ج 10 فروردین 1403 ساعت 16:07

آهنگ های فراموش شده / سابق خسروی

آهنگ های فراموش شده / سابق خسروی

 پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : آن هنگام که تاریکی شب همه جا را فرا می گرفت و سکوتی عمیق بر فضا حاکم می شد صدایی دلنشین و حزین به آرامی طنین افکن می شد و مادری به قصد خواباندن نوزاد دلبندش نوایی دل نشین سر می داد. نوای لا لایی بود که در دل […]

 پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : آن هنگام که تاریکی شب همه جا را فرا می گرفت و سکوتی عمیق بر فضا حاکم می شد صدایی دلنشین و حزین به آرامی طنین افکن می شد و مادری به قصد خواباندن نوزاد دلبندش نوایی دل نشین سر می داد.

نوای لا لایی بود که در دل شبها به آرامی روح کودک را می نواخت.لا لایی یا لایه لایه در اصطلاح آوازی است که مادران برای خواباندن کودکان می خواندند.در زبان کردیلالایی نیز این آهنگ های دلنشین سینه به سینه روایت شده اند و هدف اصلی آنها در نهایت خواباندن کودکان است.کودکانی که هنگام خواب با صدای شیرین و دلنشین مادر سرگرم می شوند و لحظاتی بعد خوابی آرام و عمیق آنها را در بر می گیرد .

در واقع لالا یی ها عمیق ترین احساسات مادرانه هستند که ضمن آرام کردن کودک و خواباندن او می توانند به خوبی بیانگر آرمان ها ،آرزوها ،عقاید،اندیشه ها و عواطف فرو خورده یک مادر باشند.در پس هر لالایی مادرانه چه بسا دردها و رنج های عمیقی هستند که جایی بهتر از کنار بستر فرزند برای خود نمایی نداشته باشند.

نوای لالایی زیبا،دل نشین و آرام بخش بود.مادر از ته دل می خواند .لحن صدا ی سوزناک و غم نهفته در آن بیانگر مفاهیمی عمیق بود مفهوم  لالایی ها در بسیاری موارد مشترک است.کودک باید زود بخوابد زیرا فرصت اندک است .فرزند باید شجاع باشد و مقاوم.مادر از بند بیزار است و از آینده کودک هراسان.گاه فرزندش را به میدان جنگ می فرستدوگاه او را در رخت عروسی می بیند و گاه از آینده شیرین برایش می گوید…….

لالایی ها می توانند آیینه ای تمام نما از مسایل سیاسی،اجتماعی،اقتصادی،محیط زندگی،مذهب و حتی اشارات تاریخی و اساطیری باشند.

کودک با لالایی مادر به آرامی می خوابید و مادری که بی مکتب و استاد، دغدغه های درونی خود را با ریتمی هنرمندانه بر زبان جاری می ساخت و در خلوت شبانه چه زیبا این لحن دلپذیر تا اعماق وجود نفوذ می کرد و چه بسیار بزرگ سالانی که پنهانی گوش به این آهنگ دل پذیر می سپردند و غرق رویاهای شیرین می شدند.

نوای لالایی زمانی گیراتر و دلپذیرتر می شد که با صدای ریتمیک و هماهنگ جیر جیر گهواره چوبی قدیمی در می آمیخت و موسیقی سراسر احساس و خاطره انگیز را ماندگارتر می کرد.

لالایی ها بخشی از ادبیات شفاهی و ترانه های عامیانه و از نخستین سروده های انسانی هستند که در هر ملتی رنگ و بویی خاص دارند و به صورت شفاهی به نسل های بعدی منتقل شده اند.هر چند در دوران متاخر بسیاری از این آهنگ ها به صورت مکتوب نگارش یافته اند اما کیست که نداند خواندن آنها مدت هاست روبه زوال است و دیگر اثری از این آهنگ های دلنشین و نجواهای شبانه مادران باقی نمانده است.

لالایی ها دل انگیزترین نغمه های مادرانند که بر جان و دل کودکان  خود می نشانند تا آن ها را از بی خوابی و بی تابی دور کنند این سروده های فولکلور از یک طرف آینه ی تمام نمای باورها و شیوه زیستن عصر خود بودند و از طرفی اولین عهد و رابطه ای که بین مادر و کودک بسته می شود.رشته ای بود نادیدنی که از لبان مادر تا گوش های کودک می پرید و اثر آن خواب عمیق و آرامی که بر کودک چیره می گشت؛آن هم پس از یک روز کاری سراسر خستگی که بر مادر گذشته بود در فضایی که مادر مثل یک مرد کار می کرد.رشته ای بود نامریی که نمایانگر آرمانها و آرزوهای راستین مادر بود.عشقی فروخورده زنی بود که مامن و ماوایی بهتر از این جا برای بروز نیافته است اعترافی بود به رازهای نهفته در دل و یا قدم نهادن در دنیای شیرین و پران آرزوها و رویاهایی که در سر داشت و تحقق آنها را تنها در فردای کودکان می دید.دنیای رنگی مادران بر بال این نوازش های عاشقانه  خود را نشان می داد و تخیل مادر در خلق سروده های زیبا می شکفت و جنبش پیاپی گهواره،رنگی از توازن و تکرار بر آن می افزود.

