پ 09 فروردین 1403 ساعت 22:26

شکار یا “نابودی زیبائیها”/صباح ولدبیگی

شکار یا “نابودی زیبائیها”/صباح ولدبیگی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : زيبائيهاي پائيز در اورامانات امسال دو چندان شده است بارشهاي بسيارخوب اوائل پاييز وتنوع رنگ سحرآميز درختان وباغات منطقه بحدي چهره طبيعي منطقه را آراسته است كه براستي معجزه آساست وچشم هر بيننده اي را محسور خود ميگرداند. جنگلها ومنابع طبيعي شهرستان پاوه با گونه هاي متنوع وبي نظير […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : زيبائيهاي پائيز در اورامانات امسال دو چندان شده است بارشهاي بسيارخوب اوائل پاييز وتنوع رنگ سحرآميز درختان وباغات منطقه بحدي چهره طبيعي منطقه را آراسته است كه براستي معجزه آساست وچشم هر بيننده اي را محسور خود ميگرداند.

جنگلها ومنابع طبيعي شهرستان پاوه با گونه هاي متنوع وبي نظير گياهي ،جانوري ،اين منطقه را براي گردشگران درفصل پائيز بسيارزيباتر ازآنچهصباح ولدبیگی كه به چشم مي آید نشان ميدهد.ازطرفي سفيدپوش شدن ارتفاعات شاهو ،دالاني ،ماكوان،آتشگاه و از طرفي برداشت انار درمناطق غالبا”گرمسيري پاوه به اين چهره بكرتازگي خاص بخشيده است .حال به اين وصف دست درازي و تعرض برخي افراد ازخدا بي خبر و فاقد احساس و مسئوليت به اين زيبايها؛ مطمئنا”درآينده اي نزديك ديگر شاهد اين همه زيبائي و طراوت نخواهيم بود .

آيا شايسته است درمناطقي همچون بوزين ،مرخيل،هيرتا،وشكه ناو،نانه ويژه،شاهو و…تيم هاي چند نفره با اسلحه هاي گاها”مجاز وغيرمجاز همانند كساني كه درتعقيب مجرمين هستند دنبال چند رأس حيوان كوهي بيچاره باشند.؟ آيا سزاوار است به اين راحتي و توسط برخي افراد خودخواه وفرصت طلب درفصلي كه حيوانات درحال جفت گيري واصطلاحا(كله هرزياكل مستي )هستندبه اين صورت تارومارشوند؟
آياواقعا”نيازمندي اين مردم (گروهي خاص)به حدي رسيده است كه اين چنين حتي به پرندگان هم رحم نميكنند.؟(تنيدن دامهاي پيشرفته بجاي اسلحه بخاطر به دام انداختن تعدادي بيشتر آنهم بر روي چشمه ها ودر حال آبخوري پرندگان بويژه كبك) .

مگردرجنگلهاي مذكور چندرأس قوچ وميش و بز و كل وپ لنگ و….وجوددارد كه اين همه افراد دست به كار نابودي آنها شده اند؟ ازطرفي ديگر تعداد اندك نيروي محيط زيست وحجم و وسعت جنگلهاي مناطق حفاظت شده سبب گرديده كه برهم زنندگان نظم طبيعي درهرمنطقه اي كه بخواهند براحتي جولان دهند.

شكار غيرقانوني و بي‌رويه درحیات وحش و ارتفاعات منطقه از سال‌هاي گذشته تا به امروز همچنان ادامه دارد و حتي حضور برخي شكارچيان غريبه نيز در اين بين تامل برانگيز است. این اقدامات غیرقانونی در ارتفاعات مرخيل ،هيرتا،بله بزان،وشكه ناو،نانه ويژه و…. در فصول پاييز و زمستان بيشتر ديده مي‌شوند، شكارچيان به دفعات مكرر و در گروه‌هاي چند نفره با سوءاستفاده از خلوت بودن مناطق مذكور و به‌صورت شبانه به ارتفاعات جنگلي رفته و با كمين كردن، اقدام به شكار غيرقانوني گوزن، بزكوهي و يا شوكا و…..مي‌كنند.در این مناطق وحوشی مانند ، شوکا، کل و بز، ، پلنگ و گربه وحشی و پرندگانی همچون عقاب ها، قرقاول،كبك و سایر گونه ها زندگی می کنند.بامقايسه اي سرانگشتي ميتوان ادعا نمود بلايي كه توسط آتش سوزيهاي چند سال اخير بر سر جنگلهاي منطقه آمده است وگونه هاي متنوع گياهي را نابود نموده با فرمي ديگر ولي حساب شده تر درحال انقراض گونه هاي حيواني است.

