پ 09 فروردین 1403 ساعت 13:14

انتقاد فرماندار پاوه ازبروز شبهاتی درخصوص تردد مرزی وچشمه بل و تشریح آبگیری سدداریان

انتقاد فرماندار پاوه ازبروز شبهاتی درخصوص تردد مرزی وچشمه بل و تشریح آبگیری سدداریان

به گزارش سلام پاوه و به نقل از پاوه پرس: فرماندار پاوه در جلسه تکریم مقام شامخ معلم مطالب زیبا و ارزنده ای را در وصف ارزش علم و عالم بیان نمود که مشروح آن در گزارشی تحت عنوان نکوداشت مقام معلم در شهرستان پاوه ارائه گردید.   پرویز ایده پور در بخش دوم سخنان […]

به گزارش سلام پاوه و به نقل از پاوه پرس: فرماندار پاوه در جلسه تکریم مقام شامخ معلم مطالب زیبا و ارزنده ای را در وصف ارزش علم و عالم بیان نمود که مشروح آن در گزارشی تحت عنوان نکوداشت مقام معلم در شهرستان پاوه ارائه گردید.

  پرویز ایده پور در بخش دوم سخنان خویش با توجه به طرح سوالات متعدد از تریبون و سایت های مختلف پیرامون موضوعات مختلف از جمله: پرویز ایده پورمبحث اشتغال، بازارچه مرزی و امورات داخلی شهرستان و ایجاد شبهاتی در این راستا افزود: بیشترین سوالی که امروز از بنده مطرح کرده اند این است که چرا مرز تردد به سوی اقلیم کردستان عراق در بازارچه شوشمی باز نمی شود؟ کمتر از یکسال است که دربعضی محافل صحبت از بازگشایی مرز و تردد مرزی انجام شده است.

 فرماندار پاوه گفت: در طول این یکسال بنده به کرات با مقامات محترم عراقی هم مذاکره داشته ام، اما موفق نشدیم مرز را باز کنیم، تردد مرزی در مرز شوشمی فعلاً غیرممکن است، چرا؟ متأسفانه بعضی از اصحاب رسانه در این فرصت هایی که دارند بجای تنویر افکار عمومی شبهاتی را ایجاد می کنند، که خودشان بایستی پاسخ بدهند؟ بارها عرض کردم: طرف عراقی به بنده اعلام کردند تا استاندار حلبچه منصوب نشود، ما نمی توانیم با ایران در مرز شوشمی مراوده مرزی داشته باشیم.

 این دستور مقامات کشور عراق در مرکز است و آخرین اطلاعاتی هم که بنده از مقام همتای خودم در کشور عراق داریم این است که در قانون اساسی و در مقرراتی که برای کردستان عراق در زمانی که اقلیم کردستان را تقریباً تفکیک کردند، وضع شده است این است که اقلیم کردستان فقط از دو مرز می تواند با ایران ارتباط داشته باشد (یکی مرز پرویزخان و دیگری مرز مریوان) متأسفانه مقامات عراقی از گفتن این موضوع کتمان دارند، اما این قانون است.

 رسانه های داخلی ما خصوصاً در شهرستان پاوه خلاف انتظار، این موضوع را به این صورت شفاف به مردم نمی گویند.  همواره می گویند: مقامات ایرانی نمی گذارند تردد مرزی برگزار شود، دعوت کردیم یک تیم کاری را ازعراق به شهرستان پاوه بیایند و یک روز کار ادارات پاوه را تعطیل نمودیم. درخدمت شان بودیم، مصوباتی داشتیم، بعداز ۶ ماه به بنده زنگ می زنند می گویند آقای فرماندار ببخشید ما عذرخواهی می کنیم از تأخیر در اجرای مصوبات، حکومت مرکزی عراق به ما گفته فعلاً با ایران تردد مرزی نداشته باشید. من چند بار این را بگویم و دوستان عزیزی که در مطبوعات قلم به دست هستند، چند بار خلاف آن را به مردم بگویند. یا حداقل در این میدان برای ما شبهه ایجاد بکنند.

اما در کل به عنوان وظیفه ذاتی ما به عنوان کسی که باید عوامل حکومتی را تبعیت بکنیم، دنبال این موضوع هستیم، اما برادران وخواهران عزیزم، تردد در مرزکشوری که نان وگوجه فرنگی وسبزی و هندوانه اش را از ما می گیرد، خیلی نمی تواند برای شهرستان پاوه درآمدزا باشد. خیلی نمی تواند به اقتصاد منطقه استان کرمانشاه کمک بکند؟ جغرافیا و توپوگرافی خشن جاده ی نوسود اجازه ی ترانزیت کالاها را با تریلرهائیکه درمرز خسروی در روز سه هزار کامیون تردد دارند به ما نمی دهند.

 بایستی ما رئالیست باشیم، واقعگرا باشیم، با عینک خوش بینی به موضوع بنگریم، هم مشکلات طرف مقابل را ببینیم و هم مشکلات اینطرف را ….

 آنچه که بنده می خواهم به عنوان هدیه روز معلم تقدیم بکنم این است که تعقیب می کنیم، پیگیر هستیم که ان شاء الله درحد تردد مرزی برای نیروی انسانی در مرز شوشمی کاری بکنیم که بتوانیم مردم منطقه ی خودمان حداقل درشهرستان های اورامانات به راحتی بتواند به کشور مقابل یا به اقلیم کردستان عراق سفر بکنند وبرگردند.

 پیگیری این موضوع در استان کرمانشاه و شهرستان پاوه همچنان که گفتم نیست، ما اعلام آمادگی کردیم و بسترها را آماده کردیم وبس که از طرف مقابل چیزی را ندیدیم، بسترها را جمع کردیم. و هنوز ما منتظر هستیم یک روز می گویند استاندار حلبچه فردا، پس فردا .. هنوز به بهانه ای نمی گذارند استاندار ، استان حلبچه منصوب شود. این مشکل داخلی خودشان است و به آنجا مربوط می شود. شاید اطلاعات بنده در این خصوص هم خالی از صحت باشد. ان شاء الله امیدواریم که این مشکل هم حل بشود.در حوزه ی بازارچه مرزی کوله بری وپیله وری فعالیت های اقتصادی خوبی را شروع کردیم.

 به فرهنگیان عزیز این وعده را بدهیم که سد عظیم داریان تا دوماه آینده آبگیری خواهد شد و ان شاء الله بزرگترین منطقه توریسیتی تفریحی درغرب ایران و در شهرستان همیشه عزیز و زیبای پاوه خودنمایی خواهد کرد.

 با آبگیری سد داریان و ایجاد دریاچه ای بطول ۱۲ کیلومتر که ۷ کیلومتر آن درخاک استان کردستان قرار دارد و آنان می توانند از نعمت سد داریان بهره مند باشند. سد داریان با اعتباری بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات داخلی درکشور جمهوری اسلامی وبا استفاده از تخصص بومی و فرزندان شما در دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران ایجاد می شود.

 پدیده ای بنام سد داریان از سال ۱۳۱۸ شروع می شود ، اما یک سوال امروز و شاید درطول چند هفته ی گذشته پیش می آید ، افرادی از کردستان می آیند وبرای مردم ما دلسوزی می کنند از کردستان می آیند ومی گویند ما می خواهیم چشمه ی بل را نجات بدهیم، ما مخالف سد داریان هستیم ، سد داریان از سال ۱۳۱۸ تا امروز بحث اش بوده است از ۵ سال گذشته پروژه شروع شده است، چرا شما امروز آمدید عزیزان من!! پس شما امسال متوجه شدید که در این حوزه ی جغرافیایی چشمه ای بنام بل وجود دارد!

 اما عزیزانی از شهرستان پاوه زحمت حضور در مراسم را داشتند، این برادر کوچک شما این حداقل انتظار این بود که دوستانی که آنجا تشریف دارند این سوال را طرح می کردند؟  چرا شما از استان کردستان برای نجات چشمه بل تشریف آوردید؟ آیا در شهرستان پاوه که مرکز فرهنگی کردستانات است، در شهرستان پاوه که افتخار کردستانات است، در استان کرمانشاه که پایتخت کردستانات است، کسی نیست که برای چشمه بل دلسوزی بکند؟!

 در سایت هایی خواندم که نوشته بودند در پاوه که ما به همراهی اکیپی برای نجات چشمه بل که نابود شده است، کلمه ی نابود شده است را چندین بار تکرار نموده است، به چشمه بل رفتیم.

 برادران عزیزان واساتید بنده، بزرگواران بگذارید این اطلاعات را من به جهت وظیفه که در دید افکار عمومی است عرض بکنم، هشت میلیارد تومان از اعتبارات به این سد در راستای حفظ چشمه بل تاکنون هزینه شده است. ۷ دانشگاه کشور در این زمینه مطالعه کردند وبحمدلله هفته ی گذشته درارتفاع ۹۰ متری تست شده است، آب چشمه ی بل بالا می آید ودر ارتفاع ۱۱۰ متری ما یک مجتمع آب معدنی برای مردم پاوه خواهیم زد.

 اختلاف ما با حوزه ی کردستان این است، آنها دوست دارند چشمه بل در حوزه ی استان کردستان احیاء بشود ، عزیزانی که می روند آنجا مسائل را دقیقاً ما یک مسائل اختلاف جغرافیایی داریم نه نابودی چشمه بل ، اگر دوستان ما ومنتقدین عزیزما در استان کردستان خیلی دلسوز هستند در استان خودشان دلسوزی بکنند.

 که تعدادی از افراد ساده روستاهای چشمه بل را جمع بکنیم وبیائیم آنجا شعار بدهیم، تا نقطه مرزاستان کرمانشاه شعارمی دهند وقتی که وارد حوزه ی ما می شوند می گویند ما هیئت ذکر و داکرین هستیم ، می خواهیم به زیارت مقبره شیخ عبیدلله مشرف بشویم.

