چ 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:57

باغدار باینگانی در یک ابتکار جالب گلابی های وحشی منطقه شویسر را پیوند و اصلاح کرد

باغدار باینگانی در یک ابتکار جالب گلابی های وحشی منطقه شویسر را پیوند و اصلاح کرد

به گزارش سلام پاوه : وزیر قادری فعال زیست محیطی  و از محیط یاران اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاوه در یک اقدام ابتکاری و خدا پسندانه با پیوند و اصلاح گلابی های وحشی  در  یک ابتکار مفید و زیست محیطی اين عمل طبيعت دوستانه و بسيار ارزشمند را انجام داده است . وی در […]

به گزارش سلام پاوه : وزیر قادری فعال زیست محیطی  و از محیط یاران اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاوه در یک اقدام ابتکاری و خدا پسندانه با پیوند و اصلاح گلابی های وحشی  در  یک ابتکار مفید و زیست محیطی اين عمل طبيعت دوستانه و بسيار ارزشمند را انجام داده است .

وی در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه علت و انگیزه این کار را چنین تشریح کرد .

قادری گفت وقتی بنده گلابی های وحشی منطقه شویسر را می دیدم هم در وسعت زیاد و پراکنده  و غیر قابل استفاده اصولی نبود ند ،  من متاسف از این قضیه بودم و برای نسل آینده و استفادهوزیر قادری بهتراز اين نعمت الهي اقدام به اصلاح و پيوند اين درختان خودرو و طبيعي نموده و هیچ گونه منفعت شخصی نداشته و کلا در مراتع و زمین های منابع طبیعی بوده و صرفا بخاطر رضای خداوند متعال و بقاء بهتر اين گونه باارزش درختي و بهره برداري صحيح و عالي براي نسل هاي آینده این کار را انجام داده ام .

آقای وزير قادری چه مقدار از این درختان گلابی وحشی را اصلاح و پیوند داده اید ؟
تقریبا 400 اصله درخت را هرس بندی و آماده پیوند و چندین ماه پیگیر و دنبال این موضوع بوده ام تا آماده پیوند شده اند و شاید هر بار حداقل 20 مرتبه به بالای درختان رفته ام  تا بتوانم پیوند و اصلاح لازم را بر روی درخت انجام دهم .

آیا این کار هزینه ای را براي شما در بر داشته است ؟

بله ، این کار تاکنون 3میلیون تومان هزینه در برداشته است که از جیب شخصی خود پرداخته ام و در چند سال آینده ثمر و نتیجه این عمل را خواهیم دید که این عمل به منفعت کل مردم منطقه می باشد
شما اقدام به کاشت نهال کرده اید برای حمایت و نگهداری از این نهال های کم ارتفاع در مقابل دامهاي اهلي و وحشي  و… چه کاری انجام داده اید؟
برای نهال های کم ارتفاع به جهت جلوگیری از تخریب  در مقابل دامهاي اهلي و وحشي منطقه  با یک تور و چهار پایه فلزی به دور این نهال ها ،  فنس کشی نموده ام تا با نگهداری از انها این نهال ها به یک درخت کامل تبدیل شود و برای هر اصله نهال تقریبا 50 هزار تومان هزینه نموده ام

گلابی وحشی

شما از مسئولین مربوطه چه درخواستی دارید ؟
درخواست دارم از ادارات ذیربط از جمله جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی ، محیط زیست و … مساعدت لازم در زمينه هاي مالی و معنوی را نسبت به بنده داشته باشند تا بتوانم این موضوع و فعالیت زیست محیطی را به نحو احسن ادامه دهم

شایان ذکر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاوه از این اقدام فعال زیست محیطی بازدید و حمایت خود را از وی اعلام کردند

مهندس اخگر زاده به خبرنگار سلام پاوه در این زمینه گفت : این اقدام زیست محیطی بسیار ارزشمند و مفید است و از آقای قادری بخاطر این عمل تقدیر و تشکر می کنیم ایشان با پیوند و اصلاح محمد اخگر زادهگلابی های وحشی و حضور فعال باغداران و دامداران در مناطق جنگلي و منحصر بفرد اين مناطق و حفاظت آنها از طبيعت بكر منطقه و نقش مشاركتي مردم و ترويج و اشاعه فرهنگ زيست محيطي ،  بسيار خرسند و رمز حفاظت اصولي و بقا طبيعت را در حضور فعال مردم بويژه نيروهاي بومي و جوامع محلي عنوان نموده و از چنين اقدامات علمي و زيست محيطي استقبال و حمايت نمودند .