اميد است مسئولين محترم محيط زيست استان با درنظر گرفتن 30 هزارهكتارجنگل ومناطق حفاظت شده تدبيري سريع ومقتضي بينديشند (تأمين نيرو وخودرو).همچنين ماموران محترم محيط زيست شهرستان با تلاش بيشتر ومعرفي متخلفين به مراجع قضايي به عنوان سدي در مقابل آنها بايستند.اميداست علاوه بر مراجع اداري و قضايي روحانيون وائمه محترم جمعه با تذكرات لازم وارائه رهنمودهايي در زمينه سازي فرهنگ شكار وحفظ محيط زيست تذكرات لازم را به مردم بدهند.
                     
                                   صباح ولدبيگي .فعال اجتماعی

13 پاسخ برای “شکار یا “نابودی زیبائیها”/صباح ولدبیگی

  • سعدی فتاحی در تاریخ آذر 18, 1393 گفت:

    باسلام وتشکر از همه دوست داران محیط زیست همیشه مظلوم شهرستان پاوه هزاران بارتاسف که نسل کل وکبک وشاهین وعقاب وماهی وبلبل و…درمقابل چشمان خفته معدوم گر دید افراد سودجو راهمه میشناسند اما هزاران بار تاسف که برخورد نمی شود.

  • آسوخان در تاریخ آذر 18, 1393 گفت:

    جناب آقای ولدبیگی
    از توضیحات ارائه شده شما تشکر می نمایم
    آسوخان

  • ناصح محمودی در تاریخ آذر 17, 1393 گفت:

    دستان خوش بونوسینی ام بابه ته گرنگه له م کاته ساتیاره دا.اوه ی که داخه زوری له وبرادرانه که که وه راو ده که ن وآژه ل وحیوانی کیوی ده کوژن هیچ کات بیرله وه ناکه نه وه که کوشتن وزامدارکردنی هه ر گیان له به ریک توله یه کی خراویی خوایی له شوینه.نازانم بوچی راوچیان ایمه ورد تواشا ناکه ن تابه چاوی خویان مال ویرانی وره نجه رویی وکوشتن وله به له ین رین وتالانی زندگی اوانه ببینن که آژه لی کیوی وکه وو…..اکوژن.دلنیام که هه رکه سی له شوینی ام کارانه بیت به چاوی خوی دردوایشی زورخراب له نیوژینی خوی دا دبینیت وبه داخه وه له آخرداله م کارانی خویه پشیمان ده بیته وه .

  • ولدبیگی در تاریخ آذر 17, 1393 گفت:

    در پاسخ آ سو خان ذکر این چند نکته رو ضروری میدانم.
    1 _ این مطلب یا مقاله دوسال پیش نیز در روزنامه ها
    ونشریان استانی وفضای مجازی منتشر شده است.
    2 در دوران آتش سوزیهای به اقرار تمام کسانی که در دل کار بوده اند تلاشهای شبانه روی بنده رو از نزدیک لمس نموده اند.
    3 _ مسمومیت و انتقال دوبار بنده به وسیله هلیکوپتر و آمبولانس( سال88 ) یکی دیگر از دلایل حضور نزدیک بنده بوده است.
    4 _ درخصوص شکار همراه شدن شبانه روزی با پرسنل محیط زیست در نقاط حفاظت شده دلیلی بر اهمیت بنده به این موضوع میباشد.
    5 _ زمینه حضور دوباره دادستان وقت محترم دادگستری برای حساس نمودن وضعیت دلیلی دیگران.
    6_و در نهایت برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع “آشتی با طبیعت “با هزینه شخصی در سال 90 که مورد استقبال گرم عمومی قرار گرفت.
    قطعا عملکرد همه مارو علاوه بر خداوند بندگان نیز به قضاوت خواهند نشست.
    از برادر بزرگوار جناب فرهادصالحی به واسطه انتشار مقاله نهایت تشکر رو دارم.