 خوشبختانه اغلب اکثر مردم روستاهای منطقه در این خصوص استقبالی ننمودند. من به عنوان مسئول اجرایی شهرستان از عزیزانی که به عنوان رسانه در آن مراسم شرف حضور داشتند، که این سوال را مطرح می کردید که شما در استان کردستان مشکلی ندارید که آمده اید مشکل ما را حل بکنید؟

 این بحث ها را دوست دارم عزیزان مطبوعاتی به شکل علمی وبه شکل دانشگاهی وبه شکل تنویر افکار عمومی وبه شکل اطلاع رسانی صحیح برای مردم بازگو بکنند، نگذارید فضای آرام وبسیار زیبای این منطقه با شعارهای ناسیونالیسیم خُرد خدای ناخواسته مکدر شود. سکوت ما در قبال این عزیزان، احترام به استان همجوارب ود وبرای این احترام، خودمان هم احترام قائلیم وانتظار احترام را داریم. امروزاین موضوعات در سطح شهرستان نبایستی به عنوان موضوعات مهم مطرح بشود.

 در واژه نامه ی سیاست، لغت سیاست بعضی مواقع به معنای کنار آمدن است، ما هم چون که کارمان سیاسی است با این موضوعات کنار آمده ایم. اما انصاف خوبتر از این بحث هاست، دوستان در همین قدر بایستی در جهت تنویر افکار مردم تلاش کنند، از حوصله ای که به خرج دادید، از اینکه تحمل صحبت های این حقیر را داشتید بسیار ممنون وسپاسگذارم.

20 پاسخ برای “انتقاد فرماندار پاوه ازبروز شبهاتی درخصوص تردد مرزی وچشمه بل و تشریح آبگیری سدداریان

  • بهرامی ساکن روانسر در تاریخ آذر 22, 1394 گفت:

    کاکه هادی موجودی جیب هر که به خودش مربوط است به قول معروف از گردشگردی در شهرما ن هنوز چشم به راه متولی دستگاه اجرایی هستیم دریغ از اقدامی از نظر بنده تمام مناطق گردشگری ایران مربوط به ملت است وقتی پشرفت در مورد گردشگری روانسر می بنیم به شهر خودم می روم متاسفانه بعضی از افراد بحث بومی وغیر بومی دارند هر فرد به عنوان مسول خدمتگزار واقعی باشد دست آنرا می بوسم خدای فرماندار چقدار توان دارد فقط به حاشیه وکم کاری مسول رسیدگی کنند یکبار وقتی متولیان دولت ومردم فهیم شهرمان آگاه شدند توان کاری ……..ندارد با یک کلمه خدا حافظی پیشرفت در شهر بوجود آمد

  • سارا در تاریخ اردیبهشت 27, 1394 گفت:

    خواهشا لیست کارها و اقدامات فرماندار را در در مدت انتصاب ایشان لیست کنید در ضمن شاید مرزهای سیاسی بتواند ما را از کردستان جدا کنند ولی در اصل ما همه خود را کرد می دانیم و هیچ مرز بندی نمی تواند ما را ازهم جدا کند

  • هورامان در تاریخ اردیبهشت 24, 1394 گفت:

    جناب دکتر سید مختار هاشمی خیلی تند رفته اید. خیلیها می دانند وخیلیها هم نمی دانند که شما یک شکست خورده در طرح سد داریان هستید که با راه اندازی این کمپین می خواهید عقدهای خود را خالی کنید. شما از دراویش ساده لوح استفاده کردید که چند ماه پیش با دف ودایره آمدند وحالا با فریادهای تظلم خواهی چشمه بل که شما آن را کانی بل می نماید می خواهید انتقام خود را بگیرید ودر این میان برایتان مهم نیست که چه کسی فدا می شود. شما در طریقت امتحان خود را پس داده اید. مطمئن باشید با این شانتاژ بازیها کسی درویشتان نخواهد شد حد اقل در پاوه مرکز هورامان.

    • سمن در تاریخ اردیبهشت 24, 1394 گفت:

      از مديريت محترم درخواست مي شود كه بيانيه دكتر هاشمي را به صورت مطلبي جداگانه منتشر نمايند تا چشمه بل هم به سرنوشت درياچه اروميه دچار نشود. حيف و ميل بيت المال تا كي ؟ كارفرماي سد داريان بايد در برابر وجدان آحاد ملت عزيز ايران پاسخگو باشد .

    • دکتر سید مختار هاشمی در تاریخ خرداد 2, 1394 گفت:

      در پاسخ به شخص مجهول الهویه “هورامان”

      جناب هورامان…. نخست شما جرأت آنرا نداشته اسم کامل خودت را بنویسید…. چون ترس از پیگرد قانونی در مورد اشاعه کذب و افترا دارید….. اگر راست میفرمایید… اسم کامل خودتان را بنویسید البته…. بنده به عنوان شهروند این حق را دارم که از سایت سلام پاوه درخواست کنم که اسم کامل شما بدهند تا در دادگاه در برابر این ادعای کذب خودت محاکمه شوید

      جناب هورامان… شما 2 ادعایی بی اساس کرده اید
      اولا…. بنده در مناقصه سد داریان شکست خورده او و الان عقده دارم و این کمپین را راه انداختم…… ؟ آیا مدرکی دارید ارایه کنید….. ؟؟؟ و حتما که ندارید چون من اصلا شرکت پیمانکاری ندارم که چنین کاری را انجام بدهم….و خودفروشی و ملت فروشی جزو برنامه خود و خانواده ام نیوده

      دوم شما ادعا می کنید من دراویش ساده لوح را آورده ام…. و از سادگی انها استفاده کرده…. و میخواهم با این حرکات….مریدانی پیدا کنم……
      ای بی خبر….در درجه اول….من با دراویش نیامدم… بلکه با گروه های زیست محیطی 2 استان بود و اجرای دف نمادی از فرهنگ و میراث عظمیم هورامان تمام گروهای موسیقی و دف نواز از دو استان… به رهبری سید بهاءالدین حسینی نماینده شورای شهر سنه و پیشکسوت دفنوازان ایران….شرکت کردند…. و اصلا کاری به طریقت و برنامه عرفانی نداشت……

      در درجه دوم…… ما در شمشیر پاوه خانقاه داریم و مریدان این طریقت به شورژی و دره بیان و نوسمه در هورامان پاوه می باشند و فعالیت عرفانی طریقت ما به سه استان غربی کشور آذربایجان غربی…. کوردستان و کرمانشاه بر می گردد در مهاباد بوکان سقز…. سنه دهگلان قروه کامیاران خاینله روانسر و دولاب ژاوه رو…. خانقاه داریم…..و فعالیت چشمگیری داریم….. و این ربطی به فعالیت های علمی-اجتماعی بنده ندارد…….
      برای اینکه درک کنید بنده چه فعالیت های انجام میدهم….. رزومه کاری خودم را برات می نویسم…. شما هم بنویس چه کاره ای…….
      شما برات مهم نیست بل نابود بشه….. برای هورامان اسمی که ازش استقاده میکنید عرقی ندارید….. وای بر ظالمین
      مشخصات کاری
      • سرپرست، گروه کاری ویژه نجاتبخشی چشمه بل، کمیسیون آب و کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان
      • همکار تحقیقاتی، انستیتوی نیوکاسل برای پژوهش در زمینه پایداری (NIReS)، دانشگاه نیوکاسل
      • مشاور ملی اسبق منابع آب و خاک، طرح بین المللی حفاظت از تالابهای ایران، برنامه عمران سازمان بین الملل-ایران (UNDP-Iran) – 2006-2013
      • عضو کمیته فنی، طرح ابتکاری جهانی حمی (مدیریت منابع طبیعی مبتنی بر جوامع محلی، انجمن غرب آسیا و شمال آفریقا، اردن
      • مدیر پروژه، مدل حل اختلاف برای سیستم حکمرانی مبتنی بر جوامع محلی، دانشگاه سازمان بین الملل و USAID
      • مدیر پروژه، ارزیابی مجدد تخصیص منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع در استان کردستان، استانداری کردستان
      • سر ناظر، طرح تعیین توان اکوسیستمی و نیاز آبی دریاجه زریبار در مریوان، اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان
      • مهندس مشاور، شرکت مهندسین مشاور گاماسیاب، کرمانشاه
      • مشاور علمی، دفتر پژوهش های کاربردی، شرکت مدیریت منابع آب ایران
      • دبیر، کمیته علمی پژوهشی خانه کشاورز استان کردستان
      • ویراستار انگلیسی مجله پژوهش آب ایران (1387-1392)
      • عضو علی البدل، شورای مرکزی خانه کشاورز استان کردستان
      • عضو، موسسه بین المللی علوم هیدرولوژی ((IAHS، انگلستان.
      • عضو، بنیاد جنسیت-آب (Gender Water Alliance, GWA )، سوئد
      • استاد مدعو، دانشکده فنی مهندسی دانشگاه کردستان (مهندسی و مدیریت منابع آب)
      • عضو کارگروه نظام بهره برداری آب کشاورزی، اندیشکده تدبیر آب ایران، تهران.
      • عضو کمیته راهبری و منابع و مصارف؛ ستاد احیای دریاچه ارومیه (اسفند 1392 تا اردیبهشت 1393)
      مشخصات تحصیلی
      • 1390: دکتری تخصصی عمران- مدیریت منابع آب از دانشگاه نیوکاسل، انگلستان
      • 1376: کارشناسی ارشد هیدرولیک- سازه های آبی از دانشگاه نیوکاسل، انگلستان
      • 1375: کارشناسی عمران از کوین ماری کالج، دانشگاه لندن، انگلستان
      زبان
      • آشنا و مسلط بر زبانهای انگلیسی، عربی، فارسی و کردی.
      شاخص ها ی علمی
      • شرکت به عنوان ناظر مطالعات زریبار در 3 کارگاه مشورتی مبتنی بر ذیمدخلان (1392-1393) برای تدوین برنامه راهبردی مدیریت یکپارچه اکوسیستمی در تالاب زریبار کردستان در شهرستان مریوان.
      • شرکت در اجلاس سالانه انجمن غرب آسیا و شمال آفریقا (West Asia and North Africa (WANA)Forum)، عمان اردن، 27-31 مایو 2012
      • سخنران در 2 زمینه: (1) محیط زیست و هویت و (2) بسته سیاستگذاری برای کمبود آب در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا: نشست سالانه انجمن غرب آسیا و شمال آفریقا (West Asia and North Africa (WANA)Forum)، عمان اردن، 27-31 مایو 2012.
      • سخنران: سلسله کارگاه های مدیریت استراتژیک در منابع آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران،
      • سخنران کلیدی: بسته سیاستگذاری برای احیای مفهوم حمی (مناطق حفاظت شده) و ارتباط حاکمیت آب و خاک مدرن با روش های سنتی، کنفرانس بین المللی مدیریت سنتی منابع آب؛ 2-4 اسفند ماه 1390 یزد
      • سخنران: جایگاه و ارزش منابع آب استان کردستان در عصز جهانی شدن. هقته پژوهش دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان، 5 دی ماه 1389، سنندج
      • سخنران کلیدی و داوری مقالات: اولین همایش ملی تحقیقات منابع طبیعی ایران، سنندج دانشکده منابع طبیعی، 28مهرماه 1389.
      • سخنران کلیدی: سومین همایش ملی آب و فاضلاب (با رویکرد اصلاح الگوی مصرف) تهران، اسفندماه 1388.
      • کارگروه تخصصی آب و کشاورزی 1388-اکنون: تهیه برنامه کار (دستور جلسه)، مشارکت در برگزاری، تسهیل گری، و ارایه گزارش تحلیلی و صورتجلسه کار گروه آب و کشاورزی شورای مدیریت منطقه ای حوضه دریاچه ارومیه – 5 جلسه تا تیر ماه 1389.
      • داوری همایش: فروردین 1389: داوری 23 مقاله اولین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی منابع آب ایران، کرمانشاه 23-25 اردیبهشت 1389، کرمانشاه.
      • 27 آبان 1388: مشارکت در برگزاری کارگاه آموزشی مشورتی مدیریت یکپارچه منابع آب در تالاب شادگان، تهیه برنامه کار، : رئاست جلسه پانل و ارایه سخنرانی تحت عنوان: چرخه برنامه ریزی مدیریت یکپارچه منابع آب. در مرکز تالاب شادگان، آبادان. خوزستان
      • شرکت در تدوین برنامه راهبردی مدیریت دریاچه ارومیه و تالابها: 1386-1392: شرکت در اکثر کارگاه های مشورتی طرح حفاظت از تالاب های ایران برای تدوین: چشم انداز 25 ساله، برنامه مدیریتی، زون بندی و پایش که بعداً در توافق نامه مدیریتی بین وزارتخانه ها و استانداری های حوضه دریاچه ارومیه به عنوان ضمیمه کنجانده شد و در نتیجه سهمی در فرایند تدوین توافقنامه که سندی فرابخشی برای حفظ دریاچه است داشته و به عنوان همکار تحقیقاتی شرکت مدیریت منابع آب و بعداً هم رسما به عنوان مشاور ملی طرح حفاظت از تالابها و تسهیل گر جلسات کارگروه آب و کشاورزی شرکت مشغول به فعالیت می باشم.
      • سخنرانی: اردیبهشت 1387: سمینار بعد نهادی در مدیریت یکپارچه منابع آب، دانشکده آب و خاک، دانشگاه تهران، کرج (نصف روز)
      • دبیر ستاد اجرایی کنگره بزرگداشت مولوی کرد، سنندج 29 فروردین 1384

