ج 10 فروردین 1403 ساعت 17:47

امنیت ما وتغییرات اقلیمی / محمود رستمی تبار

امنیت ما وتغییرات اقلیمی / محمود رستمی تبار

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در این فصل بهار که فصل شکوفه های زیبا و طروات و شادابی طبیعت و آغاز فصل رویش دیگری در حیات ماست دوست نداشتم و ندارم دل خوانندگان گرامی مکدر گردد . اما نگرانی نسبت به آینده محیط زیست بر احساس غلبه می نماید. راهی نیست جز اینکه برای […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در این فصل بهار که فصل شکوفه های زیبا و طروات و شادابی طبیعت و آغاز فصل رویش دیگری در حیات ماست دوست نداشتم و ندارم دل خوانندگان گرامی مکدر گردد . اما نگرانی نسبت به آینده محیط زیست بر احساس غلبه می نماید. راهی نیست جز اینکه برای حفظ محیط زیست همه نگران سازیم.

ما جزء 12 درصد مردمی هستیم که در یک چهارم نقاط خشک یعنی در میان و دامنه کوهها و رشته کوهها ( کوهستان) زندگی می کنیم. محمود رستمی تبارکوهستان و خاک آنها در معرض فرسایش ، سیلاب های تند و ویرانگر، بهمن های مخرب، لغزش و جابجایی های عظیم ، آتشفشان های خانمانسوز و زلزله های مخرب می باشند. ما جز آن دسته از مردمی هستیم که گزارش های سازمان ملل و تحقیقات متعدد در خصوص ساکنین کوهستان نشان می دهد، بدلیل وضعیت جغرافیایی جزء فقیر ترین و گرسنه ترین مردم دنیا هستند.(این آمار بیانگر وضعیت کوهستان نشینان در سطح جهان بوده و شاید در سه چهار دهه قبل نیز بیانگر وضع ما)!

از سویی کوهستان جزء مهم ترین بخش های کره زمین برای ادامه حیات می باشند.

کوهستان ها و کوهها هدایای الهی و ذخیرگاه های طبیعی آب شیرین و تازه و با کیفیت بالا,منبع تامین بیوماس و محصولات جنگلی و چوبی و سرشار از تنوع زیستی شامل گونه های گیاهی و جانوری و ژنی و به لحاظ زیبایی شناختی چشم نوازترین مناظر جهان را در بر می گیرند.

بومیان کوهستان نشین دارای دانش و فرهنگ غنی در رفتار با خود و طبیعت بوده و احیا و حفظ این دانش و فرهنگ مورد تاکید کنفرانس های محیط زیستی جهانی می باشد.

منطقه ما یعنی هورامان در دامنه رشته کوهها های زاگرس و شاهو در کلاس سه وچهار تقسیم بندی های کوهستانی به لحاظ ارتفاع قرار دارد، در شرایط معمول از بارش های 1000 تا 1200 میلیمتر در باینگان و نودشه و و حدودد 1000میلمتری در سایر نقاط شهرستان را برخوردار می باشد.(سایت هواشناسی کرمانشاه) در سال بارندگی جاری نیز شهرستان تقریبا بدون تفاوت چشم گیر نسبت به سال گذشته (با یک درصد کاهش) و تا 13 اسفندماه 93 با 480 میلمتر بارندگی وضعیت نسبتا مطلوبی دارد. اما گرم شدن هوا و تبخیر 1850 تا 1760 میلمیتری (سایت هواشناسی کرمانشاه) نیز در سطح شهرستان وجود دارد که تهدیدی برای خشکی زمین می باشد.

علیرغم این بارش ها الگوی بارش از برف حتی در ارتفاعات به باران و تگرگ تغییر شکل داده و دیگر شاهد یخچالهای طبیعی نیستیم و این امر چنانچه قبلا نیز ذکر شده است برای کوهستان و مردمان سخت کوش دامنه هایش خبر خوبی نیست. چرا که ارتفاعات و کوهها سفید پوش بعنوان اصلی ترین ذخیره گاه و عامل توزیع تدریجی و متوازن آب شیرین وخود برف تامین کننده فرصت نفوذ به درون زمین با توجه به شیب تند ، برای ساکنین دامنه کوهها و مردمان دوردست ساکن در دشتها محسوب می گردد، دیگر وجود خارجی قابل توجهی ندارد.

چند سالی است شاهد بهمن های خروشان و جوشش چشمه ها نیستیم. رودخانه های دائمی به رودخانه های فصلی و مقطعی تبدیل شده اند. علاوه برآن بدلیل بافت غالبا آهکی فاقد سفره های زیر زمینی گسترده نیز می باشیم . و در هرنقطه از کوهستان که چاهی چه با مجوز و چه بدون مجوز زده شود مرگ تدریجی چشمه ای را در حاشیه آن شاهد خواهیم بود.