اینک اما اثری از این آهنگ های دل نشین بر این گهواره های مدرن و هوشمند و آراسته به تکنولوژی نیست تو گویی قطع ارتباط و جدایی مادر و فرزند بسیار زودتر از هر زمانی شروع می شود.

زندگی پیشرفته امروزی مجالی برای حفظ این میراث گران بها نگذاشته است.امروز شاید کمتر نوزادی باشد که با نوای دل نشین لالایی مادر به خواب رود.آهنگ های وارداتی از زبان عروسک های سخنگو و یا اسباب بازی های جادویی و…..خواب نوزاد را نیز تسخیر می کنند و این نجواهای دل نشین نیز مانند بسیاری از آداب و رسوم قدیمی ما به بوته فراموشی سپرده می شوند.

15 پاسخ برای “آهنگ های فراموش شده / سابق خسروی

  • صدای دلنشین مادر “ | قهوه داغ! در تاریخ اسفند 28, 1393 گفت:

    […] سلام پاوه » آهنگ های فراموش شده / سابق خسرویwww.salampaveh.ir/آهنگ-های-فراموش-شده-سابق-خسروی/‏۱۰ ژانویه ۲۰۱۵ … نیز این آهنگ های دلنشین سینه به سینه روایت شده اند و هدف اصلی آنها در نهایت … کودکانی که هنگام خواب با صدای شیرین و دلنشین مادر سرگرم می شوند و … […]

  • شیوه در تاریخ دی 29, 1393 گفت:

    باسپاس از استاد گرامی آقای خسروی با خوندن این مطلب یاد کلاس سرشار از انرژی مدرسه افتادم .سپاس فراوان

  • غربت در تاریخ دی 27, 1393 گفت:

    این مطلب شما را تو سایتمون زدیم. ی سری به سایت ماهم بزنید.

  • پاوه ای در تاریخ دی 22, 1393 گفت:

    زیبا بود واقعا به موضوع خوبی اشاره نمودی

  • ابراهیم یوسفی در تاریخ دی 21, 1393 گفت:

    بنوبه خود تشکر میکنم از آقای خسروی عزیز برای انتخاب مطالب و موضوعات فرهنگی که خود غمی است در از دست رفتن آداب و رسوم های کهن آیینی و سنتی که در کنار سادگی و بی آلایشی آن, دنیایی از حس و عشق و انتقال مفاهیم و احساسات نهفته بود . پرورش روح پر احساس و عواطف پرمعنای روحی را در آن آواها و آن سوز ها و نغمه ها و آن آداب و رسوم سنتی باید جستجو کرد . این گفتار زیبایتان من را به یاد داستان اسطوره ای شار امیرو یار امیر انداخت که با تقبل سختی و مرارت فراوان به عزم یافتن خواهر ربوده شده شان رعنا به ولایت سلاطین عثمانی بدست قوای ترک در استانبول افتادم که با جستجوی فراوان اتفاقا از کذری عبور میکردند و نوای سوزناک و دردمندانه و غریبانه ای را مشنوند که طفل شیر خوار را در گهواره چوبی خود با لالایی هورامی مینوازد که : یار امیر ولی و شار امیر خزان — الله م گه ره که ن به ره ره وه زان و …. که این سوز درونی باعث یافتن خواهر غریبشان گردید .

