ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 06:51

خسته نباشی مهندس !!!(نگاهی به جاده های مسیر نودشه پاوه و نودشه مریوان )

خسته نباشی مهندس !!!(نگاهی به جاده های مسیر نودشه پاوه و نودشه مریوان )

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : نگاهی به تصادفات جاده­ای مسیر نوشه پاوه و نودشه مریوان (تا مسیر گردنۀ تته) و سکوت ادارۀ راه و شهرسازی شهرستان پاوه نگارنده : کورش امینی خسته  نباشی مهندس! نگاهی به تصادفات جاده¬ای مسیر نوشه پاوه و نودشه مریوان (تا مسیر گردنۀ تته) و سکوت ادارۀ راه و شهرسازی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : نگاهی به تصادفات جاده­ای مسیر نوشه پاوه و نودشه مریوان (تا مسیر گردنۀ تته) و سکوت ادارۀ راه و شهرسازی شهرستان پاوه

نگارنده : کورش امینی

خسته  نباشی مهندس!
نگاهی به تصادفات جاده¬ای مسیر نوشه پاوه و نودشه مریوان (تا مسیر گردنۀ تته) و سکوت ادارۀ راه و شهرسازی شهرستان پاوه
کورش امینی
در قوانین راهنمایی و رانندگی و فرهنگ جاری ترافیک، تصادف برابر است با برخورد حداقل یک وسیله نقلیه با وسایل نقلیه دیگر یا برخورد با عابر پیاده و یا مانعی انسانی کورش امینییا غیر انسانی. این امر شامل برخورد وسیلۀ نقلیه با موانع کنار جاده، واژگون شدن و افتادن نیز می¬گردد. بعبارتی دیگر در فرهنگ نوین ترافیک همه اجزاء دخیل در امر ترافیک میتوانند عاملی برای تصادف باشند. . بر اساس آمار و اطلاعات موجود، میزان تخلفات ترافیکی و در نتیجه آن تصادفات منجر به فوت در جوامع شهری کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای توسعه یافته بیست برابر می¬باشد (بانک جهانی،1991، 6).
بر اساس تبصره3 ماده 14 قانون جدید رسیدگی به جرایم رانندگی، در صورتی که براساس نظر کارشناسان تصادفات، نقص راه یا وسیله نقلیه مؤثر در علت تصادفات باشد حسب مورد متصدیان ذی‌ربط، مسؤول جبران خسارات وارده هستند و با آنان برابر قانون رفتار خواهد شد. این در حالی است که اکثریت راههای مواصلاتی محورهای مد نظر این سخن فاقد کمترین امکانات راهنمایی و رانندگی به سان چراغ چشمک زن، خط کشی، تجهیزات هدایت کننده و تجهیزات ایمنی از قبیل مانع بتونی کنار جاده، فاقد شانه راه، شیب (سربالایی – سرازیری‌( غیر اصولی و فاقد هر گونه استانداردی، شیارهای لرزاننده، آشکارسازی نقاط پرحادثه، خط کشی، تعمیر و نگهداری گاردریل، نصب چراغ چشمک زن، کمترین نظارت در طراحی و بهره برداری و … می باشند. هر چند در تصادفات خودرویی معمولا امکان مشخص شدن مقصر امری عادی است، چرا که قوانین حاکم بر رانندگی در این زمینه کامل است و براحتی می توانیم علت تصادف را مشخص کنیم، اما برخی اوقات دلیل اصلی تصادف مشخص نبوده و یا امکان حدس آن مشکل می باشد. اما در کل علل سوانح رانندگی را می توان در دلایل زیر خلاصه کرد:

علل اولیه: علل اولیه عوامل بینادی و ریشه ای سوانح می باشند و زمینه ایجاد تصادف را مهیا می کنند. به تعبیر دیگر علل بنیادی سوانح رانندگی را علل اولیه گویند. این علل مربوط به ارگان ها و سازمان های راهنمایی و رانندگی و دیگر مراجع ذی الصلاح و از آن جمله مد نظر این مقال یعنی ادارۀ راه و شهرسازی مربوط می شوند.
علل واسط : عللی هستند غیر عادی و غیر قانونی حاکم بر صحنه تصادف که مربوط به انسان و وسیله نقلیه و راه می باشند .