شویسر

4 پاسخ برای “باغدار باینگانی در یک ابتکار جالب گلابی های وحشی منطقه شویسر را پیوند و اصلاح کرد

  • امین در تاریخ مرداد 29, 1393 گفت:

    سلام و سپاس به همگی
    جناب اقای رستمی من خودم را در تراز با شما که. محبت دارید و قصاص بی جنایت مبذول می فرمایید، نمی دانم.
    اما لازم است به عرض برسانم که من در رشته های تکنولوژی گیاهپزشکی، علوم دام، ipm_ffs. یا همان مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماریها، وعلوم باغبانی درس خوانده ام و آنقدر در خودم جرات و شرافت می بینم که به داشته ها و دانش های علمیم اعتراف کنم و از آنها سود و بهره بجویم آنهم برای بقا محیط زیست و سرزمینم اورامانات .
    فی الحال من به این خاطر به 8 سال نتیجه نگرفتنم اعتراف کردم که از خود تعریفی نکرده باشم.
    برو و از مردم منظقه بپرس که من چه صبح ها و شب ها و روزها تعطیل که خارج از حیطه کاریم، با حقوق کمتر از 300 هزارتومان در ماه و بصورت قراردادی شرکتی در جهاد کار کرده ام؟! و قبل از من باغات. و روش های نوین کشاورزی چگونه بود و اکنون به چه صورت است؟!
    من با اینکه اورانیوم زبان هستم اما باینگان را مستعد ترین و با استعدادتر از زادگاهم اورامانات دیدم و به این علت هشت سال در آنجا صادقانه با مردمی از جنس سادگان بی آلایش زندگی را سپری کردم.
    شما از من گلایه نکن. اگر شعور ما را کم می دانی و مال خود را زیادتر لطفا از نوع گزینش یازده نفر کارشناس غیر بومی با تخصص گندم که جذب شهرستان و منطقه شده اند گلایه کن.
    من کارمند شرکتی و قراردادی بیش نبوده ام و کاری بیش از آنچه که سالها خاصان از دستم بر آمد نتوانستم انجام دهم. باز هم میگویم که من شرمنده ام. بخصوص شرمنده همه باینگان ها.

    شما هم به جای ایراد از من خرده کارمند لطفا به ریشه های اصلی که اینگونه بر داشته ها و نداشته. هایت. افزوده گلایه کن.
    شما دستت به مقصر اصلی که خود مردم و مسیولین خدمتگزار در منطقه و برنامه ریزها اصلی است نمی رسد حال آمده ای و به من چشم غره نشان می دهد؟! وا عجبا…
    شما برای مردمی گریه کن که با انتخابات. ناآگاهانه شان نسبت. انتخاب مسولین و علی الخصوص نماینده های آثارتان بومی و حتی مجلس بصورت عشیره ای و قبیله ای ماوا رفتار کردند و اکنون سکوت با معنا و بی معنا کرده اند؟!
    من با حدود 9 سال سابقه کار و حقوق سیصد هزارتومان و داشتن سالها سابقه کاری در زمینه تخصصی کار خودم را انجام دادم ( حتی بیشتر از ده نفر کارمند مثل…) اکنون جلو تلویزیون فندق و تخمه پوست می کنم و دارم از بیماریم لذت نس برم . از این به بعد را خود دانید. من فقط وظیفه ام گفتم و هشدار به مخاطرات اینگونه اقدامات نااگاهانه ( از نظرعلم) بود.
    من با معیار و تخصص کاری سخن گفتم و مدرک علمی هم آوردم. ولی شما چطور.؟!
    دلت خوشه که داری با کلمات بازی می کنی و چیزی سر هم می کنی؟! که مخاطبین آفرین و به،به به شعور کاری و اخلاقیت بگویند؟!
    اگر اینگونه باشد من اول از همه می گویم آفرین و احسنت
    اما لطفا از خواب خرگوشی بیدار شو.
    دستکاری در درختی که ثمره آن وحشی است هزاران سال و شاید دهها هزار سال وقت صرف کرده تا وحشی بماند و تبدیل آن به اهلی کاری بس بی انصافانه است. بگذار تخم و میوه وحشی درختان و درختچه ها همانگونه که هستند باشد و بماند. لطفا…
    من مورد سراغ دارم که کشور های تمام دنیا مشغول جمع آوری گونه های وحشی محیطشان هستند بلکه بتوانند ذخایر ژنتیکی منطقه و بوم جغرافیایی و اکوسیستم خود را حفظ کنند.
    اما امثال جنابعالی همینکه به شما بگویند بالای چشمت آبروست، آشفته می شوی و تنها چیزی که نمی خواهید بشوید توجیه علمی و منطقی است.
    آقا وزیر قادری که من در اینجا بصورت رک و بدون پرده از ایشان انتقاد کردم را بهتر از بیشتر شما می شناسم.
    سالهاست که در خدمت ایشان بوده ام و از برادر بیشتر در باینگان دلسوز من بوده است. و بدون اغراق یکی از معدود کسانی است که آنها را دلسوز کل وطنم ایران می دانم.
    من به این خاطر و بدون پرده و صریح ایشان را مخاطب خود قرار دادم چون آگاهی داشته و می دانم که آنقدر شعور اجتماعی و اخلاقی و سعه صدر دارند که حرف حق را آویزه. زندگی خود قرار دهند. می دانم که می داند چه می گویم.
    می دانم که می داند او را مخاطب قرار دهم بهتر است تا فردی مثل شما را.
    من با ایشان آنگونه برخورد و رفتار کردم چون می دانم که مانند بیشتر شما اطلاعی از ذخایر ژنتیکی که همان بوم وحشی است ندارند. به این علت با تندی ایشان و منابع طبیعی و محیط زیست را مخاطب قرار دادم تا همگان بدانند که نباید در محیط وحش دستکاری و اقداماتی اینگونه انجام داد.
    با پوزش مجدد از همگی و علی الخصوص شما خوانندگان بزرگوار.

