ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 00:06

طرح های عمرانی چندین ساله نودشه و ابهام در اجرای آن ها . . .

طرح های عمرانی چندین ساله نودشه و ابهام در اجرای آن ها . . .

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : رونق اقتصادی – بهداشت و مبلمان شهری – جامعه سرزنده -نظارت مسئولین -روندهای شهرسازی و معماری – میراث فرهنگی -مشکلات توسعه -گردشگری – روستائیان و فعالیت اقتصادی – دولت تدبیر و امید -و اژه هایی که مسئولان را ندا می دهد و حی علی الخیر العمل را از آنان […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : رونق اقتصادی – بهداشت و مبلمان شهری – جامعه سرزنده -نظارت مسئولین -روندهای شهرسازی و معماری – میراث فرهنگی -مشکلات توسعه -گردشگری – روستائیان و فعالیت اقتصادی – دولت تدبیر و امید -و اژه هایی که مسئولان را ندا می دهد و حی علی الخیر العمل را از آنان می طلبد .
پیشرفت و توسعه هر جایی را ابتدا باید از نحوه برخورد مسئولین از نظر آینده نگری ،رشد جمعیتی و مطالبات مردمی و نحوه پیگیری طرحهایی که محمد کریمیآینده یک منطقه را ورق میزند ارزیابی نمود . هر شهری برای خود پیشینه ای از تاریخ اجتماعی و فرهنگی و پتانسیلهای جمعیتی خاصی را دارد که نحوه نگرش مسئولان را کانالیزه و هدفدار می نماید . در راستای این نگرشها نحوه برخورد مسئولان با قضایا و تلقی آنان از مشکلات هر جایی بستگی به دو عامل دارد .
1-اینکه مسئول یا مدیر شهرستان یا استان یا مسئولان دیگر ستادی ،واقعا بتوانند تاثیر گذار باشند و از مسئولان کشوری سهم شهرستان را مطالبه کرده و بگیرند.
2- موقعی که محرز میگردد مسئولیتی تفویض شده و معارفه انجام میگیرد مسئول در وهله اول به فکر ساماندهی مشکلات حوزه مسئولیتش باشد.
این دو عامل مسئولیت را در معنای محض آن بر شهروندان بیشتر هویدا میکند و در معنای اخص آن وقتی بر شخصی تفویض شد هویدا تر و آشکار

هرگاه مدیری بر حوزه مسئولیت خود اشراف بیشتری داشته باشد و به صورت مستمر از زوایای پیدا و پنهان منطقه سر کشی داشته باشد و از نزدیک درد و مشکلات مردم را ببیند،بهتر می تواند اولویت بندی کرده و برای اختصاص بودجه ها همت داشته باشد و بودجه های جاری در روند سالها به بیراهه نرفته و در جای واقعی خود هزینه می شود که این اصل صواب و اصل حق است .
گاهی بودجه هایی که به هزار مکافات به شهرستان داده می شود به شهری یا منطقه ای بیشتر داده می شود و شهر و منطقه ای در حسرت آبادانی بیشتر سالهاست می سوزد و در لابلای عوض شدن مسئولان این وعده ها که برای آنان داده شده است به فراموشی سپرده می شود و این روند در طول زمان باعث اختلاف ساختاری و عدم توازن در رشد یک شهرستان را در بر دارد.
هدف از این مقدمه جستاری است بر طرحهای عمرانی نودشه که از سالها پیش به عنوان طرحهای عمده و زیر ساختی به تصویب مدیر کل دفتر فنی استانداری رسیده و در طرح هادی شهرجای گرفته است .
به صورت مثال یکی از این طرحها، طرح خیابان بندگاست که برابر طرح هادی شهر به عنوان جاده کمربندی هم در نظر گرفته شده است . از نظر پیشینه ورود به قضیه، زمانی که آقای بهمن در سال 84فرماندار پاوه بودند در معیت شورای دوم شهر از منطقه مورد نظر بازدید نموده و قول شروع و اتمام آن را به مردمی که به محله فوق و پیشواز ایشان آمده بودند را داد .

الحمدلله بعد از چند روزی شروع شد و متاسفانه در همانحال ماند و ایشان عوض شدند و جای خود را به دیگری دادند که هیچگاه به بازدید طرح فوق نیامد و حتی از پذیرش و صحبت کردن در آن باره امتناع می نمودند . بارها مردم به آقای رحیمی استاندار آن موقع پناه بردند و ایشان معاون عمرانیش را به نودشه فرستاد و قول بودجه ای را داد ولی مهلت ابقا در پستش تمام شد و ایشان نیز با استاندار و فرماندار عوض شدند تا سالها بعد نوبت به آقای خدرویسی رسید که هیچگاه به صورت بالسویه از نظر بازدیدهای دوره ای به شهرستان دید مساوی نداشتند و حتی دیده نشد که یکبار به نودشه بیاید و شهر را به خوبی نظاره کند و محل طرحها را ببیند و قضاوت کند . پرونده مطالبات مردم این محله برای احداث این خیابان قطور شده و این در حالی است که مردم تا حد توان هم باغ خود را اهدا کرده اند و هم خانه خود را و چون این محل دارای بافت خاکیست و کوه بری ندارد خرج چندانی ندارد و در آینده هم به عنوان جاده کمربندی قابل استفاده است .

