پ 30 فروردین 1403 ساعت 13:52

تشریح فعالیتهای سایت یانه پاوه از زبان مدیر این سایت

تشریح فعالیتهای سایت یانه پاوه از زبان مدیر این سایت

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : بدون شک سایت یانه پاوه ابتکار جالبی در حوزه زمین و مسکن پاوه بود که به گفته مدیرش ، موفقیت یا عدم موفقیت در آن می تواند روند کنونی و نابسامان بازار غیر شفاف یکی از بخش های اصلی اقتصادی شهر پاوه را دچار تحول کند. در راستای آگاهی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : بدون شک سایت یانه پاوه ابتکار جالبی در حوزه زمین و مسکن پاوه بود که به گفته مدیرش ، موفقیت یا عدم موفقیت در آن می تواند روند کنونی و نابسامان بازار غیر شفاف یکی از بخش های اصلی اقتصادی شهر پاوه را دچار تحول کند.

در راستای آگاهی بیشتر از فلسفه وجودی سایت و عملکرد آن ، تقریبا 2 ماه پیش مصاحبه ای را ترتیب دادیم.در راستای تکمیل مصاحبه فوق با توجه به فعالیت سایت برهان عبدییانه پاوه در طی دو ماه جاری ، سلام پاوه مصاحبه دیگری را ترتیب داده است که در ادامه پرسش های اصلی مطرح و مورد سوال واقع خواهند شد.
عرض سلام و خسته نباشید خدمت مدیر سایت یانه پاوه. بی مقدمه  سوالات اصلی مصاحبه  مطرح می گردد.

لطفا یک تصویر کلی از فعالیت های سایت در این مدت ارائه کنید
عرض سلام خدمت شما و مخاطبان سایت سلام پاوه.فعالیت های سایت در این مدت بیشتر بر روی معرفی زمین و املاک شهروندان بوده و همزمان مورد هایی به منظور سرمایه گذاری مشارکتی در حال معرفی و ارائه است. همچنین در این مدت به صورت شبانه روزی مشاوره در جهت خرید و فروش زمین و ملک صورت گرفته است. مطالعاتی هم به صورت علمی صورت گرفته است که بخش هایی در سایت منتشر شده و در آینده نزدیک ، برخی دیگر منتشر خواهند شد.

آقای عبدی بازار زمین و مسکن پاوه را چگونه ارزیابی می کنید ؟ آیا این بازار سود- ده است؟
لازمه پاسخ به پرسش شما گفتن مقدمه ای راجع به آنچه در طول چندین دهه بر روی بازار زمین و مسکن پاوه گذشته است. بگذارید با مثالی منظور خود را بهتر بگویم. فرض کنید شما 5 سال پیش زمینی را با قیمت 18 میلیون خریداری کرده اید و اکنون بعد پس از پنج سال علی رغم تمام مسائل و تورم های بازار،  باید کمترین قیمتی که این زمین در بازار فروخته شود حداقل 50 میلیون می باشد. شما این زمین را اکنون هم نمی توانید 25 میلیون بفروشید.
واقعیت این است شما در سال پایه –یعنی 5 سال پیش- این زمین را ، باید بین 5 تا 7 میلیون خریداری می کردید.شفاف تر بگویم شما در لحظه خرید حدود 11 میلیون ، چیزی نزدیک یک و نیم برابر قیمت بیشتر از قیمت واقعی خریده اید. آیا در این شرایط در چنین بازاری ضرر نخواهید کرد؟ در طول این روزها و ماه های فعالیت همواره با موارد اینچنینی برخورد داشته ام.
به طور کلی هر بازاری زمانی سود آور خواهد بود که وارد شدن به آن همگام با آگاهی در محیطی شفاف باشد.آگاهی نسبت به مرغوب بودن یا نبودن یک مورد در بازار زمین و املاک ، حلقه مفقوده بسیاری از مراجعان این بخش است. فاکتور دوم هم همواره در این بازار موجود نبوده است. بی پرده بگویم ، نا آگاهی و بازار غیر شفاف زمین و ملک پاوه تنها به نفع دلالان و واسطه گران این بخش تمام شده است.

