ج 10 فروردین 1403 ساعت 11:24

اعتیاد بزرگترین شوک جهانی / اکرم حسن زاده

اعتیاد بزرگترین شوک جهانی / اکرم حسن زاده

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : دنیای امروزه راسه بحران جهانی فقر ،نابودی محیط زیست،معضلات هسته‌ای، تهدید جدی می کندوهرآن خطرات این بحرانها متوجه ما وخانواده های ماست وهمگی ما هنوز ازاین سه بحران خلاص نشده ایم که بحران چهارم هم دامنگیر ما وخانواده ما شده است واما این کجا وآن سه بحران کجا؟!!! آری […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : دنیای امروزه راسه بحران جهانی فقر ،نابودی محیط زیست،معضلات هسته‌ای، تهدید جدی می کندوهرآن خطرات این بحرانها متوجه ما وخانواده های ماست وهمگی ما هنوز ازاین سه بحران خلاص نشده ایم که بحران چهارم هم دامنگیر ما وخانواده ما شده است واما این کجا وآن سه بحران کجا؟!!! آری اکرم حسن زادهموضوعِ موادمخدر بعنوان چهارمین بحران، بزرگترین موضوع لاینحل و تهدیدبزرگی برای ما،خانواده و جامعه جهانی گشته است . موضوعی که با جاذبه های دروغین وفریبنده ای که دارد هرکسی و هرخانواده ای را درگیرخود کرده است وخطرش بسان خطرجنگهای جهانی بلکه بسیاربیشتر،پرتنش تروپرقربانی تربرای جامعه جهانی می باشد. اکنون از موضوع مواد مخدر بعنوان بزرگترین شوک هزاره سوم یاد کرده که با این پدیده شوم وجادوگربی رحم قرن،بالغ بر 170 کشور در جهان دست و پنجه نرم می کنند.

نیم نگاهی به پیامدهای شوک عظیم موادمخدر بعنوان زلزله خاموش، جنگ بدون مرز و بزرگترین منکر عصر حاضر بیانگر آن می‌باشد که از لحاظ بهداشتی سوء مصرف موادمخدر و عوارض اعتیاد بعنوان چهارمین عامل مرگ کشور پس از تصادفات رانندگی، سکته های قلبی و سوختگی‌ها محسوب شده و بطور میانگین در سالهای اخیر روزانه حداقل  پنج نفر بعلت ناخالصی‌های موجود در موادمخدر و سوءمصرف مواد، جان خود را از دست داده و هزینه‌های پزشکی زیادی را نیز بر جامعه تحمیل نموده است از لحاظ اقتصادی بر اساس شاخصها سالیانه ده هزار میلیارد تومان هزینه و خسارت برای امر مبارزه با موادمخدر بر اقتصاد کشورمان تحمیل می گردد. ضمن آنکه با ایجاد اختلال در سیستم اقتصادی کشور و درگیر شدن سرمایه‌های داخلی در معاملات غیرقانونی ناشی از خرید و فروش موادمخدر، سبب بروز مشکلات دیگری بر جامعه میشود. اما با اين همه خسارات،هزينه ها،مقابله،مبارزه،شعارو … چرا هنوز هم رشد روز افزون مصرف وخريد وفروش مواد مخدر را در اين جامعه مي بينيم؟!!!

هنوز شاهديم روزانه تعداد قابل توجهی ازانسانها شامل زن ومرد،دختر وپسر،افراد بی سواد تا تحصیل کرده، مجرد تا متأهل، شهری و روستایی، نوجوان و جوان تا پیرمرد وپیرزن، بعلت ورود به مرزموادمخدر،گرفتارشده واین آمار انگار تمامی نداشته و سیر صعودی خود را هر روز بیشتر از دیروز طی می نماید.این عنکبوت شوم هرلحظهحلقه های تارمخوفش را برپیکره جامعه جهانی تنیده تر کرده ودرپی انهدام جامعه انسانی است.