اگر در روزهای عید که مردم به موطن خویش برمی گردند و یا در تابستان که جاده مسیر مریوان شلوغ می شود ترددهای بیشماری را که از داخل شهر ترافیک گسترده ای را ایجاد میکند ملاک قرار دهیم ، احداث این خیابان باید در اولویت کاری  مدیریت محترم فنی وفرماندار محترم شهرستان و مسئولین شهری باشد . چون این طرح یک طرح گردشگری نیز می باشد می تواند باعث رونق گردشگری و بالطبع رونق اقتصادی و درامد مردم باشد .
سایر طرحها نیز همین منوال را دارد مانند.
الف – تجمیع فاضلابها و احداث تصفیه خانه وطرح بهسازی خطوط فاضلاب که بعضا از سال 52 تاکنون دچار فرسایش و شکستگی شده .
ب -طرح بازار مرزی که از 6 سال پیش تاکنون فقط تابلو و دکه هایش زنگ زده و بدون عابر و صاحب مانده است
ج – کمک به حل و برداشتن نقاط حادثه خیز خیابانها و جاده های داخل و بیرون شهر
د – بزرگتر از همه درآمدهای  مرزی است  که بسیار محدود است و مرز شوشمی نیز برای مردم نودشه و جوانان از دسترس به دور است ، مگر مسئولان تمهیداتی نمایند .
ه- دفع بسیار نامناسب زباله که در کل چنار باعث آلودگی برای طبیعت شده و محیط زیست روستاهای اطراف را نیز تهدید می کند و این در حالی است که به سادگی میتوان با تصمیم صحیح مدیران، این زباله ها در سطح شهرستان جمع و برای بازیافت به سرمایه گذاران بخش خصوصی تحویل شود.
امید می رود که جناب آقای ایده پور فرماندار محترم شهرستان برای بازدید و اجرای بهینه طرحها و بالطبع آن دیدن مشکلات عدیده شهروندان هچون اسلاف خویش بر میز مدیریتش تکیه ننماید وبر بالین مردمان مستضعف محلات وسایر شهرها و نقاط شهرستان سرکی بکشد تا دعای خیر مردمان رهیده از حرمان و استضعاف بدرقه راهش باشد .

محمد کریمی عضو شورای اسلامی شهر نودشه

3 پاسخ برای “طرح های عمرانی چندین ساله نودشه و ابهام در اجرای آن ها . . .

  • شبرندی در تاریخ آذر 22, 1393 گفت:

    بهتر بود آقای کریمی طرح منطقه کارگاهی را که اتفاقا در سایت شهرداری نودشه چندین بار در سالهای گذشته درباره آن خبر داده بود حرف می زدند اگر به خیاابانهای نودشه سری بزنید برایتان معلوم می شود که تعمیرگاهها باعث اصلی ترافیک هستند و قرار بود این تعمیرگاهها به آن منطقه کارگاهی بروند نه منطقه کارگاهی درست شد نه بازارچه مرزی

  • شهروند در تاریخ آذر 19, 1393 گفت:

    متاسفانه مسئولین یا تاریخ دلاوریهای نودشه را در زمان جنگ فراموش کرده اند یا از نودشه می خواهند انتقام بگیرند چه جانفشانیهای برای پیروزی رزمندگان نکرده اند زن و مرد و پیر و جوان آن موقع خیال می کردیم اگر جنگ تمام شود نودشه آباد ترین شهر می شود حتی زنان در هنگام عملیات آزاد سازی قله ی شمشی نان و آب و غذا به رزمندگان می رساندند و همه از جان خود مایه گذاشتند همه همیشه نگهبانی می دادند طوری بود که نودشه 40 کیلومتر از توپخانه جلوتر بود گاهی اوقات بسیاری از شب ها و روزها را مردم در کوه های اطراف بذون هیچ وسیله ای و هیچ چشم داشتی سپری می کردند چه زود همه اینها فراموش شد افسوس آنهایی که از دلاوریهای نودشه خبر دارند و برای مردم نودشه روحیه بودند اکنون نیستند تا از حقش دفاع کنند و انگار پرونده دلاوریهای نودشه را با خودشان برده اند گل بستن به کلنگ و با زحمت آن را به زمین زدن و زمین راخراشیدن کی حق ماست کارهای هم که تا کنون شده همه به خاطر فعالییت شبانه روزی عده ای از شهروندان است آقای کریمی با این مقاله ی رسایش داغ ها را تازه کرد اگر این مقاله نتیجه عملی هم نداشته باشد باز هم موثر بگذار مسئولین بدانند که می دانیم

  • محمد جعفر جعفري در تاریخ آذر 19, 1393 گفت:

    با سلام خدمت آقاي كريمي دست شما درد نكند موفق باشيد