متاسفانه امسال حتی شاهد سردرگمی درختانی بودیم که تغییرات اقلیمی آنها را گیج کرده بود که بالاخره شکوفه بدهند یا ندهند ، جوانه بزنند یا نزنند و الی آخر…

بنابراین آنچه که در نتیجه تغییرات اقلیمی ما را تهدید می کند از دشت ها بیشتر است. به لطف شرایط اقتصادی و اجتماعی در دهه های گذشته و حرص بعضی از همو طنان و عدم آگاهی قریب به اتفاق مردم تنوع زیستی نیز به حداقل ها کاهش یافته و یا گیاهان و جانوران بومی منقرض شده اند. آنچه در توسعه پایدار کوهستان مهم است و باید لحاظ شود شکنندگی خاص اکوسیستم های آن است. ما زنجیره های غذایی را از هم پاشیده ایم و با پرورش گراز سعی در حفظ تنوع زیستی داریم. ما نسل کبک و پرنده و چرنده و خزنده را برچیده ایم و انتظار داریم در فصل بهار مورد تهاجم ملخ قرار نگیریم. یکی از عوارض مهم تغییر اقلیم و گرمایش زمین حضور گونه های نوظهور و حتی بیماری های نوپدید و باز پدید می باشد.

رشد جمعیت و تمایل به شهر نشینی غیر متوازن با بافت منطقه ، احداث جاده های ضروری و غیر ضروری و حرص و آز ما برای داشتن سرپناه وسیع تر نیز، موجب منحصر شدن حداقل آبهای شیرین موجود جهت شرب، تبدیل فضای سبز و زمین های قابل کشت و باغات جهت مصارف انسان و تسریع و تشدید تخریب اکوسیستم ها شده است.

کوه خواری و مرتع خواری و چشمه خواری نیز بلایی دیگر است که نفس را از کوهستان گرفته اند. ریشه کنی گونه های متعدد گیاهی به بهانه خوراکی و گیاهی و عدم نظارت برآن نیز تشدید کننده مشکلات ماست.

و چه دیر هنگام بعضی دوستان تفنگ هایشان را شکستند ، آنگاه که دیگر جانوری زینت بخش کوهستان رنگین مان نیست؟!!

اینها برای ما تنها یک پیام دارد و آن این است که امنیت زندگی ما و امنیت غذایی ما در سطح محلی به لطف عملکرد ما و کل بشر در سطح جهانی در معرض خطر جدی قرار گرفته است.

چه باید کرد …… (ادامه دارد)

9 پاسخ برای “امنیت ما وتغییرات اقلیمی / محمود رستمی تبار

  • امير دارستان در تاریخ فروردین 3, 1394 گفت:

    با تشكر از آقاي رستمي تبار به خاطر مطرح نمودن اين موضوع مهم.
    تغيير اقليم و گرمايش جهاني ناشي از تجمع گازهاي گلخانه اي در جو زمين است بطوريكه كه يخچالهاي قطبي امروزه در حال آب شدن و ناپديد شدن هستند چه برسد به كاهش ضريب برف كوهستان هاي اورامان. در نگاه اول آدمي فكر مي كند كه حجم زيادي از آلاينده ها توسط كشورهاي صنعتي بزرگي مانند آمريكا توليد مي شود و ما در اين معضل نقشي نداريم اما اگر خوب فكر كنيم تك تك مردم جهان كه فرهنگ مصرف گرايي غربي را برگزيده اند در اين پديده نقش دارند و مسؤلين محلي و ملي با الگوهاي توسعه تقليدي بدون توجه به اصول آمايش سرزمين و توان اكولوژيك مناطق بيشتر از همه به اين معضلات دامن مي زنند.
    – هر كسي كه اضافه وزن دارد در اين پديده نقش دارد !
    – هر كسي كه يك لامپ اضافي روشن مي كند در اين پديده نقش دارد.
    – هر كسي كه يك اتاق اضافي را در زمستان گرم مي كند در اين پديده نقش دارد
    – هر كسي كه خودرو دارد و از وسايل نقليه عمومي استفاده نمي كند در اين پديده نقش دارد
    – هر كسي كه در خانه باغش برق دارد در اين پديده نقش دارد.
    – و ….
    اگر قرار باشد سبك زندگي يك كوير نشين و يك زاگرس نشين يكسان باشد تبعاتش همين است نمي شود كه هم خدا را خواست هم خرما بايد تصميم بزرگي بگيريم يا سازگار با زمين زندگي كنيم و يا در چله زمستان به بهار خوشامد بگوييم
    با تشكر

  • درختانی با جوانه‌های سنگی +عکس – | جستجوگر اتوماتیک در تاریخ اسفند 28, 1393 گفت:

    […] سلام پاوه » امنیت ما وتغییرات اقلیمی / محمود رستمی تبار […]

  • عطاالله قادری در تاریخ اسفند 28, 1393 گفت:

    بنده هم از استاد گرامی آقای رستمی تشکر می کنم. به درستی اشاره کردند به تغییر الگوی بارش و کاهش آب سفره های زیرزمینی و افزایش فرسایش و شسته شدن خاک زراعی. من فکر می کنم راه حل این مشکلات جمع آوری اب باران می باشد. آن هم با الگوی ساخت آب بند و نفوذ دادن آب باران به داخل خاک در نقاط سیل خیز و شیب دار که خود این اب بندها با توجه به بافت خاکی که دارند حالت جلگه ای داشته و بسیار حاصلخیز می باشد که برای زراعت و باغبانی هم بسیار مناسب است. کاش یک کاری کنیم که تعداد آب بندها در عرصه ها زیاد شود و مردم هم در این راستا پیشقدم شوند و برای تبدیل آنها به باغ هم شده دست بکار شوند.