آیا به منظور کاهش نقش دلالان و واسطه گران برنامه مشخصی دارید؟
ببینید فلسفه وجودی سایت کشاکش و مقابله با هیچ گروه و فرایندی نیست. ما فضایی ایجاد نموده ایم که مردم به راحتی و بدون واسطه با فروشنده و خریدار آشنا شوند. نقشه ها را ببینند. عکس های آپارتمان را مشاهده کنند. مقایسه کنند ،مشورت کنند ، تصمیم بگیرند و در نهایت سرمایه گذاری کنند.
یعنی شما معتقدید دلالان و واسطه گران با اینکار حذف خواهند شد؟ آیا این ها هم در سایت حضور دارند؟
ما دنبال حذف هیچ گروهی نیستیم ،مردم خود تشخیص خواهند داد که بایستی اعتماد بکنند یا نه.
بله برخی دلالان در سایت حضور دارند. ما وظیفه داریم که موارد آنها را هم منتشر کنیم. مخاطب و مراجع بایستی تشخیص دهد که تماس بگیرد ، نگیرد، بخرد یا بفروشد.ما تنها نقش مشاور خواهیم داشت.بازار تعیین کننده است.
کلا نگاه شما به بازار زمین و مسکن پاوه چگونه است؟
نگاه کلی من به این بازار یک نگاه مثبت است. بازاری که ده ها پروژه نافرجام به خودش دیده است اما همچنان سرپا مانده. پروژه تعاونی فرهنگیان ، تعاونی فرمانداری و زمین های روانسر ، دکه های فلزی ، بازارچه جدید مرزی ، شهرک کارگاهی و …..
معتقدم این بازار در صورت ساماندهی می تواند در ایجاد احساس امنیت روانی و اقتصادی شهروندان شهر موثر باشد.یکی از لازمه های آن شفاف سازی و اطلاع رسانی است که سایت در این جهت گام بر می دارد. بقیه هم دست نهادهای عمومی – خصوصی و مردم است.
به نظر شما آیا برخی نقاط پاوه زمین به شدت گران نیست و خارج از توان خرید مردم ؟
بله کاملا موافقم. ببینید ما در پاوه با فعالین حرفه ای زمین و مسکن مواجهیم که به راحتی مراجعانشان را متقاعد می کنند.این ها یک شبکه گسترده هستند که حتی در برخی مواقع می توانند شهر را به سمتی که خود دوست دارند هدایت کنند.اما در نهایت هم آنها دنبال سود خودشان هستند. در پاوه یک رابطه دراز مدتی مابین واسطه و مشتری وجود ندارد و در بسیاری موارد ، مشتری نهایی به شدت ضرر کرده است.
سایت و مخاطبان دوست دارند شفاف تر و بی پرده سخن بگویید. این حرفهای شما به چه معنی است؟
اخیرا در برخی مناطق از جمله ورودی مسیر ترمینال نوسود تا بعد از روستای نوریاب و از ترمینال قدیم تا روستای تازه ده ، شاهد افزایش قیمت چشمگیری بودیم. بقیه شهر به تبعیت از این قیمت ها دچار افزایش قیمت شد.  خب آیا کسی تا حال تحلیلی از این امر ارائه داده است؟
واقعیت این بود که برخی دلال حرفه ای با کشاندن کارمندان بانک ها و افراد ثروتمند و ایجاد جو روانی فراگیر، زمین های هزار متری خود را با سفته بازی در نهایت به قیمت بسیار بالا فروختند. حالا این زمین ها به خاطر قیمت بالا در دست مصرف کننده واقعی هم قرار نگرفته است.خوب با مثالی موضوع را بیشتر مورد کاوش قرار دهیم. مصرف کننده ای که اکنون بیاید زمین سر سه راهی نوریاب را با قیمت یک میلیون ونیم بخرد باید چه تجارتی راه بیندازد و در طی چند سال سرمایه خود را پس بگیرد.
ببینید هر چیزی یک روال منطقی دارد. کسی که در مسیر روستای دشه زمین را متری 700 هزار تومان معامله می کند بایستی بداند که اگر مصرف کننده باشد به شدت ضرر کرده است. تمامی این ضررها سرانجام متوجه یکی خواهد شد و آن مصرف کننده واقعی است.عده ای به شدت منتظرند که مراجعان ناآگاه را در بازاری غیر شفاف شکار کنند و با حاصل دسترنج سال های زحمت عده ای دیگر صاحب خانه های آنچنانی و استخرهای خانگی و …. شوند.
آیا شما راجع به مرکز شهرهم همچین نظری دارید؟
موضوع مرکز شهر با جاهایی که عنوان شد مسئله اش فرق می کند.در کل بسیاری قیمت ها غیر واقعی است. اما خب مسئله مرکز شهر بخاطر حضور بانک ها و … است. مسئله من اینجاست که چگونه زمین های مرغوب داخل شهر در حالی که بهترین کیفیت در خدمات دهی و دسترسی دارند به قیمت نصف زمین های حاشیه شهر فروخته نمی شوند.
اگر از دید کارشناسی به این قضیه نگاه کنیم چند معیار برای درجه مرغوبیت زمین وجود دارد از جمله دسترسی به خدمات و دسترسی فیزیکی و … این زمین هایی که الان در حاشیه شهر فروخته شده اند حتی در قواره های دوم وسوم در بسیاری موارد حتی سند مشخصی هم ندارند ، خارج از محدوده اند و نمی دانم جمعیت شهر بایستی چقدر باشد تا همه این زمین ها پر شوند و مصرف کننده ضرر نکند.
آیا با خود دلالان و واسطه گران هم این بحث ها را کرده اید؟
بله بارها و بارها.در برخی موارد دلالان و واسطه گران می گویند که زمین های سر خیابان اصلی می ارزد و مثلا مصرف کننده می تواند با احداث یک تعمیرگاه مکانیکی و…. شرایط خوبی برای خودش درست کند.من هم این ها را می دانم. اما به چه قیمتی؟
