پ 30 فروردین 1403 ساعت 20:25

بازار ورشکسته پاوه / مهندس بهروز شفیعی

بازار ورشکسته پاوه / مهندس بهروز شفیعی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : بازاریان هم فرزندان این دیارند آیا تابحال لحظه ای تامل فرموده اید که خواسته یا ناخواسته خنجری را که در دست خویش دارید و بیرحمانه بر پیکر نیمه جان سهرابتان می تازید که ممکن است موضوع شاهنامه فردوسی دیگری قرار گیرد.همگان میگویند در شهرمان گرانی است بر منکرش … […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : بازاریان هم فرزندان این دیارند

آیا تابحال لحظه ای تامل فرموده اید که خواسته یا ناخواسته خنجری را که در دست خویش دارید و بیرحمانه بر پیکر نیمه جان سهرابتان می تازید که ممکن است موضوع بهروز شفیعیشاهنامه فردوسی دیگری قرار گیرد.همگان میگویند در شهرمان گرانی است بر منکرش … اما تابحال به دلایل آن اندیشیده اید.

در این بازار اگر چرخی بزنید از نظر تحصیلات و فهم بازار کم نداریم.الحمدلله اکثریت نیز اهل دین و ایمان کسب رزق حلال. امروز فرزند شما فارغ التحصیل دانشگاهی وطبق معمول کار مرتبط با تحصیلات فقط مخصوص نور چشمی هاست . بنابراین وارد بازار میشود :

سلام میخوام مغازتو به پسرم اجاره بدی بیچاره !….اختیار دارید ایشان هم پسر خودمه بخاطر شما ۶۰۰هزار باید وام مضاربه ۲۷ درصدی هم بگیردمتوسط فروش ماهیانه ۳میلیون با ۲۰درصد قانونی فروش چیزی حدود ۶۰۰سود همه برا ی کرایه مغازه سود مضاربه هزینه برق “حمل و … بعد مدتی کوتاه ورشکست  فراری معتاد الی آخر تو را بخدا صاحب ملک عزیز رحم کن به تمامی آیه های قرآ ن بنگر همه جا صحبت از برکت رزق است نه وفور آن.

بخاطر عدم سرمایه گذاری بومی ها و عدم وجود مراکز تولیدی ۹۰درصد افراد جویای کار گوشه ای دکه ای باز میکنندکه این مورد هم از موارد ی است که نه تنها باعث رقابت نگردیده بلکه به علت فروش کم نا آگاهانه درصد سود دریافتی افزایش می یابد. در یکی از استان های مجاور کار چشم و هم چشمی بجایی رسیده که خانم ها وقتی بهم میرسند از همدیگر می پرسند هنوز شوهرپارسالتو داری؟ هنوز به این مرحله نرسیده ایم که آشکارا دم از این حرفها بزنیم اما کیف پولمو ببین از اصفهان خریدمش لوازم التحریر من اصله از کرمانشاه خریدم درسته گرانتره ولی اصله .اصلا برای بچه ام در طی ۱۰ سال گذشته یک قلم جنسشو از پاوه نگرفتم و الی آخر…

آیا میدانید که هر چه خرید اجناس از مغازه های شهرمون بیشتر باشه در دراز مدت باعث تعدیل بازار خواهد شد. اصلا چه عیبی دارد به یکی از فرزندان شهرتون بابت پول بنزین مصرف نشده ای که قرار بود صرف خرید از یکی از شهرهای دیگر شود اندکی اضافه بپردازید.خرید نقدی و گردش پولی برای دیگران و نیسه برای فرزاندتان؟ “عجب دورانی است.

آیا میدانیدکمک همین بازاریست که در فصول مختلف سال کمیته امداد” بهزیستی “التیام و سایر موسسه های خیریه را سرپا نگهداشته  و اگر عزیزی در گوشه دنجی از درد های مختلف بخود می پیچد مرهمش ۹۰درصد همین بازاریست.

بنابرین مدیونید اگر به فرزندان خود کمک نکنید.

اما بازاری عزیز شما هم اندکی انصاف!!! که افراد خریدار همگی از خانوده بزرگ شهرو دیارت هستند. خوشرویی و احترام را دیگر بهایی برایش نپرداخته ای که بخواهی آنر خیلی گران بفروشی.هستند کسانی که از دیگران گرانتر میفروشند اما همیشه مشتری از آنها راضی و خریدار لحن مهربان آنهایند.

