پ 09 فروردین 1403 ساعت 16:38

باغبان زاگرس در دام سوداگران

باغبان زاگرس در دام سوداگران

به گزارش سلام پاوه : باغبان زاگرس در دام سوادگران این عنوان مطلبی تکان دهنده است از رواج پدیده شوم خرید و فروش سنجاب باغبان که متاسفانه در شهرستان پاوه نیز مشاهده شده است که امیدواریم تلنگری باشد برای حفظ این سنجاب زیبا به گزارش سلام پاوه و به نقل ازکرمانشاه- ایرنا: دیگر در بازار […]

به گزارش سلام پاوه : باغبان زاگرس در دام سوادگران این عنوان مطلبی تکان دهنده است از رواج پدیده شوم خرید و فروش سنجاب باغبان که متاسفانه در شهرستان پاوه نیز مشاهده شده است که امیدواریم تلنگری باشد برای حفظ این سنجاب زیبا

به گزارش سلام پاوه و به نقل ازکرمانشاه- ایرنا: دیگر در بازار پرنده فروشان کرمانشاه و شاید هم بازارهای زیرزمینی، تنها کبوتر، قناری و چکاوک به فروش نمی رود، اینسنجاب باغبان روزها به راحتی می توان سنجاب زیبای زاگرس را در دل شهر یافت که با آن چه سوداگری ها که نمی شود!

غارتگران و سوداگرانی که طبیعت و گونه های گیاهی و جانوری را تنها در اسکناس های رنگی می بینند، این بار سنجاب زیبای زاگرس را نشانه رفته اند.

بیم آن می رود نسل این جانور زیبا با انقراض مواجه شود هرچند که مراجع قضایی و قانونی هم برخورد می کنند اما ظاهرا بازدارندگی لازم را نداشته و همچنان شکار و فروش غیرقانونی سنجاب زاگرس ادامه دارد.

« سنجاب باغبان را از زاگرس نگیرید»

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه تحلیل جالبی از کنش متقابل سنجاب زاگرس و گراز این خطه دارد.

ˈتورج همتیˈبه خبرنگار ایرنا، گفت: سنجاب و گراز زاگرس نقش مهمی در احیای جنگل های بلوط زاگرس دارند به این ترتیب که سنجاب، دانه های بلوط را در سطح زمین های جنگلی می پاشد (نقش باغبان دارد) و گراز زاگرس هم نقش شخم زننده زمین و بلوط ها را ایفا می کند، چرخه ای که موجب پویایی جنگل های بلوط زاگرس می شود.

وی با ابراز تاسف از رویکرد عده ای که وی آنها را غارتگران و سوداگران منابع طبیعی می داند، افزود: سنجاب از گونه های مهم جنگل های زاگرس است و نقش بارزی در حفظ اکوسیستم دارد.

وی اظهار کرد: همانطور که همه جانوران و گیاهان جنگلی باید به عنوان گونه هایی که به توسعه علوم ژنتیکی و تکمیل تحقیقات علمی کمک می کنند، سنجاب هم باید از خطر شکار و انقراض نسل مصون بماند زیرا اگر یکی از گونه ها را از دست بدهیم، چرخه طبیعی حیات در جنگل های استان و غرب کشور دچار نقصان می شود و ممکن است گونه ای دیگر در حالت ازدیاد بیش از حد و طغیان قرار گیرد.

همتی گفت: زمانی می توانیم اکوسیستمی پویا داشته باشیم که همه گونه ها در کنار هم به حیاتشان ادامه دهند لذا نباید علائم حیاتی گونه های کمیاب جانوری زاگرس محملی برای سودجویی عده ای بی مبالات شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: اکنون روی دو عامل طبیعی و انسانی که حیات برخی گونه های جانوری زاگرس را هدف گرفته، متمرکز شده ایم به طوری که در بخش طبیعی باید تحلیل و تحقیقات جامعی از نقش ریزگردها، شناخت کمی و کیفی ریزگردها و بازخوردهای رفتاری بر حیات جنگلی انجام شود و در بخش انسانی هم باید از شکار بی رویه و غیرقانونی سنجاب زاگرس از سوی سودجویان جلوگیری کرد.

وی گفت: متاسفانه برای این جانور زیبا، بازار مناسبی وجود دارد و همین انگیزه سبب شده تا شکارگران غیرمجاز روی به جنگل های زاگرس آورند لذا باید از این کار که سبب برهم خوردن چرخه حیات طبیعی در زاگرس می شود، ممانعت کرد.

* هر قلاده سنجاب بین 60 تا 70 هزار تومان!

پیش تر، برخی مسوولان محیط زیست استان کرمانشاه علت خطر انقراض این نسل از سنجابها را تخریب زیستگاه هایشان در مناطقی از جنگلهای بلوط زاگرس عنوان کرده بودند اما در چند سال اخیر علاوه بر مشکل زیستگاه، باید شکار و خرید و فروش غیر قانونی این دسته از سنجابهای ایرانی را نیز به همه این مشکلات افزود.

ˈف.زˈ یکی از دست اندرکاران بازار حیوانات اهلی و وحشی در کرمانشاه، بر این باور است که تعداد قابل توجهی از این حیوانات جنگلی بخصوص سنجاب زاگرس، به دلیل کم اطلاعی خریداران از کیفیت و کمیت خوراک و اسکان صحیح، جان خود را از دست داده و در همان روزهای ابتدایی تلف می شوند.