  • محمد غریب معاذی نژاد در تاریخ آذر 17, 1393 گفت:

    با سلام وتشکر..راستش تا فرهنگ اصلاح نشود وشکاررا به عنوان ضد ارزش در جامعه وخانواده ومدرسه نشناسیم این پروسه همچنان ادامه دارد.در دهه شصت تمام طبیعت وحیوانات وپرندگان نسلشان منقرض شدند وقتی که انسانهای متشخص ادرس تجمع پرندگان وکل وبز وکبک را در کوهستانها به دیگران می دادند وداستان شکار خود را در کوهها به عنوان حماسه وزرنگی خود در شب نشینی ها مطرح می کردند نتیجه اش تهی شدن کوههای این دیار از جانوران گردید.

  • کوهنورد در تاریخ آذر 17, 1393 گفت:

    جناب آقای ولدبیگی دست شما درد نکنه .ایکاش این دغدغه به یک فرهنگ عمومی برای حفاظت از ثروت ملی تبدیل شود.
    کاش میشد با بکارگیری نیرو حتی بصورت شرکتی و… این نقصان وکمبود نیرو تامین شود.من اطلاع دارم سال 83 نیروهایی محیط زیست 12 نفر بوده اند.

  • آسوخان در تاریخ آذر 17, 1393 گفت:

    جناب اقای ولدبیگی
    از دغدغه مند بودن جنابعالی بسیار ممنونم و وجود جو عمومی مردمی در خصوص پاسداشت محیط زیست در شهر و دیارمان را می ستایم که نمود آن نظر دوستان در خصوص مطلب شما می باشد
    اما نکته ای که وجود دارد این است که این اعتراضات به تخریب محیط زیست سالهاست توسط متخصصین زیست محیطی و فعالان مدنی در منطقه ابراز می شود که از آن جمله اند: انتقاد به محل و نحوه آبگیری سد داریان (به جهت تخریب پدیده های زیست محیطی فراوان)، اعتراض به آتش سوزی های متعدد جنگلها و مراتع، شاکی بودن از نحوه نامناسب برخورد دولتمردان با شکارچیان و …
    از جنابعالی بعنوان نماینده دولت در زمان تصدی گری بخشداری مرکزی، یک سوال دارم لطفاً پاسخ فرمائید:
    تا چه حد به این نداها پاسخ دادید و فعالان زیست محیطی را (در زمان تصدی گری تان)در این راستا کمک و همراهی نمودید؟
    با تشکر – آسوخان

  • عطاالله قادری در تاریخ آذر 16, 1393 گفت:

    از دقت نظر جناب ولدبیگی و دیگر دوستان ممنونم و جای خوشحالی دارد که مردم منطقه اورامانات این چنین ژرف نگر و با حساسیت بالایی مسائل زیست محیطی منطقه را دنبال می کنند. متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست یارای مقابله با آسیبهایی که از جانب کسانی که بدنبال سود شخصی و جناحی خود به محیط زیست وارد می شود را ندارد. کسانی می خواهند با اعمال نفوذ و لابیگری تصمیماتی را به دولت در حوزه محیط زیست تحمیل کنند و سرمایه های ملی این مملکت را فدای منافع اندک عده ای خاص نمایند. همین اقدام اخیر 150 تن از نمایندگان جای تاسف و تامل فراوان دارد. و باید دید که چه سودی پشت این قضیه جاده ابر خوابیده که حاضرند این منطقه باارزش را فدای آن کنند این در مقیاس ملی و دیگر شما حساب کن در سطح کوچک منطقه ای ومحلی . حالا دوستان انتظار دارند با چند نفر نیروی محیط بان منطقه کنترل و جلوی تخریب محیط زیست گرفته شود. انهم محیط بانانی که با 20 سال سابقه خدمتی از کمترین میزان حقوق و مزایا برخودارند. و مردم محلی همه مسئولیت حفظ محیط زیست را می خواهند به دوش آنان بگذارند. و همه به نوعی از وظیفه خود شانه خالی می کنند. در حالیکه وظیفه حفظ و حراست از محیط زیست و منابع طبیعی وظیفه تک تک آحاد جامعه می باشد. و همه به نوعی باید در انجام این وظیفه کوشا باشیم ولو با دادن تذکر به کسانی که کمر با نابودی محیط زیست بسته اند.