  • امین در تاریخ مرداد 26, 1393 گفت:

    با سلام و احترام.
    به نظر خوانندگان محترم این آقا چقدر زحمت کش هستند؟
    از نظر من به عنوان کارشناس که سالهاست. هم و غم وجودم این طبیعت زیباترین، می توانم بگویم که :
    کاری بس اشتباه است.
    کاری است مصداق عملی که خاله خرسه انجام داد.
    آخر مومن خدا چرا در طبیعت و اکوسیستمی. که هزاران هزار سال است خود را وفق داده تا با اینجا رسیده دخل و تصرف می کنی؟
    چرا طبیعت وحشی را به سمت نابودی می کشانی.؟
    زمین خالی گیر نماید که باغبانی سنتی و مدرن بکنی؟
    حال با ندانم کاریت آمده ای و بلای جان غنی ترین گونه های وحشی و مخازن ژنتیک ( بکر و دست نخورده) شده ای که چه بشود؟ به نظرت کار شاقه انجام داده ای و باید تقدیر شوی؟!!

    اگر از من نظر بخواهند می گویم که کاری به مصداق جنایت انجام داده ای. جنایتی در حد نابودی طبیعت.
    باید محاکمه شوی تا امثال شما که زورتان به باغات بی در و پیکرتان نمی رسد، بلای جان طبیعت نشوید.

    با همه احترامی که برای شما قایل هستم به نظرم بایدهم شما و هم محیط زیست و هم منابع طبیعی در قبال سکوت به تخریب و تصرف در ژنوتیپ منطقه و این گوهر نابود شده و دستکاری شده جوابگو باشید.
    اما کو گوش شنوا؟
    8 سال کارشناس و ناظر جهادکشاورزی در بخش باینگان بودم هر کاری کردم تا باغات و زراعت غنی را که با بی رغبتی اکثریت باغداران به مسایل و علم روز دنیا اداره می شود را اصلاح کنید،همه مسایل دست به دست هم دادند و نتوانستن موفق شوم.
    با همه خستگیم افسوس نکشیدم و لب به اعتراض نگشودم اما…
    اما الان فریادی از ته روحم و قلبم بر می آورم. که :
    ادامه نده لطفا. جنایت نکن لطفا. طبیعت بکر و دست نخورده را تغییر نده… نده… نده…
    فردا باید جوابگوی آیندگان در برابر این ظلم فاحش باشی.
    این درختان که شما تغییرشان می دهید ذخایر بس عظیم و منابع غنی ژنتیکی هستند که…
    که…
    با احترام مجدد به شما و همه مردم سرزمینم.
    امین قادرپور

    • رستمی تبار در تاریخ مرداد 26, 1393 گفت:

      کاک امین من فکر نمی کنم اگر کسی واقعا هشت سال برای خدمت و به نفع مردم تلاش کند نتیجه نگیرد. این لحن شما که نتیجه شکست شما ( بقول خودتان) در سروسامان دادن به باغات بی در وپیکر است جالب نیست. زیاد هم غصه نخور چند ده اصله از این درختان باقی نمانده است که به لطف شما و دوستان منابع طبیعی و امورعشایری و دامداران و عشایر محترم در سروسامان ندادن به دامداری و احیاء جنگلها دیر یا زود ازبین خواهند رفت . اگر دوست داشتی باهم به کوهستان باینگان برویم تا بگویم کجاها رستنگاه این درختان مثمر بوده و الان دیگر وجود خارجی ندارند.این دوست عزیز حداقل در راه کمک به طبیعت از سر صدق نیت این گام را برداشته و شما بعنوان کارشناس جنگل بجای ناامید کردنش و تهدیدش راهنمایش فرما تا علاوه براصلاح این درختان در راه کشت و احیاء گونه های اصیل و سازگار یافته با اکوسیستم تلاش کند.
      موفق باشی

  • ابراهيم الهي در تاریخ مرداد 26, 1393 گفت:

    احساس مسئوليت ، تلاش و زحمات انسان دوستانه و طاقت فرساي آقاي وزير قادري در فصول گرم و سرد چندين سال گذشته در منطقه مرتفع شويسر جاي تقدير و تشكر را دارد كه انشا الله در آينده شاهد به ثمر نشستن اين درختان و گلابي هاي اصلاح شده و استفاده عموم مردم ، گردشگران ،عشاير و باغداران شويسر و همچنين حيات وحش منطقه از اين اقدام شايسته و قابل تحسين فعال زيست محيطي شهر باينگان خواهيم بود ./