ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 19:27

آشنایی با اصطلاحات فرهنگ سیاسی / ابراهیم یوسفی

آشنایی با اصطلاحات فرهنگ سیاسی / ابراهیم یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه ؛ شواهد انکار ناپذیر تاریخی گویای آن است که ما ایرانیان از ملت های هستیم که دارای سابقه طولانی در فرهنگ نویسی هستیم . در دوره اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی (ایران قرن سوم و چهارم و پنجم ) نمونه هایی در دست داریم که نشان میدهد ما ایرانیان هم […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه ؛ شواهد انکار ناپذیر تاریخی گویای آن است که ما ایرانیان از ملت های هستیم که دارای سابقه طولانی در فرهنگ نویسی هستیم . در دوره اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی (ایران قرن سوم و چهارم و پنجم ) نمونه هایی در دست داریم که نشان میدهد ما ایرانیان هم چنانکه در علوم وفنون دیگر کارها ی نمایان و برجسته داشته ایم ,در فرهنگ نگاری هم اهتمام ورزیده و صاحب اثریم .

هر چند فرهنگ نگاری کاری است خطیر و فقدان تمهیدات علمی , عبور از این راه پر پیچ و خم را سخت دشوار می سازد . اما در عصر معاصر فرهنگ نویسیابراهیم یوسفی دستخوش فراز و نشیب بسیار شده است و تغیییرات بنیادی در آن بوجود آمده است وما هم چنانکه در بسیاری از زمینه های علمی از کاروان جهانی عقب مانده ایم , در کار فرهنگ نویسی نیز که تابعی از آن زمینه های کلی است پیشرفت چشمگیری نداشته ایم .

فلذا با استعانت از بارگاه الهی و با نیت قلبی در راستای خدمت به غنای فرهنگ و دانش افزایی مردمان این دیار دیرین در یک سلسله مطالب آشنایی با فرهنگ و اصطلاحات فرهنگ سیاسی و یک فرهنگ نویسی ساده که به یقین در افزایش اطلاعات و دانش فرهنگ سیاسی مثمر فایده و کاربردی خواهد بود به آشنایی بسیارساده و عامه فهم مصطلحات رایج فرهنگ سیاسی بپردازیم .

احزاب چپ گرا ,چپی, دست چپ

دو اصطلاح چپ و راست در ابتدا از زمان انقلاب کبیر فرانسه معمول گردیده و تاکنون به معانی مختلفی سیاسی اطلاق شده که میتوان گفت معنی معینی ندارد . معهذا به طور کلی دست چپی ها از لحاظ اجتماعی غالبا خواستار تغییرات سریع اجتماعی (انقلاب و تحول) , عدالت اجتماعی وسیع ,دخالت دولت در اقتصاد هستند . این عنوان به گروه کثیری از کمونیست ها و سوسیالیست ها که معتقد به اقتصاد دولتی هستند هم اطلاق میشود .

احزاب راست , راست گرایان , دست راست

دست راستی ها یا راست گرایان معمولا کسانی هستند که تفاوت طبقاتی را جزئی از نظام طبیعی تلقی نموده و طرفدار سنت ها ,دولت های قوی و حداقل دخالت دولت در امور اقتصادی می باشند . ” راست ” نه تنها با ” مساوات طلبی ” بلکه با مداخله دولت در اقتصاد نیزمخالف است . ( مشخصه دنیای سرمایه داری و طرفداران اقتصاد آزاد ) .

احزاب رادیکال

رادیکال را از واژه لاتینی radix بمعنای ریشه بر گرفته اند و در اصلاح به معنای طرفداری از تغییرات بنیادین است و معمولا به احزابی گفته میشود که خواهان اصلاحات ریشه ای در قانون گذاری و مذهب هستند . امروزه , اصلاح رادیکالیسم به هر فکر و عمل سیاسی , اقتصادی و اجتماعی اطلاق میشود که خواهان دگرگونی های سریع در ارگانها و سازمان های اجتماعی (به مفهوم عام ) باشد . مارکسیست ها , سوسیالیستهای تندرو و احزاب چپ بنوعی رادیکالیسم هستند .