    • محیط زیستی در تاریخ آذر 17, 1393 گفت:

      گفتی جاده ابر آه از از دست این جاده شمال شمشیر بسمت شاهو . لطفا دلیل وجودیش را توضیح دهید.
      برای تایید سخن شما به یاد صروصداهای اخیر آقای قاضی زاده نماینده ارومیه افتادم در باره دریاچه ارومیه . براساس اعلام وزارت نیرو اکثر چاههای حفاری شده اطراف دریاچه با سفارشات ایشان بوده است ؟؟؟؟؟

  • رستمی تبار در تاریخ آذر 16, 1393 گفت:

    یادم میاد و سندش را دارم که وقتی که در مدرسه راهنمایی بودم نامه ای به سازمان حفاظت محیط زیست نوشتم و بعد از چند ماه از طرف محیط زیست پاوه فراخوانده شدم و ضمن به به و چه چه نام مرا در لیست دوستداران حفاظت محیط زیست نوشتند و مرا روانه کردند. راستش را بخواهی اصلا از این کار خوشم نیامد چون فکر می کردم دارند شیره روی سرم می مالند. پیش خودم گفتم من از اینا شاکیم و اینا حالا شده اند قاضیم. بعدها گفتند که فلان کس خود سردسته شکارچیان است و این داستان ادامه دارد. محیط زیستی که خود توسط عده ای شکارچی بنیاد نهاد شده باشد و از سازمان شکاربانی به حفاظت محیط زیست رسیده باشد و با آن بودجه ای که نمایندگان و دولت محترم برایش در نظر می گیرند و متاسفانه سیاست زده شده باشد توقعی ازیش نیست. این وظیفه آحاد جامعه است که باید قدر این ارزش های بی بدیل طبیعی و خدادای را بدانند و با این هنجارشکنان حریم شکن برخورد نمایند. دست آقای ولدبیگی درد نکند و دست همه شکارچیانی که بی هدف و از سر بی نیازی دست به این اقدامات می زنند بشکند انشاء الله

  • فتح اله نجفی در تاریخ آذر 16, 1393 گفت:

