ج 31 فروردین 1403 ساعت 13:30

تغییر نگرش درکارکرد شهرداری ضرورت دارد در غیر این صورت با چالشی اجتناب ناپذیر مواجه می باشیم.

تغییر نگرش درکارکرد شهرداری ضرورت دارد در غیر این صورت با چالشی اجتناب ناپذیر مواجه می باشیم.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری پاوه پرس: بیان بیلان کار شهرداری توسط شهردار محترم و کارشناسان محترم امور اداری ومالی شهرداری، گویای محدودیت منابع مالی از یک طرف و عدم انجام فعالیت های عمرانی و … در سطح شهر از طرف دیگر است. شواهد موجود نیز بر عدم پرداخت حقوق پرسنل در […]

به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری پاوه پرس: بیان بیلان کار شهرداری توسط شهردار محترم و کارشناسان محترم امور اداری ومالی شهرداری، گویای محدودیت منابع مالی از یک طرف و عدم انجام فعالیت های عمرانی و … در سطح شهر از طرف دیگر است. شواهد موجود نیز بر عدم پرداخت حقوق پرسنل در ماههای آخر سال دلالت دارد.

اهمال در انسجام فعالیت های مورد نظر بر دامنه مشکلات موجود می افزاید به همین مناسبت و برای گریز از پیآمد تبعات منفی قضیه، آنچه را که موجب صرفه وصلاح شهرداری است باید مورد توجه شهردار ی پاوهقرار داد.

این امرمستلزم تلاش وافر، تدبیر و مساعی مجموعه ی عوامل تأثیرگذار در جهت  به ثبات رساندن وضعیت اقتصادی این سازمان مردم نهاد است. ما نمی توانیم با سرپوش نهادن به واقعیت ها به پیشواز آینده ای برویم که ابهام در ورای آن است. وجود بدهی، عدم پرداخت حقوق و…. موضوعی نیست که به توان به سادگی از آن گذشت.

ما قصد ورود به مسائل گذشته را نداریم اما برای درک واقعیت های موجود شناخت توانمندی ها و ظرفیت های بالفعل و بالقوه شهرداری ضرورت دارد تا بر اساس آن نقاط ضعف شناسایی و متناسب با وضعیت موجود ارائه طریق صورت گیرد و بر فعالیت های مثبت نیز تأکیدی ویژه به عمل آید. واما مشروح جلسه شورا…

***

در اجرای مطالبه شورای شهر مبنی بر بررسی وضعیت بدهی و ترازمالی شهرداری  پاوه  رأس ساعت ۱۰ صبح مورخ ۲۵ شهریورماه ۹۲ جلسه فوق العاده این شورا با حضور اعضای شورای شهر ، شهردار و مسئولین امور اداری و مالی شهرداری تشکیل گردید.

رئیس شورای اسلامی شهر پاوه ضمن تبیین اهداف جلسه در ادامه افزود: بررسی تراز مالی و بدهی شهرداری به اعضای شورا کمک می نماید تا با دید باز به مسائل پرداخته و تصمیمات مقتضی به شرایط اتخاذ نمایند.

محی الدین زاده سرمایه های موجود شهرداری را خوب ارزیابی نمود وگفت: شفاف سازی فعالیت های مورد نظر زمینه نظارت بر عملکرد مالی شهرداری را فراهم می سازد وی افزود: کسب درآمدها و کاهش هزینه ها از اولویت کاری شهرداری است بر این اساس باید تحصیل مطالبات در دستور کار شهرداری قرار گیرد. رئیس شورای اسلامی شهر بر احترام متقابل بین اعضای شورا، پرسنل شهرداری تأکید نمود.

در ادامه اسلامی نیا عضو شورای اسلامی شهر پاوه افزود: شفاف سازی منجر به درک واقعی از وضعیت موجود دانست و تصریح نمود تصمیم سازی و تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات بدون ارائه داده های آماری میسر نبوده و خواستار ارائه توضیحات در خصوص موارد مورد نظر شد.

شهردار پاوه در ادامه با ارائه گزارشی از میزان بدهی، طلب و وضعیت تراز مالی شهرداری پاوه گفت: در سال ۱۳۸۸ شهرداری را با بدهی معادل ۸ میلیارد ریال تحویل گرفتم. جمال ابراهیمی افزود زمانیکه وارد شهرداری  شدم  با وضعیت نامطلوب حفاری ها شرکت گاز  مواجه بودم  این در حالی بود که خسارت وارده نیز قبلاً مطالبه گردیده بود.

جمال ابراهیمیبر میزان سرمایه های ثابت شهرداری در دوران تصدی خویش تأکید نمود و افزود با خرید ماشین آلات و احداث سه بازارچه با مشارکت بخش خصوصی و نیز کارخانه دانه بندی شن و ماسه و …  سرمایه های ثابت شهرداری افزایش یافته است.