دیماه ۱۳۹۳ – ابراهیم یوسفی

8 پاسخ برای “آشنایی با اصطلاحات فرهنگ سیاسی / ابراهیم یوسفی

  • مهیار 2 در تاریخ دی 28, 1393 گفت:

    از مطالعه نظرات کاربران عزیز لذت بردم
    به آقای یوسفی عزیز هم توصیه می کنم که این نقد را که اکثر خوانندگان نوشتند پذیرا باشند و در مطالب بعدی سعی نمایند که اصول را رعایت نمایند.

  • آسمان هفتم در تاریخ دی 28, 1393 گفت:

    آقای یوسفی عزیز
    نظرتان ما را قانع نکرد.
    چند نکته به عرض می رسانم:
    – ذکر معانی و مفهوم برخی اصلاحات سیاسی همخوانی زیادی با سایت های محلی ندارد. این سایتها همچنانکه از اسم آنها پیداست محلی جهت بیان تحلیل ها و اخبار مربوط به پاوه نه بیان نکات صرفاً علمی و غیر مرتبط. آیا اگر یک مهندس عمران نوع بتن، وضعیت سازه و … را بدون ارتباط با وضعیت ساخت و ساز در پاوه بر روی کاغذ کپی نماید مدیریت محترم سایت ان را در سایت سلام پاوه ارائه خواهد نمود؟!
    – نوشتن یک مطلب و درج نام و عکس خود در بالای آن نیاز به تحقیق و پژوهش شبانه روزی دارد. صرفاً با کپی نمودن چند سطر از یک جزوه دانشگاهی، شایسته نیست که اسم و عکس 3 در 4 خود را در بالای آن درج نمود پس امانتداری تان کجا رفته اگر شما عضو شورای شهر می شدید اینگونه پاسداری می نمودید؟!

  • اهل دل در تاریخ دی 27, 1393 گفت:

    دوست عزیز آقای ناصر اون سایتیکه گفتی بلی سایت مرکز مطالعات خلیج فارس با یک دنیای اصطلاحات قلبه و سلمبه سیاسی و خسته کننده اس و هستند دهها سایت با همان مضامین ! اما اینکه محققی بیایید اصطلاحات کاربردی و پر مباحثه فرهنگی سیاسی را با زبانی ساده به اطلاع عموم برساند جای پشتیبانی دارد نه رخنه وایراد ! مگه چند درصد گفتارها و مقالات امروزی نگارنده گان مال خودشان است و از دیگران بهره نگرفته اند . مگه آقای یوسفی گفته مطالب مال خودم است ؟کمی انصاف هم چیز خوبیه

  • ابراهیم یوسفی در تاریخ دی 27, 1393 گفت:

    بادرود و احترام به کاربران سایت خبری ,تحلیلی سلام پاوه و احترام به نظرات متدقانه در مباحث ارائه شده بروی سایت , معروض میدارد حوزه فرهنگی به پهنای دریایی از علوم اجتماعی است که بسیاری از علوم روز را در بر میگیرد,از اقتصاد و سیاست تا مذهب و فرهنگ ودیانت و تا …,بطوری که یکی از رشته های معتبر در مراکز آموزش عالی در حوزه علوم انسانی,مهندسی فرهنگی است که بنده افتخار تحصیل تا کار شناسی آن را داشته و با آشنایی با این رشته وزین علمی وظیفه اعتقادی و اجتماعی خود میدانم در این میدان علمی که به قول دوستان عرفان و تصوف و مذهب و علوم اجتماعی و سیاست و اقتصاد و آنهم صرفا در مقولات فرهنگی و لاغیررا شامل میشود قلم فرسایی و سخن آرایی کنم و با مطالعه و پژوهش و با تحلیل و ارائه گفتار و مقالات به دانش افزایی و ایجاد فضای کنکاشهای علمی وآنهم در دنیای وسیع مجازی اهتمام نمایم که به یقین در این راه هستند دوستانی که تشویق میکنند و ارائه طریق میکنند و باز هم هستند که انتقاد و مخالفت , ولی آنچه مهم است اینکه بایدکارشناسان هرعلومی که تخصص آنان است نظر و آراء خود را بیان نمایند نه به قول دوستان همه فن حریفی و از هر دری سخن گفتنی . وبا نگاهی بر کل گفتارهای حقیر در سایت های مختلف حتی یک مورد خارج از حوزه فرهنگی بیان نگردیده که اگر دوستان سراغ دارند بفرمایند تا من بعد رعایت گردد .