  • اسمعیلی در تاریخ دی 21, 1393 گفت:

    با سلام
    به نکته بسیار زیبا و به جایی اشاره نموده اید

  • هه ورامان در تاریخ دی 21, 1393 گفت:

    لای لایه گولم لای لایه روله ی شیرنم لایه
    توخوا شه وه تمامیا روله گیان بوه خه وو د نایه
    ایجا لای لای د په کرو روله گیان تاصاحبی سه حر
    توخوا به شکه م توبو سی روله گیان خه م ما نه وزی ور
    …………
    و هزاران ابیات شیرین دیگر که مادرانمان با عشق و احساس برایمان می خواندند اما افسوس که دیگر این چنین صوت هایی به گوشمان نمی خورد مگر مادر بزرگ ها برای نوه هایشان بخوانند.متاسفانه امروزه مادران با گذاشتن گوشی تلفن همراه و پخش کردن آهنگ های بازاری فرزندانشان را می خوابانند و نیز این مادران عزیز با افتخار بازگو می کنند که بچه مان با آهنگ فلان خواننده می خوابد چه بسا همین است که دیگر روز به روز احترام و عشق بین مادر و فرزند کمرنگ می شود به نظر شما این چنین نیست چراکه امروزه همه چیزمان به طوری مصنوعی گردیده است از لباس و خورد و خوراک گرفته تا ابراز احساسات و ………….
    به نظر من هرگز انتظار این نبود که امکانات و تکنولوژی جای بعضی چیزهارا بگیرد !!!!!!!!!

  • ن.مرادی در تاریخ دی 21, 1393 گفت:

    بسیار مطلب زیبایی بود.یادش به خیر سالهای 80تا82 آقای خسروی معلم ما بودند با انرژی و هیجانی وصف ناشدنی تدریس می کردند وقتی به کلاس می آمد حال و هوای ما عوض می شد ما را به دنیای شاعری می برد از ادبیات خوشم نمی آمد اما آقای خسروی مرا با ادبیات آشنا کرد.شعرهای زیبایی که به هر مناسبتی در کلاس می خواند قابل تحسین بود.اکنون نیز با خواندن این مطلب زیبا باز هم یاد مطالب زیبای ایشان افتادم.

  • همکار در تاریخ دی 21, 1393 گفت:

    بسیار زیبا و درعین حال دردناک بود، ممنون.

  • ذربین در تاریخ دی 20, 1393 گفت:

    حرفی ندارم خوابم برد اینقدر قشنگ بود

  • مهسا در تاریخ دی 20, 1393 گفت:

    به به چه زیبا بود واقعا به موضوع خوبی اشاره نمودی اما صد حیف که هروز به نحوی شاهد از بین رفتن این نجواهای مادرانه هستیم وجای آن را نجواهای بیگانه پر کرده است ای کاش مقداری به خود می اندیشیدیم وهر کدام از ماه در حد توان خود برای دفاع از این باورها وشیوه های زندگی کردن قدمی بر می داشتیم

  • پاوه 1400 در تاریخ دی 20, 1393 گفت:

    با سلام و تقدیر از اهتمام تان به نگارش مطالب و نکات فرهنگی که ریشه در ایین و زندگی گذشته و گذشتگان دارد.
    پرداختن به این موارد علاوه بر تجدید خاطرات می تواند نکات مفیدی را برای نسل امروز در بر داشته باشد.
    بطورکلی فضای امروز جامعه را ببینید و آن را با سالیان پیش از این مقایسه نمایید.
    فضای مجازی، وایبر، واتساپ، بازی کامپیوتری، ماهواره و جایگزین موارد سنتی شده اند که آغاز آنها با همان لالایی بود که در سنین چند ماهگی در گوش ما می خواندند.
    لطفاً به این سوال بنده پاسخ دهید:
    بطور کلی و در مجموع شرایط، آیا آن فضا (مثلاً 20 سال پیش) بهتر بود یا الان؟

    • ذربین در تاریخ دی 20, 1393 گفت:

      سلام 1400
      داداش فکر نکنی الان با 20 سال پیش فرقی داره ؟؟؟

  • خسروی در تاریخ دی 20, 1393 گفت:

    ده نگی لایه لایه که ت لایه که ت لا یه که ت مه یو جه دوروو
    مه یو جه بناره یی ازیز ئه و شاره زوزوو
    ده نگی لایه لایه که ت لایه که ت لا یه که ت مه یو به گوشم
    یا دهنگی تویه دایه یا من بیهوشم

  • رستمی تبار در تاریخ دی 20, 1393 گفت:

    آقای خسروی از روزی که مادران با نخواندن لایی لایی دیگر غصه های دلشان، آرزوهای بلندشان، حکایت های سرزمینشان، زیبائی های محیط شان را چه در گهواره و چه از طریق شیردادن با شیره جان خود بازگو نمی کنند ، فرزندان هم همراز واقعی برای خود نمی شناسند و به هرچیزی که نسیم کوچکترین محبتی هرچند مسموم را بسوی شامه اشان روان کنند همچون گل آفتابگردان بسویش میل می کنند. بله گل چون هنوز پاک هستند و نیازمند نوازش خورشید محبت. مهم آن است خورشید واقعی را بشناسند.
    زیبا بود ممنون