شهردار پاوه میزان کل بدهی شهرداری به بیمه، پیمانکاران، پرسنل و … معادل ۱۲٫۷۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال دانست و تصریح کرد: بخشی از این بدهی مربوط به اخذ تسهیلات جهت خرید لودر می باشد.

ابراهیمی: از بدهی های شهرداری یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال حقوق معوق پرسنل و ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال کسورات قانونی ( بیمه و مالیات )  می باشد .

یوسفی از ارائه توضیحات داده شده تشکر نمود و متذکر شد اولین موضوعی که مردم خوبمان باید بدانند آن است که وضعیت مالی شهرداری پاوه در چه حد و حدودی است؟ توان اجرایی آن چقدر است ؟ آنگاه مردم باید به تناسب موضوع  توقع از فرزندان خویش در اجرای برنامه ها و … داشته باشند، ما می دانیم که در این شهر کارهای زیادی انجام گرفته است اما باز هم مشکلات شهری در هر کوچه و برزن به وفور وجود دارد، همه تمایل دارند که کاستی ها جبران شود. براساس توضیحات آقای شهردار شهروندان ارجمند باید بدانند منابع در اختیار شهرداری بسیار محدود است. شهرداری باید کاهش هزینه ها را نوعی درآمد زایی قلمداد نماید و اعمال سیاست های اقتصادی انقباضی برای شهرداری می تواند راهگشا باشد. وی افزود: با این شرایط معنی ندارد سرمایه های شهرداری هدر رود و ماسه و… به صورت رایگان به جز مسایل عمرانی به غیر داده شود.

عبدی نیز گفت: خیلی از طرح ها و پروژه ها وقتی اجرا می گردد اعتبار آن مشخص تخصیص یافته است. لذا شهرداری قبل از هر فعالیتی باید حق و حقوق دولت ( بیمه ومالیات ) را پرداخت نماید با این حساب چرا این بدهی تاکنون تسویه نگردیده است خود جای سؤال دارد.

امینی مسئول امور اداری افزود : انجام امور خدماتی، عمرانی توسط شرکت های طرف قرار داد بصورت حجمی بوده و ما ارتباط مستقیمی با نیروها نداریم، از طرفی ما مشاهده می نماییم جذب جمعی از نیروهای شهرداری مازاد هستند و عملاً جایگاه مشخصی در سیستم کارکردی شهرداری ندارند، ما ضمن اینکه دوست نداریم شخصی را جواب کنیم ولی در واقع باید بپذیریم که شهرداری کمیته امداد نیست، در طول سنوات گذشته کارگران فضای سبز با پایان قرارداد با نظر شورا در بخش های دیگر به نوعی مشغول به کار می شدند که بار مالی را برای شهرداری به وجود می آورد.  لذا شورا در این رابطه تصمیمی مناسب اتخاذ نماید.

کارشناس امور مالی شهرداری پاوه در خصوص بار مالی شهرداری افزود: یکی از مشکلات شهر ما وجود نیروهای مازاد در شهرداری است.

رحمان احمدی در ادامه تصریح نمود: تعداد نیروهای شرکتی  شهرداری پاوه معادل شهر اسلام آباد با جمعیتی ۵ برابر شهر پاوه است که این معنی ندارد.

وی افزود با این شرایط در نیمه دوم سال جاری امکان پرداخت حقوق با توجه به اینکه درآمدزایی شهرداری به حداقل خود می رسد میسر نمی باشد.

کارشناس امور مالی شهرداری تصریح نمود در ماه ۱۹۰ میلیون تومان حقوق پرسنل پرداخت می نماییم در ۵ ماه گذشته فقط یک میلیارد تومان درآمدزایی داشتیم که آن هم صرف پرداخت حقوق شده است این در شرایطی است که ۴۰۰ میلیون تومان آن از فروش زمین حاصل شده است .

رحمان احمدی افزود در نیمه دوم سال با توجه به شرایط اقلیمیشهر پاوه تحت هیچ شرایطی درآمد مورد نظر نیز حاصل نمی گردد و با این وضعیت پرداخت حقوق پرسنل با مشکل مواجه می باشد.

