ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 00:34

” با آب حمام هم دوست گرفتن ”/ ابراهیم یوسفی

” با آب حمام هم دوست گرفتن ”/ ابراهیم یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : اخلاق خوش و طبیعت معتدل و لطافت روح از بزرگترین نعمات الهی است که هرکسی از آن بهره مند باشد بی شک زندگی سر زنده و پر لطف و با ارزش و فایده ای خواهد داشت و همواره گرداگردش پر از دوست و هوادار و همراه خواهد بود . […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : اخلاق خوش و طبیعت معتدل و لطافت روح از بزرگترین نعمات الهی است که هرکسی از آن بهره مند باشد بی شک زندگی سر زنده و پر لطف و با ارزش و فایده ای خواهد داشت و همواره گرداگردش پر از دوست و هوادار و همراه خواهد بود .

خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به پیامبرش می فرماید: ای پیامبر اگر اخلاق نکو نداشتی این همه صحابی و یار وفا دار گرداگردت جمع ابراهیم یوسفینمی شدند .بلی با نگاهی به تاریخ اولیه اسلام و حیات حضرت رسول , آن ذات مبارک به واسطه اخلاق نکو و بواسطه محبت و لطف و وفا با دوستان خود و به واسطه عفو و گذشت و جوانمردی و بواسطه استفاده نمودن از هر موقعیت و فرصتی برای جذب انسانها به دین مبین فقط ۱۳ هزار صحابی جلیل القدر پروانه وار شب و روز در جوار و گرداگرد حضرتش می چرخیدند .

ضرب المثل فوق در وصف مردمان خوش برخورد و مردم دوست ودارای جاذبه دوستی بکار میرود و میگویند “با آب حمام هم دوست میگیرد . این ضرب المثل شیرین را بسیاری از ماشنیده و شاید در مورد آن تفکر کرده و اندیشیده ایم که ریشه این ضرب المثل چیست ؟ پس برای آگاهی از حکمت این حکم این یاد داشت را مرور می کنیم :

مایه این ضرب المثل از چند ده سال پیش که حمام ها دارای خزینه بودند بجای مانده است وآن چنین بود که حمام ها از صبح زود تا هشت صبح مردانه و سپس زنانه می شد و خبر باز شدن و مهیا بودن و زنانه شدن آنرا با بوق و زنگ مخصوص به اطلاع اهالی محل می رساندند , شلوغی حمام زنانه و قشقرقی که به پا می شد خود زبانزد و ورد زبان هاست . در حمام مردانه ، ابتدا حمامی با در دست داشتن یک عدد تخته و یک کوزه که ته آن سوراخ و لوله ای از حلبی به آن وصل شده بود .کثافات روی آب را با تخته وسطل،و زیر آب و کف خزینه را با کوزه بیرون می کشیدند و باصطلاح آب را پاکیزه وقابل استفاده می نمود و…..

با به پایان رسیدن کار وبه اصطلاح پاک کردن آب صلواتی بر محمد (ص) می فرستاد و مردان منتظر با شنیدن صدای صلوات به خزینه هجوم می آوردند . مردمی که کنار حوض ها و لب پلکان منتظر فرصت برای ورود به خزینه بودند در هر خزینه هر کدام با دو مشت خود آبی برداشته و به دیگری تعارف می کردند و چون آب را روشنی و مایه روشنی می دانستند لذا تعارف آب حمام نشانی از اظهار مودت و دوستی و محبت بود و تازه واردان به حمام هم به جهت ایجاد دوستی و نزدیکی به هم و دوست گرفتن ،اینکار را انجام می دادند . با این اوصاف ضرب المثلی در بین مردم شد تا در وصف کسانی که از هر موقعیت و وسیله ای برای دوستی و آشنا گرفتن و ابراز محبت و ادب می سازند و از اخلاق خوش وتعارف و تلاطف و مودت و دوستی بهره گرفته و موقعیت فردی و اجتماعی خود را تقویت می کنند .