فرض کنید شما سرمایه گذار در بخش زمین و مسکن هستید . زمینی خارج از محدوده را در حاشیه شهر با قیمت 350 میلیون خریده اید. چند سال باید منتظر بمانید تا زمین شما قابل بهربرداری باشد؟ کدام مصرف کننده ، چه تجارتی را راه اندازی کند تا سرمایه گذاری اش جواب دهد؟
آیا بنگاه داران با فعالیت شما مخالف نیستند؟
برخی از آنان چرا اما بسیاری هم سایت را این مدت یاری کرده اند. اما در کل من معتقدم سایت می تواند این بخش را کمک کند نه اینکه تهدیدی محسوب شود. البته ناگفته نماند چند بار به خاطر دادن قیمت زمین هایی تهدید شده ایم.چون مثلا زمینی را یک جایی به بنده خدایی به قیمت متری 500 هزار فروخته بودند در حالی که در آن منطقه هم اکنون با کیفیت بهتر و دسترسی مناسب تر 250 هزار تومانی اش موجود است.در پاره ای موارد هم قیمت سایت بالاست. ما ادعایی به ارزان بودن قیمت هایمان نداریم. مخاطب همه اطلاعات جلوی دستش هست ، ببیند  با فروشنده تماس بگیرد ، بسنجد و تصمیم بگیرد.
آقای عبدی رک بفرمایید قیمت زمین های حاشیه ای را چقدر ارزیابی می کنید؟
با توجه به خارج محدوده بودن و مسائل مربوط به شفاف نبودن وضعیت سند و حریم ها و در نظر گرفتن سالهای خواباندن سرمایه و با توجه به قیمت های واقعی زمین های مرغوب شهر ، هرکسی بیشتر از متری 300 تا 400 تومان خریده باشد به احتمال زیاد ضرر کرده است. چون صاحب یک زمین در همسایگی یک روستا شده ، که حتی از دسترسی به امکاناتی چون یک خط اینترنت شهری محروم است.فرض ما بر این است که خدمات اولیه آب ، برق و گاز به آن تعلق گیرد و قابل احداث باشد.
شفاف بگویم شما صاحب زمینی می شود که تا همسایگی 500 متری آن یک سطل آشغال وجود ندارد. سیستم فاضلابش نامشخص است. هر روز ممکن است با قطعی آب آشامیدنی مواجه باشید. فرزندتان دسترسی به حمل و نقل عمومی و کافی ندارد. از امکانات شهری نظیر سالن ورزشی و آموزشی و …. بی بهره اید و برای هر کدام در طول روز متحمل هزینه آمد و شد چه با خودرو شخصی و عمومی می شوید.
شما یک لحظه  زندگی در کوچه سنگفرش و مخابرات را با مناطق مشابه حاشیه شهر (نه از نوع تجاری و صرفا مسکونی) و مناطق روستایی از نظر کیفیت زندگی و دسترسی به خدمات مقایسه کنید. کسی که ساکن این محلات است در طول روز بارها و بارها به منظور خدمات بانکی و … زمان و انرژی و پول هزینه می کند. آنوقت قیمت زمین در این مناطق بخاطر دلال بازی بیشتر از محلات مرکزی شهر است. به نظر می رسد همه چیز بایستی یک روال منطقی و عقلانی داشته باشد و مطمئن باشید در آینده ای نزدیک این اتفاق خواهد افتاد.
برای اثبات حرف هایتان چه دلیل محکمی دارید؟
هدف و رسالت ما در این سایت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی است. ما وظیفه داریم این ها را بگوییم. ولی در نهایت بازار تعیین کننده است.بهرحال آینده نزدیک است و با قیمت های فعلی در برخی نقاط حاشیه شهر ، مطمئنا مصرف کننده ضرر خواهد کرد.
نظرتان راجع به زمین های داخل شهر چیست؟ آینده بازار زمین و مسکن پاوه را چگونه می بینید؟
به نظر اگر این زمین ها کارشناسی شوند و به قیمت خوب خریداری شوند ، سرمایه گذاری در این بخش مناسب باشد. با توجه به محدویت های کمبود زمین در پاوه و همچنین تنگناهای تولیدی و تحولات مرز و سد…. در مجموع بازار زمین و مسکن پاوه روند رو به رشدی را طی خواهد کرد اما بدلایل کلان تر و سراسری نبایستی انتظاری غیر معقول از این بازار داشت.
توصیه نهایی تان برای مخاطبان چه خواهد بود؟
از مالک واقعی بخرید. در خرید یا فروختن یا سرمایه گذاری تان صبور باشید. در تعجبم با برخی افراد مواجه می شوم که حاصل سالها تلاش و دسترنجشان را می خواهند یک شبه سرمایه گذاری کنند.تمام جوانب را بسنجید. بهترین و مهمترین منبع برای سرمایه گذاری تان منطقه یا محدوده ای است که زمین یا ملک در آن قرار دارد. قبل از اقدام به معامله به آنجا بروید. ساده ترین کاری که از شما بر می آید همین است.با افرادی که آنجا زندگی می کنند صحبت کنید آنها مهمترین منبع هستند. با کارشناسان ادارات هم مصاحبه کنید. مطمئن باشید برای همه ، موقعیت و فرصت سرمایه گذاری خوب هست.
با سپاس از شما .
من هم از شما و مخاطبان بزرگوار سپاسگزارم.
سلام پاوه :با توجه به کمبود وقت و در نظر گرفتن حوصله خوانندگان در آینده نزدیک مصاحبه ای دیگر در مورد سایر بخش های شهر ترتیب داد.
آدرس سایت یانه پاوه : yanahpaveh.com
آدرس دفتر مسکن آنلاین پاوه : میدان مولوی ، کوچه شیانی