به امید روزی که بازار این شهر جهت خدمت به شهروندان سامانی جاودانه یابد.

بهروز شفیعی

17 پاسخ برای “بازار ورشکسته پاوه / مهندس بهروز شفیعی

  • یکی مثل شما در تاریخ دی 14, 1393 گفت:

    سلام
    چون از طرفی پاوه یک شهر کارمندی است و سایر صنایع رونق کمتری دارند و حقوق کارمندی هم حقوق بخور و نمیری است در نتیجه خرید کردن آنها همیشه با آه و ناله خواهد بود.و از طرف دیگر چون کارمندان درامدشان زیاد نیست و نمی خواهند سایر اصناف هم درآمد آنچنانی داشته باشند در نتیجه در شهر خودمان کمتر خرید می کنند که البته اصلا مهم نیست روزی رو خدا می رسونه.

  • یک شهروند غیر بازاری در تاریخ دی 12, 1393 گفت:

    سلام
    آقای شفیعی لطفا بفرمایید طبقه کارمند چه گلی بر سر شهر زیبای پاوه زدید که از طبقه بازاری ایراد می گیرید؟ نگاهی به خیابانها و معابر شهرهای اطراف بیاندازید و نگاهی هم به معابر و خیایانهای پاوه آنگاه متوجه خواهید شد که دلیل این اصطلاح وررشکستگی(که البته من با این حرف مخالفم) به کار بردید چیست!!! نشستن پشت میز و ایراد گرفتن آسان است …لطفا اگر خیلی نگرانید راه کار ارائه بدید نه تبلیغات منفی در فضای اینترنت…

  • مرادی در تاریخ دی 10, 1393 گفت:

    با سلام واحترام
    اگر منظور شما جناب شفیعی از راه انداختن این بحث کمک به حل مشکلی در شهر و دیار عزیزمان پاوه هست حس دلسوزی بزرگوارتان قابل ستایش است …درود بر شما…
    اما اولا اینکه من با این حرف موافق نیستم که اجناس بازار پاوه از جاهای دیگر گران تر است به دلیل تجربه صفری که تازکی به چندین شهر داشتم از جمله همدان -بانه -مریوان -جوانرود وچند شهر دیگر بدون هیچ گونه خدایی نکرده تعصب خاص و یا کتمان حقیقت عرض می کنم که خیلی از اجناس پاوه از خیلی جاها ارزانتر است.
    دوما اینکه اگرم به فرض مثال این حرف درست باشد و حق با شما باشد بنده مطرح کردن این مشکل رادر فضای اینترنت مناسب نمی بینم به قول شاعر بزرگوار حافظ شیرازی : هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد .همانطور که مشکلات خاص یک خانواده در داخل شهر مطرح نمی گردد ,مشکلات خانواده ای بزرگتر مانند شهر پاوه را نباید در فضای جهانی web مطرح نمود و خواسته یا ناخواسته عواقبی دارد که اشاره ای کوتاه می کنم:
    #ایجاد ذهنیت منفی در ذهن مسافران و مهمانان عزیزی که قصد سفر به پاوه را دارند وصرف نظر نمودن آنان در سفربه شهر و دیارمان.
    #ایجاد ذهنیت منفی در داخل شهر و حس بدبینی مردم نسب به طبقه بازاری وخرید نمودن از شهرهای اطراف و در نتیجه کم رنگ شدن فضای جنب و جوش و …در داخل شهر.
    #حتی کشاورزان ,دامداران و… که ممکن است در امر فروش محصولات و… خود در رقابت با شهرهای همجوار باشند با مطرح نمودن این مطالب در فضای اینترنت دچار کسادی فروش شوند .