علل مستقیم : علل مستقیم ناشی از علل واسط است و علل واسط خود ناشی از عوامل اولیه می باشند .علل مستقیم رفتار و اعمال غیر عادی و یا غیر قانونی راننده که مستقیما حادثه را بوجود می آورد؛ همانند: تخلف از مقرارات راهنمایی و رانندگی، تاخیر در رویت ، تجاوز از سرعت مطمئنه و فرار از تصادف به روشی نادرست می باشد.

بنا به اظهارات مردم منطقه اکثریت تصادفات محورهای مذکور بعلت شیب تند جاده، پیچ های غیر اصولی با رعایت کمترین اصول استانداردسازی مهندسی راه، عدم ریل گذاری در مسیرهای مورد لزوم، نبود وسایل و ادوات راهنمایی و رانندگی لازم در طول مسیر و اندکی هم ضعف و خطای انسانی و استفاده از ماشین غیر استاندارد و فرسوده می باشد.

شنیده ها حاکی از آن است که در توجیه عدم ریل گذاری مسیرهای نامبرده، توجیه اداره راه و شهرسازی پاوه برف گیر بودن منطقه و لزوم برف روبی در فصول سرد سال و اوایل بهار جهت باز شدن جاده ها می باشد. هر چند دلیل فوق کافی نبوده و عدم انجام کار را توجیه نمی کند، اما باز با اندک تمهیداتی می توان هدف مورد نظر را برآورد کرد.

بطور مثال ریل گذاری به فاصلۀ 100متر به 100 متر و رعایت فاصله ای مناسب در حدود 20 متر جهت هدایت برف حاصل در جاده به بیرون جاده. این در حالی است که از طرف دیگر با اندک خرید تجهیزات مدرن و امروزی بسان خرید ماشین های برف پاش می توان مشکل!!! مورد نظر اداره راه را برطرف کرد.  همچنین بر اساس ماده 97 آیین نامه راهنمایی و رانندگی تشخیص‌، انتخاب‌، تهیه‌، جانمایی‌، نصب‌، ترسیم و نگهداری علایم عمودی و افقی راهنمایی‌و رانندگی درشهرها بر اساس دستورالعملی خواهد بود که به پیشنهاد شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به تصویب وزیر کشور می‌رسد و در جاده‌ها به عهده وزارت راه وترابری می‌باشد.

وا اسفا اداره راه و شهرسازی شهرستان در این خصوص هم حق الناس را رعایت نکرده و دریغ از استاندارد سازی و تجهیز جاده¬های مواصلاتی منطقۀ تحت پوشش. (محور نودشه پاوه و نودشه تا گردنه تته).
وجود چنین عواملی باعث شده است که هر ساله شاهد تصادفات مرگباری در راههای ارتباطی و مواصلاتی منطقۀ مورد بحث باشیم. بعنوان نمونه، بنا به گزارشی غیر رسمی و وقوف راقم این سطور طی شش ماهۀ گذشته (اول سال 93) نزدیک به 20 مورد مرگ ناشی از تصادفات و 20 تا 30 نفر زخمی در محور مذکور به وقوق پیوسته و در این خصوص خسارات جانی و مالی زیادی بر دوش هموطنان تحمیل شده است.

نزدیک به 10 مورد تصادف وسیلۀ نقلیه که همگی سقوط از جاده و پرت شدن به ته پرتگاه بوده است. چنین آماری با وجود تردد کم و مسیر بدون ترافیک فوق که بار جاده¬ای تردد آن خیلی خیلی کم می باشد واقعا” تکان دهنده است. با چنین جاده و چنین مدیرانی در رأس هرم امانتداری بیت المال باید به حال راههای مواصلاتی منطقۀ هورامانات گریه کرد و خون گریست. تا کنون نه عذرخواهی نه اعتراف به اشتباهی. تاوان این همه خسران را تنها و تنها مردم می دهند.