یوسفی گزارش مورد نظر را مهم و حساس توصیف نمود وی افزود: در شرایطی که دیگر زمینی برای فروش وجود ندارد باید چاره اندیشی صورت گیرد و از طرفی زمستان دوره کمون فعالیت شهرداری است و به تبع درآمد آنچنانی نیز حاصل نمی گردد، پس دست روی دست گذاشت فرصت سوزی است و این موضوع می تواند زمینه بروز بحران را در شهرداری به وجود آورد. لذا تشکیل جلسات خارج از جلسات رسمی تشکیل شود تا برون رفتی ایجاد گردد

اسلامی نیا با توجه به نظرات کارشناسان شهرداری یادآوری نمود. در این شرایط می طلبد همانطوریکه برای حفظ سلامتی باید درد جراحی را تحمل نمود، لذا باید نقاط آسیب پذیر شهرداری هرچه زودتر شناسایی و در فکر علاج آن بود. بی پرده عنوان نمایم که رو در بایستی معنی ندارد و باید کارهای اساسی را انجام داد.

محی الدین زاده نیز تصریح نمود در شرایطی که الان حقوق دو ماه پرداخت نشده، و پرداخت در ماهای آتی نیز با اما و اگر همراه است به ویژه آنکه اسفند ماه را باید دوبل حساب نماییم لازم است شهرداری پیشنهادات عملی خویش را برای اتخاذ تصمیم ارائه نماید.

جمال ابراهیمی افزود: ما تابع نظر شورای اسلامی شهر هستیم در سنوات قبل مصوب نمودند این افراد را جذب نمایید اینکار را انجام دادیم ویا اینکه نیروهای فضای سبز بعداز اتمام قرارداد مجدداً بکارگیری نمایید، که ما بنا به دستور هریک را به گوشه ای منتقل نمودیم. شما هم الان برای ما بنویسید که این تعداد را تعدیل نمایید در اسرع وقت انجام می دهیم.

مهدی عبدی با توجه به مشکلات مالی شهرداری افزود: در واقع ما نماینده ی مردم هستیم و آنان از ما انتظار دارند. این رویه به صلاح و مصلحت شهر نمی باشد باید تغییری در روش ها ایجاد کنیم همه ی ما می خواهیم کمک کنیم تا بتوانیم توقعات مردم را پیاده نماییم. از طرفی شهردار مسئول امور مالی شهرداری است و بی تعارف عرض نمایم باید در این خصوص نیز جوابگو باشد. ما در کارهای شهرداری دخالت نمی کنیم و همانطوریکه وعده دادیم ازشهردارهم به جدیت حمایت می کنیم تا وقتی که در چارچوب قوانین گام بردارد.

وی تصریح نمود: شهردار باید امور مالی را بررسی نماید اگر مشکلی وجود دارد اظهار نماید تا حمایت و پیگیری نماییم . اگر اعتبار دارد می تواند حقوق و مزایای نیروهای مورد نظر را پرداخت نماید ما مانعی نمی بینیم اما اگر با مشکل مواجه می باشد خود در خصوص تعدیل نیرو باید تصمیم بگیرد واین ربطی به شورا ندارد.

آزاد حسینی نیز در این رابطه افزود اینکار باید انجام گیرد اما شهرداری نباید توپ رادر زمین شورا بیندازند و اگر برابر مقررات تعدیلی صورت گیرد این امر با توجه به نیاز و صلاح شهرداری انجام گیرد لذا نباید مردم را به شورا گسیل ننماید.

آشنا لطف الهی هم تصریح نمود این درست نمی باشد اگر قرار است تعدیلی انجام گیرد معقول نیست کسی که سالهای قبل آمده خارج شود وجوانترها بمانند باید سنوات خدمت مد نظر قرار گیرد.که همگی با تکان دادن سر  تأیید نمودند.

شهردار پاوه: در پایان گفت نیروهای موجود طرف قرارداد شرکت ها هستند برای مثال شرکتی که امورات فضای سبز را انجام می داد و تا پایان مهر قرار داد دارد و بعد از آن قراردادش منقضی می گردد و ما نیازی به تمدید قرارداد نمی بینیم. جمال ابراهیمی عنوان نمود ما با بررسی وضعیت موجود برساماندهی و سازماندهی امور در جهت کاهش بار مالی شهرداری اهتمام لازم را معمول می داریم.

در پایان رئیس شورای شهر از تعامل سازنده مجموعه عوامل حاضر در جلسه و نیز مسئولیت پذیری عزیزان در جهت رتق و فتق امور تقدیر و تشکر نمود وی از شهردار محترم درخواست نمود بمنظور بررسی کارکردها گزارش اقدامات انجام گرفته در جلسه ی آتی شورا ارائه فرمایند.

کیهان محی الدین زاده نشست مذکور را پُربار توصیف نمود وی آرزو نمود همگی بتوانند بصورت تیم واحد در جهت حل مشکلات مردم گام برداریم. در نهایت جلسه با ذکر صلوات بر روح نبی مکرم اسلام (ص) در ساعت ۱۳ خاتمه یافت.