      سوابق آموزشی
      برگزرای کارگاه ها

      • شهریور 1392: کارگاه آموزشی احیای پیکره های آبی در استان کردستان. دفتر آموزش و پژوهش استانداری کردستان.
      • بهمن و اسفند 1389 (4 روز): کارگاه آموزشی مدیریت یکپارچه منابع آب شامل مطالعات مبنایی پیرامون مدیریت یکپارچه و جامع منابع آب؛ مبانی بهم پیوستگی در مدیریت منابع آب؛ بهم پیوستگی در سامانه های انسانی؛ اصول حکمرانی مدیریت بهم پیوسته منابع آب و ارائه سه مطالعه موردی از نمونه های مدیریت یکپارچه ، مرکز آموزشی غرب وزارت نیرو، کرمانشاه.
      • 10 اردیبهشت 1389: همایش مردمی ظرفیت سازی و هم اندیشی مدیریت منابع آب و خاک در منطقه دهگلان با همکاری و دعوت: موسسه تشکل آب بران کروندان و سراب و تشکل مردم نهاد خانه کشاورز استان کردستان (نصف روز).
      • آبان 1387: کارگاه مشورتی مدیریت یکپارچه منابع آب با ارایه سخنرانی تحت عنوان بعد نهادی مدیریت منابع آب. (3 روز)
      • 15-16 اسفند 86: كارگاه آموزشي: اجراي مديريت يكپارچه منابع آب، با همکاری وزارت نیرو مجتمع آموزش غرب واحد كردستان-سنندج (2 روز)
      • 5 اردیبهشت 1386: کارگاه آموزشی ظرفیت سازی نهادی برای اجرای مدیریت یکپارچه منابع آب، با همکاری وزارت نیرو، مجتمع آموزش غرب واحد کرمانشاه-کرمانشاه (1 روز)

      تدریس
      • 1391- تا کنون: مدرس دانشگاه واحدهای مهندسی آب، دانشگاه کردستان
      • 1381-1383: مدرس دانشگاه واحدهاي شاخه آب مهندسي عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج: مکانیک سیلات، هیدرولوژی مهندسی، هیدرولیک و زبان تخصصی عمران
      سوابق پژوهشی: علوم مهندسی
      پایان نامه ها و طرح های پژوهشی/ مطالعاتی
      1. 1385-1390: پایان نامه دكترا :چارچوب اجتماعی-فنی براي اجراي مديريت يكپارچه منابع آب – مورد مطالعاتی حوضه آبریز دریاچه ارومیه- ايران.
      2. 1388-1392: طرح پژوهشی: چارچوبی نهادی برای اجرای مدیریت یکپارچه منابع آب در ایران، شرکت مدیریت منابع آب ایران
      3. پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد: شبیه سازی حرکت آب و محلول در آن در لایه های غیر اشباع با شکافهای بزرگ. سال 1996.
      4. انتقال آب از دریاچه کیلدر در شمال انگلستان سال 1995.
      5. پایان نامه مقطع کارشناسی: کاربرد و عملکرد هیدرولیکی و هوادهی سرریزها. سال 1994.

      انتشار کتاب (فصل):
      1. هاشمی، س.م. (2014) فصل هشتم: جوامع دور از وطن(دیاسپورا) کورد معاصر در اروپا: نیروی محرک برای صلح و دمکراسی در خاورمیانه. در کتاب ویراستاران گولان گالیا و ولید سلیم: بازیگران بدون دولت در خاورمیانه: عواملی برای صلح و دمکراسی (ص 117-146)، لندن: انتشارات روتلج (گروه فرانسیس & تیلور).
      2. صالح و هاشمی (2012): آب و امنیت سیاسی: اختلافات و تنش ها در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا. (ص 46-57) ویراستاران: هاریوت بگاس، باب ساندفورد و ظفر عادل در کتاب: بحران جهانی آب: مقابله با مسئله امنیت اضطراری، مقالات برای شورای InterAction، هامیلتون،‌کانادا: نشر دانشگاه سازمان بین الملل (UNU-INWEH).
      3. هاشمی جزو هیأت مولفین (2012): راهکارهای منطقه ای (محلی) برای کمبود آب در غرب آسیا و شمال آفریقا. بسته سیاستگذاری برای مقابله با کمبود آب توسط انجمن WANA ، عمان، اردن
      4. هاشمی و اکانل (2011): فصل 5: چشم انداز تاریخی : از مدل های هیدرولوژیکی به سیستم های تصمیم یار ( پشتیبانی تصمیم یا DSSs)،(ص 81-123) کتاب مرجع و راهنمای پژوهش در هیدروانفورماتیک : فنآوری ها ، نظریه ها و کاربرد ، انتشاراتی جهانی IGI هرشی: ایالات متحده آمریکا.
      5. هاشمی و اکانل (2011): فصل 14: علوم فنی و سیاست آب: چارچوب روششناختی یکپارچه برای توسعه سیستم های تصمیم یار ( پشتیبانی تصمیم یا DSSs)، (ص286-315) کتاب مرجع و راهنمای پژوهش در هیدروانفورماتیک : فنآوری ها ، نظریه ها و کاربرد: انتشاراتی جهانی ، IGI هرشی: ایالات متحده آمریکا.

