باوربفرمایید من هم قبلا نگران بودم اما اطمینان میدهم که برای نجات این چشمه اقدامات مفیدی صورت گرفته است . کارشناسان گفته بودند شاید نصف مقدار کنونی آب قابل انتقال به ارتفاع بالا باشد که من می گویم اگر سی درصدش هم باشد باید همه خوشحال باشیم چراکه الان بجز چند کارخانه آب معدنی که اون هم سودش به جیب کارخانه دارها میرود دیگه مااستفاده ای ازاین آب نداریم!!! پس پیشنهاد میکنم بجای اختلال درانجام کار دلسوزانه درکنار ودرمسیر مجریان طرح باشیم تاانشاالله به نتیجه مطلوب برسیم ! وجود چنین سد ودریاچه ای درمنطقه غنیمت بزرگی محسوب میشود، ماهی گیری ،گردشگری ، برق ، و….ازاستفاده های مفید این سد محسوب میشودلطفا نگران نباشید دوستان.

  • همشهری در تاریخ شهریور 30, 1393 گفت:

    نوش دارو بعد از مرگ سهراب

  • پرویز دارستان در تاریخ شهریور 30, 1393 گفت:

    با سلام
    دغدغه ها و پیگیری های فرماندار محترم پاوه در مورد چشمه بل شایسته تقدیر و سپاس است اما به نظر نگارنده در این باب نکات زیر نیز قابل تأمل است:
    1-اگر چه مسئله چشمه بل به لحاظ ارزش های تاریخی و اقتصادی آن از اولویت های زیست محیطی منطقه است اما سوای وجود این چشمه احداث سد داریان تبعات منفی بسیاری بر منطقه هورامان دارد. احداث سد های مخزنی سال هاست در کشورهای توسعه یافته منسوخ شده است. به عنوان مثال آمریکا به عنوان کشور پیشرو در این زمینه (که اتفاقاً اقلیم آن نیز تا حدی شبیه کشور ماست) در حال تخریب سدهای مخزنی است تا رودها و حوزه آنها جریان طبیعی خود را بازیابند. بر مبنای گزارش پایگاه American Rivers از سال 1999تا کنون بیش از593 سد در آمریکا تخریب شده است.
    2- کم ترین تبعات ساخت سد ها ساختن دریاچه ای است که باعث تبخیر و هدر رفت گسترده آب آن هم در کشور خشکی مانند ایران می شود. سالانه بیش از 5 میلیارد متر مکعبت آب از پشت سد های کشور تبخیر می شود (به نقل از وزیر نیرو در نشست خبری 26 شهریور). کل آب قابل استحصال کشور سالانه نزدیک به 120 میلیارد متر مکعب است. بر پایه معیارهای توسعه پایدار مصرف 40 درصد از آب قابل استحصال مرز بحران است و هیج کشوری نباید بیش از 40 درصد از آب تجدید پذیر خود را استفاده کند. بنابراین ما از حداکثر 48 میلیارد متر مکعب آبی که بر اساس معیارهای توسعه پایدار حق داریم استفاده کنیم 5 میلیارد متر مکعب آن را در پشت سد ها از دست می دهیم. یعنی 11 درصد!! این آمار با افزایش ساخت سدها و کاهش بارندگی های کشور (که مطالعات ناسا آن را برای سال های آینده پیش بینی کرده است) به رقمی نزدیک 15 درصد خواهد رسید. یعنی حجمی تقریبا برابر با مصرف شرب آب تمام کشور فقط در پشت سدها هدر می رود.
    3- دانش توسعه پایدار (sustainable development) بعد از سالها تحقیق و تجربه به این نکته رسیده است که هر تغییر ناپایداری در طبیعت (ساخت سد، انتقال بین حوضه ای آب، تغییر الگوی کشت، تمرکز جمعیت و صنایع بدون توجه به اصول آمایش سرزمین، ..) تبعات منفی خاص خود را دارد. رودخانه های در حوضه آبریز خود وظایف بیشماری بر عهده دارند که نباید بهره برداری انسان این جریان را بر هم ریزد.
    4- در طول 4 دهه گذشته تسلط تفکر سازه ای و بتنی بر صنعت آب کشور مانع طرح این گزینه شده است که راه های زیادی به غیر از سد سازی برای مدیریت آب وجود دارد. نباید فراموش کنیم که ایرانیان باستان هوشمندانانه ترین تدابیر را برای مصرف آب اتخاد کرده اند. اگر آنها توانسته اند نیاز غذایی 25 میلیون نفر (جمعیت کشور در آغاز دهه 40 یعنی قبل از شروع سونامی سد سازی) را بدون ساخت سد و تنها با تکیه بر قنات و برداشت پایدار از منابع آبی تأمین کرده اند چرا اکنون این امر برای 77 میلیون نفر امکان پذیر نباشد.
    5- این درست است که تولید برق به هر اندازه که باشد پدیده مبارکی است و زمینه رشد و توسعه بیشتر را فراهم می کند اما برای کشور که بر اقیانوسی از نفت و گاز نشسته است راه های کم هزینه تری باری تولید 210 مگاوات برق نیز وجود دارد.

  • نگران در تاریخ شهریور 30, 1393 گفت:

    وجداننا اگر انتقال عمودی آب چشمه ی بل با ریسک زیاد همراه است ضمن اجرای شفت برای بهره براداری (به فرم چاه عمیق) عمیق انتقال ثقلی از تراز فعلی را هم ئاجرا کنید هزینه آن گرچه زیاد است چون پنج کیلومتر به مناطق نیاز ومصرف (درآینده) نزدیک تر می شود هزینه ها جبران خواهند