از لحاظ اجتماعی بواسطه ارتباط مستقیم بین استفاده از موادمخدر و توسعه جرائم، شاهد افزایش آمار زندانیان ورودی به زندانها طی 25سال اخیر بوده‌ایم، بطوریکه جرائمی همچون شرارت، سرقت و اعمال منافی عفت با درصدهای رشد مواجه بوده است. از لحاظ فرهنگی متأسفانه مصرف موادمخدر در جامعه برای افراد در معرض خطر که فاقد هرگونه حمایت‌های اجتماعی، عاطفی، مهارتهای مقابله‌ای، و باورها و نگرش‌های معنوی و … می‌باشند، بعنوان یک هنجار مثبت ذهنی و جزئی از سبک زندگی برای کسب لذت و گذراندن اوقات فراغت و دوری از استرس، اضطراب و ناامیدی تلقی گردیده است. علاوه بر پیامدهای یاد شده، شاهد تغییر الگوی مصرف از موادمخدر طبیعی (یعنی تریاک، حشیش، هروئین) به مواد صنعتی و شیمیایی بوده بطوریکه درحال حاضر 2000 انواع ماده شیمیایی خطرناک و منحرف‌کننده در جهان تولید شده و در عصر جهانی شدن با شکسته شدن مرزها از زمین، هوا و دریا انواع زیادی از اینگونه مواد وارد کشور گردیده و به تبع آن با کاهش نرخ سنی و پیر گریزی و جوان گزینی موادمخدر روبرو هستیم.

شاخص های مختلف ذکر شده بیانگر تهاجم وسیع و همه جانبه وحكایت از هوشمندی و فعالیت شبانه‌روزی سیستم موادمخدر دارد که تلاش می‌کند با نفوذ از درب منازل، درب خوابگاهها و مراکز دانشگاهی، درب مدارس و محیط های کاری اعم از صنعتی، کارخانجات و پادگانها، به سوی تک تک افراد رفته و همواره بدنبال جذب یک نفر جدید بوده تا بر جمعیت آمار معتادان افزون نماید و موجبات از بین رفتن انسانهای سالم را فراهم نماید.ودراين ميان چه كسي سود مي برد؟!!

ـ اساسی‌ترین سوال این است که رسالت والدین و متولیان فرهنگی جامعه برای آنکه اگر باران موادمخدر طبیعی و صنعتی و شیمیایی در کوچه و خیابان‌های كشور وعلي الخصوص شهرمان  ببارد كه اكنون درحال بارش شديداست چه کار باید کرد تا فرزندانمان خیس نگردیده و معتاد نشوند؟  چگونه خود وخانواده خود را از اين تلاطم بزرگ برهانيم؟

چكار كنيم تا بتوانيم جامعه اي را بسازيم كه در بند زنجير اعتيادنبوده وجوانان ياد اعتياد رابراي هميشه در پشت ديوار قرون ازياد ببرند؟

 چگونه به همگي ياد دهيم كه سالم فكر كنند وسالم زندگي نمايند؟

وچگونه جلو سوداگران مرگ را كه دست دردستمان دارند بگيريم؟

 بيائيد باهم سالم بينديشيم و راه سالم انديشيدن را به فرزندان جامعه بياموزيم. وبا هم ودست دردست هم بياري شقايقهاي زيباي شاهو به جنگ خشخاش وخشاخشيان برويم !

 وبه نسل جوان بگوئيم فريب فريبكاران به ظاهر خير خواه رانخورند بدانند :  درپس هر سلامي دشنه اي است دركمين!!….

18 پاسخ برای “اعتیاد بزرگترین شوک جهانی / اکرم حسن زاده

  • گوران در تاریخ مهر 6, 1393 گفت:

    ده ستان خوش بی ماموستا سه ریاس
    زور وتاره که ت به نرخ بوو

  • راویار در تاریخ شهریور 18, 1393 گفت:

    به نظر من اعتیاد کارکرد بسیار مثبتی دارد که ارزش اجتماعی انسانها را رقم می زند! چرا لعنت به این پدیده!!! اتفاقاً اعتیاد سلسله مراتب و قشربندی‌ای ایجاد می‌کند که آدم بیی خاصیت را از آدم بزرگوار جدا می‌کند… بزار هر چقدر می‌خواهد قربانی بگیرد… به درک اما در عوض شاهد کیفیت انسانی هستیم…! اینجوری تنازع بقا می‌شود. باید فرقی باشد بین آن جوانی که سخت کار می کند، درس می‌خواند و موفق است با آن کسی که بیشتر از روی رفاه زدگی به اعتیاد روی میاورد. بازم تاکید می‌کنم بهتر که هست… بهتر !