  • همشهری در تاریخ اسفند 27, 1393 گفت:

    ضمن تشکر از بیانات جناب رستمی چه زیبا و خوشایند است که در کنار طرح مشکل و بیان صورت مسئله بیاییم بیشتر انرژی خود را در حوضه عوامل ایجاد کننده مشکل ،حل مسئله و راههای برون رفت متمرکز کنیم.شاید بدین صورت بتوانیم مشکلات را ریشه ای مورد توجه قرار دهیم و طبعا راهکارهای اساسی تر و علمی تری برای ان ارائه دهیم.

  • ذره بین در تاریخ اسفند 27, 1393 گفت:

    سلام خدمت استاد گرامی شهرمون

    به نظر من علت اصلی تغییرات اکوسیستم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    دود کارخانه های شهرک صنعتی پاوه است استاد…..

    • مهران در تاریخ اسفند 27, 1393 گفت:

      متاسفم که سطح سوادتون در حدی هست که فکر میکنید برای ایجاد تغییرات اقلیمی در شهر باید حتما کارخانجات صنعتی وجود داشته باشند. باید خیلی هم از این جناب رستمی ممنون باشید که تلاش میکنه سطح آگاهیتونو بالا ببره. البته به نظر میرسه در مورد شما کار بسیار سختی رو خواهد داشت. متاسفانه کار بر ذره بین عادت کرده پای بیشتر پست ها نظرات مخرب و پارازیت گونه بنویسه

      • ذره بین در تاریخ اسفند 27, 1393 گفت:

        سلام اقا مهران……

        من واقعا متاسفم که جنابعالی این گونه مطلب رو برداشت کردید اخه بذار یکم کمکت کنم بد نیست فردا جای دیگه به قول ما جوابی در استین داشته باشی فدات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        اول از همه چیز مطلب رو اصلا نگرفتی چون جمله که من ذکر کرده ام زبان طنز برای یک مشکل اساسی جامعه ما است چرا و به چه دلیلی اشاره به این مطلب کرده ام مقصود ما ((((((( توسعه شهرک صنعتی پاوه))))))))) است که متاسفانه به لانه کبوتر تبدیل شده اقا مهران…..

        ثانیا بذار یه کم با ادبیات زبان طنز اشنا شوید اول با کسب اجازه از استاد…

        واژه‌ی طنز‌، اغلب معنی لغوی آن‌ یعنی “مسخره کردن” و “طعنه زدن” مورد نظر شاعران و نویسندگان بوده است ولی معنی امروزی آن، که جنبه‌ی انتقاد غیرمستقیم اجتماعی با چاشنی خنده، که بُعد آموزشی و اصلاح‌طلبی ‌آن مراد است، اقا مهران؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ از واژه‌ی satire اروپایی گرفته شده است.

        طنز در حقیقت اعتراضی است اقا مهران بر مشکلات، نابه‌سامانی‌هایی که در ‌یک جامعه وجود دارد و گویی جامعه و مسوولان امر نمی‌خواهند ‌این اعتراض‌ها را مستقیم و بی‌پرده بشنوند اقا مهران

        حالا امیدوارم که پی برده باشی منظور ما انتقاد از مطلب استاد گرامی اقای رستمی نیست بلکه امیدوارم چراغی باشد در تاریکی این شب

        • مهران در تاریخ اسفند 28, 1393 گفت:

          دوست طناز من هر سخن وقتی و هر نکته مکانی داره. روش نشان دادن اعتراض به مشکلات هم این نیست که طنزتون پای هر مطلبی ولو نامرتبط دیده بشه. این مطلب در مورد مشکلات محیطی نوشته شده و در صورتی که پاسختون نامرتبط باشه در حقیقت خودتون رو سبک کردید. فکر نمیکنم من تنها کسی باشم که از پارازیت های شما خسته شدم.

          • ذره بین در تاریخ اسفند 28, 1393 گفت:

            سلام استاد مهران
            چیزی واسه گفتن ندارم چون واقعا ساز ناموزن میزنی

            و سطح علمیتون در حد اعلا می باشد بزنیم به تخته

            و در پایین الفاظی رو که به کار بردید واقعا شخصیت شما رو نشان می دهد استاد مهران

            واقعا متاسفم نه من بلکه ما به همچون شهروندی
            آن انسانی عاقل تر است كه می داند عقلش كمتر است.سقراط