    نا بودی سرمایه های مملکت ( حیات وحش و جنگلها و مراتع ) ؟

    جناب آقای صباح ولدبیگی در قوانین مملکتی چنین آمده محیط زیست ( جنگل و مراتع و حیات وحش ) جزئی از سرمایه های ملی است لذا حفظ و حراست و نگهداری از آنها لازم و با متخلفین برخورد خواهد شد و الی آخر .. ؟ دوست گرامی همه می دانیم که بسیاری از کشورها که فاقد هرگونه منابع زیر زمینی مثل نفت و طلا و غیره می باشند با حفظ و حراست و کسترش منابع محیط زیست و حفظ حیات وحش درآمد بسیار بزرگی از راه گردشگری برای کشور خود کسب و بدست می اورند . در این زمینه دولت و مردم درآن کشورها موظف به رعایت کلیه موارد قانونی تعیین شده می باشند . اما متأسفانه سالهاست بسیاری از آحاد این مملکت با ارسال نامه و نوشتن مقاله و .. از مسئولین مملکت می خواهند طبق موارد و اصول قانونی و غیره نسبت به حفظ و حراست از این سرمایه های مهم و با ارزش همت و اقدام نمایند . اما کو گوش شنوا ؟ حیاط جنگلی عمداً و با صدور پروانه تأسیسات مثلاً مرغداری و دامداری و غیره از بین می رود اگر به جنگلهای مله پلنگانه بنگری این مهم بوضوح مشاهده می شود ، در صورتیکه همین کارها در زمینهای بایر و غیر قابل استفاده انجام می گیرد . سازمانهای دولتی سالانه مجوز صدها و یا هزاران قبضه اسلحه همراه با تحویل فشنگ پروانه شکار برای شکارچیان انجام و صادر می نمایند . در حالیکه ادرات هیچگونه آماری از وضعیت حیات جنگلی و حیات وحش در دست ندارند لذا نمی توانند از انجام کار شکارچیان و یا متعرضین به حیات جنگلی و محیط زیست جلوگیری نمایند . در هر مقطعی چند نفر را دستگیر و دیگران از آن طرف و اینطرف کار خودشان را انجام می دهند . اگر به تصویر یا عکس منتشر شده نگاهی عمیقتر داشته باشیم دو قبضه اسلحه با چند کبک شکار شده مشاهده می شود سوأل این است اسلحه و مهمات آنها را چه کسی تحویل شکارچیان داده . در نتیجه تا زمانی دولت از توزیع و صدور پروانه اسلحه جلوگیری ننماید و نسبت به جمع اوری دیگر اسلحه های در دست مردم اقدام ننماید چنانچه صدها نفر کارمند و محیط بان و ده ها دستگاه وسیله نقلیه و میلیونها تومان پول هم در اختیار آنان بگذارد باز هم نمی توانند از نابودی و حتی انقراض این سرمایه های مهم جلوگیری نمایند لذا گریه کردن و اشک ریختن تنها باعث آرامش اعصاب خواهد شد و بس ……….

    • نگران در تاریخ آذر 17, 1393 گفت:

      ماده690- هرکس بوسیله صحنه سازی از قبیل پی کنی، دیوارکشی، تغییرحد فاصل، امحای مرز، کرت بندی، نهرکشی، حفره چاه، غرس اشجار، و زارعت و امثال آن به تهیه آثار تصرف در اراضی مزروعی اعم از کشت شده یا در آیش زراعی، جنگلها، و مراتع ملی شده کوهستانها، باغها، قلمستانها، منابع آب، چشمه سارها، انهار طبیعی، وپارکهای ملی، تاسیسات کشاورزی، دامداری، دامپروری، کشت وصنعت، اراضی موات و بایر و سایر اراضی واملاک متعلق به دولت یا شرکتهای وابسته به دولت یا شهرداری ها یا اوقاف و همچنین اراضی و املاک و موقوفات و محبوسات و اثلاث باقیه که برای مصارف عام المنفعه اختصاص یافته یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور تصرف یا ذی حق معرفی کردن خود با دیگری، مبادرت نماید یا بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذی صلاح دیگرمبادرت به عملیاتی نماید که موجب تخریب محیط زیست ومنابع طبیعی گردد یا اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حقوق درموارد مذکور نماید به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می شود. دادگاه موظف است حسب مورد رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق نماید.

      تبصره1- رسیدگی به جریان فوق الذکر خارج از نوبت به عمل می آید و مقام قضایی با تنظیم صورت مجلس دستور متوقف ماندن عملیات متجاوز را تا صدور حکم قطعی خواهد داد.

      تبصره 2- در صورتی که تعداد متهمان سه نفر یا بیشتر باشد با قرائن قوی برارتکاب جرم موجود باشد قرار بازداشت صادر خواهد شد و مدعی میتواند تقاضای خلع ید و بنا و اشجار و رفع آثار تجاوز را بنماید .

  • ادریس رحمانی در تاریخ آذر 16, 1393 گفت:

    با عرض سلام
    محیط زیست با شکارچیان برخورد نمایند . هر ساله تکرار میشود و شکار چیان سواستفاده می کنند .