      گزارش سنتز:
      1. هاشمی (2008): بررسي منابع آب در حوضه آبريز اروميه، گزارش سنتز، طرح بین المللي حفاظت تالابهاي ايران ،GEF/UNDP ، 2008.
      2. هاشمی و همکاران (ویراستاران)، (1391). گزارش سنتز سیستم منابع آب و خاک و اکوسیستم حوضه آبریز تالاب شادگان. کارگروه مدیریت منابع آب و کشاورزی پایدار حوضه آبریز تالاب شادگان، کمیته مدیریت پایدار تالاب شادگان، استانداری خوزستان.
      انتشار مقالات:
      1. هاشمی، س. م. (1393). مولفه های اساسی تغییر در حکمرانی منابع آب و خاک در ایران: به سوی حکمرانی خوب. پژوهش نامه 1393، ص51-61، شرکت مدیریت منابع آب ایران، آذر ماه 1393، وزارت نیرو، تهران.
      2. هاشمی، س. م. (1392) رویکرد استفاده از باورها و ارزش های جامعه: نظام بهره برداری، حکمرانی واخلاقیات جوامع محلی. فصلنامه اندیشکده تدبیر آب ایران، 1 (2): ص 9-10.
      3. هاشمی، س. م. (1392) آشنایی با تلاشی در جلب و توسعه مشارکت های محلی: حمی سیستم حکمرانی سنتی منابع طبیعی. فصلنامه اندیشکده تدبیر آب ایران، 1 (2): ص 18-21.
      4. پروین، احمدی، هاشمی و جعفری (2013). پیشبینی آلودگی صوتی ترافیک با در نظر گرفتن تاثیر بوق، مجله ISI (Journal of low Frequency Noise, Vibration and Active Control )، 4: 32، انگلستان.
      5. هاشمی (1383): پروسه های کنترل کننده هوادهی در سرریزها، مجله عمران هورام، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
      6. هاشمی (1383): روشهای تحقیق در صنعت ساختمان و عمران. ، مجله نظام مهندسی استان کردستان.
      بسته ابزاری (بخش مدیریت بهم پیوسته منابع آب):
      1. تیم طرح حفاظت از تالاب های ایران (1392): بکارگیری رویکرد زیست بومی در مدیریت جامع تالابها بر اساس دست آوردها و تجربیات ، طرح بین المللي حفاظت تالابهاي ايران ،سازمان حفاظت محیط زیست و GEF/UNDP ، 1392.

      ارایه مقالات در کنفرانس ها/ سمینارها/کارگاه ها.
      1. هاشمی، س. م. (1393). حکمرانی محلی آب: چالش های اساسی در ایران. سلسله نشست های آب، فرهنگ و جامعه: حکمرانی محلی آب، مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و اندیشکده تدبیر آب ایران، سالن مطهری دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران، 17 دی ماه 1393
      2. هاشمی، س. م. (1393). مکانیسم های فراملی برای صلح منطقه ای و سیاستگذاری مشترک منابع آب در غرب آسیا و شمال آفریقا: رقابت و تنش در مقابل همکاری. نشست گروه مطالعات خلیج فارس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه، 26 آذر ماه 1393، سالن همایش های پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه.
      3. هاشمی، س. م. (1393). مدیریت منابع آب در استان البرز. سخنرانی علمی درگرامیداشت هفته پژوهش در شرکت آب منطقه ای البرز، کرج. 25 آذرماه 1393.
      4. هاشمی، س. م. (1393) سخنرانی در زمینه: استان البرز در حصار تهران و قزوین: عوامل ژئوپولتیک در طراحی سازمانی برای سیستم حکمرانی پایدار منابع آب و خاک در همايش “مديریت منابع و مصارف آب با تکيه بر توسعه پايدار منطقه البرز مرکزی: چالش‌ها، راهبردها و رويکردهای نو”، دانشگاه تهران، مهرماه 1393
      5. هاشمی، س. م. (1392). به سوی سیاست های توسعه منابع آب و خاک در اقلیم کردستان عراق: به دست آوردن امنیت آب و غذا. مکانیسم های همکاری در حوضه آبریز دجله و فرات. نشست سلیمانی، 13-14 اسفند 1392، دانشگاه آمریکایی عراق در سلیمانیه، سلیمانیه، اقلیم کردستان عراق،
      6. هاشمی، س. م. (1392) راهکار برای نجات دریاچه ارومیه: رویکرد غیرسازه ای. نخستین گنگره بین المللی تخصصی علوم زمین با نگرش ویژه بر نجات دریاچه ارومیه، 27-28 بهمن 1392 دانشگاه ارومیه؛ ارومیه.
      7. هاشمی، س. م. (1392). چارچوب سیاستگذاری برای بهینه کردن نظام بهره برداری آب کشاورزی: چارچوب قانونی برای سیستم حکمرانی منابع طبیعی (اب و خاک) مبتنی بر جوامع محلی (با توجه به مورد مطالعاتی حوضه آبریز دریاچه ارومیه. کارگاه بین المللی بهترین تجارب بهره وری سبز در بخش کشاورزی، سازمان بهره وری سبز آسیا و وزارت جهاد کشاورزی، 15-20 آذر ماه 1392، تهران، ایران.
      8. هاشمی، س. م. (1392) سیستم حکمرانی منابع آب و خاک مبتنی بر جوامع محلی: چارچوب قانونی. نشست نظام بهره برداری آب کشاورزی، اندیشکده تدبیر آب ایران، فروردین 1392.
      9. صالح و هاشمی (2013). فاصل مشترک علوم و پالسی آب. کنفرانس هفته آب عربی: آینده و چالش های بخش آب در منطقه عربی. 27-31 ژانویه، عمان، اردن.
      10. صالح، هاشمی و حوامده (2012). اصول رویکرد مدیریت انسانی یکپارچه (HIMA): به سوی توسعه پایدار.مقاله برای کنفرانس الکترونیکی (e-Conference) دومین نشست جهانی پایداری، 1-30 توامبر 2012؛ بخش (F) پالسی تجربیات اجرایی توسعه پایدار؛ چاپ انلاین: 30 اکتبر 2012.
      11. هاشمی، س. م. و همکاران (2012) بسته سیاستگذاری منابع آب در شرایط کمبود آب، انجمن غرب آسیا و شمال آفریقا، عمان، اردن، مایو 2102.
      12. هاشمی، س.م. (2011) 3 مقاله برای بسته سیاستگذاری منابع آب در شرایط کمبود آب، انجمن غرب آسیا و شمال آفریقا، عمان، اردن، مارس 2011.
      13. هاشمی، س.م. (2011) چارچوبی قانونی برای مدیریت منابع طبیعی بر اساس جوامع محلی با استفاده از مدل مقاصد شریعت. انجمن غرب آسیا و شمال آفریقا، استانبول، ترکیه اوریل 2011.
      14. هاشمی، س.م. (2011) مدلی برای بهم پیوستگی اجتماعی در غرب آسیا و شمال آفریقا. اجلاس 2011 انجمن غرب آسیا و شمال آفریقا، عمان، اردن، مایو 2011.
      15. هاشمی و همکاران: چارچوبی فنی-اجتماعی برای تخصیص منابع آب در حوضه دریاچه ارومیه، ششمین کنفرانس بین المللی محیط زیست پایدار، نیوکاسل انگلستان جولای 2011.
      16. طاهری و هاشمی: (2011) استفاده منابع کارستی در ادبیات کردی در اورامان، زاگروس غربی، ایران. کنفرانس آسیایی ترانس دیسپلنی(trans-disciplinary) کارست، یوجوکارتا، اندونزی، ژانویه 7-10، 2011 (پذیرفته شده).
      17. هاشمی، س.م. (1389) چارچوبی برای بازنگری پارادیم مدیریت یکپارچه منابع آب: برنامه ملی برای پژوهشی. اولين همايش ملي تحقيقات منابع طبيعي ايران 28 و 29 مهر 1389- سنندج- دانشگاه كردستان
      18. هاشمی و همکاران (2010): چارچوب فنی-اجتماعی برای اجرای مدیریت یکپارچه منابع آب (IWRM) در حوضه دریاچه ارومیه، ایران (کنفرانس بین المللی انجمن هیدرولوژی بریتانیا در سال 2010، نیوکاسل، انگلستان)
      19. با بهرامی و همکاران (2010): تحلیل منطقه ای فراوانی سیل، مورد مطالعاتی حوضه آبریز سفیدرود (نهمین کنفرانس بین المللی هیدروانفورماتیک 2010، تاینجین، چین، 7-11 سپتامبر 2010. (پوستر به علت عدم ثبت نام).
      20. هاشمی (2010): پاردایم جدید هیدروانفورماتیک برای دستیابی به فاصل مشترک علوم آب و سیاست (اولین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی منابع آب ایران، کرمانشاه، اردیبهشت 1389).
      21. هاشمی (2010): انتقال تجربه لندن به کلان شهرتهران: آب موجودی در قالب تسهیلات شهر-مقیاس ارزیابی یکپارچه شهری(سومین همایش ملی آب و فاضلاب (با رویکرد اصلاح الگوی مصرف) تهران، اسفندماه 1388)
      22. هاشمی و اکانل (2009): چهارچوب استراتژیک و سازمانی برای ظرفیت سازی در بخش آب در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا : بافت فرهنگی و اخلاقی (کنفرانس بین المللی ظرفیت سازی در مدیریت آب شهری تحت شرایط کمبود آب، مسقط، عمان دیسامبر 2009)
      23. مومن پور، هاشمی و همکاران (1387): مديريت يكپارچه و جامع منابع آب در پايش خشكساليها. سومين همايش منطقه اي يافته هاي پژوهشي كشاورزي و منابع طبيعي، 14-15 اسفند 1387، دانشگاه كردستان سنندج.
      24. هاشمی و همکاران (2007): سياستگذاري آب پايدار در مناطق خشك: بعد اخلاقي ( كنفرانس بين المللي هيدرولوژي در مناطق خشك (وادي) ( مسقط، عمان ديسمبر 2007).
      25. هاشمی و همکاران (2007): مديريت آبرساني شهري: نياز به اصلاحات نهادي ( كنفرانس بين المللي يونسكو مديريت آبرساني شهري ( پاريس-فرانسه سپتامبر 2007).
      26. هاشمی و همکاران (2007): نقش دين و اخلاق در سياستگذاري آب در ايران ( كنفرانس بين المللي يونسكو مديريت منابع آب در كشورهاي اسلامي (تهران- 2007)
      27. هاشمی و همکاران (2006): اهمیت چهارچوب سازمانی در مدیریت جامع مناطق ساحلی.(کنفرانس بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی (تهران- 1385))
      28. هاشمی و همکاران (2006): جنبه ی ساختار نهادی درآبرسانی شهری و شهرنشینی درحوزه دریاچه ارومیه، کنفرانس عمران شهری، سنندج 1385.
      29. هاشمی و مومن پور (2004): تحلیل مقایسه ای رویکرد آزمایشگاهی هوادهی در سرریزهای مستطیلی و موازی خطی. به زبان فارسی، هفته پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی- سنندج، 1384.
      گزارش های علمی طرح های پژوهشی /مطالعاتی:
      1. هاشمی و اکانل (2010): گزارش ارزیابی طرح بین المللی رودخانه نیل: پیش نویس برنامه ارزیابی اجتماعی-زیست محیطی نیل ازرق (اتیوپی-سودان-مصز)، گزارش براي طرح برنامه سازمان ملل براي حوضه نيل، اتيوپي، (چاپ نشده). اکتبر 2010. (چاپ نشده).
      2. هاشمی (2010) یادداشت فنی: روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، طرح بین المللي حفاظت تالابهاي ايران ،GEF/UNDP ، اگست2010. (چاپ نشده).
      3. هاشمی (2010): گزارش فنی: بخش اول: سیستم تصمیم یار: مبانی طراحی و توسعه سیستم مدلسازی یکپارچه(تصمیم یار)برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه. طرح بین المللي حفاظت تالابهاي ايران ،GEF/UNDP ، 2010. (چاپ نشده).
      4. هاشمی (2010): گزارش فنی: بخش 2: سیستم هوشمند تصمیم یار حوضه آبریز ارومیه:برنامه طراحی و توسعه. هاشمی (2010) خشکسالی در حوضه دریاچه ارومیه : مفاهیم ، مسائل ، چالش ها و روش ها : توسعه و طراحی برنامه مدیریت ریسک خشکسالی. طرح بین المللي حفاظت تالابهاي ايران ،GEF/UNDP ، 2010. (چاپ نشده).
      5. هاشمی (2010): یادداشت فنی: مطالعات خشکسالی و تغییر اقلیم در ایران. طرح بین المللي حفاظت تالابهاي ايران ،GEF/UNDP ، 2010. (چاپ نشده).
      6. هاشمی (2010) خشکسالی در حوضه دریاچه ارومیه : مفاهیم ، مسائل ، چالش ها و روش ها : توسعه و طراحی برنامه مدیریت ریسک خشکسالی. طرح بین المللي حفاظت تالابهاي ايران ،GEF/UNDP ، 2010. (چاپ نشده).
      7. هاشمی (2010): تحلیل رسانه ای: تالاب کانی برازان:پتانسیل یا چالش؟ طرح بین المللي حفاظت تالابهاي ايران ،GEF/UNDP ، 2010. (چاپ نشده).
      8. هاشمی (2009): تحلیل روایتی ازوضعیت موجود: نمک بیشتر در دریاچه. طرح بین المللي حفاظت تالابهاي ايران ،GEF/UNDP ، 2009. (چاپ نشده).
      9. هاشمی (2009): هیدرولوژی حوضه رودخانه جراجی و تالاب شادگان بر اساس گزارش پندام. گزارش سنتز تحلیلی، طرح بین المللي حفاظت تالابهاي ايران ،GEF/UNDP ، 2009. (چاپ نشده).
      10. هاشمی (2009): گزارش تحلیلی: به سوی مدیریت پایدار منابع آب در حوضه دریاچه ارومیه: تعادل بخشی. طرح بین المللي حفاظت تالابهاي ايران ،GEF/UNDP ، 2009. (چاپ نشده).
      11. هاشمی (2009): کتابشناسی تحقیقات در مورد خشکسالی در ایران و شخصیات و مراکز مهم. طرح بین المللي حفاظت تالابهاي ايران ،GEF/UNDP ، 2009. (چاپ نشده).
      12. هاشمی (2009): قیمت گذاری آب کشاورزی. گزارش سنتز، طرح بین المللي حفاظت تالابهاي ايران،GEF/UNDP ، 2009. (چاپ نشده).
      13. هاشمی (2009): کشاورزی پایدار. گزارش سنتز، طرح بین المللي حفاظت تالابهاي ايران ،GEF/UNDP ، 2009. (چاپ نشده).
      14. هاشمی (2009): بررسی مقارن دریاچه های شور. گزارش سنتز، طرح بین المللي حفاظت تالابهاي ايران ،GEF/UNDP ، 2009. (چاپ نشده).
      15. هاشمی و همکاران (2008): سيستم تصميم يار براي مديريت منابع آب حوضه آبريز مشترك رودخانه نيل. گزارش براي طرح برنامه سازمان ملل براي حوضه نيل، اتيوپي، (چاپ نشده). نوامبر 2008.

