ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 09:53

رواج برخي خواسته هاي نابجا و تاخير درازدواج جوانان

رواج برخي خواسته هاي نابجا و تاخير درازدواج جوانان

به گزارش سلام پاوه : امروزه معیارها ونگرش خانواده ها و توجه به تسهيل توقعات ضرورتي است كه در امر ازدواج به موقع جوانان تاثير بسيار زيادي داشته و از بالا رفتن سن ازدواج و برخي مشكلات مربوط به آن جلوگيري مي نمايد.  پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه، سبک زندگی اسلامی تمامی ابعاد و شئون […]

به گزارش سلام پاوه : امروزه معیارها ونگرش خانواده ها و توجه به تسهيل توقعات ضرورتي است كه در امر ازدواج به موقع جوانان تاثير بسيار زيادي داشته و از بالا رفتن سن ازدواج و برخي مشكلات مربوط به آن جلوگيري مي نمايد.

 پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه، سبک زندگی اسلامی تمامی ابعاد و شئون زندگی را شامل می شود واسلام برای تمام مهارت های زندگی برنامه اصولی ازدواجو تدوین شده دارد.

قرآن مجید خلقت همسران و ایجاد رشته مودت و دوستی بین زن و مرد را از نشانه های شناخت خداوند شمرده و از دیدگاه اسلام، ماهیت ازدواج یک قرارداد و پیمان با شرایطی ویژه است و ازدواج، پاسخ به ندای فطرت و نیازهای (روحی، روانی، جسمی) طبیعی انسان است.

این روزها معیارها ونگرش خانواده ها و توجه به تسهيل توقعات ضرورتي است كه در امر ازدواج به موقع جوانان تاثير بسيار زيادي داشته و از بالا رفتن سن ازدواج و برخي مشكلات مربوط به آن جلوگيري مي نمايد.

رواج برخي خواسته هاي نابجا  در مقدار نجومي مهريه به يك ارزش كذاري از سوي خانواده ها براي دخترانشان تبديل شده و بالا بودن جهیزیه و جشن عروسی آنچناني به ابزاری برای چشم و هم چشمی تبدیل شده است.تجملات و چشم هم چشمی و مهریه هاي بسيار بالا ، بالا بودن توقعات دختر و پسر از همسر آینده  افزایش توقعات میگردد.

بالا بودن مهریه باعث افزایش سن ازدواج و حتی کاهش ازدواج میگردد وكشــمكش بر ســر مهريه در برخي خانواده ها حتــي در ســال هاي بعــد از ازدواج هم ادامه دارد وگاهــي منجر به طلاق در ســال هاي جواني شــده است  وباعث می شود که پسر با یک دید منفی زندگی مشترک خود را آغاز کند و این ناراحتی های ایجاد شده در ذهن او موجب تاثیرگذاری بر رفتارهای فردی پسر می شود.

امروزه مهريه ميان برخي از جوان ها تهديدي است كه هر لحظه ممكن است عملي شود و داماد جوان

را به خاك سياه بنشاند و اين سخت گیری ها باعث پیامدهای اجتماعی و فرهنگی خاص خود است كه ترس از شكست در ازدواج ، ترس عدم توانایی در انجام مسئولیت های زندگی مشترك ، ترس از آینده مبهم زندگی مشترك و … را به جوان القاء مي نمايد.

هر چند دولت در ترویج فرهنگ صحیح بخصوص زندگي اسلامي، ازدواج جوانان نقش اساسي را دارا مي باشد و می تواند اقدامات موثری در این زمینه انجام دهد اما صاحبان تريبونهاي عمومي، روحانيون در مساجد، معتمدين محلي و رسانه های عمومی در تحقق این هدف می تواند گام های بسيار بلندي برداشته و تاثير گذاري لازم را داشته باشند.

نبايد به مسئله مهم تحکیم خانواده به صورت سطحی نگاه کرد و از نقش آموزش مهارت‌های زندگی، تقویت دفاتر مشاور خانواده، برنامه ريزي و استفاده از ظرفيتهاي معتمدين و ائمه جماعت مساجد و افراد با نفوذ در خانواده‌ها و شورای حل اختلاف با رویکرد صلح و سازش و تقویت غافل بود زيرا كه اين موارد مي توانند نقش مهمي در فرهنگ سازي و تقویت بنیان خانواده‌ها داشته باشند و خانواده ها نيز با واقع بيني لازم از برخي آمار نجومي مهريه و برخي خواسته هاي نابجا كه در توان مالي جوانان نيست و تسهيل شرايط ازدواج كه امروزه براي برخي جوانان به مسئله اي بزرگ و بازدارنده تبديل شده است، انگيزه هاي لازم براي ازدواج را در جوانان ايجاد نموده و به جاي آن به ويژگيهاي يك ازدواج سالم بخصوص بر اساس آموزه هاي ديني اهميت دهند.

 منبع : پایگاه خبری تحلیلی جوانرود هه وال