ج 10 فروردین 1403 ساعت 13:24

تقدیم به مردی از تبار نیکی/ پیمان حسن زاده

تقدیم به مردی از تبار نیکی/ پیمان حسن زاده

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هیچ رنگی در زندگی انسانی جز با رنگ شادمانی و شعف چهره های غمگینانه همنوعان فرودست و مستمند را رنگ نمی بخشد. استحکام و پایداری جامعه سالم با کاهش دغدغه های کهنه نیازمندان میسر می شود واعتبار می یابد و سلامت فکر و روان و آرامش و آسایش عمومی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هیچ رنگی در زندگی انسانی جز با رنگ شادمانی و شعف چهره های غمگینانه همنوعان فرودست و مستمند را رنگ نمی بخشد.

استحکام و پایداری جامعه سالم با کاهش دغدغه های کهنه نیازمندان میسر می شود واعتبار می یابد و سلامت فکر و روان و آرامش و آسایش عمومی با مشارکت نیک اندیشان توانمند در مسیر محمد رشید حسامییاری و کمک ضعیفان تحقق می یابد.
این موقعیت در جامعه ما به لحاظ باورها، اعتقاد به وعده های الهی و همچنین فرهنگ مردم مداری و بخشندگی همواره فرا روی افراد قرار دارد. احساس خوش آسایش و آرامش افراد نیازمند و خشنودی باطنی افراد خیر وصف ناپذیر است.

اثرگذاری جنبه های مثبت و منفی رفتار آنان که به همنوعان نیازمند کمک می کنند و آنانی که به دلایلی کمتر به این امور توجه دارند از دیدگاه علم روان شناسی، آیینه تمام قد شفاف بازتاب های درونی برآمده از رفتار انسان است. خلاصه هر یک از این دوگانگی نگرش ها، احساس خوشبختی و دور بودن از نگرانی و ضربه های روانی و سویه دیگر، زیستن در هراس و بهم ریختگی تعادل فکری و روحی است.

«محمد کیوان زاده» کارشناس ارشد روان شناسی، در این موارد توضیح می دهد: «انسان ها همواره خواهان کمال طلبی هستند. از سوی دیگر گرایش به برانگیختن تحسین دیگران و در حقیقت حس زیبایی خواهی که خوشبختی از جمله آن ها محسوب می شود،را دارند. یکی از راه های ارضای این دوجنبه در انسان، احسان و نیکویی کردن به دیگران است. نیکی کردن به همنوع دو بعد جسمی و روحی انسان را شامل می شود چرا که فرد با گذشتن از تعلقات مادی دنیوی، نخست آن که به چنان آرامشی دست می یابد که خود را از دیگران در این زمینه برتر دانسته و احساس خوشبختی می نماید. در ثانی، دیگران را به سوی خود جذب می کند و باعث می شود تا افراد، فرد خیر را دوست داشته باشند. پس، فرد نیکوکار در درجه نخست با بخشودن بخشی از مال خود در حقیقت، اضطراب و استرس را از خود دور نموده و هیچ گاه نگران از دست دادن مال خود نیست. این اتفاق- باورانه- نشان از گذشت فرد خیر می دهد.»
ادامه صحبت وی درباره کسانی است که کمتر به کمک و یاری همنوعان تهیدست و درمانده توجه دارند. او در این باره می گوید: «در مقابل مردمان نیکوکار، افرادی هستند که نمی خواهند از مال خود چشم پوشی و به دیگران کمک کنند. این قبیل اشخاص در زندگی همواره نگران از دست دادن مال و دارایی بوده و در این زمینه دچار ترس و دلهره می شوند. این در حالی است که افراد مذکور با دیده شک و تردید به دیگران نگاه می کنند و این تصور را دارند که مبادا دیگران چشم طمع به مال شان داشته باشند.» به گفته این کارشناس روان شناسی، خیال نگران چنین مردمی باعث می شود که انسان های دیگر از آنان کناره گیری کرده و آن ها تنها و گوشه گیر می شوند. همین انزوا عامل بروز مشکلات حاد روان تنی برای فرد و افراد مذکور خواهد شد. در عوض، افراد نیکوکار با بخشیدن از مال خود ریشه غرور و خودپسندی را که یکی آفات روان آدمی است را از خود دور می کند. این امر باعث بالارفتن عزت نفس و در نتیجه، خوشبختی و سرافرازی فرد نکواندیش می شود. علاو بر آن، فرد با این احسان، انسان های نیازمند را به سوی خود جذب می کند و او هیچ گاه دچار تنهایی نمی شود. در نهایت، فرد خیر با بازخوردی که از عمل خود به دست می آورد، نسبت به انجام عمل خود امیدوار شده و می کوشد تا عمل نیک خود را هر چه بیشتر انجام دهد. او تا مادامی که این امر را ادامه می دهد نه تنها سلامت روحی و روانی نسبت به دیگران خواهد داشت بلکه از لحاظ جسمی نیز از آسایش برخوردار می شود. به همین جهت است که در کتاب های- مقدس- آسمانی نیز بر امر انجام احسان، نیکوکاری و کمک به همنوعان نیازمند، بسیار تاکید شده است.»

