پ 06 اردیبهشت 1403 ساعت 14:24

به بهانه روز خبرنگار… وعملکرد نکرده منتقدان همیشیگی/ فرهاد صالحی

به بهانه روز خبرنگار… وعملکرد نکرده منتقدان همیشیگی/ فرهاد صالحی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : از اولین سفیران جهان هستی که امنای وحی هستند و از لاهوت آمدند تا پیامبران اولو العزم حضرت حق که از ناسوت مامور شدند جملگی به نوعی خبرنگار بوده اند. در عصر جدید که عصر بصری نام گرفته است تصویر بردار و دوربین دو مقوله جدایی ناپذیر و اثر […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : از اولین سفیران جهان هستی که امنای وحی هستند و از لاهوت آمدند تا پیامبران اولو العزم حضرت حق که از ناسوت مامور شدند جملگی به نوعی خبرنگار بوده اند.

در عصر جدید که عصر بصری نام گرفته است تصویر بردار و دوربین دو مقوله جدایی ناپذیر و اثر گذار در انتقال اطلاعات و اخبار به شمار می آیند .

دوربین همانند سلاحی گرم در اختیار تصویربردار با انتخاب زوایایی دقیق چنان ذهن مخاطب را نشانه می رود که گویی در جلوی دیدگان مخاطب به وقوع پیوسته است . ((مارتین هایدگر )) فیلسوففرهاد صالحی و استاد دانشگاه هایدل آلمان می گوید : آنچه دوران مدرن را از دورهای دیگر متمایز می کند این است که جهان یکسره تبدیل به تصویر شده است .

حتی کرانه اقیانوس ها و دشتهای وسیع هرگز مانع تصورانسان نمی شود و تفکر مالکیت گرایی انسان معاصر که از یک نگاه محدود به قاب ناشی شده موجب حذف گستره وسیع این کرانه ها شده است در عرصه ی جنگ نرم خبر به عنوان سلاح میدانی و خبرنگار به عنوان افسر مدیر و مدبر راهبر این سلاح راهبردی تلقی می گردد.

زندگی انسان در جوامع امروزی اعم از داخلی و بین المللی بدون خبر ممکن نیست و به تبع آن نیز جامعه بدون خبرنگار نیز محال است . خبرنگاری نگاره گری یک واقعه ی خبری است و همین نگریستن درست خلق و نگاریدن است که به آن خبرجذابیت و به مخاطب انگیزه لازم برای خواندن و به پایان رساندن خبر می دهد .

خبرنگار باید در تمامی صحنه های خبری حضور فیزیکی و مجهز داشته باشد و لحظات را باتصویر و قلم ترسیم کند . خبرنگار به معنی درست کلمه عنصری است که زبانش می تواند شمشیری باشد که قداره بندان روزگاران و قدرتمندان دوران ها را عاصی گرداند و کجی ها و کاستی هایشان را برملا سازد .

خبرنگار نبض تپنده ی تاریخ و روح پرسشگر جوامع بشری بوده و هست و انسان امروز هر کجا و به هردلیل که بخواهد استناد کند حتما آثاری از یک خبرنگار ، روزنامه نگار ، گزارشگر ، مستند ساز ، عکاس ، فیلم بردار ، فیلم نامه نویس و … را خواهد دید .

امروز در دهکده جهانی و انفجار اطلاعات ، اطلاع رسانی ثانیه ای و لحظه ای صورت می گیرد و نقش خبرنگار اینجا است که کلیدی تر و قلمش سرنوشت ساز تر و زبانش تاثیر گذارترمی گردد . اگر یک خبرنگار واقع بین باشد و صادقانه اخبار را در اختیار مردم قرار دهد اعتماد مردم نسبت به آنها بیشتر می شود و تاثیر گذار تر خواهند شد و این مقدور نیست جز اینکه خبرنگار با صداقت و روراستی و بدون وابستگی جناحی و بدون پیش داوری اخبار و حوادث را در اختیار جامعه قرار دهد .

خبرنگاری یعنی استقلال فکر ، عمران ، آبادانی ، اصلاح ، همدردی ، امانت داری ، ترویج و انتقال فکر و اندیشه که منجر به ساختن جامعه ای فارغ از درد و رنج و کمبودو فقر خواهد شد .

جامعه ای که از احوال هم و حوادث تلخ و شیرین هم آگاهی دارند و طلوع هر روز خورشید را با لبخند به نظاره می نشینند.