  • امید در تاریخ شهریور 29, 1393 گفت:

    رحمت بابه ت

  • همراه در تاریخ شهریور 25, 1393 گفت:

    با سلام وعرض خسته نباشید .
    آدمی اگر در هر زمینه ای جانب افراط یا تفریط را بگیرد دچار خسران و ضرر می گردد. بنده چند وقت پیش کتاب(چیشتی مجیور) نویسنده شهیر کورد ماموستا هه ژار را مطالعه می کردم ایشان در قسمتی از خاطراتش به دومغازه دار اشاره می کند که یکی با سود کم و فروش بیشتر بعد از یک سال ثروتی آنچنانی به دست می آورد و آن یکی با سود بیشتر و فروش کمتر در آستانه ورشکستگی قرار می گیرد. متاسفانه قسمتی از بازار پاوه گرفتار این معضل است که این نشان از آشنا نبودن با علم اقتصاد در حد ابتدایی آن است اگر این رویه ادامه یابد به یقین این ورشکستگی در راه است. قسمتی دیگر مربوط به بی انصافی بعضی از فروشندگان که در همه جا از این صنف وجود دارند، این مهم وظیفه ارگان های مسئول است که جلوی این کار را بگیرند.قسمتی دیگر به بی تفاوتی و مقدس مابانه بودن بعضی نه بیشتر خریدارن برمی گردد که بدون سوال از قیمت کالا و یفیت آن و مقایسه کیفیت با قیمت شروع به خرید می نماید.علی ای حال دلایل فراوانی در این زمینه وجود دارد که خود دفتر چهل من می خواهد.

  • هناسه ی سرد در تاریخ شهریور 25, 1393 گفت:

    این بحثی که اقای شفیعی کردند دردبسیاری از بازاریان هست من با دوستانی که حتی سوپر مارکت هم دارند صحبت کردم که میگن اطرافیانشون از شهرای دیگه خرید میکنن من یه سوال دارم ایا حتی سوپر مارکتها که قیمتهاشونم تعریف شده و رسمی روی جلد هست انها هم گران فروش هستن ایا شما میوه ای که ئر ماشینها فروخته میشه و میوه ای که در مغازه ها هست رو در یک درجه میدونید
    ایا شمایی که صاحب ملک هستید حاضر هستید یک مقدار انصاف به خرج دهید

    • کریمی در تاریخ دی 12, 1393 گفت:

      درود بر شما هناسه ی سرد که اهل تفکر هستید و موشکافانه به مطالب نگاه می کنید,خیلیها در این زمینه مقصر هستند و نباید فقط یک طبقه خاص را ملامت نمود

  • iهمشهریشهروند در تاریخ شهریور 23, 1393 گفت:

    با سلام جناب متین خان بازار شهرمان که تعریفی نداره اما صنف شما چرا ریسس اتحادیه خودتان که ارایشگر ماهری هم هست سر با قیمت 5هزار تومان اصلاح میکند اما بقیه 7هزار تومان اما ارایشگر با انصاف دیگری 3هزار تومان این فقط یک نوع از بی انصافی بیشتر مغاذه داران و علت خرید در شهرهای هم جوار است در ضمن ورود به مغازه در پاوه برابر است با خرید اجباری اما در جاهای دیگر اینجوری نیست

  • متین در تاریخ شهریور 23, 1393 گفت:

    من یکی از بازاریان شهرمان هستم . جناب شهروند میتوانید از کمیته امداد بهزیستی التیام صلاح الدین و غیره امار کمکهای بازاریان بگیرید. حتی مساجد هم با کمک این عزیزان سرپا هسنتد . دقت فرمایید همانطور که آقای شفیعی گفت بازاریان فرزندان خودتان هستند نمی خواید نانی به انها ندهید . باید متوجه باشید که بی انصافی در همه جای شهر ریشه دوانده از مالک خانه مالک مغازه
    دستفروش و حتی عده زیادی از کسان دیگر . ایا اقای کارمند یا معلمی که حقوق 8 ساعت کار مفید را میگیرد ولی 1 ساعت کار درست حسابی نمیکند بی انصاف نیست . همانطوریکه این قضیه شامل حال همه کارمندان نمیشود در مورد بازاریان هم همینگونه است. من شغلم ارایشگری است باید عرض کنم که همگان مشکل را میدانند لطف کنید بدون غرض راهکار ارائه دهید تا کمک حال مسئولان و انها کمک حال ما باشند.نقدها و راه حل هایی دار م که اگر جناب شفیعی بگذارند حضورا خدمت می رسم

  • شهروند در تاریخ شهریور 23, 1393 گفت:

    شمااول بازارگرانی وبی انصافی پاوه راکنترل کنیدبعدانتظارداشته باشیدمردم درپاوه خریدکنند.
    پاوه بالاترین قیمتهارادربحث میوه,پوشاک,مسکن,زمین,اجاره بهارادرسطح کشوردارد.درضمن بااین اوصافی که ازبازاریان پاوه کردین اصناف وبازاریان به خودشان برسن هنرکردند چه برسدکمک حال ارگانهای حمایتی باشند.