4 پاسخ برای “تشریح فعالیتهای سایت یانه پاوه از زبان مدیر این سایت

  • نیشتمان در تاریخ آبان 25, 1393 گفت:

    مدیریت محترم خواهشا شما هم نظرات رو سلیقه ای حذف نکنین.

  • نیشتمان در تاریخ آبان 25, 1393 گفت:

    واقعا موافقم هرکی بخواد خودش میره تو سایت این همه تبلیغات نمیخواد واسه پول چهها که نمیکنن همه از نرخ ووضعیت زمین پاوه خبر دارن میدونن معامله چطوره.پاوه ای تو شهر خودشون 20؟50؟10؟سال زندگی کردن میشناسن کجا چقد پول واسه چی بدن حالا یکی ار راه رسیده تا حالا کجا بوده که نرخ تعیین کنه هرچند فامیل بازی اشنا بازی راهشونو به بازار کاروجه بسا اداره ها باز کرده و یا میکنه(این اگه گدایی نیست پس چیه)هر سایتی یه قسمت واسه تبلیغات داره نیازی به این کارا نیست

  • ضیایی ' سرده در تاریخ آبان 24, 1393 گفت:

    دستمریزاد

  • Aman در تاریخ آبان 24, 1393 گفت:

    امان از دست این مصاحبه ها
    ملت اگه راغب باشن خودشون میرن تو سایت یانه پاوه میخونن
    نیازی به گفتن تو جاهای دیگه نیست