  • ناصر در تاریخ دی 27, 1393 گفت:

    سلام آقای صالحی خسته نباشید
    منتقد هم شما هم :اک ابراهیم هستم آخه این اصطلاحات را کسی دیگر درسایتی بااین آرس : http://www.persiangulfstudies.com/userfiles/file/Political-Dictionary.pdf
    نوشته ولی کاک ابراهیم اسم خودش را پایین نوشته است این که کپی برداری است نه نظر بعدا سیاست را به صاحب نظران علوم سیاسی واگذار کنید شما هرمطلبی را که کاک ابراهیم کپی می کند منتشر می کنید بابا باید طرف حرفش مال خودش باشد ودر زمینه رشته خودش.

  • قدوووس در تاریخ دی 26, 1393 گفت:

    ضمن موافقت کامل با نظرات نکته و درویش داریان، به مدیریت سایت این نکته را عرض می نمایم که انتشار چنین مطالب ضعیفی از سایت شما که امروزه مورد توجه بخش عظیمی از جامعه قرار گرفته است می تواند لطمات زیادی را وارد نموده و اثرات سوئی را در کاربران نسبت به سایت شما به جای بگذارد. لطفاً در این خصوص کمی واقع بین و آینده نگر باشید.

  • نکته در تاریخ دی 26, 1393 گفت:

    با درویش موافقم با تمام احترامی که به اقای ابراهیمی قایلم اما دوست عزیز اگر همین مطلب را یک کارشناس علوم سیاسی می نوشت هم وزین تر بود وهم گیرا تر وهم اعتبار مطلب بالا بود !

  • درويش داريان در تاریخ دی 25, 1393 گفت:

    با سلام خدمت مديران سايت سلام پاوه
    ارزش و اعتبار يك سايت خبرى و تحليلى معمولا در تحليلها يا اخبار منعكس شده نهفته است.سايت شما خوشبختانه تا امروز بعلت پوشش خبرى بيطرفانه و همچنين تحليلهاى نسبتا خوبى توانسته مخاطب خاص خود را پيدا كند.
    دنياى امروز اينترنت و رسانه ها و همچنين سايتهاى مرجع از جمله ويكيپديا بسيارى از لغات و اصطلاحات را با شرح كامل در خود جاى داده اند و با يك كليك ميتوان به روزترين اطلاعات را بدست آورد.
    متأسفانه مدتيست در سايتهاى پاوه تحليلها و تفسيرهاى فاقد پشتوانه علمى ارائه ميگردد،متأسفانه بسيارى از قلم بدستان ما همه فن حريفند از مذهب و تصوف گرفته تا سياست و فرهنگ و اقتصاد و موارد زيادى قلمفرسائى ميكنند،جناب آقاى يوسفى دوست عزيزم نيز جزو اين دسته ميباشند،اميدوارم هم شما بعنوان يك سايت اين نصيحت و دخالت بنده را پذيرا باشيد هم جناب كاك ابراهيم چون مطمئنا بنفع هر دوى شما خواهد بود،در وزن سايتتان مطلب منتشر فرماييد.
    نميدانم آيا كامنتم منتشر خواهد شد يا نه ولى خيلى خوشحالم اگر پخش كنيد و يا خود شما و يا كاك ابراهيم جوابى قانع كننده حداقل بمن بدهيد.