      سوابق فرهنگی و پژوهش درعلوم انسانی
      تمام کارها به زبان انگلیسی می باشد مگر اشاره شده باشد. همه مقالات همکار ندارد.
      انتشار مقالات:
      1. توسعه انساني چارچوبي براي توسعه پايدار، هفته نامه كرمانشاه اسفند 1387(فارسي)
      2. نگاهی به مسائل تاریخی بیت المقدس. مجله ماف 1384.
      3. پیامد فاجعه حلبجه: سیستم فدرال در عراق. مجله ماف 1385.
      4. ایدز تهدید جدی، روزنامه آوای کرمانشاه سال 1383. (فارسي)
      ارایه مقالات در کنفرانس ها:
      1. توسعه توانمندی های (ظرفیت) سازمانی : چارچوبی برای اجرای حاکمیت خوب اسلامی در برابر با فرقه گرایی( 23 همين كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي، تهران، 2010 ).
      2. هولوکاست فراموش شده و یا بی توجهی به میراث: قربانی هلبجه ادامه دارد (کنفرانس هلبجه- دانشگاه اصفهان، مارس 2009)
      3. آينده اسلام در دوران پساجهاني سازي: توسعه انساني به عنوان چارچوبي براي فرمول بندي استراتژي وحدت. ( 22 همين كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي، تهران، 2009 .
      4. منشور وحدت اسلامي: آيا كافي است؟ ( 21 كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي، تهران، آوريل 2008)
      5. راهكار تقريب: فرايند يكپارچگي در مقابل رويكرد فرقه گرايي (( كنفرانس بين المللي تقريب در انديشه و وحدت در عمل- استانبول-تركيه 2007).
      6. معرفی شایسته اسلام، راه کار حل مشکلات اقلیتهای مسلمان در جوامع غیر اسلامی. (19 همین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی)، 1385.
      7. شهروندی بین فلسفه سیاسی غرب و دنیای اسلام. (همایش شهروندی و حقوق) کامیاران-کردستان، 1384. بزبان فارسی.
      8. اسلام بدون مرز: تحدی فلسفه سیاسی غرب؟( همایش بین المللی قرآن و سیاست بین الملل)، 1383 بزبان فارسی.
      9. پاسخگوی به نیازهای زمان: اسلوب پژوهش در فقه اسلامی. (15 همین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی) سال 1381.
      10. مودت اهل بیت (همایش بین المللی مودت اهل بیت) سنندج سال 1379.

  • دکتر سید مختار هاشمی در تاریخ اردیبهشت 22, 1394 گفت:

    خبر فوری- یادداشتی برای تنویر فرماندار محترم شهرستان پاوه: چشمه بل بخشی لا یتفک از منطقه هورامان با ارزش جهانی

    خبر فوری- سنندج- گروه کاری ویژه نجاتبخشی چشمه بل- در جوابیه اظهارت فرماندار پاوه سرپرست گروه کاری یادداشتی نوشت به شرح زیر

    لازم است جناب فرماندار تاملی بر قانون اساسی اصل 50 داشته باشند
    جناب آقاي ايده پور فرماندار محترم شهرستان پاوه چه قدر خوب است كه شما زياد مطالعه مي كنيد تا جايي كه قانون اساسي و مقررات عراق را از بر شده ايد .اما اي كاش كمي كتاب قانون اساسي خودمان را نيز مطالعه مي فرموديد تا شايد اصلي به نام اصل 50 قانون اساسي (حفاظت محیط زیست) را مي ديديد و با اين شور وشوق خبر آبگيري سد داريان و نابودي اورامان را با ولع به فرهنگيان و مردم پاوه اعلام نمي كرديد.
    اي كاش به جاي قانون اساسي عراق كمي به سخنان رهبر معظم انقلاب گوش فراميداديد تا ساز تفرقه افكني و وحدت شكني را با كردستاني و كرمانشاهي و ….. سر نميداديد و همه را ملت ايران مي خوانديد طوري سخنراني فرموده ايد كه افرادي از كردستان مي ايند و براي مردم ما دلسوزي مي كنند انگار ما اهل چين و برادرانمان در پاوه اهل ماچين مي باشند خيلي جالب است تاريخچه سد داريان را از بر شده ايد اما تاريخ و تمدن اورامان را از ياد برده ايد.
    برادر ارجمند جناب ايده پور قصه آمدن ما مال امروز نيست بلكه از زماني كه كلنگ سد داريان به اشتباه زده شد ما زنگ خطر را به صدا در آورديم و تا امروز دست از تلاش نكشيده ايم كه كاني بل و تمدن اورامان را حفظ كنيم چرا شما مردمي را كه خود در جريان امورند اينگونه ساده فرض نموده ايد كه با چند جمله سخنراني شما زخم هاي ايجاد شده توسط جراحان بل را فراموش كنند و به گمان خودتان كار گروه كاري و كمپين نجات بخشي چشمه بل را عبث و بيهوده و در راستاي منافع شخصي قلمداد مي كنند.