بنده بعنوان یک شهروند مفتخرم درشهری زندگی میکنم که با تمام کج رفتاریهای روزگار وبی عدالتی های دوران هنوز افرادی را اطراف خود مشاهده می کنم که نه تنها خود نیکو کاروخیر هستند بلکه با انرژی بسیار وجسمی خستگی ناپذیرو روحی پاک ومخلص همواره دست یاری بسوی مردم دراز کرده وموجب تشویق دیگران به این امر انسانی می شوند که در راس آنها جناب آقای محمد رشید حسامی می باشد که کمتر کسی چهره ی او را در مراسم ها ،همایش ها وتجمع های گوناگون درحا ل فعالیت برای جمع آوری کمک های مردمی برای مستمندان وسایر اقشارنیازمند منطقه مشاهده نکرده است.

این در حالیست که در حل بسیاری از اختلافات خانوادگی ،صنفی و……همیشه پیش قدم بوده است .براستی ایشان مایه ی افتخار شهرمان است وبقول دکتر جزا راهگان وجود افرادی اینچنین معدل انسانی شهرمان را با لا برده اند.

بنده روز جمعه در مراسم فاتحه خوانی یکی از بستگان نزدیکم وقتی ایشان را با سن بالااز ساعت ۹ الی ۱۲ و ظهر از ساعت ۱۴ الی ۱۷بدون وقفه درحال جمع آوری کمک های مردمی دیدم برآن شدم که این مطلب را برای عرض تشکر از ایشان به رشته ی تحریر درآورم.( هرچندکه زبان وقلم عاجز ازاین امرهستند).

درپایان ضمن آرزوی طول عمر پربرکت برای ایشان و تمامی کسانی که همواره گوشه ی چشمی بسوی نیازمندان دارنداین بیت شعر را از شیخ اجل حضرت سعدی تقدیم به آقای حسامی می نمایم.

کوته نظران را نبود جز غم خویش —————– صاحب نظران را غم بیگانه و خویش

2 پاسخ برای “تقدیم به مردی از تبار نیکی/ پیمان حسن زاده

  • نکته در تاریخ شهریور 13, 1393 گفت:

    هیچگاه متوجه سیاست کاری شما نشدم یکجا انواع واقسام توهینها وهتک حرمتها قابلیت انشار پیدا میکنند وجای دیگر تلنگر هم رد میشه دوست عزیز شما دغارید راه را اشتباه میروید واگه چنین ادامه بدید حداقل من یکنفر رو از دست خواهید داد مگر من در نظرم روی این مطلب چه نوشته بودم که انرا رد کردید همه اش که نباید تقدیر وتشکر باشد بهر حال باب نقد وانتقاد را باز بگذارید تا شاید برای عده ای مفید واقع شد!!!!

  • مرادی در تاریخ شهریور 12, 1393 گفت:

    با تشکر ازپیمان عزیز
    کسانی چون کا که حه مه رشید که متاسفانه اموروز تعدادشان از انگشتان دست تجاوز نمیکند ، شایسته تکریم واحترامی بسیار بیشتر از این هستند .بازماندگان نسلی که بی توقع دوست می داشتند ، بدون چشمداشت کمک می کردند ودیگران را به کمک دعوت میکردند ، گره از کار مردم میگشودند وروح همکاری وهمیاری را همواره زنده نگه میداشتند.
    کاک حه مه رشید عزیز ، دستت را میفشار م و می بوسم ،آرزوی عمری طولانی وسرشار از سلامتی برایت دارم وسعادت وخوشبختی را برای خودت ، همسر مهربانت وتمامی خانواده ودوستانت آرزومندم.
    از هنرمند عزیز کاک پیمان هم برای این یادآوری دوباره متشکرم. دکتر فریدون مرادی