ˈحمید عزیزی ˈ از دانشجویان رشته حقوق نیز بر این باور است که با وجود هشدارهای مسوولین محیط زیست و ضابطین دادگستری استان، در برخی نقاط شهر کرمانشاه داد و ستد حیوانات شکار شده جنگلی مثل سنجاب زاگرس، منبع عمده درآمد بسیاری از افراد سودجو شده به طوری که هر قلاده سنجاب ایرانی بین 60 تا 70 هزار تومان معامله می شود.

* مردم بدانند که خرید و فروش سنجاب غیرقانونی است؛

ˈسعید سلیمانیˈ یک فعال محیط زیست ضمن ابراز نگرانی از این وضعیت، اظهار کرد: جمعیت سنجاب ایرانی در سال های اخیر به علت قطع بی رویه درختان و جمع آوری میوه های بلوط توسط مردم، بشدت در حال کاهش است.

وی افزود: متاسفانه در چنین شرایطی همه ساله تعداد زیادی سنجاب ایرانی توسط متخلفین زنده گیری شده و به عنوان حیوان خانگی در بسیاری از پرنده فروشیها به فروش می رسد که اغلب آنها نیز یا از قفس فرار می کنند و یا به دلیل ابتلا به بیماریهای انگلی تلف می شوند.

وی ادامه داد: برخوردهای مراجع مسوول با متخلفین تاکنون کارایی نداشته و از آنجا که این سنجاب ها نقش اثرگذاری در حیاط جنگل های زاگرس دارند، نبودشان محیط زیست منطقه را با بحران مواجه می کند.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست استان نیز با تاکید بر لزوم تشدید برخورد با متخلفین، افزود: خیلی از مردم از غیرقانونی بودن این معاملات اطلاعی ندارند و همین مساله موجب سوءاستفاده شکارچیان می شود.

ˈکاظم علیزادهˈ اظهار کرد: خرید و فروش گونه های حیات وحش مستلزم داشتن مجوز است و در این راستا بارها با همراهی ضابطین دادگستری، افراد متخلف دستگیر و به مراجع قانونی معرفی شده اند.

وی در پاسخ به این سووال که چرا این برخوردها تاکنون اثرگذار نبوده است، علت را در خلاء های قانونی و بازدارنده نبودن جریمه هایی دانست که به راحتی راه را برای ادامه فعالیت متخلفین باز می گذارد.

سنجاب باغبان

2 پاسخ برای “باغبان زاگرس در دام سوداگران

  • محمد غریب معاذی نژاد در تاریخ بهمن 9, 1392 گفت:

    محیط زیست را به راحتی از دست دادیم وبه عبارتی نابودش کردیم .به سبب بی تدبیریها وعدم اطلاع عامه مردم وفقدان سیاست گذاریها ونبودن برنامه های مدون .زمانی که بچه بودیم در درون باغهای همین پاوه پر از (کرگه سیاوی ، داره کو، میرچلی چیر لم زرده …وانواع واقسام گنجشکهای مختلف ومتنوع وزرد ی وری، په پو سلیمانی ) همه اقشارفرقی نمی کند من وشما هم مقصر هستیم …با خرید تفنگ های بادی ویا تیر وکمانهای مجهز، تمام موجودات زنده را نا بود کردیم وامروز هم ،همه زیر ساختهای آن موجودات هم خود به خود از بین رفتند، درختان وباعات یا خشکیدند یا به وسیله ارث به نابودی کشیده شدند .فقدان آب وآبهای فاضلاب هم دارد بقیه ان را به مرور می خشکاند . البته نباید آیه یاس خواند می توان با تجربیات دیگر کشورها یعنی اهرم های فشار وجریمه های سنگین وکمر شکن محیط زیست را دوباره شاداب نمود . فیلم چند روز پیش شبکه خبر در مورد شمال ایران که با پرندگان مهاجر سیبری وروسیه چه جنایتی انجام میشد با ید سازمان محیط زیست ایران پاسخگو باشد .ولی شکارچیان میگفتند این کار بخشی از فرهنگ وزندگی ماست وما با انجام ان لذت می بریم

  • ديدبان در تاریخ بهمن 9, 1392 گفت:

    با تشكر از مديريت سايت به خاطر انعكاس اخبار زيست محيطي . زاگرس يك ذخيره گاه گياهي و جانوري مهم بوده و به عنوان يك ميراث جهاني نيازمند توجه بيشتري است و گامهاي جدي فراتر از شعار را مي طلبد. هر زاگرس نشيني در اين باره مسؤل است. قسمت هاي زيادي از زاگرس در سال هاي اخير در مخزن سدها غرق شده است ، هزاران مورد آتش سوزي با عامل انساني روي داده است . بيماري درختان بلوط دارد به يك فاجعه تبديل مي شود كه به عقيده كارشناسان به دليل ورود ريزگردهاي عربي به كشور مي باشد . شكار بي رويه گونه هاي جانوري كمياب زاگرس سالهاست ادامه دارد و اينبار نوبت اين سنجابهاي زبان بسته و زيبا رسيده است.