امروز سایتهای خبری تحلیلی شهرستان پاوه بدون کوچکترین حمایت مالی وحتی در مواقعی بدون حمایت معنوی شبانه روز آخرین تغییر و تحولات شهرستان را با کمبودهای فروان پوشش می دهند و در بسیار از مواقع خطرات بسیاری را به جان خریده اند و هیچگاه مدیران واعضای این سایتها ادعای حرفه ای بودن را نداشته اند اما  با این وجود در حد حرفه ای عمل کرده اند و با تجربه مشورت و راهنمایی و انتقادات سازنده توانسته اند جایگاه ویژه ای نه تنها در شهرستان بلکه در استان نیز پیدا کنند

ظاهرا موفقیتهای این سایتها باعث شده است تا مدعیان و منتقدان همیشگی تمامی جریانات و فعالیتهای فرهنگی شهرستان وعملکرده نکرده آنان را تحت تاثیر و به فراموشی سپرده شود  و این امر باعث این شده است که گه گاهی در فضایی که نمی دانم چرا به آنها داده می شود این سایتها و فعلان انها مورد هجوم های ناعادلانه و غیر منطقی قرار گیرند

خدمت این دوستان باید عرض کنم ما جای کسی را تنگ نکرده ایم این گوی و این میدان حذف سلام پاوه و دیگر سایتهای شهرستان چیزی به عملکرد نکرده شما اضافه نمی کند به قول یکی از دوستان ما خبرنگار عشایری هستیم شما که خبرنگاران رسمی و حرفه ای هستید بفرمایید در سایه قرار نگیرید و عملا ثابت کنید که حرفه ای هستید …. و در سایه و چراغ خاموش دنبال ضعف های دیگران و فعالان در میدان نباشید .

امیدوارم این عزیزان از گفتن این حقیتها ناراحت نشوند چون حقیقت را باید گفت .

8 پاسخ برای “به بهانه روز خبرنگار… وعملکرد نکرده منتقدان همیشیگی/ فرهاد صالحی

  • سارا در تاریخ مرداد 30, 1393 گفت:

    مرسی ممنون

  • برهان لهونی در تاریخ مرداد 25, 1393 گفت:

    برادر فرهیخته ومحترم کاک فرهاد صالحی از صمیم قلب روز خبرنگار را به شما وتمامی عزیزان اهل قلم ورسانه درپاوه واورامانات و…
    تبریک می گویم
    از آنجاییکه چند سالی در کار روزنامه نگاری بوده ام می دانم شما ودیگر عزیزان چه رسالت سنگینی را به عهده گرفته اید ؛ وبیدریغ
    از مال ،آسایش و دانایی خود مایه می گذارید ؛ و چگونه بسیاری از نا مهربانی ها را سخا وتمندا نه تحمل می نمایید ؛ (خدا قوت )
    هر گاه ،دسترسی به اینترنت داشته باشم وبلا گهای منطقه بویژه سلام پاوه وخانقاه را می بینیم ؛ گر چه ممکن است ، تعدادی از اظهار نظرها ؛ گاهی باعث رنجش عزیزانی شود ؛ اما برای من نوعی که آگاهی ،دلسوزی ،دانش محوری ودرک مسولیت جوانان دیارم را می بینم ؛ دراین سن وسال مایه ی سرزنده گی و شادمانی است ؛ و بر خود می بالم . چند بار بدون ذکر نام وارد وبلاگتان شده ام ببخشید وبه عزیزان سلام وسپاس مرا ابلاغ فرمایید ؛ موید باشید.

  • امیدسلیمانی در تاریخ مرداد 25, 1393 گفت:

    با تشکر از شما آقای صالحی مطلب زیبا بجا و در خور تقدیری بود خسته نباشید.

  • بهاره در تاریخ مرداد 21, 1393 گفت:

    سلام روز خبرنگار رو به شما تبریک می گویم خدا قوت خسته نباشید

  • ناژو. شهلا صادقی در تاریخ مرداد 21, 1393 گفت:

    سلام بر کلیه زحمتکشان سایت سلام پاوه
    آرزوی توفیق روز افزون برای جناب آقای صالحی

  • محمد در تاریخ مرداد 21, 1393 گفت:

    کار شما و همکارانتان بسیار باارزش و داشتن پایگاه خبری “سلام پاوه” برای این شهر غنیمتی بزرگ است
    امیدواریم ضمن، مرتفع ساختن نقاط ضعف موجود، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر فعالیت هایتان باشیم.
    خداقوت

  • نیشتمان در تاریخ مرداد 21, 1393 گفت:

    با سلام وتبریک روز خبرنگار ویک خسته نباشید جانانه به خدمت همه ی شما بزرگواران عرصه ی اطلاع رسانی دیار فرهنگ وادب
    آقای صالحی وهم صنفان عزیز شما در حقانیت وتلاش شما هیچ انسان دانا وفهیمی در این منطقه کوچکترین تردیدی ندارد همگی شاهدیم در راستای بجای آوردن رسالت حرفه ای خود لحضه ای درنگ نکرده اید ارتقای رتبه های حرفه ای شما بازهم گواهی بر تلاشتان میباشد پس حداقل انتظار داشتیم هیچگاه قلم خود را معیوب پاسخ دادن به افراد معلوم الحالی که هدفشان مطرح کردن خود است را نکنید جواب دادن شما به این افراد با توجه به عظمت شما در مقابل این آقایان فقط نوعی امتیاز دادن به این اشخاص میباشد پس لطف کنید فضای مجازی با ارزش خود را مجالی برای مطرح شدن این افراد نکنید با سپاس

  • شهروند در تاریخ مرداد 21, 1393 گفت:

    ضمن تشکر ازجنابعالی وکلیه همکارانتان،امیدوارم که درراه خبرواطلاع رسانی موفق وموید باشید.خواهشا ازحرفای …. که فقط پولی کارمیکنه نگران نباشید.