در این خصوص از نمایندۀ محترم مردم در شهرستانهای هورامانات (پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر) و فرماندار محترم شهرستان پاوه انتظار می رود که با درک و درایتی که از ایشان انتظار می رود با سرکشی و نظارت مستقیم بر عملکرد مدیران شهرستان نسبت به این مهم با حساسیت بیشتری برخورد نمایند. هر تصادفی از خودش آثاری بجا می گذارد. داغدار شدن، مرگ عزیزان، بی سرپرست شدن، از بین رفتن ثروت و سرمایه، قطع زنجیرۀ کار و تولید به سبب از بین رفتن نیرویی مولد، تحمیل هزینه بر دوش سیستم بهداشتی و درمانی کشور و هزاران اثر ملموس و غیر ملموس دیگر.

توجیه حادثه خیز بودن جاده مذکور نه تنها دردی از آلام مردم کم نمی کند که به نوعی پاک کردن مسأله می باشد. به گفتۀ معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان حمل و نقل جاده ای کشور: سیاست سازمان راهداری کشور این است که سهم راه را در تصادفات جاده ای به حداقل و یا به صفر برساند به گونه ای که هرگاه تصادفی در جاده ای اتفاق افتاد راه مقصر نباشد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، داوود کشاورزیان روز چهارشنبه (26/06/1393) در جلسه کمیسیون ایمنی راه های استان کردستان در سنندج با بیان اینکه برای این کار اقدامات ایمنی بصورت مستمر در حال انجام است از پلیس راه خواست به دلیل حضور مستمر در جاده ها، نقاط حادثه خیز را به سازمان راهداری استان ها اعلام کند.

وی گفت: آمار نشان می دهد که در نگاه خرد خطای انسانی یکی از عوامل بروز تصادفات است اما در نگاه کلان ارتقای وضعیت خودرو و ارتقای ایمنی نقش اصلی را در این راستا دارد.  لازم به ذکر است این تنها نوشته از این دست نبوده و نیست. چندی پیش هم (مرداد ماه) خبرگزاری ایرنا از وضعیت اسف بار راههای ارتباطی هورامانات با عنوان «جاده های نامناسب هورامانات همچنان قربانی می گیرد» گله و شکایت کرده بود و نقش ادارۀ راه و شهرسازی را زیر سوال برده بود.

در ادامه باز هم سکوت ادارۀ راه و شهرسازی شهرستان پاوه و  توضیحات اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در خصوص گزارش ایرنا به نوعی قابل تأمل می باشد. کسانیکه توضیحات مذکور در بخش حوزۀ شهرستان پاوه را دیده و یا مطالعه کرده اند (در وب سایت¬های منطقه مشهود است) به صحت موارد مذکور بیش از پیش مهر تأیید می زنند، چرا که در توضیحات ارائه شده در محورهای مذکور و مورد نظر این مقال تنها یکبار به نام نودشه اشاره شده است. و آن هم بصورت جملۀ «دیوارسازی و رفع کمبود عرض در چهار نقطه در محورهای پاوه به نوسود و نودشه».

جناب مهندس جاده های مذکور بازمانده از زمان هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بوده و در مقام تعریف اصولی از جاده های بین شهری؛ کوره راهی بیش محسوب نمی شوند. جناب آقای فرماندار، نمایندۀ محترم مردم در مجلس شورای اسلامی دیگر وقت آن است که فکری اساسی به حال جاده های مواصلاتی شهرستان اندیشیده و جان صدها شهروند دیگری را که ممکن است در آینده ای نه چندان دور به حال و روز دیگر هموطنان دچار شده و از جاده های مرگ شهرستان به ته دره سقوط کنند؛ نجات دهید. در نهایت خواست یحیی معماری خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه را تکرار می کنیم و از قول ایشان خطاب به نماینده محترم می گوییم: آیا اخبار مرگ و میرهای جاده ای در منطقه اورامانات به شما نمی رسد؟ چرا در راستای همان نقش نظارتی اتان وزارت راه و شهرسازی و اداره کل آن در استان و نمایندۀ آنها را در شهرستان پاوه به چالش نمی گیرید؟ شما نیک می دانید که مردم حتما خدمت راستین و کار واقعی و قابل لمس را ارج می نهند و برای بانیان آن هم ارزش قایل هستند این کار خواه تعریض و بهسازی یک راه دسترسی باشد یا گازرسانی به یک شهر و یا حتی ساخت فرهنگسرا.