    روستائیان ساده نیستند
    امروز كه شما روستاييان را ساده فرض نموده ايد بايد بدانيد روستاييان ساده زيست هستند اما انديشمندانه حركات افرادي همچون شما را زير نظر دارند.
    در روز دوازدهم ارديبهشت سال 1394 خانه كشاورز استان کردستان به نمايندگي از همه روستايياني كه شما ساده انگاشته ايد مثل كوهي حاضر بودند و در دفاع از بل و زمين پاك حركت كردند .
    نمايندگان 140 شهيد از يك شهرستان كه همگي برادران ترك زبان هستند (قروه و سریش آباد) براي دفاع از اين سرمايه ملي آمده بودند شما چه فكري كرده ايد؟

    تفرقه بین استانی به مصلحت امت واحده اسلامی نیست
    فرموده ايد كه چرا از كردستان تشريف آورده ايد مگر در پاوه كه مركز فرهنگي كردستانات و در كرمانشاه كه پايتخت كردستانات است كسي نيست كه براي چشمه بل دلسوزي كند؟
    بايد بگوييم كه هستند و عضو همين كمپين و گروه كاري نجات چشمه بل مي باشند كه به صورت ملي تشكيل شده واما شما نمي بينيد .زيرا ايران را ايالتهايي فرض كرده ايد كه داراي قوانين محلي جداگانه و اگر بخواهند از كردستان يا هر استان ديگري وارد حيطه عمل شما گردند از شخص حضرتعالي ويزا تهيه نمايند ،آخر مگر اينجا آمريكاست كه قوانين ايالتي وضع مي فرماييد و يا وضع نموده ايد و ما بي خبريم.
    فرموديد اختلاف ما با حوزه كردستان اين است .آنها دوست دارند چشمه بل در حوزه كردستان احيا بشود و به قول خودتان با استان كردستان اختلاف جغرافيايي داريد نه نابودي چشمه بل. بايد به استحضار حضرتعالي برسانم كه اگر دغدغه اين چشمه را داريد كه نداريد ،چشمه بل در سال 1388 به شماره 64 جزء آثار ملي در کرمانشاه به ثبت رسيده و ربطي به كردستان و يا كرمانشاه و همدان ندارد بلكه مال همه احاد ملت ايران است .
    پس اين گفته شما صحت ندارد .
    فرموديد اگر دوستان ما و منتقدين عزيز ما در كردستان خيلي دلسوز هستند در استان خودشان دلسوزي بكنند اما به استحضار مي رساند اكثر تشكلهاي زيست محيطي كرمانشاه با درايت تمام در كمپين حضور دارند و به صورت یک صدا در کرمانشاه در حضور جناب استاندار و مسئولین استانی و خانم دکتر ابتکار معاون محترم ریاست جمهوری فریادزدند: باید از نابودی چشمه بل جلوگیری شود.
    جناب فرماندار در متن سخنراني تاريخي جنابعالي آنقدر كلمات ما و شما استفاده شده است كه بعيد مي دانم اعتقادي به كلمه ي وحدت در وجود شما كورسويي هم داشته باشد .وامصيبتا.

    چشمه بل بخشی لا یتفک از منطقه هورامان با ارزش جهانی برای ثبت جهانی در یونسکو
    تلاش مردمی برای نجات چشمه بل در راستای منویات رهبری، قانون اساسی و حفاظت میراث ملی فرهنگی می باشد. چشمه بل جزو میراث زمین شناسی منطقه هورامان می باشد
    چشمه بل در مناطق کارستی هورامان در غرب زاگرس قرار دارد که نزدیک به 900 کیلومتر مربع سنگ های کربناته است. بنا به قول Maire (1978) نمونه های جالب کارستی که در خاورمیانه بی نظیر است در هورامان قرار دارد. تنوع پدیده های کارستی، سیماهای خطی، سطحی و دیگر چشم اندزهای کارستی در قلات مرتقع هورامان نشان دهنده سیر تکوینی تاریخی کارست زاگرس و میراث عظیمی از طبیعت خلاب و نادر همراه با توسعه مجتمع های انسانی در طول هزاران سال می باشد. هورامان از تنوع زیستی بالایی برخوردار است و این عاملی برای ماندگار ماندن سکونتگاهای سنتی و استقرارهایی انسانی از تاریخ ظهور شبانی و عشایری و روستاتی تا امروز. ارتفاعات منطقه هورامان عمدتاً ازسنگهاي آهكي، راديولاريتي تشكيل شده اند، دره تنگ و عظيم سيروان با ايجاد كانيوني قائم و وجود كوههايي مانند شاهو، زاولي، دالاني، ماكوان و كوسالان ازنظر بصري چشم اندازي بلند به منطقه بخشيده است.

    چشمه بل جزو میراث زمین شناسی منطقه هورامان
    با در نظر گرفتن مطالعات زیباشناسی که توسط پژوهشگران انجام شده است و با توجه ارزش ذاتی میراث کارست حفاظت از میراث زمین شناسی بسیار حائز اهمیت است برای ثبت جهانی. ارزش ذاتی حفاظت از میراث زمین شناسی دارای المان های متعددی است از جمله زیباشناسی، اخلاق، دلبستگی و معنویت و شیوه های ملموس مانند آموزش و پرورش، مقررات، استفاده از روش های و فرهنگی و تجربی. استفاده از زمین کارستی و زمینه اجتماعی-باستان شناسی هورامان از مضامین مهمی است که برای ثبت در میراث جهانی در نظر گرفته می شود. قدیمی ترین سند استفاده انسان از کارست به ما قبل از تاریح بر میگردد، در زمانی که مجتمع های دوران اواسط پارینه سنگی از غارهای کارستی و پناهگاه های صخره ای استفاده می کردند.
    تنوع زیستی و تنوع زمین شناسی این منطقه تاثیر و نفوذ مهمی بر ماندگاری نوع اشتغال از دوران پلیوسین تا الان را دارد و تاریخچه اشتغال محفوظ بماند. این باعث شده است که هورامان از لحاظ باستان شناسی بسیار غنی و پربار باشد.
    وجود چشمه هایی کارستی با دبی بسیار بالا سراب ها و بل (به معنای چشمه بزرگ) باعث شده است که جامعه های ما قبل از تاریخ سکونتگاه های متعددی با بافت اجتماعی بخصوص تمدنی را در هورامان ایجاد کنند. چشمه بل از این لحاظ دارای ارزش میراث زمین شناسی (geo-heritage) می باشد.

    رویکرد کارفرمای سد داریان مبنی بر آزمون و خطا است و غیر اصولی می باشد
    فرموديد كه براي نجات چشمه بل تاكنون 8 ميليارد تومان هزينه شده و 7 دانشگاه كشور در اين زمينه مطالعه كرده اند و بحمدالله هفته گذشته در ارتفاع 90 متري تست شده است (البته خود مهندسین 50 متر گفتند و باید برای 365 روز در سال 120 متر پمپاژ شود) .آب چشمه بل بالا مي آيد و در ارتفاع 120 متري ما يك مجتمع آب معدني براي مردم پاوه خواهيم زد.
    البته اين سخنان شما از لحاظ علمي كاملا مردود و ناشي از يك مطالعه شنيداري ناقص مي باشد
    چرا نتيجه مطالعات 8 ميلياردي كه 3 سناريوبوده و همه ]آنها تداخل آب چشمه با آب مخزن سد داريان را اجتناب ناپذير مي دانند بيان نمي كنيد و چرا نمي گوييد از 4000 ليتر بر ثانيه به ميزان بسیار کمتر از آن شاید تا 1500 ليتر بر ثانيه را اگر بتوانيد انتقال مي دهيد .
    چرا براي مخاطبانتان روشنگري نكرده ايد برحسب وظيفه اي كه داريد و بايد امين مردم باشيد چرا نگفته ايد كه آب شرب دو ميليون نفر نابود مي كنيد و بعد وعده ي سر خرمن ساختن مجتمع آب معدني براي مردم پاوه را مي دهيد .
    چرا نمي آييد تعهد محضري بدهيد كه آبي كه در ارتفاع 120 متري بسته بندي مي كنيد همين آب چشمه بل است يا مخلوطي از آب چشمه و رودخانه سيروان ؟
    ناگفته نماند که رویکرد کارفرما روش آزمون و خطاست و در حال حاضر از این روش استفاده می شود و این به این معناست که اصول علمی رعایت نمی شود. آنها دنبال این هستند که ببیند آب پمپاژ می شود و بعد از آبگیری سد آیا آبخوان آببند می شود. این روش اصلا قابل قبول نیست.

    اختلاط آب مخزن سد و آب چشمه اجتناب ناپذیر است
    حتی اگر انتقال آب چشمه به تراز بالاتر (120 متر بالاتر از تراز حالی) یعنی 4000 لیتر در ثانیه برای 365 روز در سال امکان داشته باشد، موضوع اصلی اختلاط آب چشمه با آب مخزن سد در حال آبگیری می باشد. اختلاط آب مخزن سد و آب چشمه اجتناب ناپذیر است لذا کیفیت چشمه بل با رودخانه سیروان پایین خواهد آمد و در نتیجه آب رودخانه آبخوان را آلوده می کند. تمامی متخصصین گروه کاری متشکل بر این اذعان می کنند که تشکیلات کارستی بسیار پیچیده است و گروه های غواص بر این واقف بوده که عملیات موسوم به نجاتبخشی کارساز نیست و تعیین مسیر جریان امکانپذیر نیست و در هر حالت اختلاط آبمخزن سد و چشمه اجتناب ناپذیر است. بنا بر این حرکت مردمی برای نجات چشمه درخواست داریم که این عملیات متوقف شود تا راهکار نهایی با نتایج زیست محیطی مطلوب به دست می آید.

    شایعه پراکنی عواملی از فرمانداری در مورد سوء نیت اینجانب
    همچنين شنيده شده افرادي از طيف شما شايعاتي را مبني بر اينكه اینجانب سيد مختار هاشمي به دليل برنده نشدن در مناقصه سد داريان اين كمپين و گروه كاري را راه اندازي نموده است اين در حالي است كه این حقیر به هيچ عنوان داراي شركت نبوده و در هيچ مناقصه اي شركت نكرده ام .این حقیر از خاندان سادات برزنجي بوده و 16 نسل قبل یعنی حضرت شیخ عیسی برزنجی پدر سلطان اسحاق که به کردستان آمده اند خادم مردم بوده ایم و این خاندان اهل علم و عرفان صادقانه به اين مردم خدمت كرده اند و هيچگاه كرامت و جايگاه مردم و خاك و تمدن ملتشان را با پول و ماديا معاوضه نكرده اند .
    در خصوص مناقصه نه تنها در سد داریان بلکه در هیچ سدی شرکت نکرده و ما این موضوع را کاملا تکذیب مینماییم .