  • پ در تاریخ تیر 14, 1393 گفت:

    خسته نباشید آقای حسن زاده مقاله ای بسیار جالبی بود
    امیدواریم مسئولین یک فکر اساسی بکنند و با عاملان توضیح مواد بشدت برخورد کنند امیدواریم بتوانیم شهرمان را از اعتیاد پاک نماییم

  • بیان علیرمایی در تاریخ تیر 11, 1393 گفت:

    زور وتاریکی به هیز وجوان بوو نه مان بو ماده سرکه ره کان
    ژیان بو نوسه ران و زه حمه تکیشانی گه لی کورد

  • هامانی در تاریخ تیر 7, 1393 گفت:

    باسلام
    این سایت سایت جالبیه اما اگربیشتر جوانان مارا ازمضرات اعتیاد آگاه نماید بهتراست انشاءالله امثال این نوشته ها زیادشود.
    ازآقای حسن زاده هم بخاطرنوشتن این مقاله سپاسگذارم

  • ناهید در تاریخ خرداد 27, 1393 گفت:

    سلاوئه و وتاره زور زور به تین وتام بو به لای گه وره ی ئیعتیادبه ریوه یه و سه رکه وتن دژی ئه و بلاگه وره تیکوشینی ده وی ده با هه موو تیکوشین بو شه ر له گه ل ئیعتیاد دا

  • رهگذر در تاریخ خرداد 20, 1393 گفت:

    جالب بود.

  • نسترن در تاریخ خرداد 18, 1393 گفت:

    به امیدمحواعتیادازشهرمان
    خواهشمنداست کنگره ومحفل وگفتمانهایی دراین مبحث بگذارید
    اعتیاددارد بیداد می کند

  • پاوه یار در تاریخ خرداد 18, 1393 گفت:

    سلام براستی باید :

    چگونه جلو سوداگران مرگ را که دست دردستمان دارند بگیریم؟

    بیائید باهم سالم بیندیشیم و راه سالم اندیشیدن را به فرزندان جامعه بیاموزیم. وبا هم ودست دردست هم بیاری شقایقهای زیبای شاهو به جنگ خشخاش وخشاخشیان برویم !

  • شاهسوار در تاریخ خرداد 12, 1393 گفت:

    امان از سوداگران
    مرگ بر سوداگران
    مرگ بر اضداد ملت کرد

  • محسن در تاریخ خرداد 5, 1393 گفت:

    خسته نباشید آقای حسن زاده مقاله ای بسایر مفید بود

  • شادان در تاریخ خرداد 4, 1393 گفت:

    سلام
    موفق و شادکام باشید
    جالب مطلبتون
    به امید نابودی نابودگران نسل بشر
    به امید ریشه کن شدن اعتیاد خانمانسوز
    به امید به ثمرنشستن نوشته های شما عزیزان

  • نرگس در تاریخ خرداد 1, 1393 گفت:

    باتشکرازمدیریت سایت باورکنید تنها چیزی که ما را آزارمی دهد اعتیاداست که دارد جوانان ما راماننددیومی خورد
    بیاییددراین مقوله بیشتربگوییم……………………………………..
    باتشکرازاستاد حسن زاده که دغده ایشان هم همین معضل اعتیادبوده ومقاله جالبی بود علی الخصوص این قسمت آخرکه گفته اند:
    وبا هم ودست دردست هم بیاری شقایقهای زیبای شاهو به جنگ خشخاش وخشاخشیان برویم !

  • کورده در تاریخ فروردین 19, 1393 گفت:

    سلام مقاله ی جالبی بود ماکه ازدرداعتیاد بستوه آمده ایم خداوندخودش به کمک ملت کردبیاید

  • اهل شهر در تاریخ مهر 19, 1392 گفت:

    آه اعتیاد

  • جوابگو در تاریخ مهر 19, 1392 گفت:

    اعتیاد این بلای خانمان سوز در شهر ما پاوه بیداد می کنه امیدواریم مسئولین یک فکر اساس بکنند و با عاملان توضیح مواد بشدت برخورد کنند و جوابگو جوانان این شهر باشند

  • درد دل در تاریخ مهر 19, 1392 گفت:

    خسته نباشید آقای حسن زاده مقاله ای بسایر مفید بود امیدواریم بتوانیم شهرمان را از اعتیاد پاک نماییم

  • اکرم حسن زاده(سریاس) در تاریخ مهر 17, 1392 گفت:

    سلاو کاک فه رهادی به ریز سپاس له ئیوه بو تیکوشان له ریهگه ی فه رهه نگی بو ولاته که مان هه ربژیت و سه رکه وتوو بی