7 پاسخ برای “خسته نباشی مهندس !!!(نگاهی به جاده های مسیر نودشه پاوه و نودشه مریوان )

  • ابراهیم اسماعیلی در تاریخ شهریور 6, 1394 گفت:

    ده س کورش گیان

  • تنها در تاریخ مهر 24, 1393 گفت:

    مهندس خسته نباشی خودتو زحمت دادی تا تعداد کشته ها به حد نساب نرسه کاری از پیش نخواهد رفت

  • امير دارستان در تاریخ مهر 12, 1393 گفت:

    با تشكر از جناب آقاي اميني
    اين درست است كه براي هر انساني جان عزيزش بزرگترين داشته اش است و مرگ غير طبيعي هر انساني به هر دليلي غمي جانكاه بر پيكره بشريت است چرا كه بني آدم اعضاي يك پيكرند …. . بايد توجه داشت كه ايمن كردن جاده هاي منطقه تبعات ويرانگري بر اكوسيستم منطقه دارد و هر تابلوي راهنمايي و هر حايلي كه در جاده ها نصب شود يك نوع آلودگي ديداري محسوب شده و چهره زيباي كوهستان را زشت خواهد كرد. بسياري از وقت ها لازم است كه صورت مساله را پاك كنيم و نه هر مساله اي را كه تكنولوژي و بشر ايجاد مي كند حل كنيم. بايد همه ما شيب منطقه را باور كنيم و با احتياط فراوان از مسيرها گذر كنيم . نگاه كنيد به جاده مله ندوو به هانه كول كه اخير اصلاح شده است و دريابيد كه چه به روز اين مرتع ارزشمند آورده است.
    با تشكر

  • فتاحی در تاریخ مهر 11, 1393 گفت:

    باتشکر ازجناب امینی مطلب بجایی رایادآوری کرده اندقابل پی گیری است

  • ک. مرادنیا در تاریخ مهر 10, 1393 گفت:

    با تشکر از آقای امینی بخاطر حس مسئولیت در قبال چنین معضل بزرگی.
    از مدیران سایت درخواست می گردد که رونوشتی از نامه به فرمانداری شهرستان ارسال گردد و اداره راه هم جواب دهند.

  • وجدان در تاریخ مهر 9, 1393 گفت:

    ایشالا مسولین خودشون بیاد از سران برسه تا پایین که بیدار بشن وگرنه اینها هیچ وقت ازاین خواب که شاید روزی دامن خودشون رو بگیره بیدار نمیشن ولی باید مردم اعتراض کنن وتشکلی تشکیل بشه تا به طورجدی اقدام کنن تصادفات ایران داره ازخط تلفات جنگ بالامیره آمریکا وکشورهای دیگه بدونن دیگه اینقد هزینه برای نابودی مردم ایران نمیکنن خودشون دارن مردم رو بابی مدیریتی نابود میکنن ایشالا بیداربشن

  • 29 س در تاریخ مهر 8, 1393 گفت:

    دست مريزاد دوست عزيز اين سخن خيلي از داغديدگان اين منطقه است سالانه مرگ ومير زياد در جاده هاي اين منطقه اتفاق ميوفه اما به راحتي مسيولان از كنارش عبور ميكنند اين حوزه ها نياز به تغير و تحول دارند اميدواريم جناب فرماندار و استاندار در اين حوزه ها بيشتر درايت به خرج بدهند