    سیاسی کردن موضوع بل که مساله ای محیط زیستی می باشد درست نیست: دفاع از کانی بل دفاع از آثار ملی طبیعی است
    همانطور که ذکر شد کانی بل در فهرست آثار ملی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ثبت شده است بنا بر این نابودی آثار ملی در قانون ممنوع است و دفاع از این ثروت ملی طبیعی وظیفه هر شهروندی است. بنا براین سیاسی کردن این قضیه توسط شما و کارفرمای سد داریان درست نیست. حضور مداخله جویانه عوامل سد در روز پاکسازی جنبش زمین پاک هورامان و تحریک نیروهای انتظامی و سپاه بر علیه حرکت مسالمت آمیز و قانونی و شرعی مبین این می باشد. اما خوشبختانه خودروهای دوکابینه نیروی انتظامی در حمل اشغال و در مسیر امنیت شهروندان را تامین نموده و بابت این از سروران نیروی انتظامی و سپاه تشکر می کنم.

    تفرقه بین دو استان همجوار مغایر با سیاست کلان مبتنی بر وحدت و انسجام ملی است
    در جایی دیگر فرمودید در مرز کردستان شعار کانی بل می زنیم و پس از گذشتن از مرز کردستان میگوییم که به زیارت حضرت عبیدالله کوسه هجیج آمده ایم
    مگر نفرمودید که کرمانشاه مرکز کردستانات است؟؟؟!!! به عرض میرساند ملت کرد ارادت خاصی به اهل بیت حضرت پیغمبر محمد مصطفی صلوا ت الله علیه دارند وزیارت برادر امام رضا برای ما افتخاری معنویست نکند با گفتن کلمه مدارا در ادبیات سیاسیتان نظرتان این بوده که توانایی ممنوع نمودن زیارت ان بزرگوار بر مردم است. حرکت مردمی روز 12 اردیبهشت برای اعتراض به نابودی بل با حضور نمایمدگان بیش از 90 تشکل مردمی از همدان، تهران، اذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بود و در راستای منویات مقام معظم رهبری حفظه الله برای حفاظت از محیط زیست و حمایت از دولت تدبیر و امید و جنبش اجتماعی زمین پاک ریاست جمهوری بود و هر دو اداره کل های محیط زیست استانهای کرمانشاه و کردستان حامی این حرکت به عنوان برنامه زمین پاک هورامان بودند و 5 کیلومتر مسیر ناو-کانی بل- هجیج پاکسازی شد برای ایجاد فرهنگ پاکسازی در این دیار به دعوت گروه کاری ویژه نجاتبخشی چشمه بل. و فراخوان آن یک هفته در رسانه ها اعلام شد و بعضی ارگانهای هر دو استان وسیله نقلیه برای برای افراد تشکل های مردمی را فراهم نمودند. بنا بر این با دزدکی این کار صورت نگرفته است. آیا شما از این جنبش اجتماعی دولت تدبیر امید حمایت نمی کنید؟

    مردم با فرهنگ پاوه و اورامات اگر جوابی ندادند به شما از نجابت انها بوده است نه اینکه با شما موافق باشند
    در آخر خدمت حضرتعالی به عرض می رساندکه به جای سخنان تفرقه امیز و اخلال گرانه و تشویش اذهان عمومی سعی نمایید به وظیفه ذاتی یک فرماندار که امین و شایسته و راست کردار است عمل نمایید و مردم شهر و روستا را انقدر ساده تصور نکنید چون همین مردم ساده سخنان شما را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و اگر چیزی به شما در ان جلسه نگفته اند به دلیل سادگیشان نیست بلکه باید به حساب نجابت و حیامندی ایشان بگذارید .از خداوند منان برای حضرتعالی طلب امرزش می نماییم.
    سید مختار هاشمی
    سرپرست گروه کاری ویژه نجاتبخشی چشمه بل و دبیر برنامه زمین پاک هورامان

    • رستمی تبار در تاریخ اردیبهشت 23, 1394 گفت:

      کاش بصورت مطلب جداگانه ای منتشر می کردید.

  • نورانی در تاریخ اردیبهشت 22, 1394 گفت:

    جناب فرماندار به خدا در این شرایط تنها امید مردم به باغاتی است که دارن که اون هم به خاطر خشکسالی داره از بین می روند چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است مگه طبیعت این منطقه که بزرگترین فاکتور گردشگری منطقه است . به اب احتیاج ندارد جرا دولت آب پاوه را تا سر پل ذهاب می برد ولی توانایی آوردن آن را برای باغات پاوه ندارد به خدا بدانید اگه باغات منطقه خشک بشن مردم هم خشک می شوند

  • ابراهیم شمس در تاریخ اردیبهشت 19, 1394 گفت:

    تنها انجمن ادبی پاوه متعلق به موسسه فرهنگی ادبی نسیم فرهنگ هورامان است و بنده به عنوان مدیر عامل این موسسه اعلام می کنم نظر بالا متعلق به انجمن ادبی پاوه نبوده و معتقدم چنین نظراتی از آدمهای فاقد هویت وجاهتی ندارد. همه نظر دهنده ها آقای صالحی را سپر بلای خود قرار داده اند . این از مردانگی بدور است .

    • == در تاریخ اردیبهشت 21, 1394 گفت:

      جناب شمس باسلام :
      به نظر بنده بهتر است بفرمائید: تنها انجمن رسمی(دارای مجوز ) چون پیشتر (قبل از رسمیت نسیم فرهنگ) بارهاوبارها چنین عناوینی(ازجمله عنوان انجمن ادبی پاوه)را نیزدر همین سایت و… مشاهده نموده ایم .
      لذا : تلاش پیگیر شما برای ایجادجاذبه ی هرچه بیشتر ، تحقق هما هنگی ،کنار هم آمدن و همدل وهم نوا شدن، فعالین عرصه ی گسترده ی فرهنگ و ادب وهنر … هورامان ، و لو با بینش متفاوت ، مهم ترین ، مشکل ترین و هنرمندانه ترین وظیفه جمعی در موسسه ی نسیم فرهنگ هورامان خواهد بود موفق ومستدام باشید

  • انجمن ادبی پاوه در تاریخ اردیبهشت 19, 1394 گفت:

    باسلام آقای صالحی
    ضمن سلام به فرماندار:

    مازیاران چشم یاری داشتیم خود غلط بود آنچه می پنداشتیم

    ما از فرماندار تدبیر وامید چشم کمک ومساعدت داشتیم نه تهدید
    واقعا برای شما جای بسی تاسف است که بجای اینکه جلو ازبین رفتن این منبع حظیم حیات را بگیرید دارید مردم را می ترسانید که درکمپین دفاع شرکت نکنند. چطور می فرمائید از کردستان آمده اند پس این همه کرمانشاهی وپاوه ای وجوانرودی وروانسری که درعکس ها هم هستند مگر آدم نیستند؟ حرفتان دل مردم ما به درد آورد
    ولی افسوس یک معلم هم نتوانسته در این جلسه جوابگو باشد افسوس برای جامعه فرهنگیمان

  • دوستدارمحیط زیست در تاریخ اردیبهشت 19, 1394 گفت:

    با سلام خدمت خوانندگان گرامی
    بسیار متعجب و دردمندم ازاظهار نظرهای این چنینی یک مقام بلند مرتبه شهرستان که در محفل فرهنگیان گرامی ایراد نمودند.
    این توجیهات وتهدیدهای جانبی بیشتر شبیه به ادبیات کوچه و بازاری می نمود تا یک سخنرانی بی طرفانه همراه با تدبیر و دلسوزی .
    علیرغم فضای مثبت و امیدوارانه ای که در شهرستان و کل کشور با شعارهای دولت تدبیر و امید ایجاد شده بود متاسفانه حداقل در این مقطع زمانی و با این جبهه گیری ها و تهدیدها این فضا تبدیل به یاس و ناامیدی و سرخوردگی بیشتر فعالان اجتماعی و فرهنگی خواهد شد.

  • شهروند در تاریخ اردیبهشت 19, 1394 گفت:

    فرمودند گوجه به آنها میدهیم و برای ما منفعتی ندارند اونوقت تمام اجناس آرایشی و بهداشتی و الکتریکی تولید داخله؟؟؟بازار بانه که بزرگترین بازار داخلی کشور است مال تولیدات داخلی یا وارداتی کردستان است؟؟اومدید توجیه بکنید بد گیر افتادین، فرموده بودین اونا جواب نمیدن 40 سال اونا درخواست میدادن ما رد کردیم حالا نوبت اوناست جاده نوسود ترانزیتی نیست خوب ترانزیتیش بکنید تمام کشور پهناورمون جاده چهار بانده داره الا این منطقه در ضمن بانه چطور داره از این مرز باهمین پهنای جاده استفاده بهینه میکنه؟؟؟دیگه بحث سد الکی و بدون منفعت داریان رو حوصله ندارم بکنم

  • سرده در تاریخ اردیبهشت 18, 1394 گفت:

    ضمن تقدیر از اهتمام فرماندار محترم نسبت به حل مشکلات شهرستان پاوه
    از لحاظ علوم مهندسی و طبق اطلاعات بدست امده از بافت زمین شناسی منطقه و همچنین وضعیت سد درحال احداث داریان و مشخصات دریاچه پشت سد مذکور، نجات چشمه بل یعنی حفظ کیفیت آب این چشمه با ارزش بعید می باشد. صحیح است که اعتبارات زیادی در خصوص نجات این چشمه ارزشمند صرف گردیده و گالری ایجاد شده در دهانه بل با کوشش طاقت فرسا ایجاد شده و پرتاب آب چشمه نیز تا ارتفاع 85 متری تست گردیده است؛ اما نکته اصلی در اینجاست که اولاً ارتفاع سطح دریاچه در محل دهانه چشمه حدود 110 متر بوده و با توجه به اینکه چشمه طبق اکتشافات بعمل آمده از عمق حدود 55 متری دهانه به سمت بالا در حال جوشیدن است هد موجود بر چشمه (پس از آبگیری سد) بیش از 165 (55+110) متر خواهد بود که تست انجام شده تقریباً نصف این مقدار می باشد. ضمناً تست در حالت خشکی یعنی هنگامی که آب در اطراف گالری و پیرامون آن قرار دارد انجام پذیرفته درحالیکه در حالت واقعی (پس از آبگیری سد) آب دریاچه در تمامی نقاط اطراف گالری موجود بوده و قطعاً از خلل و فرج های زمین ( که به دلیل کارستیک بودن دارای نفوذپذیری زیاد می باشد) وارد آب چشمه شده و با آن مخلوط خواهد گشت و بنابراین آب مکش شده و انتقال داده شده دارای کیفیت آب بل نبوده و بلکه کیفیت آن همانند آب دریاچه می باشد. بطور خلاصه می توان گفت چشمه بل از بین رفته و آب دریاچه جایگزین آن می گردد.
    در اینجا لازم است به نکته ای که جناب فرماندار محترم اشاره نمودند تاکید نمود. سد داریان در حال آبگیری بوده و اگر با برنامه باشیم می توانیم از پتانسیل آن جهت کاهش تبعات زیست محیطی و همچنین ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در منطقه استفاده نماییم که این مهم مستلزم همیاری دلسوزان عزیز و همکاری مسولین محترم خواهد بود. بدیهی است اولین قدم در این راستا تخصیص بخشی از آب سد به منطقه جهت توسعه و بهبود باغات، ایجاد فضای سبز، احیای جنگلهای زاگرس، ایجاد پارک جنگلی و … می باشد.

  • اهل پاوه در تاریخ اردیبهشت 18, 1394 گفت:

    چند نکته خطاب به جناب فرماندار:
    “جغرافیا و توپوگرافی خشن جاده ی نوسود اجازه ی ترانزیت کالاها را به ما نمی دهند.” یک سوال جناب فرماندار : آیا از مرز سازان (بخش باینگان) بازدید کرده اید؟ مرزی که به جرئت میتوان گفت به مراتب وضعیت بهتری نسبت به شوشمی، باشماخ و حتی پرویزخان دارد. و بنا به گفته مسئولین حلبچه هم مناسبترین مرز برای آنان میباشد وبسیار مایل به گشایش آن میباشند. چرا در این خصوص اقدامی نمیفرمایید. مگر باینگان جزء شهرستان پاوه نیست؟
    همانطور که استحضار دارید کانی بل در فهرست آثار ملی ثبت شده است ومتعلق به تمام مردم ایران میباشد. لیکن فرا فکنی و اختلاف افکنی بین مردم دو استان کرمانشاه و کردستان در این وضعیت چه فایده ای دارد؟ آیا هدف نجات چشمه است یا هدف قدرت نمایی مسئولین سیاسی است؟ سوالی که به عنوان یک دوستدار محیط زیست از حضرت عالی دارم این است که طرح نجات بخشی کانی بل چند درصد احتمال موفقیت دارد؟ اگر این طرح جواب نداد آیا راه بازگشتی برای کانی بل پس از آبگیری سد وجود دارد؟ یا اینکه باید فقط برای آن دعا کنیم و براساس آزمایش وخطاست؟

  • فردین رستمی در تاریخ اردیبهشت 18, 1394 گفت:

    سلام خدمت عزیزان و کارکنان محترم سایت سلام پاوه
    اظهار نظری عجیب است.
    از بیانات خودشون استفاده می کنم  :که تعدادی از افراد ساده روستاهای چشمه بل را جمع بکنیم وبیائیم آنجا شعار بدهیم؟
    فرماندار گرامی این حرف شماهم توهینی به روستایان گرامی است و هم نا آگاهی شما را می رساند
    اول این که شما کلمه ی ساده رو برای استفاده از روستایان برای عموم معنی بفرمایید؟
    شما روستایان را افرادی نا آگاه که فکر و اندیشه ای از خود ندارند تلقی می کنید دوم این که یا اطلاع نداشتید یا در حال تشویش اذهان عمومی می باشید انجمن های زیست محیطی استان کرمانشاه هم در این برنامه با آگاهی کامل حضور داشتند شما حتما سد دیگر تشریف بردید و جای دیگر حضور داشتید!یا احتمال زیاد دلتان می خواهد این برنامه رو آن جوری که می خواهید ببینید.

  • مرادی در تاریخ اردیبهشت 18, 1394 گفت:

    با سلام
    همه جای ایران سرای من نیست؟ جناب فرماندار محترم
    این ادبیات و سخنان از زبان نماینده سیاسی دولت تدبیر و امید بعید است. این مرزبندی ها چه معنایی دارد؟
    اگر اینجوری که شما فرمودید بتشد نه شما باید در پاوه باشید نه مسئولین استان که از استانهای دیگر آمده اند و زحمت میکشند. محیط زیست مرز نمیشناسد. چرا میخواهید مسئله سیاسی باشد.

  • هادی در تاریخ اردیبهشت 18, 1394 گفت:

    با سلام. فرماندار محترم پاوه گویا هنوز نمی دانند چشمه بل متعلق به تمام ایران است نه ایشان که خود را صاحب آن قلمداد میکنند. در ثانی ایشان نمی خواهند چیزی مغایر با افکار خود بشنوند وگرنه تمام کسانیکه یکبار هم کانی بل را دیده اند فهمیده اند که کانی بل را نابود میکنند. در ثانی اگر بحث گردشگری است تشریف بیارید کردستان چندین سد داریم از داریان هم بزرگتر . بفرمایید ببینیم موجبات اشتغال و گردشگری چند نفر را فراهم کرده اند که داریان هم این مهم را انجام خواهد داد.

  • == در تاریخ اردیبهشت 18, 1394 گفت:

    سلام جناب ایده پور =فرماندار محترم :
    شکی در حسن نیت شما ودانش سیاسیتان… ( درسطح یک فرماندارشایسته) نداریم
    اما چند نکته را باید یادآور شد :
    _ تصور نمی کنیم: درهمگرایی،همدلی وعرق ملی مردم شریف پاوه واورامانات تردیدی باقی مانده باشد!
    _ میدانیم: جرقه ی استفاده از آب سیروان در سال 1304 زده شد است از سال 1316 به بعد موضوع سدسیروان (بهتر است بگوئیم سد ها) وفرایند شناخت ،مطالعه ، وجا نمائی و انتقال حوزه به حوزه وساخت وتاثیرات مثبت و منفی… آن در جریان بوده است !!!؛
    _ اما : قبول بفرمائید : در جانمائی سد داریان و توجیه اقتصادی ،اجتماعی و …آن کم توجهی و ……فاحش رخ داده است (کار از کار گذشته است)
    _ صمیمانه عرض می کنیم : قسمتی از فرمایشات این بار شما از سیاستمدارانه گویی های… همیشگی به سمت و سوی احساسی و … میل کرده بود ؛(تا حدی هم حق داشتید)!!!
    _ راجع به دو مرز رسمی انحصاری …یاد آوری می کنیم؛ مبنای به ناحق آن ، قرار داد الجزایر است ؛که: شاه وصدام امضا کردند و صدام با شروع جنگ تحمیلی آن را پاره کرد !؛
    خوشبختانه: در ارتباطات خوب فعلیمان، با اقلیم کردستان عراق ،که :
    در راستای منافع ملی کشور عزیزمان و روابط حسن همجواری …می باشد؛ بسیاری از مفاد آن … (با توجه به منافع امروز دو کشور ایران وعراق ) فراموش شده است !!!!:( دور نریم شرح وتفصیل بیشترلازم نیست)
    _ تخصیص سالانه پنجاه ملیون متر مکعب آب از سد داریان وبل برای انواع مصارف بسیار بلند مدت شهرستان پاوه وغرب اورامانات : مطالبه ای عادلانه و غیر قابل گذشت است؛ که : ازالویت ها ی با فوریت زیادبوده ؛ و ضرورت و فوریت تصویبش: مقدم بر برنامه های انتقالی،توزیعی واجرا یی …و آبگیری سد … می باشد !؛
    تردیدی وجود ندارد که : اعلام این تخصیص اذها ن را متوجه ارزش و پیامدهای بسیار مثبت ، مال اندیشانه و برنامه های توسعه ای گسترده ی مرتبط به آن خواهد نمود ؛
    انشاالله: بارقه ی امید بوده وموجد انگیزیش ومحرک و موجب خلاقیت ها … تحسین بر انگیز (هرچه فزاینده تر منطه ای)در راستای منافع ملی ومنطقه ای خواهد شد !!!
    کلام آخر :
    امید هارا در خصوص ایجاد مرز رسمی شوشمی به یاس مبدل نه کنیم و
    به تاریخچه ی گمرگ در شوشمی توجه نمائیم .{اگر لازم دانستید؛ ؛ اسامی مسئولین گمرگ 85 سال گذشته آنجا را به عنوان مستند وجود مرز رسمی شوشمی (قدیمی تر از مریوان) همراه با تصویر چند نسخه از مکاتبات (بیش ازهفتاد ساله )به هر طریق ممکن تهیه و تقدیمتان خواهیم کرد !؛ }
    وجودخیل عظیمی ازایدآلیستهای واقع بین وعملگرادرمنطقه رادست کم نگیریم!!!
    در پایان :سالم و مستدام باشید قبولتان داریم
    لطفا این کامنت را عینا به مقامات بالاتر ومرتبط با جریان ارسال فرمائید قبلا سپاس

  • شهروند در تاریخ اردیبهشت 18, 1394 گفت:

    با سلام .از جناب فرماندار سوال کنید در این مدت چه کاری برای شهرستان پاوه کردند ،