  • ناشناس در تاریخ شهریور 23, 1393 گفت:

    فقط شعاره که میگن جنس از پاوه میره جوانرود .ولی جوانرود ارزان تر از پاوه هستش
    فقط شعارو تبلیغ هستش
    بیایم همه با هم به پیشرفت شهرمان و همشهری هایمان تلاش کنیم

  • دردمند در تاریخ شهریور 22, 1393 گفت:

    چرا در استان های همجوار نرخ کرایه تاکسی کورسی ۳۰۰ تومان ولی پاوه ۵۰۰ تومانه تازه مسیرهای اونا طولانی تر هم هست نرخ آژانس شونم ۱۵۰۰ تومان !!!!!

  • بهاره در تاریخ شهریور 22, 1393 گفت:

    سلام من هم کاملا با آقای شفیعی موافقم متاسفانه بعضی از همشهری هایمان وقتی قسط خرید اجناس قسطی دارند از مغازه های پاوه خرید می کنند ولی زمانی که می خواهند نقدی خرید کنند هزاران توجیه می کنند واز شهرمای مجاور تعریف وتمجید کرده خرید نقدی خود را به آنجا می برند بماند که کلی هم در بین فامیل وآشنایان تبلیغات می کنند که بروید فلان جا خرید کنید همشهریهای عزیزم مرغ همسایه غاز نیست

    • واران در تاریخ شهریور 23, 1393 گفت:

      چرا حقیقت را کتمان می کنیم .بارها قصد خرید از بازار شهرمان را داشته ام ولی قیمتهای متفاوت و بسار گران و از طرفی یک کلام بودن و مدارا نکردن با مشتری باز مرا به کرمانشاه و جوانرود کشانده .وقتی مغازه دار میخواهد تلافی فروش نرفتن اجناسش را از یک نفر بگیرد چه بهتر که از شهرهای دیگر خرید کرد .ضمنا بارها خرید قسطی را هم در جوانرود کرده ام که مبلغ قابل تاملی با پاوه فرق داشته.چرا؟نمایشگاه هم که شده جای اجناس خاک گرفته انباریشان با قیمت سرسام آور.

  • مغازه دار در تاریخ شهریور 22, 1393 گفت:

    آفرین به شما آقای شفیعی عزبز

  • اورامان در تاریخ شهریور 22, 1393 گفت:

    جناب شفیعی سلام:تاحالا به این موضوع پی برده اید که شهرمان پاوه ازهرنظر ازاجناس گرفته تامیوه و زمین وووووگرانترین شهرشاید خاورمیانه یاحداقل شهرهای همجوار میباشد حتی تو پاوه قیمتها قدم به قدم تفاوت چشمگیر ی دارد بحث گرانی دیوان هزاران من میخواهد .همین نمایشگاه اجناس بنجولشان نسبت به بیرون خیلی گران است چاره ای بیندیشد

    • بهروز شفیعی در تاریخ شهریور 22, 1393 گفت:

      اورامان جان فرمایشات شما را قبول دارم انشاا… با جند نفر از دوستان مشورت شده که مسئله از نظر علمی و عرفی در مدت زمان اندکی آسیب شناسی شده و انشا ا… کارهایی که در آینده صورت می پذیرد با استدلال همراه باشد تا برخورد یکسان و مناسب با تمامی افراد صورت پذیرد .
      گر چه قبول دارم مقاومتهای زیادی صورت خواهد گرفت ولی مهم افکار عمومی و شرایط عمومی است.بنظر جنابعالی آیا فقط در بازار کار وجدان کاری
      وجود ندارد ؟ مطمئن باشید که اینگونه نیست . اما امیدوارم در مدت زمان اندکی که در اتاق اصناف با هیئت رئیسه محترم خواهیم بود یک یادگاری خوب اگر چه ایده ال نباشد برای همشهریان بزرگوارم از خود بر جای بگذاریم .